Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

är du alltså villig att låta hästen gå till köparna där hon blivit så förstörd, bara de betalar?

upprepar min fråga sen tidigare: varför är en så fin häst så billig -du är fd elit ryttare som anser hästen välutbildad och den säljs för 40.000?

Upprepar även min fråga: om hästen varit hos dessa folk ett fåtal veckor bara /du nämner två veckor, men det kanske är ett par till, oavsett så är det VECKOR). Jag ifrågasätter då om en häst kan bli en permanent problem häst pga detta - den har varit problemfri hela resten av sitt liv enligt utsago. Jag har faktiskt mycket svårt att se att hästen skulle blivit permanent förstörd och att det skulle ta lång tid att få tillbaks den som den var.

Jag får en känsla nånstans av att bilden som målas upp här i tråden är mkt subjektiv och skulle vilja ha ett förtydligande/nyansering.

Mina tankar vandrar åt precis samma håll som dina.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hej, jag är inte den mest erfarne hästägaren här, men vill ändå ge mitt svar. Jag köpte ett sto i september, ett sto med föl. När jag var och tittade på henne visade hon sig som världens lugnaste, keligaste häst man kunde tänka sig. Men från den dagen hon kom hit så ändrade hon beteende helt. Jag misstrodde faktiskt ägarna som sålt henne, men, saka men säkert går det framåt. Hon kommer mer och mer överrens med flocken i lösdriften, hon älskar inte mig, vill inte bli borstad mm. Hon älskar att komma ut på promenad. Enligt mig, och understruket, enligt mig som inte ridit på 35 år så anser jag nu, vilket jag inte gjorde när vi köpte stoet, att det beror på flytten. Jag kan många gånger vara besviken att det inte blev som jag tänkt mig, men det går framåt och det är huvudsaken.

Stoet hade bott hos sina förra ägare i tolv år, och jag kan nu förstå att det är en stor skillnad att komma från sitt vanliga gamla, in i det nya.

Jag vet inte om detta kan tillföra något, men jag har i alla fall lärt mig något på vägen. Jag och mitt sto har lång bit kvar att vandra, men det får ta den tid det tar. :bump:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

är du alltså villig att låta hästen gå till köparna där hon blivit så förstörd, bara de betalar?

upprepar min fråga sen tidigare: varför är en så fin häst så billig -du är fd elit ryttare som anser hästen välutbildad och den säljs för 40.000?

Upprepar även min fråga: om hästen varit hos dessa folk ett fåtal veckor bara /du nämner två veckor, men det kanske är ett par till, oavsett så är det VECKOR). Jag ifrågasätter då om en häst kan bli en permanent problem häst pga detta - den har varit problemfri hela resten av sitt liv enligt utsago. Jag har faktiskt mycket svårt att se att hästen skulle blivit permanent förstörd och att det skulle ta lång tid att få tillbaks den som den var.

Jag får en känsla nånstans av att bilden som målas upp här i tråden är mkt subjektiv och skulle vilja ha ett förtydligande/nyansering.

Precis min tanke.

En häst har varit såld till ägare som inte klarar den under några veckor. Under dessa veckor ska hästen ha blivit så förstörd att en elitryttare inte klarar att rida till den, utan den ska lämnas för tillridning.

Nä, jag får det inte att gå ihop. Låter som om det finns en och annan gravad hund här. ;)

Norrland
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

*kl

Jag håller med om att köparna har behandlat hästen och skött saken på ett väldigt dåligt sätt, men jag måset nog även hålla med mackan.
Det känns lite som att något inte stämmer?!
En häst kan bli förstörd/knäckt på bara något ridpass MEN inte så pass illa att det inte ska gå att fixa för en väldigt rutinerad ryttare på ganska kort tid, speciellt inte om den kommer tillbaka till en ryttare/miljö den känner igen och känner sig trygg i/med.
På 3 månader kan såklart mycket hända, men med lite vila och omstart så brukar det gå att fixa.


Nu vet jag inte hur länge du hade haft hästen, men som jag förstod det så var det inte mer än några månader? Innan det stod hästen hos en person i 1 år.
Hästen har alltså under (mindre än?) en 2årsperiod bytt ägare 3 ggr. Vissa hästar klarar detta, andra blir knäckta och nånstans kommer det brista för den hästen.
Det är ju bara oturligt att det brast när hästen var hos en ryttare som hanterade situationen illa och blev rädd.
Detta hade lika gärna kunnat hända hos någon annan.

Att hästen skulle behöva en veckas vila tror jag inte redigt på. En välriden ridhäst ska man kunna rida på från dag 1-2, MEN givetvis måste man ta det lugnt och lära känna hästen och ffa lyssna på den.
Om hästen är en "testhäst" så lär den testa vid första ritten även om det har gått en vecka.


Och varför skulle du vilja att dem tar tillbaka hästen? :confused:
Jag skulle definitivt inte skicka tillbaka min -bästa vän- till någon som behandlade den illa! :crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Precis min tanke.

En häst har varit såld till ägare som inte klarar den under några veckor. Under dessa veckor ska hästen ha blivit så förstörd att en elitryttare inte klarar att rida till den, utan den ska lämnas för tillridning.

Nä, jag får det inte att gå ihop. Låter som om det finns en och annan gravad hund här. ;)

Norrland


Hmmm, jag tycker också att detta är lite märkligt.... dessutom begriper jag inte hur man kan erbjuda att de okunniga får hämta tbx pålle om resten av pengen sätts in:confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men jag anser heller inte att hon ska ha full betalning tillbaka, hon har juh förstört min häst!
I dagsläget kan hon kanske säljas för 20.000kr som problem häst, skall jag få stå för denna värdeminskning?????

Jag har sagt att jag ska försöka rida till henne själv då jag tycker hon fladdrat runt nog nu, men har även tillagt att det kan bli aktuellt för att skicka hästen på tillridning och att dem kostnaderna får hon stå för!

Jag har även sagt att hon får stå för ev prisfall på hästen!

Men här tycker jag du överdriver. Det låter som en helt normal häst som reagerar på sin nya miljö. Skulle hon vara en "förstörd problemhäst" för att hon protesterar lite och testar sin nya ryttare?

Då skulle var och varannan häst i det här landet vara "problemhästar"...
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag undrar om det är samma personer som "köpte" vår D-ponny. Det är så klockrent lika. Vi köpte henne som åring och sålde henne när hon var 8 år p g a dottern skulle övergå till häst. Vi hade alltså själv ridit in, tränat och tävlat henne på hoppning och dressyr och kände henne utan och innan. Mamman och dottern var hos oss 3 gånger, hemma i padocken, red ut i skogen och transporterades till ridhus där tjejen hoppade henne. Allt gick som på räls, inga problem. Det tog ett par veckor sedan kom telefonsamtalen - hon gick inte att rida ut, hon reste sig i ridhuset, vägrade hoppa, gick inte att lasta, lyfte inte på benen - ja, jag vet inte allt som inte fungerade. Efter 3 månader tog jag tillbaka ponnyn, betalade tillbaka pengarna och bad dem fara och flyga. Vi fick hem ett vrak, mentalt sett. Svetten rann av henne och ögonvitorna lyste. Hon fick tillbaka sin gamla box. Där stod hon helt stilla i ett dygn. Det tog oss 6 månader att rehabilitera henne.
Vi lånade sedan ut henne till en 10-årig tjej (med stor tvekan) men som hade en hästkunnig mamma. De ringde efter en månad och var så glada och nöjda med henne! Vi åkte och hälsade på och fann en pigg och fräsch ponny som fungerade till 100% med denna 10-åring.

Så vad de andra gjorde med ponnyn vet jag inte, något måste det vara i alla fall.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

*kl*
Är lite förundrad över att när man hållit på med hästar i många år är förvånad över att hästar får förändrat beteende när de byter miljö :eek: Hästar har ett väl utvecklat känslosinne och är känsliga för förändringar.

Så precis som med foderbyte ska man sträva efter långsam tillvänjning även vid miljöombyte. Det är inte alltid lyckat att från första dagen på nytt ställe och ny människa sätta krav på hästen när den försöken smälta in alla intrycken utifrån.

Sedan är ju hästen en spegel av dig själv vilket gör att hästen uppför sig olika med olika människor.

Ofta är det också så att det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människors beteende :grin:
Som många av de som är bra på "problemhästar" säger (Monty R, K F Hempfling, Moore, Parelli m.fl.) när de hjälper folk med problemhästar, det är inte hästarna vi lär utan dess hanterare :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men här tycker jag du överdriver. Det låter som en helt normal häst som reagerar på sin nya miljö. Skulle hon vara en "förstörd problemhäst" för att hon protesterar lite och testar sin nya ryttare?

Då skulle var och varannan häst i det här landet vara "problemhästar"...

Håller med, kanske kan man betrakta det som lynnesfel om hästen blir förstörd för längre tid efter äventyret, det låter mer som okunskap och okänslighet än att de misshandlat hästen. Hade de gått längre eller varat längre så hade det varit annorlunda men en mentalt frisk häst bör återhämta sig snabbt med en veckas vila, möjligen kanske den bli lite mer spänd i nya miljöer.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Att "testa lite" är väl ganska långt ifrån att bli så förtvivlad att man lägger sig ner med ryttare på ryggen?

Har själv tex haft tillridningshäst som hade blivit krockad med av en klantig ryttare, och blivit mötesrädd. Det tog minsann tid att komma över detta, och det var en sansad tävlingshäst egentligen.
Varför misstror man att hästen skulle ha tagit psykiskt skada??

KL
Att skicka på tillridning kanske behövs för att man inte har möjlighet att göra det själv nu, inte för att man inte klarar av det. Platsen, tiden, pengarna kanske inte finns just nu, hästen såldes ju av en anledning.

KL 2
Priset, vad är det med det? Hästar är svinbilliga just nu, särskilt om de är omeriterade.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

exakt! det är snarare regel än undantag att en häst beter sig annorlunda när man väl får hem den, åtminstone under en period. jag köpte min ena häst direkt från uppfödaren så han hade inte sett mkt av världen, och han blev jätterädd och osäker när han bytte miljö (dessutom var det en mkt stökigare miljö än den han var van vid, hade han kommit hit vi bor nu så hade det nog aldrig blivit några problem). men jag hade aldrig en tanke på att lämna tillbaka honom! det var bara att bita ihop och försöka bygga upp hästens självförtroende igen. vilket jag gjorde, även om vägen var svår.

så jag är på säljarens sida här, det är bara nybörjare som inte förstår att en häst kan ändra sig när allt runt omkring den ändras. det är deras fel att dom inte klarat av hästen, det kan inte säljaren hjälpa. skulle dock inte gå rättens väg, det kostar mer än det smakar...

jag hade tagit tillbaka hästen och rehabiliterat den. och försäkrat mig om att nästa köpare verkligen var duktig och rutinerad!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Självklart så måste en häst få landa ordentligt innan man börjar jobba den... Jag är den 1:a som hojjtar om det... undran kommer mer om fortsättningen...om det är å illa som TS beskiver det borde det inte finnas en chans i helvetet att köparna skulle kunna få hämta tbx pållen om pengen som falerar sätts in på TS konto... heller hade jag fått röven stämd.....:cool:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

*KL*

Behöver inte alls vara någon hund begravd, jag har själv ett sto som av olika anledningar inte står hemma hos oss. Hon står i fölbox, det funkar men förmodligen hade det inte funkat om någon hade försökt sig på att rida henne. Hon är mycket bestämd på vem som får göra vad, mamma får gör allt. Ta i hennes föl, pilla på ett sår som gjorde svinont osv. Men det fick ingen annan, fölet skyddar man då och vad såret anbelangar så nafsar man för att visa sin missbelåtenhet med tillvaron. Ston kan vara ohyggligt knepiga, och kan blir oerhört otrygga om tryggheten försvinner genom att plötsligt miljöombyte.
Det kan sitta i länge tyvärr, samtidigt etablerar de ju ett beteende som följer med tillbaka även om hästen flyttas hem till sin gamla ägare.

Däremot har jag inga bra förslag på hur TS ska hantera detta.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Misstaget du har gjort är att ha hämtat tillbaka hästen.

Och sedan hade jag om jag varit uppfödare varit väldigt besviken om jag sålt en häst och den såldes vidare igen så fort-lite bättre framförhållning önskar man att hästköpare har.
Och bryr man sig sätter man inte hästen på buss 8 timmar när man kan köra själv på 5.



En häst står ju bättre på hästbuss än i transport så TS gjorde nog snarare hästen en tjänst. :)

Och iom att vi itne vet hur TS köpte hästen så är det inget fel i att köpa in en häst från en säljare som är medveten om att den kan komma att säljas vidare.
På stora försäljningsstall hamnar hästen på nytt ställe med nya ryttare, och själs sedan till ny ryttare och nytt stall.

Så länge inte säljaren till TS blev lurad att sälja hästen för underpris, eller TS lurade de nya köparna att köpa en skadad häst så är det inget fel i att köpa och sälja.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Varför hon hoppade av och seda ledde hem undrar jag? Hon verkar ha gett upp alldeles för snabbt.
Bättre att sitta och vänta ut hästen tills den går, och sedan ta korta turer varje dag, som blir och längre.
Att leda hem är det värsta ryttaren kan göra.

Att övht rida en häst första dagen efter en lång resa är itne alls just mot hästen.
Att lära känna en häst tar ung 1 år. Hur kudne de tro att de skulle känna hästen på 1 dag??? :confused::crazy:

Jag förstår mycket väl att häststackarn lade sig ner. Det lät inte alls som en trevlig longertur.
Och övht så lät det som om hästen blivit tvingad hos köparna iom stoets reaktioner.

Hon låter som en känslig och fin dam som behöver en känslig och snäll ryttare.

Jag tycker du ska kämpa vidare med att få arvode för det de har sänkt värdet på hästen.
Det krävs mer arbete av dig eller att hästen själs för ett lägre pris. Och det skall du givetvis bli kompenserad för.

De borde tagit ut kunnig person redan efter en vecka om de stötte på sådana problem.


Sedan är lynnesfel, som någon redan påpekat, Ytterst ovanligt. Det är så ovanligt att det knappt går att få ut på försäkringen av vad jag förstått.
till lynnesfel räknas inte hästar oms har ont och därför motsätetr sig det som ger smärta, och deffinitivt inte hästar som fått en okunnig ryttare på halsen!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag blir lite facinerad av folks lathet att itne läsa igenom en tråd.

Hade du läst igenom hela tråden,. och faktist Läst de poster du verkat läsa, så skulle du inte behövt skriva den post jag nu svarar på.

Tills dess att du skrivit denna post har TS skrivit följande information:

Hästen var hos köparna i 3 månader, inte 2 veckor som du säger.

TS skrev även följande där du påpekade att TS lät köparna komma och hämta hästen:

Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!
Detta tror jag ju inte att dem vill el gör men lagligt sett så har jag gjort rätt isf, samt så är det faktiskt så att jag tagit hem hästen för utebliven betalning men samtidigt är varan skadad!


Dvs, TS har erbjudit köparna att hämta hästen igen vid full betalning Men, hon tror inte att de kommer göra det, OCH av vad jag uppfattar av den meningen jag har satt i fet stil så erbjöd hon köparna detta för att hon enligt lagen måste det. Och jag gissar då att advokater har sagt till henne att hon ska erbjuda köparna att hämta hästen om de betalar fullt pris. Inte så mycket för att hon vill utan för att hon måste, eftersom köpare och säljare har ett avtal!

Vi hade en tråd här tidigare i senhöstas som handlade om en auktion på hästar, här i sverige, var de i stort sett skänkt bort fullblod eftersom det verkligen itne just nu är säljarens marknad... Överskott på hästar och dessutom dålig ekonomi...
Sen vet varken du eller jag vad TS menar med att hästen är bra utbildad. Jag gissar på att TS på den tid hon haft hästen inte hunnit göra några stora häftiga rörelser, såsom piaff, passage, galoppombyten i varje steg perfekt osv osv...
Sedan läste jag ingenstanns i TS första post om vad hästen är för ras, så för allt vi vet kan den likväl vara en fd travare.
Troligare är dock ett fbl eller hbl. Den kanske inte har gröna papper...
Oavsett så är hästar i dag över lag inte så dyra.

Jag har en känsla av att du är alldels för negativ i din inställning till TS...

Så nu har jag också fått ha en "känsla".



är du alltså villig att låta hästen gå till köparna där hon blivit så förstörd, bara de betalar?

upprepar min fråga sen tidigare: varför är en så fin häst så billig -du är fd elit ryttare som anser hästen välutbildad och den säljs för 40.000?

Upprepar även min fråga: om hästen varit hos dessa folk ett fåtal veckor bara /du nämner två veckor, men det kanske är ett par till, oavsett så är det VECKOR). Jag ifrågasätter då om en häst kan bli en permanent problem häst pga detta - den har varit problemfri hela resten av sitt liv enligt utsago. Jag har faktiskt mycket svårt att se att hästen skulle blivit permanent förstörd och att det skulle ta lång tid att få tillbaks den som den var.

Jag får en känsla nånstans av att bilden som målas upp här i tråden är mkt subjektiv och skulle vilja ha ett förtydligande/nyansering.
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

är du alltså villig att låta hästen gå till köparna där hon blivit så förstörd, bara de betalar?

upprepar min fråga sen tidigare: varför är en så fin häst så billig -du är fd elit ryttare som anser hästen välutbildad och den säljs för 40.000?

Upprepar även min fråga: om hästen varit hos dessa folk ett fåtal veckor bara /du nämner två veckor, men det kanske är ett par till, oavsett så är det VECKOR). Jag ifrågasätter då om en häst kan bli en permanent problem häst pga detta - den har varit problemfri hela resten av sitt liv enligt utsago. Jag har faktiskt mycket svårt att se att hästen skulle blivit permanent förstörd och att det skulle ta lång tid att få tillbaks den som den var.

Jag får en känsla nånstans av att bilden som målas upp här i tråden är mkt subjektiv och skulle vilja ha ett förtydligande/nyansering.

Jag är inte villig att låta dem ta tillbaka hästen, men tyvärr så enligt lag så är jag skyldig att göra detta, därför har jag erbjudit dem detta också skriftligt så att jag är fri om ryggen ifall det blir rättegång!!!

I mitt inlägg nämner jag enbart dem 2 första veckorna då det är dem som ligger till grund för allt, hästen var kvar i ytterligare 6veckor efter bråk sinsemellan oss!

Hästen blev bättre hos dem än den va dem första ridturerna, men dem ville fortf häva köpt, nu inte pga lynnesfel för dem tyckte det var en underbar häst (helt plötsligt), allt finns dokumenterat, nu efter dessa 2 månader ville dem häva köpet pga att häst och ryttare inte passade!

Enligt praxis så har jag absolut ingen skyldighet att som säljare behöva ta tillbaka en häst pga att häst och ryttare inte passar ihop men jag ville ju givetvis inte att hon skulle va kvar där!

Att ge tillbaka pengarna dem redan gett för hästen är inte aktuellt då jag anser att dem försämrat skicket på "varan"!
Ett problem i en häst kan absolut sättas i system efter bara några få ridturer, det krävs således inte ens några få veckor för att "förstöra" en häst, så ditt argument stämmer TYVÄRR inte!
Nej denna häst har aldrig lagt sig ner el stegrat förr i sitt liv, men har nu kommit på att hon nu kan ta till det när hon inte vill längre!

Om det kommer ta några månader el år att få ur henne det vet jag inte!
Det kanske aldrig går ur...det kanske försvinner vid nästa ridtur och aldrig kommer upp igen!?

Det kan ta 1 ridtur att förstöra en häst för livet!
Det kan ta år att försöka få upp förtroendet igen!
När hon nu har blivit spö rädd? så tror jag det kan ta flera år att få bort det, om det ens kommer gå ur!
Hon blir även spänd vid longering men det tror jag mer är en träningsfråga som kommer försvinna inom sinom tid!

Men jag hoppas att hon får dem minnena ur hennes huvud och kommer fungera normalt igen!

Att jag säljer hästen för 40.000kr, välutbildad och totalt okompl är pga att det inte är ett halvblod vi pratar om utan en fullblodskorsning!
Hon var utsatt för 50.000kr först men sedan gick vi ner i pris vid prut med familjen då dem verkade perfekta för min tjej!
ALLTSÅ jag sålde inte min häst pga pengarna!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag blir lite facinerad av folks lathet att itne läsa igenom en tråd.

Hade du läst igenom hela tråden,. och faktist Läst de poster du verkat läsa, så skulle du inte behövt skriva den post jag nu svarar på.

Tills dess att du skrivit denna post har TS skrivit följande information:

Hästen var hos köparna i 3 månader, inte 2 veckor som du säger.

TS skrev även följande där du påpekade att TS lät köparna komma och hämta hästen:

Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!
Detta tror jag ju inte att dem vill el gör men lagligt sett så har jag gjort rätt isf, samt så är det faktiskt så att jag tagit hem hästen för utebliven betalning men samtidigt är varan skadad!


Dvs, TS har erbjudit köparna att hämta hästen igen vid full betalning Men, hon tror inte att de kommer göra det, OCH av vad jag uppfattar av den meningen jag har satt i fet stil så erbjöd hon köparna detta för att hon enligt lagen måste det. Och jag gissar då att advokater har sagt till henne att hon ska erbjuda köparna att hämta hästen om de betalar fullt pris. Inte så mycket för att hon vill utan för att hon måste, eftersom köpare och säljare har ett avtal!

Vi hade en tråd här tidigare i senhöstas som handlade om en auktion på hästar, här i sverige, var de i stort sett skänkt bort fullblod eftersom det verkligen itne just nu är säljarens marknad... Överskott på hästar och dessutom dålig ekonomi...
Sen vet varken du eller jag vad TS menar med att hästen är bra utbildad. Jag gissar på att TS på den tid hon haft hästen inte hunnit göra några stora häftiga rörelser, såsom piaff, passage, galoppombyten i varje steg perfekt osv osv...
Sedan läste jag ingenstanns i TS första post om vad hästen är för ras, så för allt vi vet kan den likväl vara en fd travare.
Troligare är dock ett fbl eller hbl. Den kanske inte har gröna papper...
Oavsett så är hästar i dag över lag inte så dyra.

Jag har en känsla av att du är alldels för negativ i din inställning till TS...

Så nu har jag också fått ha en "känsla".


Kunde inte sagt det bättre! =)

Det är ej heller säljarens marknad direkt och då jag tänkte mkt på att mitt sto skulle komma till ett bra hem så lät jag köparna pruta på priset från 50.000kr till 40.000kr, BARA för att hon skulle få ett bra hem!

Hade jag skickat henne för pengarna hade jag tagit någon annan, nu i efterhand så ångrar jag att jag tänkte med hjärtat, hon skulle fått det bättre hos nån annan!:(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Att "testa lite" är väl ganska långt ifrån att bli så förtvivlad att man lägger sig ner med ryttare på ryggen?

Har själv tex haft tillridningshäst som hade blivit krockad med av en klantig ryttare, och blivit mötesrädd. Det tog minsann tid att komma över detta, och det var en sansad tävlingshäst egentligen.
Varför misstror man att hästen skulle ha tagit psykiskt skada??

KL
Att skicka på tillridning kanske behövs för att man inte har möjlighet att göra det själv nu, inte för att man inte klarar av det. Platsen, tiden, pengarna kanske inte finns just nu, hästen såldes ju av en anledning.

KL 2
Priset, vad är det med det? Hästar är svinbilliga just nu, särskilt om de är omeriterade.

Exakt!
Att jag har varit på hög nivå och tävlat på ELIT nivå spelar väl ingen roll!
Jag kan absolut rida och med arbete så hoppas jag att hon inte blivit så skadad att dessa fasoner som att resa sig kommer sitta i, men det vet man juh aldrig!
Nu handlar det också om att jag sålde henne av en orsak!
Jag hamnade i en situtation som gjorde att jag inte kunde behålla henne varken ekonomiskt el tidsmässigt!
Har man en häst så ska man erbjuda det bästa och ha tid för den!

Därtill har jag således varken ekonomin el tiden för att lägga det jobbet på henne, varvid en tillridning skulle kunna vara en möjlighet!

Att jag skrev till dem att dem får hämta hästen vid full betalning handlar om LAG!!!
Inte för att jag vill!:mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 800
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 439
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp