Bukefalos 28 år!

Selen-värde?

T

trip

Hittar inga uppgifter alls ang. selenvärde i hö/hösilage, lusern, linfrökaka eller foderjäst.
Är det så lite i att det inte räknas alls, är svenska marker helt utan detta ämne?
Hästen får extra e-vitaminer(utan selen, medvetet val- rädd för förgiftning) och det är ju svårt att veta om jag eg. ska byta till ett preparat med selen.
Någon som har reflektioner kring detta?
 
Sv: Selen-värde?

Hej! Vi bor ute i skärgården (selenfattigt? vet ej.?) här har ett par hästar fått muskel "skakingar/darrningar" som jag hört om. Pratade med en vet. om detta och hon sade att man bra kan ge en "underhållningsdos" på selen för att förebygga detta. Vi ger ca. 5 ml /dag bara för att vara på säkra sidan, och hästarna mår bra!
 
Sv: Selen-värde?

Sverige har väldigt selenfattiga jordar, vilket innebär att man inte kan räkna med att det finns i vårat grovfoder. Analysföretagen räknar med noll där. Selen är en livsviktig mineral, så du måste tillsätta det på något vis, antingen via "blandmineraler" som innehåller selen ,tokosel eller ex E-vit. med selen. Vissa färdigfoder innehåller selen också. Behovet är 0,2mg/100kg häst. Max toleransgräns är 5mg/100kg häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 469
Senast: poi123
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 742
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 808
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 119
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp