Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl inte bara jag här i tråden som har mini?
Skor ni era eller kör boots? Eller barfota kanske.
Vår dam är lite öm på grus, så beställde boots igår. Får se vad hon tycker om att få på sig dom sen :p.

Igår gick jag promenad med henne och hunden. Trots att hunden kom studsande bakom osv så brydde hon sig inte. Hon stannade och kollade nån gång bara.
 
Det är väl inte bara jag här i tråden som har mini?
Skor ni era eller kör boots? Eller barfota kanske.
Vår dam är lite öm på grus, så beställde boots igår. Får se vad hon tycker om att få på sig dom sen :p.

Igår gick jag promenad med henne och hunden. Trots att hunden kom studsande bakom osv så brydde hon sig inte. Hon stannade och kollade nån gång bara.

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga angående skor eller boots, men jag kan ju passa på att presentera ännu en mini i tråden. Då min standard blev utan kompis råkade jag nyligen gå och köpa mig ett miniföl :D

9ECCFB2B-D028-411C-AD85-AAA84791E63D.jpeg
 
Det är väl inte bara jag här i tråden som har mini?
Skor ni era eller kör boots? Eller barfota kanske.
Vår dam är lite öm på grus, så beställde boots igår. Får se vad hon tycker om att få på sig dom sen :p.

Igår gick jag promenad med henne och hunden. Trots att hunden kom studsande bakom osv så brydde hon sig inte. Hon stannade och kollade nån gång bara.
Min ena är öm på vissa underlag. Kör boots och det fungerar över förväntan. När han väl fattade så blev han mycket gladare :D
IMG_20210522_100231230_PORTRAIT.jpg
 
Det är väl inte bara jag här i tråden som har mini?
Skor ni era eller kör boots? Eller barfota kanske.
Vår dam är lite öm på grus, så beställde boots igår. Får se vad hon tycker om att få på sig dom sen :p.

Igår gick jag promenad med henne och hunden. Trots att hunden kom studsande bakom osv så brydde hon sig inte. Hon stannade och kollade nån gång bara.
Min mini ömmar ibland men inte särskilt ofta. Jag använder boots framförallt i körning eller om vi ska gå på väldigt grusiga ställen. Framförallt i körning märka det stor skillnad då hon tar i med bakbenen på ett helt annat sätt med boots på.
 
Idag kom fröken mini på att gräset var grönare på andra sidan :arghh: . Fick dit en extra tråd längre ner och klippte en del som låg emot trådar på annat ställe i hagen, så hoppas det blev bättre styrka i elen. Sambon ska hjälpa mig få dit ett spett till på torsdag, jag förstår inte alls hur man gör :o.

Nu har jag ångest över om hon är på rätt sida, men hon var det när medryttaren var där i alla fall, så hoppas hon är det i natt med.
Så rädd för fång om hon lyckas igen.
 
Sambon ska hjälpa mig få dit ett spett till på torsdag, jag förstår inte alls hur man gör :o.
om du har en tråd mellan de två nedersta, som enbart är kopplad till ett jordspett - alltså inte på något sätt i kontakt med de strömledande trådarna - så får du väldigt bra effekt...
Bildexempel på principen. (behöver inte vara samma jordspett till aggregat som till jordtråden)
1630449750095.png
 
om du har en tråd mellan de två nedersta, som enbart är kopplad till ett jordspett - alltså inte på något sätt i kontakt med de strömledande trådarna - så får du väldigt bra effekt...
Bildexempel på principen. (behöver inte vara samma jordspett till aggregat som till jordtråden)
Visa bifogad fil 76268
En eltråd direkt kopplat till spettet alltså? (Jag är så usel på sånt här :p). Då bör jag väl kunna använda befintlig understa tråden och koppla så?

Fröken skrämde mig idag med att inte synas i hagen när jag åkte förbi, men visade sig att hon låg och sov i vindskyddet :D.
 
En eltråd direkt kopplat till spettet alltså? (Jag är så usel på sånt här :p). Då bör jag väl kunna använda befintlig understa tråden och koppla så?

Fröken skrämde mig idag med att inte synas i hagen när jag åkte förbi, men visade sig att hon låg och sov i vindskyddet :D.
ja, eltråd direkt till spettet.
Om du sätter jord på nedersta tråden så ger den inga stötar alls. Jag föredrar personligen att ha ström på den nedersta och jord på näst nedersta tråden. Då ger det en rejäl stöt när ponnyn vidrör de båda nedersta trådarna samtidigt, men ger fortfarande en stöt även om ponnyn bara vidrör den nedersta.
(nästan 100% av rymningar genom elstängsel sker genom att de kryper under trådarna)
 
ja, eltråd direkt till spettet.
Om du sätter jord på nedersta tråden så ger den inga stötar alls. Jag föredrar personligen att ha ström på den nedersta och jord på näst nedersta tråden. Då ger det en rejäl stöt när ponnyn vidrör de båda nedersta trådarna samtidigt, men ger fortfarande en stöt även om ponnyn bara vidrör den nedersta.
(nästan 100% av rymningar genom elstängsel sker genom att de kryper under trådarna)
Ja, krypa under var metoden här med.vi kopplade mellantråden till spettet idag. Lite dålig kräm på de vanliga trådarna (måste röja vid nedersta i andra hagen (samma staket runt hela, sen avdelat).

Sambon provade nudda både eltråden och jordtråden med två fingrar....han ångrade sig bittert (jag var livrädd att han typ skulle få hjärtstopp).
Så nu hoppas jag vår mini gör samma misstag som sambon :p.
Blir nog prövning imorgon när hon ska stå själv i hagen en stund.
 
Provade tömköra vår mini häromdagen. Hon hade inte gjort det på 2,5 år men det märktes inte. Ska göra ett par gånger till och sen prova koppla plankor eller nåt annat att dra för att öva på det med. Tips om vad man kan dra?
 
Köpte ett selunderlägg (trav) till ”min” shettis, frågade ägaren om storlek och hon sa att det bara finns kort eller lång och att det var en smaksak. Nu har jag köpt en vanlig lång, men tänker att den kommer bli jättestor? Den är ju till en stor häst…
Vad har ni som använder sånt? Fanns inte så mycket att välja på när man inte vill ha det vanliga fluffet lixom. Det visar sig ju snart om det passar, men är ändå nyfiken!

A6A42F37-C8B3-47C0-BB83-D80840E2B2F3.jpeg
 
Köpte ett selunderlägg (trav) till ”min” shettis, frågade ägaren om storlek och hon sa att det bara finns kort eller lång och att det var en smaksak. Nu har jag köpt en vanlig lång, men tänker att den kommer bli jättestor? Den är ju till en stor häst…
Vad har ni som använder sånt? Fanns inte så mycket att välja på när man inte vill ha det vanliga fluffet lixom. Det visar sig ju snart om det passar, men är ändå nyfiken!

Visa bifogad fil 82096
Har körschabrak storlek shettis från Mias Ridsport. Man får välja utseende själv :)
 

Bifogade filer

  • A9AFCAA8-CF65-4170-AA09-504DBA2CA31F.jpeg
    A9AFCAA8-CF65-4170-AA09-504DBA2CA31F.jpeg
    581,8 KB · Visningar: 55
Köpte ett selunderlägg (trav) till ”min” shettis, frågade ägaren om storlek och hon sa att det bara finns kort eller lång och att det var en smaksak. Nu har jag köpt en vanlig lång, men tänker att den kommer bli jättestor? Den är ju till en stor häst…
Vad har ni som använder sånt? Fanns inte så mycket att välja på när man inte vill ha det vanliga fluffet lixom. Det visar sig ju snart om det passar, men är ändå nyfiken!

Visa bifogad fil 82096
Det kan gå, men skulle säga att det är stor risk att bli bli för lång.
Jag lyckas använda en jag har till mina "stora".
Men det måste väl finnas att beställa för ponnytravare på nätet? Jag tycker jag sett det. Men kanske inte av märket Finntack.
Det är ett sånt här jag använder så det ersätter ju inte ditt.. Men som sagt så bör det finnas fler varianter till shettis om man letar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211221_072020_com.google.android.googlequicksearchbox~2.jpg
    Screenshot_20211221_072020_com.google.android.googlequicksearchbox~2.jpg
    106 KB · Visningar: 46
Köpte ett selunderlägg (trav) till ”min” shettis, frågade ägaren om storlek och hon sa att det bara finns kort eller lång och att det var en smaksak. Nu har jag köpt en vanlig lång, men tänker att den kommer bli jättestor? Den är ju till en stor häst…
Vad har ni som använder sånt? Fanns inte så mycket att välja på när man inte vill ha det vanliga fluffet lixom. Det visar sig ju snart om det passar, men är ändå nyfiken!

Visa bifogad fil 82096
Jag har såna långa selunderlägg (teddyvarianten) på mina travselar, tycker det funkar bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 778
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp