Ska jag satsa på hö eller lucern??

S

Sirisiri

Det sket sig med nya stallet, så nu har jag samma gamla vanliga problem igen... Alltså mindre bra hö som ingår i stallhyran.

Har bollat lite fram och tillbaka med olika foderstater och har kommit fram till två som ger nästan lika mkt energi och protein.

Förslag 1:
3 kg dåligt hö (måste ge det eftersom vi fodrar i hagen mogon och lunch)
4 kg bra hö
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
0,6 kg lucern

Förslag 2
5,5 kg dåligt hö
2 kg lucern
0,3 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg vetekli
0,2 kg Krafft protein

Kostnaden är ungefär densamma, knappt 15 kr/dag. Kostnad för mineraler/fosforbalans tillkommer.

Vilken hade ni satsat på? Lucern är mer lättillgängligt, medan jag har svårt med höfrakten. Måste låna bil och hyra släp. 4 kg hö är ju mer skrymmande än 2 kg lucern också.

Finns det nån nackdel med att ge lucern? Tyckte att benen svullnade upp lite när jag började ge det, men det gick över sen.

Har beslutsångest...
 
Det beror väll på hur höet är dåligt, har det dålig hygenisk kvalitet el är det bara inte så mycket näring i det?

Om det är lite näring i höt skulle jag använda det, och ge hästen mer hö, så den får äta på ett naturligare sätt.

och eftersom foderstaten med bra och dåligt hö innehåller mera hö skulle jag ge den.

JAg vet ifs inte i vilken form man ger hästen lusern, (är inte så bra på det dära med "konstiga" foder)

Jag hade nog försökt bygga en foderstat med så mycket grov foder som möjligt, tex bra hö + dåligt hö, och lusern istället kraftfodret.

hästar äter 16 timmar om dyngnet när de får äta naturligt, försök att efterlika det så mycket du kan :d
 
Det är mkt låg proteinhalt i höet. Hade för övrigt tänkt att ge lucernhack isåfall och det räknas ju som grovfoder.
 
Jag skulle valt förslag 1. Mindre pytsigt, mer hö och verkar som ett vettigt förslag helt enkelt. Det där med leverans kan du ju ordna genom att som sagt hyra ett släp från en mack- eller låna någons hästtransport.

När jag hade eget hö på förra stallet hyrde vi släp och pappor fick hjälpa till o lassa. :cool: Gick snabbt, smidigt och det räcker längre än vad man tror- speciellt om du bara ska ge 4 kg/dag, jag gav 7-8 kg/dag!
 
Viktigt att häten får hö i stråform, dels för fibrena och dels för sysselsättningen. Skulle köra på förslag ett. vad var felet på det dåliga höt? Om den hygeniska kvaliten är bra kan du ju använda det och komplettera med lucern. Är den hygensika kvaliten dålig bör ju inga hästar äta av det.... viktigaste i hästens foderstat är ett bra stråfoder.
 
Jag har köpt hö nu. Hade räknat på att jag behövde 800 kg, men fick bara in 650 i kärran. Så det blir lite pytsigt iallafall nu. Får komplettera med både lucern och soja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 055
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 507
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 282
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp