Bukefalos 28 år!

Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Konstigt att jag inte tycker TS skrutit.
Och väldigt onödigt av dig att haka upp dig på det...

Jag undrar också vart i TS poster du läst att hon Inte berättat att hästen bara varit välutbildad i 6 månader till köparna?
Jag uppfattade det inte som att TS skrev att hästen var oinriden.
Så Något måste de väll ändå få hinna på 6 månader.

Exakt vad tycker du de ska hinna på 6 månader om jag får fråga?
Får de lov att kunna öppna och sluta? Vilket jag lärde min kallblodstravare på ung en vecka.

Är det ok om hästen kan trampa? Vilket jag lärde på någon månad på min islänning. Ett ypperligt sätt att samla åtminstånde honom inför en tölt. Det var inte en perfekt tramp men gjorde åtminstånde en elitryttare imponerad när han fick prova rida islänningen.

Är galoppombyten ok?


I ett Lätt A dressyrprogram krävs av hästen följande (och nu har jag bara kopierat från internet iom att jag själv inte rider tävling eller engelsk ridning):

Samlade gångarter
Öppna i trav
Halvcirkel med 20 m diameter
Mellantrav
Övergångarna
Förvänd galopp
Ökningar


Det är egentligen inga konstigheter, inge piaffer, inga passager, inga piruetter och inga skolor ovan mark ( sistnämnda ingår ej i dressyrtävlingar)...


Det enda svåra jag kan tänka mig är att få hästen nog stadig i formen. Och om hästen är någorlunda grundutbildad har den redan en bra form.
Det "enda" TS skulel behöva göra är att träna på ovan stående samt möjligen att arbeta på formen om hästen gått i för låg form.

OCH... om jag inte minns helt fel så är väll att hästen är utbildad till lätt A inte nödvändigtvis likamed att hästen kan tävla Lätt A? (här kan jag minnas fel, det var några år sedan jag arbetade med hästar inom engelsk ridning).

Eller?

För mig känns det som om du försöker hacka på TS bara för att, utan att egentligen ha några som helst bevis för det du säger.
Varför sparka när du kan lyssna?
Avundsjuk hoppas jag att du inte behöver vara, det är bara onödigt. Någon är alltid bättre än en själv.

TS ska inte heller behöva redovisa för dig hur hon utbildat hästen.

Och vad då stackars häst. Varför är det synd om den? Förutom att TS hade otur med köpare.
Vad skulle skillnaden ha varit om TS inte haft råd att behålla hästen hemma och skaffat fodervärd?

Det krävs inte en "jobb resten av hästens liv"- garanti bara för att köpa häst.
Då skulle Ingen av oss kunna köpa häst.





Lätt A:6 2005
Bana 20 x 60 m Maxpoäng 430
Träns eller kandar (ryttarens val) Tid ca 5 minuter
Bed.gr. Plats Rörelser Koeff.
1. AX Inridning i samlad galopp
X Halt – Hälsning
XC Samlad trav
2. C Höger varv
CM Samlad trav
MRB Höger öppna 2
3. BE Halvcirkel med 20 m diameter
ESH Höger sluta
HCM Samlad trav 2
4. MXK Mellantrav
KAF Samlad trav
5. Övergångarna vid M och K
6. FPB Vänster öppna 2
7. BE Halvcirkel med 20 m diameter
EVK Vänster sluta
KAF Samlad trav 2
8. FXH Ökad trav
HC Samlad trav
9. Övergångarna vid F och H
10. CMR Mellanskritt
11. RS(H) Ökad skritt (halvcirkel med 20 m diameter R-S)
12. Före H Mellanskritt
H Samlad höger galopp
13. HCMIE Samlad galopp
14. EB Halvcirkel med 20 m diameter; förvänd (höger) galopp
BGC Samlad (höger) galopp
C Höger varv 2
15. CMRIS Samlad galopp, vid passerandet av I enkelt byte 2
16. SEVLP Samlad galopp, vid passerandet av L enkelt byte 2

17. PFAK Samlad galopp
KR Mellangalopp
18. Före R Övergång till samlad galopp
R Övergång till samlad trav
RM Samlad trav
19. M Samlad vänster galopp
20. MCHIB Samlad galopp
21. BE Halvcirkel med 20 m diameter; förvänd (vänster) galopp
EGC Samlad (vänster) galopp
C Vänster varv 2
22. CH Samlad galopp
HXF Ökad galopp
23. Före F Övergång till samlad galopp
F Övergång till samlad trav
24. FA Samlad trav
A Vänd rätt upp
AX Samlad trav
X Halt – Hälsning
Utridning i fri skritt

Allmänt intryck:
1. Gångarter(frihet, renhet och regelbundenhet) 2
2. Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang) 2
3. Lösgjordhet(eftergift på tygeln, formen, accepterande
av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas
utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad) 2
4. Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna 3
5. Korrektheten i uppvisningen(hörnpasseringar, ridningen
mellan rörelserna, programlinjernas följande) 2
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och inte undra på att hästen reagerar vid åter en flytt, massor av ägare före dig också, en stackars vandringspokal.:cry:

Precis min tanke också (vilket jag skrev i mitt inlägg)...

En häst som flyttat runt endel skaffar sig en "bubbla" runt sig. TS var tillräckligt rutinerad för att klara ut det, men inte köparna.
Antagligen var hästen dessutom Ännu mer instängd i bubblan iom att den fått flytta ännu en gång.

Det har jag tänkt på nu i efterhand med min häst. Hon hade precis/knappt landat i sitt förra stall, och så kommer hon till mig. Klart hon protesterar !! :crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Fast de flesta hästarna som är "utbildade LA" kan ju knappt få godkänt i en LA1:a :devil:

Och det är stooor skillnad på LA1 och LA6. Därför folk skriver "utbildad LA" när den kan skänkelvikning hyfsat.
Är hästen utbildad högre än LA1 brukar folk skriva vad den kan istället. :D

(Inte menat just ang Ts häst!)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det där du skrev om att hästar måste få landa håller jag verkligen med om.Men det är ju inte ts fel,utan de i mina ögon "okunniga" köparna.De satte sej och red hästan dagen efter en lång transport,sen så pressade de den genom att spänna in och gå på med spö.Denna hantering skulle få de flesta hästar att protestera.Samma som en del tror att om man köper en häst som tävlat ex LA så ska man kunna starta den med en ny ryttare efter ngn vecka,såna frågor är inte ovanliga.Stackars hästar.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Får de lov att kunna öppna och sluta? Vilket jag lärde min kallblodstravare på ung en vecka.

Är det ok om hästen kan trampa? Vilket jag lärde på någon månad på min islänning. Ett ypperligt sätt att samla åtminstånde honom inför en tölt. Det var inte en perfekt tramp men gjorde åtminstånde en elitryttare imponerad när han fick prova rida islänningen.

Är galoppombyten ok?


Det jag pratar om är utbildning av en häst, det du nämner är cirkuskonster- precis samma som att lära en häst niga på en dag, ta ett äpple mellan benen på en timme och tydligen lära hästen öppna o sluta på en vecka.

Det sistnämnda säger inget om form eller hästens samling-utan är bara ingenting,då , i början, för att lära en häst krävs inte bara krumeluttens vridning utan det viktigaste, och det som tar tid, är form, styrka, balans, ork , kordination, samling- inget som görs på en vecka.

För mig är det att lura en spekulant om man skriver att hästen kan öppna o sluta-det är inte befäst och styrka, form o samling för den rörelsen finns inte där på en vecka.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Du får ursäkta men ett halvår på ett ställe är inte särskilt lång tid för en häst att vara, det innebär att du själv sålde henne rätt kvickt från ditt inköp- dessutom red henne från "totalt" grön till LA dressyr o 1.10 hopp på ett halvår- och du har säkert markandsfört hästen på den utbildningsnivån också.

Enligt mig så blir en halvårsutbildning på det sättet inte befäst-det handlar bl.a.om styrka som måste till och som inte kan trollas dit-att du sedan säljer hästen så snart för ytterligare en flytt-nej, jag kan inte se att du är annat än medskyldig.

På det nya stället kom kanske reaktionen på din tuffa ridning?

Ok, nu förstår jag inte alls dina inlägg!
Rätt kvickt tycker jag inte att ett halvår är tyvärr även om det är litet i sammanhanget under en hästs livstid.
Vi kom varann mkt nära och hon kom in i familjen väldigt snabbt och blev min lilla kel gris!

Ja hon var totalt grön anser jag, jag kanske skulle ha vidareutvecklat detta.
Grön så som grundutbildad, kunde flytta sig sidvärtes och var inhoppad.
Gick i form i alla gångarter, halt, osv!
Utb LC dressyr samt hoppad upp tom 80 cm!

Så grön som en unghäst var hon inte, hon var 7 år!

Jag påpekade bara att hon var grön genom att hon utvecklades enormt och gick från klarhet till klarhet, aldrig några dumma fasoner.

Du skriver att min utbildning inte kan vara befäst och att min tuffa ridning visades sedan vid 1:a ridpasset hos nya ägarna!
Knappast troligt....

Jag ville försöka ge min bakgrund en visning för att visa att jag ÄR hästkunnig och rutinerad och har verkligen lagt ner min själ i denna häst då hon skulle va hos mig för alltid, jag har lagt en otroligt bra grund och utbildat henne försiktigt för att få en hållbar häst!

I övrigt är hon en medel utb häst!
Hon kan skolorna i LA men skulle absolut inte kunna hävda sig el placera sig i dessa dressyr klasser!
Hon hoppar bana på 1.10.
Allt detta finns mkt väl förklarat i mail konversation mellan mig och köparna, givetvis dokumenterat även detta!
Helt okompl i all hantering
Priset på henne var utsatt till 50.000kr passande hennes utb nivå-
Jag sålde henne för 40.000kr för jag tyckte inte pengarna skulle styra och jag ville hon skulle komma till ett bra hem.

Jag är privat person, tjej på 28 år som tävlat på Elit nivå på både ponny och stor häst, haft möjlighet och tränat för landslagsryttare OCH ARBETAT SOM BERIDARE!
Det har aldrig bara varit tävlandet som har varit viktigt för mig, bara en bonus på sitt hårda slit och arbete.
JAG kan hästar och älskar mina hästar!.
Familjen har fortf kvar min älskade ponny som vi köpte som 4åring och idag är han 20 år.
När jag köper en häst är det för att långsiktigt äga och ha den kvar!!!!!
Jag äger en häst ytterligare än detta sto men sökte i somras ytterligare en pålle att få utbilda och tävla lite på hobbynivå då jag även jobbar heltid men hela min fritid går upp i mina hästar.

Jag annonserade faktiskt ut i annonsen att hon säljes enbart till rutinerad ryttare!
Och det såg mkt bra ut när dem kom och provred!
Jag tyckte dem verkade häst kunniga!

Började sedan fundera på om hon gjort så här tidigare och bara inte visat det hos mig så jag hörde av mig med alla ägarna/ryttarna som ridit hästen sedan hon var 3år!

Hon har ALDRIG uppvisat sådant här beteende utan alltid varit arbetsvillig!
Att en häst sedan testar, det får man räkna med och jag anser väl egentligen inte att hon testade mig heller den där första dagen JAG red henne efter jag köpt henne utan hon var säkert bara lite osäker på att lämna gården och hon uppvisade aldrig mer nåt liknande!

Att hon testade nya ryttaren dagen efter hon transporterades i 8 tim och hamnade i nytt stall med nya rutiner, nya kompisar och nytt handskande av nya köparna, ja suck......

Det handlar mer om att hon säkert var otroligt trött och säkert mkt osäker och va lite uppe i varv i huvudet!

Att sedan nya ryttaren blev rädd för henne kände hon säkert av och sedan sattes den onda cirkeln igång!:(

Jag förstår givetvis köparnas situation, inte kul att köpa en häst som man inte kan rida, men kan man inte rannsaka sig själv lite och även fundera att som nya ägare att man kan ha påverkat detta själv i hästen vilket dem inte ens medgett 1%!
Hästen är helt felfri fysiskt och har fungerat mkt väl sedan den var 3 år!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

OK, jag uppfattade inte "grön" som hästen redan hade en bra form och var inhoppad, du har säkert gjort ett bra arbete med den, och när hästen hade en annan grund än den jag förstod så blir skillnaden i utbildningen för mig faktiskt markant.
Så jag tar tillbaka det där med hastjobb och skynda skynda.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Fast de flesta hästarna som är "utbildade LA" kan ju knappt få godkänt i en LA1:a :devil:

Just precis min poäng...
Ginnies försöker få det att låta som om det är omöjligt att utbilda en häst till Lätt A på 6 månader.

Jag undrar a) vad hon anser att TS ska kunna utbilda hästen till på 6 månader, och b) hur hon kan påstå att häten inte går Lätt A vid försäljning.

Det var ju inga konstigheter sas i Lätt A. (inge piaff, passage mm).
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

OK, jag uppfattade inte "grön" som hästen redan hade en bra form och var inhoppad, du har säkert gjort ett bra arbete med den, och när hästen hade en annan grund än den jag förstod så blir skillnaden i utbildningen för mig faktiskt markant.
Så jag tar tillbaka det där med hastjobb och skynda skynda.

Tack!:)

Det var jag som skulle ha vidareutvecklat detta men då jag skriver rätt långt i mina inlägg så försöker jag korta ner det för att få med så mkt info om ärendet som möjligt.
Ändå blir det långa noveller nästan!:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det jag pratar om är utbildning av en häst, det du nämner är cirkuskonster- precis samma som att lära en häst niga på en dag, ta ett äpple mellan benen på en timme och tydligen lära hästen öppna o sluta på en vecka.

Det sistnämnda säger inget om form eller hästens samling-utan är bara ingenting,då , i början, för att lära en häst krävs inte bara krumeluttens vridning utan det viktigaste, och det som tar tid, är form, styrka, balans, ork , kordination, samling- inget som görs på en vecka.

För mig är det att lura en spekulant om man skriver att hästen kan öppna o sluta-det är inte befäst och styrka, form o samling för den rörelsen finns inte där på en vecka.



Vilken tur att TS inte hade hästen i en vecka då, för då skulle hon ha lurat köparen menar jag...
Nu hade TS hästen i 6 månader, jag frågar igen, vad anser du att TS ska ha fått rätt att utbilda hästen inom.

Och cirkuskonster är det knappast... Det är dresyrrörelser. :crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det där du skrev om att hästar måste få landa håller jag verkligen med om. Men det är ju inte ts fel,utan de i mina ögon "okunniga" köparna.De satte sej och red hästan dagen efter en lång transport,sen så pressade de den genom att spänna in och gå på med spö.Denna hantering skulle få de flesta hästar att protestera.Samma som en del tror att om man köper en häst som tävlat ex LA så ska man kunna starta den med en ny ryttare efter ngn vecka,såna frågor är inte ovanliga.Stackars hästar.

Jag hålelr fullständigt med om att det var köparens fel.
Och TS kunde inte ha haft någon kontroll över vad köparna Egentligen kunde...
Det är väll ändå fel att belasta TS för att köparna var okunniga och gjorde en hel del fel... :crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och inte undra på att hästen reagerar vid åter en flytt, massor av ägare före dig också, en stackars vandringspokal.:cry:

En vandringspokal tycker jag väl inte riktigt att hon kan klassas som-

Oturligt att hon fått byta ägare och fart fram och tillbaka nu på sistone men sådan skada att hon helt plötsligt "ballar ur" och blir värsta monstret redan första dagen hon kommer till nytt hem tror jag inte beror på att hon bytt ägare 3 ggr under 7 år för att vid ägare nr 4 blockera sig.

Hon har varit vid bra hem hela tiden med kunnigt folk som hanterat henne.
Hon har varit världens underbaraste individ hos alla!
Hon är van att resa och van vid nya platser.

Jag hävdar fortf och tror på fullaste allvar att hade dem bara inte ridit henne redan första dagen plus arbetat med henne på ett annat sätt så hade hon fungerat klockrent även hos dem nya köparna.

Man sätter inte på inspännings tyglar samt använder spö plus ryttare på ryggen i longering vid ridtur nr 3 för att bryta ner hästen ur hennes 2 tidigare visade "testningar" under den första veckan hon var hos dem. (se mitt första inlägg)
Det blir knappast bättre av detta.
Det borde tillhöra hästvett att veta detta!

JAG anser att pga deras hantering och behandling av hästen så uppvisar hon idag klara istadighets problem som JAG tycker är på deras samvete. :(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ginnies försöker få det att låta som om det är omöjligt att utbilda en häst till Lätt A på 6 månader.

Jag undrar a) vad hon anser att TS ska kunna utbilda hästen till på 6 månader, och b) hur hon kan påstå att häten inte går Lätt A vid försäljning.

Det var ju inga konstigheter sas i Lätt A. (inge piaff, passage mm).



Jag tror TS skrev lite slarvigt när hon skrev grön- som hon själv säger hade hon mkt att skriva o det fanns inte plats att förklara allt mer grundligt.

Och nej, från helt grön häst till LA på ett halvår, om man ska ha med styrka, form, alla former- vem gör det? (och i detta fall var det även om att samtidigt utbilda till 110 hoppning, och en så erfaren ryttare som TSmenar inte 110 hoppning med ett enstaka hinder)

Det du inte verkar förstå att i dressyrens värd så är en dressyrrörelse inte bara själva rörelsen i sin krumelutt utan det som är väl så viktigt är det som jag nämnt ovan- och det tar tid, mer än en vecka, anser man sig att en häst är utbildad på en vecka vad gäller skolorna då blir det inget annat än cirkuskonst- inte det gedigna arbete det ska vara.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och inte undra på att hästen reagerar vid åter en flytt, massor av ägare före dig också, en stackars vandringspokal.:cry:

För en 7-årig häst lät det ändå inte som många ägare?
Iaf långt ifrån att jag skulle kalla det vandringspokal (än så länge). På ½-1 år har dom flesta hästar hunnit "landa" innan nästa uppryckning. Annars vore det jättejobbigt för stackars hästägare utan eget stall som av olika anledningar behöver flytta runt sin häst (även om målet är att ha på samma ställe kan man ju inte alltid styra det, precis som man inte alltid kan styra att behålla hästen även om ambitionen var att ha den länge/livet ut).

Min poäng är alltså att det mer är människorna och miljön den hamnar i som avgör och hur pass känslig just den hästen är på omställningar som avgör. "Enmanshästar" t ex kan ta flera år att öht anpassa sig till en människa om den öht kommer fungera med den människan. Medans andra lätt skulle klara att flytta en gång i månaden om den utsätts för det.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men om man ser från den andra sidan.

Du skriver att du är duktig att rida och rider på hög nivå, även med dig testade hästen. Kan tänka mig att hästen sen kände att det inte var lönt att diskutera med dig.

När sedan hästen testar i den nya familjen så är de inte lika tuffa som du och hästen utnyttjar detta och får övertag. Kan man då klandra de nya ägarna? Hästen är för tuff för dom helt enkelt.

Däremot, de där inspänningstyglarna är en annan historia.

Absolut! Jag säger det igen.
Kan inte va kul att få hem en häst som på provridningarna var helt underbar och för att redan vid första ridturen inte gå att rida.
Jag förstår absolut denna mardröm.

MEN kan man då inte ha lite självinsikt och gå till sig själv och se om man kan ha påverkat hur hästen beter sig?

1)Skulle man verkligen ha ridit ut första dagen efter att hästen rest så långt?
2)Skulle man kanske inte ha hoppat av för att leda hem hästen?
3)Skulle man verkligen ha spänt in hästen med inspänninsgtyglar, spö och longerat henne med sin dotter på ryggen som klart var rädd och spänd på hästen?

Här kommer mina svar iaf! Rätta mig gärna om jag har fel.
Svar:
1) Nej, man skulle ha låtit hästen acklimatiserat sig lite och bara få några vilodagar för att komma till ro!
Dottern på 16år vill säkert ut och rida men man måste ge hästen lite tid!
Hästen kanske har lite träningsvärk oxå efter att ha stått still i 8 tim utan möjlighet att röra på sig under hästbuss färden ner till oss så min 16åriga dotter får allt lugna sig!

2)Jo, du skulle ha hoppat av och lett hem hästen...till sin box och hage...inte till den lilla gruspaddocken som fanns på gården 10*20m för att ytterligare prova hästen!
Alt skulle du ha hoppat av hästen men inte låtit den "vinna" utan att hoppat av och lett fram hästen några 100m för att sen prova hoppa upp igen och rida!

3) Att bryta ner en häst med förklaringen att inspänningstyglar för att hästen ska förhindras resa sig, spö för att få fram hästen när den stannar och sen den rädda ryttaren på ryggen är TOTALT FEL!!!!!
Tankesättet här skulle ha varit "Min 16 åriga dotter som är lite rädd nu ska inte hoppa upp på hästen igen utan vi låter nån annan kunnig i bekantskaps kretsen prova rida hästen så får vi se hur det går!"


Du menar att kan man klandra köparna?
Ja eftersom det är DEM som satt detta system i hästens huvud, ja, därför kan man klandra dem!

Jag kan däremot INTE klandra dem för att dem inte klarar av hästen!
Det är ju jätte tråkigt och en mardröm för alla inblandande!
Men här kommer frågan...
ÄR DET MITT FEL ATT DEM INTE KLARAR AV HÄSTEN?
Jag har gjort allt i min möjlighet att låta dem provrida 2 ggr och dessutom fick dem pröva hästen i paddock i markarbete i alla gångarter!
Dem fick rida ut efter allmän väg och se hur hästen fungerade med trafik!
Dem fick rida ut i skogen ensamma bland kvistar och stigar!
Dem fick den andra dagen prova hoppa henne på enkelhinder samt hoppade en liten bana!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag hålelr fullständigt med om att det var köparens fel.
Och TS kunde inte ha haft någon kontroll över vad köparna Egentligen kunde...
Det är väll ändå fel att belasta TS för att köparna var okunniga och gjorde en hel del fel... :crazy:

Tackar! :laugh:

Tycker du verkar va riktigt förnuftig!;)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men du måste ju också förstå att det alltid finns olika nivåer på "samma sak"?
Även om det krävs lite av ryttaren för att få fram en bra skola (det gör det alltid, oavsett vad hästen lärt sig) eller den kanske pga teknik/exteriör har svårt för rörelsen men man ändå får till den för ändamålet sas - att bygga upp. Då kallar jag det fortfarande skolor. Det är ju precis som på tävling - bara för att du "kan" utföra rörelsen betyder det inte att du får en 10:a för det, och det är heller inget som säger att skolan inte duger i arbetssyfte för att man inte får topp-poäng, det är inte bara den biten man tittar på.
Det är svårt det där för man har olika defenitioner. Det är toksvårt att förklara vad en häst verkligen kan vissa gånger och särskilt då om man inte har konkreta tävlingsmeriter att komma med eller bara tävlat enstaka gånger så det inte riktigt blir rättvisande resultat.

Jag skulle ju t ex inte säga att en häst "kan" 90cm hoppning för att den stressat runt à la ponnyhoppning i trav största delen av vägen och halvt ostyrbar/ostoppbar. Men har hästen varit med på en klubbis på 90cm med en ponnyryttare utan högre krav så har den ju faktiskt gjort det, med en vägran eller kanske t o m felfritt eller vad man nu fick för resultat. Precis som en häst som travar på stället eller t o m lärt sig piaff men en "dålig" piaff som kommer bli svår att lära om, då skulle jag själv föredra en häst som är välskolad i samlingen men på sin höjd övat på lite tramp före det. Den ryttaren kanske inte hade samma krav/mål eller helt enkelt inte kunskap nog att kunna avgöra vad en bra piaff är. Men det spelar eg. ingen roll heller, jag tror knappast folk systematiskt luras i sina annonser utan folk har helt enkelt olika laddningar och betydelse i samma ord. Ser man ordet "piaff" t ex så tänker man välskolad/högt utbildad, inte en häst som pressas ihop till att trava på stället framtungt. Man får som köpare titta på hästen när den visar upp vad den kan och provrida själv helt enkelt för att bilda sig en uppfattning!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hej
Då kan det vara så att hon har fått sadelgjordstvång, det kan komma utan att man har märkt så mycket innan. Jag har råkat ut för detta med en tidigare häst. Annars så är det mycket konstigt att hästen lägger sig ner. Det behöver ju inte vara så att köparna har behandlat hästen dåligt. De kanske bara har börjat använda en annan sadel, sadelgjord. Hoppas att det löser sig
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Vill även svara på att jag köpte inte hästen av en uppfödare, 3 st hade ägt henne innan, uppfödare som sålde henne vid 3års ålder, sedan ägare som hade henne mellan 3-6års ålder samt tjejen innan mig som hade henne i 1 år men sålde henne pga ekonmiska problem, förlorat jobbet!
Här tolkar jag det som att du är ägare nr 4 och köparna är ägare nr 5.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

En vandringspokal tycker jag väl inte riktigt att hon kan klassas som-

Oturligt att hon fått byta ägare och fart fram och tillbaka nu på sistone men sådan skada att hon helt plötsligt "ballar ur" och blir värsta monstret redan första dagen hon kommer till nytt hem tror jag inte beror på att hon bytt ägare 3 ggr under 7 år för att vid ägare nr 4 blockera sig.(
Här verkar plötsligt köparna vara ägare nr 4.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp