Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för vagnar till era små? Vi har ju bara en gammal rockard, med alldeles för långa skaklar. Har fixat en hemgjord svängel till den, men drömmer fortfarande om en riktigt bra rockard (typ en från driveout).
 
Vad har ni för vagnar till era små? Vi har ju bara en gammal rockard, med alldeles för långa skaklar. Har fixat en hemgjord svängel till den, men drömmer fortfarande om en riktigt bra rockard (typ en från driveout).
Jag hade en rockard från DriveOut till Molly som jag tyckte mycket om, den kommer dock vara för liten för nya shettisflickan när det om något år blir dags att köra in henne.
 
Vad har ni för vagnar till era små? Vi har ju bara en gammal rockard, med alldeles för långa skaklar. Har fixat en hemgjord svängel till den, men drömmer fortfarande om en riktigt bra rockard (typ en från driveout).
Jag har en cavaletti sport rockar. Men vill varna lite där att skakelfästena på min var dålig kvalitet så vi har gjort en enkel modifiering . I övrigt gillar jag den men har hört att andra haft problem, såsom jag tolkade det var det just skaklarna. Så jag kontrollerar vagnen ganska ofta.
Men jag är väldigt nöjd med tanke på priset.
 
Jag har en cavaletti sport rockar. Men vill varna lite där att skakelfästena på min var dålig kvalitet så vi har gjort en enkel modifiering . I övrigt gillar jag den men har hört att andra haft problem, såsom jag tolkade det var det just skaklarna. Så jag kontrollerar vagnen ganska ofta.
Men jag är väldigt nöjd med tanke på priset.
På vilket sätt var de dåliga? Sambon påpekade att jag snart fyller år :D.
 
På vilket sätt var de dåliga? Sambon påpekade att jag snart fyller år :D.
Skaklarna är ju i två delar som "kopplas ihop" eller vad man ska säga (är nog för man ska kunna byta till olika längder) och där man spänner åt för att hålla ihop dem så är det någon värdelös typ mutter man skruvar på som fick gängpaj eller liknande rätt fort. Så nu har vi typ små bultar där istället.
Skakeln kan liksom gå i två delar om inte den där lösningen som klämmer åt dem funkar.

Typ omöjligt att förklara.
 
Nähä, det gick inte att skicka med bild i PM från min mobil iaf. Lägger in den här då.
På den här platsen har vi ändrat lite.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220716_190530_com.facebook.lite~2.jpg
    Screenshot_20220716_190530_com.facebook.lite~2.jpg
    155,4 KB · Visningar: 77
Senast ändrad:
Skaklarna är ju i två delar som "kopplas ihop" eller vad man ska säga (är nog för man ska kunna byta till olika längder) och där man spänner åt för att hålla ihop dem så är det någon värdelös typ mutter man skruvar på som fick gängpaj eller liknande rätt fort. Så nu har vi typ små bultar där istället.
Skakeln kan liksom gå i två delar om inte den där lösningen som klämmer åt dem funkar.

Typ omöjligt att förklara.
Tycker du förklarade klockrent :up:
 
Skaklarna är ju i två delar som "kopplas ihop" eller vad man ska säga (är nog för man ska kunna byta till olika längder) och där man spänner åt för att hålla ihop dem så är det någon värdelös typ mutter man skruvar på som fick gängpaj eller liknande rätt fort. Så nu har vi typ små bultar där istället.
Skakeln kan liksom gå i två delar om inte den där lösningen som klämmer åt dem funkar.

Typ omöjligt att förklara.
Hänger med. Bra att veta :).
 
Vad har ni för vagnar till era små? Vi har ju bara en gammal rockard, med alldeles för långa skaklar. Har fixat en hemgjord svängel till den, men drömmer fortfarande om en riktigt bra rockard (typ en från driveout).
Har en vagn från Tidaholmsvagnar, modell 203. Är väldigt nöjd med den! Tycker inte om Drive Outs modell, stagen som står rakt ner i fotplattan känns livsfarliga om man måste komma ur vagnen snabbt.
 
Vad har ni för vagnar till era små? Vi har ju bara en gammal rockard, med alldeles för långa skaklar. Har fixat en hemgjord svängel till den, men drömmer fortfarande om en riktigt bra rockard (typ en från driveout).
Jag vill bara passa på att varna för Globusrockarden och dess kinesiska kopior. Det är en kärra som ser trevlig ut och inte väger särskilt mycket. Men de tål verkligen ingenting... De kan gå sönder på alla möjliga sätt, både korg som lossnar och ram som viker sig.
Jag har en Globusrockard som köptes för att sonen skulle kunna köra gammelgubben i en lätt vagn. Den har ändå använts en hel del innan den råkade ut för en ponny som slog mot en insekt och lyckades få ramen att vika sig en aning så att balansen är förstörd så den är oanvändbar.

1658071531476.png

Den främre av dessa är den jag använder tills jag har råd att köpa en ny av bättre modell. Den funkar bäst med travsele + baksele. Lättar i framänden om man använder bröstsele med lös brösta.
 
Ni som har koll, hur långa tömmar använder ni när ni tömkör shettis?

Jag har använt ett par lite längre grimskaft bara, men jag tänker att nu när ponnyn faktiskt är tänkt att tömköras mer så vore det trevligt med ett par riktiga tömmar.
 
Ni som har koll, hur långa tömmar använder ni när ni tömkör shettis?

Jag har använt ett par lite längre grimskaft bara, men jag tänker att nu när ponnyn faktiskt är tänkt att tömköras mer så vore det trevligt med ett par riktiga tömmar.
Jag hade två varianter till Molly - dels ett par vanliga shettistömmar (för körning) för normal tömkörning och dels ett par gramantyglar (med vanliga pistolhakar) i full storlek när jag ville gå närmare henne och inte ha så mycket töm i händerna. Jag gjorde dock aldrig någon avancerad tömkörning på bana, utan mest på grusvägen och i skogen. På grusvägen jobbade vi ibland lite på lite enkla varianter av skänkelvikning och öppna, då föredrog jag kortare tömmar och att gå närmare henne. Och om jag t.ex. hade en annan häst med gående bakom mig eller om hon skulle galoppera föredrog jag längre tömmar.
 
Ni som har koll, hur långa tömmar använder ni när ni tömkör shettis?

Jag har använt ett par lite längre grimskaft bara, men jag tänker att nu när ponnyn faktiskt är tänkt att tömköras mer så vore det trevligt med ett par riktiga tömmar.
Har 11 meter om jag minns rätt, kanske 12. Tärnsjötömmar 😍
 
Fenix har börjat vänja sig vid sitt nya ställe och rutinerna :) Hon kommer och hälsar på när man går in i hagen och har inga problem att få på grimma eller att bli ledd till och från hagen eller gå på promenad med kompisen. Hon har inte heller några stora problem att bli lämnad i boxen en stund medan stora hästen är ute och jobbar, vilket är skönt :) Idag fick hon gå på sin första korta promenad själv, och det var spännande att titta på allt nytt på bortvägen - men sen på hemvägen verkar det som om hon kom på att hon faktiskt var ensam utan kompisen så då blev det lite gnäggningar och lite mer kraft i stegen ;)
IMG_20220724_105855_961.jpg
 
Idag blir vår mini 9 år . Jag som var bestämd med att vi skulle ha en runt 12-15 år och helst valack. Så blev det ett sto som inte är 10 år än. Men så bra det är ändå.

Jag har varit borta några dagar. När jag gick ut i hagen och ropade idag så kom hästarna travande. När mini såg mig kom hon i galopp. Älskar den lilla envisa :love: .
 
Vi kämpar på med att få ner mini i vikt. Man ser ju inte så tydligt själv när man ser dom varje dag, men jag märker på selen att den går att dra åt lättare. Dessutom undrade hovslagaren häromdagen om det var mini eller andra shettisen i stallet, då han såg att hon var smalare (läs: inte lika fet) :) .
 
Det blev ju inga föl här, de ston jag trodde och hoppades var dräktiga visade sig bara vara feta som tunnor. :meh:
Har tyvärr haft dåligt med tid i sommar, men nu äntligen har vi varit ute och kört ett par gånger. Och ÄNTLIGEN har vi tagit tag i att sätta Fluffis (Rimini) i vagn... Hon var klar för det förra sommaren, men sen ville jag inte göra det när hon var dräktig - som jag trodde att hon var. Men, som sagt, är ponnyn väl förberedd så är det inga problem att ha gjort en paus.

Hennes mamma Cassis fick också följa med ut idag, det är hon som kommer efter...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 540
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp