Jag tyckte det var mera krav på att umgås och kvalitetstid när jag var sambo, men det kan ju ha att göra med personen jag bodde med också.En fråga från en som varit gift i många år. Jag har stort behov av ensamtid och det har min man också. Vad är det som ni känner att ni får ut av att vara särbo istället för sambo?
Det låter jobbigt att vara tvungen att lägga ens egna intressen (som partnern inte delar) hela helger bara för att ni träffas. Låter som planerad kvalitetstid istället för spontan när man känner för det.
Jag och min man har väldigt enkelt att umgås och om vi en kväll planerat att umgås men en är extra trött så är det enkelt att planera om och umgås senare eller en annan dag. Vi har ju alla möjligheter till kvalitetstid eftersom vi inte behöver anpassa oss till när det fungerar att ses.
Jag kan se att för en del personer och par så kan säkert särbo fungera utmärkt. Men efter att ha läst här i tråden känns det som att man lägger på en press av att nu måste vi umgås hela tiden eftersom vi befinner oss i samma bostad nån enstaka dag och att egna intressen absolut måste stå tillbaka då.
Var sambo i 36 år, var singel i 1 år och varit särbo i snart tre.