Bukefalos 28 år!

Ska Äcklet få bäbisar?

Comfort

Trådstartare
H*n heter Äcklet altså;)
min gibbiceps har fått som två stycken påsar under magen, ca två cm nedanför den enorma munnen, de sitter intill varandra med en springa emellan. de är ca 2-3 cm långa

jag har tagit bilder med hittar inte datakabeln, återkommer med bilder senare. men vad tror ni?

jag har Äcklet och sen en gibbi till.
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

Aha, google är min vän. Nu fattar jag vad du pratar om! Pterygoplichthys gibbiceps!
tokis.jpg


Vad jag kan hitta på nätet så är det inte mycket som är känt om deras reproduktion. De lägger ägg i hålor som de grävt ut i gyttjan på botten. Jag tycker det låter lite konstigt att det är två knutor med en springa imellan. Funderar nästan på om det är någon tumör eller något?
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

Hej. Man tror att de flesta gibbiceps som importeras är honor. De leker som nämnts här ovan i fåglars hålor under översvämningarna, och reproduktion är inte känd från akvarium. Dessutom bör fiskarna vara ganska stora för att vara könsmogna.
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

fast en vän till oss fick bäbisar, men tyvärr var de bara där en dag så hon vet inte hur tjockheten satt... fan att jag inte hittar datakapeln! äcklet är ca 13-14 cm nu
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

Har inget svar på din fråga, men tycker att du har hittat världens roligaste namn till din firre!! Du har förgyllt min kväll!!! :rofl::rofl::rofl:

(Mitt ex fick såna ungar - ja inte han, men hans fiskar - och han hade flera stycken i ett stoooort akvarium. Verkade som om dom kan korsa sig över arterna, för det blev lite olika färger på ungarna. De flesta gick nog åt som fiskföda åt de andra, men några blev kvar och växte sig stora. När dom är små är dom jättesöta!!! Då får du nog döpa dom till nåt annat än Äcklet...;))

Lycka till med firren!!
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

humm, vet inte riktigt vad du menar..
Men jag fick en sjuhelsikes massa småttingar efter ett lekande par för några år sedan.
Hanarna har som spröt på huvudet, ser ut som spikklubbor honorna har beytdligt mindre.
Fick även ancistrus bebbar.
Både hade bo i kokosnötter.
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

fast en vän till oss fick bäbisar, men tyvärr var de bara där en dag så hon vet inte hur tjockheten satt... fan att jag inte hittar datakapeln! äcklet är ca 13-14 cm nu

Jag vill nog se leken + föräldrarna för att tro det, och även utesluta att ynglena tillhörde någon annan fisk.
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

Fast dom borde ju se skillnad på guppybäbisar o "äckel"bäbisar. Dom har ju liksom en käft som är svår att missa.
 
Sv: Ska Äcklet få bäbisar?

Fast dom borde ju se skillnad på guppybäbisar o "äckel"bäbisar. Dom har ju liksom en käft som är svår att missa.

Då jag jobbat professionellt med detta i 12 år och dagligen diskutera lek av fisk med kunder och diverse sakkunniga så har jag ännu inte stött på någon som kunnat bevisa lek av Pterygoplichthys/Glyptoperichthyssläktet. Under den dag dom dessutom levde enligt TS (rimligtvis deras första) så är de dessutom inte alls utvecklade, utan liknar mest små larver.

TS är dock välkommen att överbevisa mig. Jag tar gärna emot detaljerade uppgifter om denna lek.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 358
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Ramona
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 295
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp