Bukefalos 28 år!

Raven_

Trådstartare
Först och främst, vad har hänt med hemsidan Schäferforum?!?:confused:

Sen då. Började fundera lite idag ang schäfrarna. Jag har ju en liten schäfertik av bruksvarianten. Och ute på promenaden så mötte vi en riktig "liten" räka. Då kom jag och tänka på en sak, finns det någon annan ras som har splittrats så mycket som schäfern? För mig är bruksschäfer och utställningsschäfer olika raser. Jag tänker både exteriört, mentalt och funktionsduglighet. Det finns en uppsjö av olika färger och hårlag tex.
 
Sv: Schäfer.

Först och främst, vad har hänt med hemsidan Schäferforum?!?:confused:

Sen då. Började fundera lite idag ang schäfrarna. Jag har ju en liten schäfertik av bruksvarianten. Och ute på promenaden så mötte vi en riktig "liten" räka. Då kom jag och tänka på en sak, finns det någon annan ras som har splittrats så mycket som schäfern? För mig är bruksschäfer och utställningsschäfer olika raser. Jag tänker både exteriört, mentalt och funktionsduglighet. Det finns en uppsjö av olika färger och hårlag tex.

Schäferforum finns inte längre, intresset var för litet. Det postades ju knappt något!

Det finns en uppsjö av raser som är indelade, labrador, golden retriever, diverse spaniels..ja det finns en hel uppsjö tyvärr.
 
Sv: Schäfer.

Det finns en uppsjö av raser som är indelade, labrador, golden retriever, diverse spaniels..ja det finns en hel uppsjö tyvärr.
Visserligen, men om raser inte delats så finns ju en del raser vi inte skulle ha idag, t ex Amstaff o Collie o Australisk Kelpie, för att nämna några.

mvh
 
Sv: Schäfer.

Visserligen, men om raser inte delats så finns ju en del raser vi inte skulle ha idag, t ex Amstaff o Collie o Australisk Kelpie, för att nämna några.

mvh


Fast det är en hiskelig skillnad på att utveckla en annan ras med hjälp av andra raser , och att dela upp samma ras i två läger.

Sedan kan jag iof tycka att 300 raser är lite over the top. Det finns säkerligen många raser som är lite "same shit different names" och som man skulle kunna bunta ihop. Men det är en helt personlig syn på saken.
 
Sv: Schäfer.

BC o Collie var från början samma ras som utställningsfolket fick tag på vid förra sekelskiftet, sen blandades väl i fler raser för pälsens skull.
Amstaff o APBT är i grunden samma ras o det är inte så länge sedan.
Australisk Kelpie o Australian Stock dog, fd Working Kelpie är oxå samma ras men avelsmålen är numera olika.
 
Sv: Schäfer.

BC o Collie var från början samma ras som utställningsfolket fick tag på vid förra sekelskiftet, sen blandades väl i fler raser för pälsens skull.

Och idag klassas det som olika raser

Amstaff o APBT är i grunden samma ras o det är inte så länge sedan.
Australisk Kelpie o Australian Stock dog, fd Working Kelpie är oxå samma ras men avelsmålen är numera olika.

Även dessa reggas som olika raser, en schäfer förblir en schäfer rätt och lätt trots den milsvidda skillnaden.
 
Sv: Schäfer.

Det är jag fullt medveten om, samma gäller AK/WK.
I vissa register i USA kan man ff regga hundar som både Amstaffs o APBT.
Ville bara ge ett litet historiskt perspektiv på frågan om delning av raser.

Förutom de raser du nämnde tidigare så är ju Australian Shepherd ganska uppdelad här i landet, o i övriga världen är BC uppdelad i en som är Stock Dog o en som är Schow, i stora delar av värrlden reggas inte dessa i samma register, utom i Norge o Finland (med reservation för fler länder), tack o lov kan avkomma till Schowvarianten av BC inte reggas i Sverige, om inte föräldrarna har vallningsmeriter.

Att gå förbi BC o Aussieringarna på Internationella utställningar är allt annat än upplyftande.

mvh
 
Sv: Schäfer.

Fast det är ju inte riktigt det TS poängterade i tråden, att en ras blivit två utan dessa raser som fortfarande reggas under samma rasnamn trots att det skulle kunna vara 2 olika raser. Iaf vad jag förstod? Att pb och amstaff sedan är same same i USA förstod jag ju inte riktigt poängen med, pb är ju inte ens godkänd ras i Sverige.
 
Sv: Schäfer.

Fast det är ju inte riktigt det TS poängterade i tråden, att en ras blivit två utan dessa raser som fortfarande reggas under samma rasnamn trots att det skulle kunna vara 2 olika raser. Iaf vad jag förstod? Att pb och amstaff sedan är same same i USA förstod jag ju inte riktigt poängen med, pb är ju inte ens godkänd ras i Sverige.

Det var precis det jag menade. Nu är inte jag insatt i tex Golden, men jag vet att det finns jaktgolden och utställningsgolden, men skillnaden är väl ändå inte lika stor hos dom som hos schäfer? En schäfer kan ju se ut lite hursomhelst. Långhårig, korthårig, svart, vit (ej tillåtet, men ändå) stor, liten, räka, inte räka. Ja, ni förstår säkert poängen. De skiljer sig också mycket mentalt, kapacitetsmässigt osv. För mig handlar det inte bara om att en ras indelats i 2 olika grupper, dvs bruks och utställning, utan om att det faktiskt ÄR sån hiskeligt stor skillnad på de båda.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 210
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 261
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 082
Senast: solan64
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp