Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ser att jag skrev fel i mitt första inlägg och har nu ändrat, hon annonserades ut i ridsport för 50.000kr men såldes för 40.000kr, efter prut av säljarna!

Om jag så har ett Grand Prix ämne så behöver jag inte sälja en häst för hundra tusen, för vissa handlar det inte om pengar....

Men givetvis vill man ha dem pengarna hästen är värd om man inte är för dumsnäll iaf!

Min häst var utb LA dressyr samt 1.10 hopp!
Totalt grön när jag köpte henne så under det halvår jag ägde henne utvecklades hon enormt!!!

Jag tycker 50.000kr var skäligt men var inte missnöjd med 40.000kr då jag verkligen tyckte att dessa var dem rätta ägarna och dem hade helt enkelt inte mer pengar att lägga!!!!
(Men det vet man juh inte)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men här tycker jag du överdriver. Det låter som en helt normal häst som reagerar på sin nya miljö. Skulle hon vara en "förstörd problemhäst" för att hon protesterar lite och testar sin nya ryttare?

Då skulle var och varannan häst i det här landet vara "problemhästar"...

Vad överdriver jag?
Att det är en normal häst som reagerar på sin nya miljö är stensäkert!

Jag tycker iofs inte om att säga "problemhäst" då det oftast inte är hästen som är själva problemet, men för att förenkla och beskriva hur hon är idag tycker jag absolut att man kan använda just det ordet!

Protesterar lite och testar sin nya ryttare skrev du?
Hm?

Här förklarar jag närmare!
*Ja, hon reser sig rakt upp!
*Hon lägger sig ned med full utrustning inkl ryttare
*Hon flyger i luften vid minsta lilla tillsägelse hon får
*Hon kan stanna upp helt utan förvarning och står som fastfrysen, reagerar inte på varken skänkel el tygel tag! Inte på nåt!!!!
För att i nästa sek "flyga i taket" och bocka hej vilt!

Kallar du detta att protestera lite och att jag som rut ryttare enkelt och snabbt kan få bort detta ur henne?

Då som rut och kunnig ryttare ska jag säga dig att detta kan ta år att få bort och att hon i dagsläget absolut tillhör kategorin problemhäst, el som jag kan säga det, det är inte hästen det är fel på utan hur hon har blivit behandlad under en kort period hos okunniga folk!

Hon kanske alltid kommer ha dessa hjärn spöken och varken jag, hemma hobby ryttaren el OS ryttaren kan få ur detta ur hennes huvud!

Inlägget handlar om att jag vill bolla lite funderingar kring min situation och ärende, om andra har varit i liknande situationer el vad ni hästfolk generellt tycker jag ska och har rätt att göra i detta fall!

Jag vill såklart inte höra att "här ligger en hund begraven" utan jag vill seriöst få bolla lite med skyldigheter, rättigheter och egna tankar och funderingar kring vad jag förklarat!
:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

"Är lite förundrad över att när man hållit på med hästar i många år är förvånad över att hästar får förändrat beteende när de byter miljö Hästar har ett väl utvecklat känslosinne och är känsliga för förändringar."

Visst är de känsliga för förändringar men jag tror inte att själva flytten har så stor betydelse det är nog snarare människan som har betydelse... Hästar som tävlar " bor" ju i annat stall då och då.....och de funkar fin, fint att ridas på samma dag och dagen efter....
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

kl
jag är ändå inte ett dugg förundrar över hästens beteende, snarare förstår jag inte varför inte fler hästar reagerar så här när de inte får en ärlig chans av nya ägare. Det beror väl på att de flesta hästarna är för snälla för sitt eget bästa.

Synd att det blev så här, ingen aning hur man ska göra från den lagliga sidan men jag tror helt klart att hästen inte ska åka tillbaka till köparna, men det var ju TS också inne på.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Visst är de känsliga för förändringar men jag tror inte att själva flytten har så stor betydelse det är nog snarare människan som har betydelse... Hästar som tävlar " bor" ju i annat stall då och då.....och de funkar fin, fint att ridas på samma dag och dagen efter....

Det är många faktorer tillsamman som gör helheten. Hästar som åker mycket får ju en vana även om de kanske inte trivs med det, och de har bekanta handhavare med sig så det är en faktor mindre.

Och att hästen blir mer vaksam i en okänd miljö kan nog de flesta skriva under på. De finns de som är bra på att läsa av hästar, inte bara sin/a egen/na, men för säkerhets skull bör man nog ta det säkra före det osäkra att vänja in långsamt innan man börjar ställa krav.
Så jag tror inte man kan räkna bort transporten beroende på att man kanske inte vet hur dem gått till och hur hästen reagerat under transporten. Inte heller miljön som kan vara totalt ovan och främmande för hästen.
Miljö är ju allt annat än det genetiska.......

Rolle
IpL
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, vad händer om du bara låter hästen vara några minuter när den fryser fast, och talar med den och låter den få mentalt landa.
Det jag kan tänka mig är att hon stannar och är beredd på att få skit/stryk/bestraffning i form av spö, inte pga dig utan pga köparna, och att så fort hon blir tillsagd så är hon säker på att hon haft rätt.

Ge henne en stund att bara stå när hon stannar, prata med henne och vänta ut henne, när hon är avslappnad och inte längre står och väntar på bestraffning kan du lägga till en fin skänkelhjälp eller rösten, alt tom bara lägga fram handen och berömma om hon så bara tar ett steg.

På så sätt har jag arbetat fram att verkligen "galna" hästar kan gå från gården.
Sådana som ansetts ha enorma problem (i min mening hästar som har människor som har problem med sin kunskap...) och fått dessa hästar, som vägrat gå längre än till punkt a och bockat, stegrat, kastat sig, lagt sig osv om de blivit pådrivna i det läget, att gå.

En meter i taget. Massor av berömm och bevis på att det var rätt när de går fram, gärna stanna dom innan de stannar själv, och långa tankepauser i halt där hästen bara får stå och ryttaren är passiv.
Viktigt är att ryttaren utstrålar lugn och harmoni i dessa lägen.

Kan detta vara något du kan använda dig utav när hästen stannar på banan (antar jag?) för att sedan flippa ur och bocka?

Hon har troligast gjort det hela till en ond cirkel för sig själv, hon har stannat, hon har fått skit av köparen och hon har flippat. Nästa gång hon stannar har hon fått ännumera skit, eller så har hon kommit undan med att "hota" på detta sätt och de har slutat rida. Svårt att säga när jag inte sett ekipaget eller ens hästen.

Ston är ston... De är tjuriga, griniga, bitchiga, och underbara.
Allt efter hur man behandlar dom och hon har åkt på en ordentlig törn.

Kyra har så rätt när hon säger att hingstar ber man, valacker säger man till, och ston skickar man in en upplaga i 3 exemplar med en fin förfrågan...
(fast jag tycker mer att hingstar säger man till men det hör inte hit).


Nu blir det ett lite kort avslut här eftersom jag måset rusa (blir upphämtad).
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, vad händer om du bara låter hästen vara några minuter när den fryser fast, och talar med den och låter den få mentalt landa.
Det jag kan tänka mig är att hon stannar och är beredd på att få skit/stryk/bestraffning i form av spö, inte pga dig utan pga köparna, och att så fort hon blir tillsagd så är hon säker på att hon haft rätt.

Ge henne en stund att bara stå när hon stannar, prata med henne och vänta ut henne, när hon är avslappnad och inte längre står och väntar på bestraffning kan du lägga till en fin skänkelhjälp eller rösten, alt tom bara lägga fram handen och berömma om hon så bara tar ett steg.

På så sätt har jag arbetat fram att verkligen "galna" hästar kan gå från gården.
Sådana som ansetts ha enorma problem (i min mening hästar som har människor som har problem med sin kunskap...) och fått dessa hästar, som vägrat gå längre än till punkt a och bockat, stegrat, kastat sig, lagt sig osv om de blivit pådrivna i det läget, att gå.

En meter i taget. Massor av berömm och bevis på att det var rätt när de går fram, gärna stanna dom innan de stannar själv, och långa tankepauser i halt där hästen bara får stå och ryttaren är passiv.
Viktigt är att ryttaren utstrålar lugn och harmoni i dessa lägen.

Kan detta vara något du kan använda dig utav när hästen stannar på banan (antar jag?) för att sedan flippa ur och bocka?

Hon har troligast gjort det hela till en ond cirkel för sig själv, hon har stannat, hon har fått skit av köparen och hon har flippat. Nästa gång hon stannar har hon fått ännumera skit, eller så har hon kommit undan med att "hota" på detta sätt och de har slutat rida. Svårt att säga när jag inte sett ekipaget eller ens hästen.

Ston är ston... De är tjuriga, griniga, bitchiga, och underbara.
Allt efter hur man behandlar dom och hon har åkt på en ordentlig törn.

Kyra har så rätt när hon säger att hingstar ber man, valacker säger man till, och ston skickar man in en upplaga i 3 exemplar med en fin förfrågan...
(fast jag tycker mer att hingstar säger man till men det hör inte hit).


Nu blir det ett lite kort avslut här eftersom jag måset rusa (blir upphämtad).

Det är exakt så jag får behandla henne nu!
När hon stannar så får hon helt enkelt stå där och filosofera, inga krav inget alls från min sida, för det reagerar hon inte på!

Så att säga så väntar jag ut henne!
En dag stod vi säkert 10min!

Dock så när hon släpper stelheten så är det precis som om hon får nåt fnatt för då e hon helt uppe i varv, nästan så man känner hur hjärtat bankar på henne under tiden hon fryser fast, för att sen komma ur dvalan och "flyga i luften"!

Jag använder mig ofta av rösten i utbildnings syfte samt berömmselse!
Pratar genom ett pass med min häst, den hör direkt på min röst att nu behöver jag skärpa mig och nu har jag gjort nåt bra!

Men jag tror att när hon fryser så väntar hon på att få en hysterisk ryttare på ryggen, därav spändheten!
Men jag hoppas att med lite träning så kommer det gå ur henne!
Då jag inte riktigt har tiden så känner jag nu att allt känns hopplöst!
Pengarna finns inte heller och jag kan juh inte sälja henne i det skicket hon är nu!
Känns som en ond cirkel bara!:cry:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Protesterar lite och testar sin nya ryttare skrev du?
Hm?

Här förklarar jag närmare!
*Ja, hon reser sig rakt upp!
*Hon lägger sig ned med full utrustning inkl ryttare
*Hon flyger i luften vid minsta lilla tillsägelse hon får
*Hon kan stanna upp helt utan förvarning och står som fastfrysen, reagerar inte på varken skänkel el tygel tag! Inte på nåt!!!!
För att i nästa sek "flyga i taket" och bocka hej vilt!

Jag tycker fortfarande det låter som en häst som helt enkelt reagerar på att behandlas på ett sätt hon inte är van vid. Hur länge var hon hos den fd nya ägaren?

Jag hade också gjort som du och tagit hem henne, det hela skulle garanterat förvärras av att tjejen blir rädd när hästen bråkar. I vilket fall tycker jag synd om din häst, de borde inte börjat rida henne redan dagen efter hon kommit. Det kan mycket väl vara anledningen till att det här hände från början.

Inlägget handlar om att jag vill bolla lite funderingar kring min situation och ärende, om andra har varit i liknande situationer el vad ni hästfolk generellt tycker jag ska och har rätt att göra i detta fall!

Jag vill såklart inte höra att "här ligger en hund begraven" utan jag vill seriöst få bolla lite med skyldigheter, rättigheter och egna tankar och funderingar kring vad jag förklarat!
:crazy:

Jag tror inte att det ligger någon hund begraven?
Jag tycker bara inte att det är konstigt att hästen beter sig annorlunda hos den nya ägaren än hon gör hos dig. Jag tror inte att din häst är förstörd, hon kommer förhoppningsvis lugna sig om hon får lite tid på sig att komma tillbaka.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Är hästen inte tävlingsvan är den inte van att flyttas runt. Hästar är vanedjur och många är känsliga för när rutiner bryts, oavsett om det handlar om vilka som hanterar den eller var den bor.

Har en egen som reagerar starkt på det mesta som bryter rutinerna, idag skyggade hon för en halv torvbal som låg i hennes box. Hon är 19 år, har hanterats av mig i tio år, och har bott i samma stall i flera år.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag inte läst hela tråden, men jag tycker att det verkar lite konstigt att hon lägger sig ner. Har ni kollat så att hon är ok.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag inte läst hela tråden, men jag tycker att det verkar lite konstigt att hon lägger sig ner. Har ni kollat så att hon är ok.

Ja hon är vet bes 2 ggr av 2 olika veterinärer, första gången när hon skickades ner till nya köparna UA, ena gången på klinik inför försäkrings höjning efter att hon kommit hem till mig igen!
UA så något fysiskt fel finns inte!:confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag inte läst hela tråden, men jag tycker att det verkar lite konstigt att hon lägger sig ner. Har ni kollat så att hon är ok.

att en hast i denna situationen lagger sig ned visar ju bara att hasten tar till det basta hon vet for ogonblicket att bli av ryttare och det som "skadar" henne.
Hon kan inte bli av med "pinan?" pa ngt annat vis sa hon lagger sig.. ganska naturlig reaction tycker jag.

Var med pa tillridning/inridning av vilda mustanger en gang, och dar la de sig titt som tatt.. Detta var alltsa vilda hastar som fick en sadel pa ryggen och sen ryttare som "bucked them out". Nar de hade forsokt fa av denna "sak" pa ryggen och inte lyckats la de sig bara...

TS jag tror med vad du har gjort/fortsatter att gora kommer det att bli en bra hast igen. Det tar bara tid, och tala med advokat igen, allt arbete (tid och pengar) skall betalas av "koparen" i min uppfattning. Jag hoppas de inte far tag pa ngn annan hast att forstora..
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men jag tror att när hon fryser så väntar hon på att få en hysterisk ryttare på ryggen, därav spändheten!
Men jag hoppas att med lite träning så kommer det gå ur henne!
Då jag inte riktigt har tiden så känner jag nu att allt känns hopplöst!
Pengarna finns inte heller och jag kan juh inte sälja henne i det skicket hon är nu!
Känns som en ond cirkel bara!:cry:

Ett tips om det skulle kunna vara något för dig är ju att själv skicka hästen till en duktig beridare med vana av "problemhästar" som har gott rykte om sig att hantera det på ett bra sätt.
Nu säger du iofs att du inte har råd, men går det att lösa på något vis så kommer du ju förhoppningsvis kunna få hästen visad åt dig av beridaren och förhoppningsvis en slant kvar när den väl är såld. Har du inte tid just nu kanske den bara kan stå hos en fodervärd som sällskap så länge? Alltså på lösdrift t ex så kostnaderna inte blir så stora och man "bara" behöver någon som tittar till hästen.
Som den är nu låter det ju som sagt inte som att man skulle vilja sälja den och värdet är inte noll men inte långt ifrån. Så även om det bara blir att lägga problemet på is så vem vet- du kanske har mer tid i framtiden? Eller råd att investera i beridare som kan lägga ner den tiden längre fram?
Jag skulle iaf inte ha dåligt samvete över att bara låta hästen stå, alternativen just nu låter inte direkt bättre! :p

Mycket tråkig situation!
Jag har också sålt en häst som visserligen alltid varit lite "egen" men ändå genomsnäll och grymt lätthanterad och en sån där häst som man vågat släppa upp 6-åriga brorsdottern att skritta och trava runt själv på i ridhuset/paddocken. Som nya ägaren fick grymt mycket problem med. Inte så konstigt heller när den var senskodd (ca 8 veckor och tappade en sko samma dag som köparen hämtade hästen, var hovslagarbrist så jag själv fick inte tag på någon innan och köparen ville ha hem hästen direkt, men hade förvarnat köparen redan innan provridningen att leta hovslagare direkt så hästen kan skos inom "skälig" tid iaf). Eftersom hästen var väldigt duktig på att säga till när han tyckte att något var fel även om det inte var genom att kasta av folk så förvarnade jag att denne bara skulle rida på mjukt underlag nu tills hästen blivit skodd.
Efter tre månader lämnade köparen tillbaka hästen - ovaccinerad (vaccinationen hade gått ut ca 2 mån efter köpet vilket jag också förvarnat om) och med EN sko kvar! :cry: Den hade stått ensam i ett trångt och mörkt stall trots löfte om hästkompisar, och den lämnades tillbaka för att nya ägaren var rädd för den. En konstig kommentar (tyckte jag alltså första samtalet jag fick) var att hästen hade skyggat för strecken på vägen. För mig var det rätt självklart - den hade gjort det för att den var öm i hovarna och inte borde ha gått på vägen alls! :eek: inte att den var rädd för vägen eller märken på vägen. Men vill man slippa undan en jobbig situation kan man såklart hitta både det ena och det andra som ursäkt.
Måttligt rolig situation att få tillbaka en tokstressad häst som mer eller mindre var halt på alla fyra pga hovarna! :( Särskilt som jag hade sålt hästen pga att jag skulle iväg 70 mil bort och jobba som hästskötare för såpass låg lön att jag inte ens hade haft råd att transportera dit hästen. Det löste sig iaf bra - just då - genom att en kompis som tidigare varit medryttare på hästen (och faktiskt personkemi-mässigt passade mycket bättre med hästen än jag gjorde) tog den på foder och köpte den senare.
Med facit i hand hade det dock eg. varit bättre att skicka till slakt direkt, för sen började ruljansen igen när kompisen skulle flytta till USA ett par år senare och inte kunde ha kvar hästen. Väldigt svårt att hitta seriösa köpare till en varmblodstravare som samtidigt inte "begär för mycket" och kommer bli en sån missnöjd köpare i efterhand när hästen inte räcker till det man hade tänkt (eller man inte har tålamod att lägga ner tiden och jobbet till det).
Så hemmet den sen hamnade i är jag inte stolt över, även om jag just då handlade på ett vis jag trodde kunde bli bra.

Fortsättningsvis kommer jag tyvärr aldrig köpa en varmblodstravare eftersom jag inte har hjärta att skicka hästen till slakt och absolut aldrig vill behöva sälja en häst i såpass låg prisklass igen! :cry: Det är ju alltid svårt att sälja hästar eftersom man aldrig vet på förhand hur det kommer sluta, kanske lite större odds om man känner köparen. Men är det dessutom en häst som "ingen vill ha" och minst 9 av 10 spekulanter på inte ens är seriösa, då blir det ännu värre.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Håller med dig, min häst skulle också ha kunnat lägga sig om hon kände att hon inte kunde ta sig ur en situation på annat sätt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hoppas att du verkligen inte betalat tillbaka den sk handpenningen.Spara alla kvitton på vad hon kostar dej under tiden innan allt blir klart.
Tycker synd om dej och din häst som råkade på såna köpare,tar inte lång tid att förstöra en häst.
Hoppas att du kan få rätsida på henne men det kan även vara så att hon faller tillbaka till sitt försvar så fort det händer ngt oväntat.
Har en sådan häst själv det är därför jag skrev som jag gjorde.
Lycka till.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men om man ser från den andra sidan.

Du skriver att du är duktig att rida och rider på hög nivå, även med dig testade hästen. Kan tänka mig att hästen sen kände att det inte var lönt att diskutera med dig.

När sedan hästen testar i den nya familjen så är de inte lika tuffa som du och hästen utnyttjar detta och får övertag. Kan man då klandra de nya ägarna? Hästen är för tuff för dom helt enkelt.

Däremot, de där inspänningstyglarna är en annan historia.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Läser tråden, tycker enormt synd om hästen och hoppas att det går bra för dig...

men snälla, snälla fina TS, kan du inte sluta sätta utropstecken efter varenda mening du skriver, det blir så HIMLA påfrestande att läsa.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Min häst var utb LA dressyr samt 1.10 hopp!
Totalt grön när jag köpte henne så under det halvår jag ägde henne utvecklades hon enormt!!!

Du får ursäkta men ett halvår på ett ställe är inte särskilt lång tid för en häst att vara, det innebär att du själv sålde henne rätt kvickt från ditt inköp- dessutom red henne från "totalt" grön till LA dressyr o 1.10 hopp på ett halvår- och du har säkert markandsfört hästen på den utbildningsnivån också.

Enligt mig så blir en halvårsutbildning på det sättet inte befäst-det handlar bl.a.om styrka som måste till och som inte kan trollas dit-att du sedan säljer hästen så snart för ytterligare en flytt-nej, jag kan inte se att du är annat än medskyldig.

På det nya stället kom kanske reaktionen på din tuffa ridning?
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och inte undra på att hästen reagerar vid åter en flytt, massor av ägare före dig också, en stackars vandringspokal.:cry:

Sedan verkar halva dina inlägg handla om hur duktig du är- vad hjälper det hästen?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Håller med dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 799
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp