Separation

Bukefalos 30 år!

Alltså jag orkar inte mer!

Igår kväll kom äntligen en notis om att bolånet nu finns att signera i appen. Så jag läste igenom och signerade och var så himla glad.

I morse ringer min chef och berättar att de är neddragningar på gång på min arbetsplats och att hon vill kalla mig till möte tillsammans med HR och just ja, jag bör nog ta med en facklig representant.
Jag är ju heltidssjukskriven så jag antar att jag är den första de vill bli av med när det är neddragningar på gång.
Vore ju katastrof för mig om jag blir av med jobbet nu. Alltså jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag som har tänkt att kanske kanske att jag orkar jobba lite när allt lugnat ner sig. Men gissar att de inte är intresserade av någon som bara jobbar 25%.
Vet att jag inte är sist anställd utan har minst två efter mig. Men de är ju högfungerande duktiga medarbetare som inte är sjukskrivna så varför ska de göra sig av med dom…
Jag trodde inte att livet kunde pröva mig mer efter allt som hänt på dessa knappa tre månader av detta år 😩

Igår kväll kom äntligen en notis om att bolånet nu finns att signera i appen. Så jag läste igenom och signerade och var så himla glad.

I morse ringer min chef och berättar att de är neddragningar på gång på min arbetsplats och att hon vill kalla mig till möte tillsammans med HR och just ja, jag bör nog ta med en facklig representant.
Jag är ju heltidssjukskriven så jag antar att jag är den första de vill bli av med när det är neddragningar på gång.
Vore ju katastrof för mig om jag blir av med jobbet nu. Alltså jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag som har tänkt att kanske kanske att jag orkar jobba lite när allt lugnat ner sig. Men gissar att de inte är intresserade av någon som bara jobbar 25%.
Vet att jag inte är sist anställd utan har minst två efter mig. Men de är ju högfungerande duktiga medarbetare som inte är sjukskrivna så varför ska de göra sig av med dom…
Jag trodde inte att livet kunde pröva mig mer efter allt som hänt på dessa knappa tre månader av detta år 😩
Andas!!!
Oavsett om du är sjukskriven eller inte så gäller turordningen enligt LAS. De har alltså inte rätt att säga upp dig om de vill ha de andra kvar.
Det de möjligen kan göra är att förhandla om ev egen uppsägning/köpa ut dig. Ta med facklig representant och ta inte ut det värsta i förskott.

Men fy, be dom skynda på mötet innan affären med huset går igenom, banken behöver nog veta om att du riskerar förändrade förutsättningar... 🥺

Andas!!!
Oavsett om du är sjukskriven eller inte så gäller turordningen enligt LAS. De har alltså inte rätt att säga upp dig om de vill ha de andra kvar.
Det de möjligen kan göra är att förhandla om ev egen uppsägning/köpa ut dig. Ta med facklig representant och ta inte ut det värsta i förskott.
Fast i nya LAS får arbetsgivaren undanta upp till tre anställda som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten från turordningen.

TS - försök ta det lugnt. Andas. Det ordnar sig. Har lånet gått igenom nu? Då har du ju bankens godkännande även om din situation ändras framöver. Ingen blir av med sitt boende så länge man kan betala.

LIvet är inget för de veka.. menar alltså att du är grym TS!

Jag har känslan av att du kommer ordna det här med. Kanske du även kommer kunna jobba mer på sikt nu när du slipper lägga ork på att kompensera och täcka upp för din man.

För varje dörr som stängd öppnas en ny, om man är villig att se den. Detta kanske blir en rejäl nystart i livet som på sikt leder till något riktigt bra. Hejja dig!

Jag tänker tvärtom, att det är bra om bolånen är klara innan ts riskerar bli uppsagd.
Bolånen är redan påskrivna. Gjorde det i går kväll så fort jag fick notis om att jag kunde göra det. Då hade jag ingen aning om att jag riskerar att bli uppsagd.
Jag tänker också att det är bättre att jag står som ensam ägare på huset i fall jag behöver sälja. Då borde jag få mer för huset än om vi säljer nu och delar på summan.
Men jag kan inte ens tänka tanken att behöva sälja utan att må illa i hela kroppen.

Det kanske är flera stycken som riskerar att bli uppsagda, och inte bara du? Vi har haft flera omgångar av uppsägningar på mitt jobb de senaste 2 åren :( .

Det beror ju på hur höga kostnader du får för boendet totalt. På vissa platser är det billigare att äga sitt boende än att hyra. Vi vet inte heller om TS kommer bli uppsagd.
Sant, det var därför att mitt förslag var att be om mötet så snabbt som möjligt, så man vet förutsättningarna och kan räkna på om man har råd att behålla gården eller inte, innan affären är slutförd.

Det beror ju på hur höga kostnader du får för boendet totalt. På vissa platser är det billigare att äga sitt boende än att hyra. Vi vet inte heller om TS kommer bli uppsagd.
Det är verkligen sant idag. Jag försöker hitta lägenhet nu. I Rimbo. 13400 är det billigaste jag hittar när jag letar 3a. Helt galet. I en liten håla liksom.

Några km utanför säljs hus för 2,6. Det ger mig lägre månadskostnad.

Eftersom TS var sjukskriven nu så och ändå fick ta över lånen så borde det väl funka även som arbetslös. Och dessutom var det ju redan påskrivet och klart när hon fick höra om ev varsel.
Blir man arbetslös som sjukskriven så går ens ersättning ned REJÄLT. Been there, done that. Gick från 16 efter skatt till 10 efter skatt. Så det är verkligen inget jag rekommenderar. Nu är det här rätt länge sen, så det kan givetvis ha ändrats. Men jag har svårt att tro att det skulle ha blivit så mycket bättre....

Blir man arbetslös som sjukskriven så går ens ersättning ned REJÄLT. Been there, done that. Gick från 16 efter skatt till 10 efter skatt. Så det är verkligen inget jag rekommenderar. Nu är det här rätt länge sen, så det kan givetvis ha ändrats. Men jag har svårt att tro att det skulle ha blivit så mycket bättre....

Det har blivit mycket värre. FK fortsätter att betala ut sjukpenning (är det mer än ett år blir det på fortsättningsnivå, dvs 545 kr/dag, varje dag i en månad räknas. Vilket gör att man får ut ca 11-12000 efter skatt. TS måste också anmäla sig till AF direkt för att skydda sin SGI.

Kan TS återgå i arbete, så får en de första 100 dagarna 1250/dag, om hon tjänat över 34000. Sedan går a-kassan ner drastiskt. Är TS arbetslös efter att a-kassedagarna är slut 300 dagar (det var 450 dagar om man hade minderåriga barn men det har slopats). så går aktivitetsstödet successivt ner till ca 5500-6000 netto efter ca ett och ett halvt år.

Det har blivit mycket värre. FK fortsätter att betala ut sjukpenning (är det mer än ett år blir det på fortsättningsnivå, dvs 545 kr/dag, varje dag i en månad räknas. Vilket gör att man får ut ca 11-12000 efter skatt. TS måste också anmäla sig till AF direkt för att skydda sin SGI.

Kan TS återgå i arbete, så får en de första 100 dagarna 1250/dag, om hon tjänat över 34000. Sedan går a-kassan ner drastiskt. Är TS arbetslös efter att a-kassedagarna är slut 300 dagar (det var 450 dagar om man hade minderåriga barn men det har slopats). så går aktivitetsstödet successivt ner till ca 5500-6000 netto efter ca ett och ett halvt år.
Inte som 100% sjukskriven. Då ska man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen. Men samma sekund som man inte är det så ska man skriva in sig.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn