Ska jag välja en ny ras eller inte.

Bukefalos 30 år!

machafuko

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa en till hund. Vår tollare Cessna är nu 7,5 år och verkligen mitt livs hund - energisk, mysig och med en fantastisk av-knapp. Bortsett från lite allergi har hon varit en riktig jackpot på alla sätt möjliga.

När jag skaffade henne var planen att tävla mycket, men det har blivit mer träning för nöjes skull i största delen av hennes liv. Nästa hund vill jag också aktivera, men utan stora ambitioner, mer en aktiv sällskapshund.

Så nu velar jag: köra på tollare igen eller våga testa en ny ras? Jag har ju älskat tollaren med allt vad det innebär så här långt, det har verkligen känts som en bra hund för mig. Men nästa får kanske bli snäppet lugnare (individ om inte annat).

Jag vill fortfarande ha ungefär samma storlek, gärna en friskare ras och ingen terrier. Jag har haft både spetsar och retrievers och gillar båda typerna. Sällskapshundar jag haft tidigare har känts lite för “sega”, jag vill ha mer glimt i ögat och clownighet, som hos tollaren. Har funderat på pudel, men mina erfarenheter är tyvärr inte så bra med raden. Finsk lapphund har jag varit dagmatte till ett gäng. De är trevliga, men skälliga ofta. Vill helst slippa jobba mot skällighet. Tänk: En medelstor aktiv hund/, frisk, ej terrier, ej schnauzer. Jag gillar hundar med mycket karaktär, om det nu säger er något.

Å ena sidan skulle jag vilja ha en till tollare, men kanske inte en lika galen som den jag har idag. Finns ju många av betydligt mildare temperament haha. Problemet jag finner är att alla de uppfödare jag faktiskt gillar endast säljer till folk som uttalat säger att de vill tävla. Jag förstår det, men det är inte min önskan just nu. Det känns som att jag gått igenom raslistor gång på gång, men inte riktigt känt rätt på något ändå. Det mest intressanta är Yakutian Laika, men där är det ju lite som att köpa grisen i säcken. De verkar ha den go jag vill ha, verkar mer motiverade till blandad träning än flera andra spetsar men fortfarande - grisen i säcken.

Även om jag tänkt igenom alla raser miljoner gånger. Kan jag inte få höra vad ni har att säga? (Ni har säkert hjälpt mig 20 gånger förut också), men det var väl en evighet sen. Så hej igen 😁

Om jag har förstått det rätt bland mina vänner i tollarvärlden. Har avel gått lite fel och det finns som dom uttrycker det inte några riktiga kvar längre.
Jag har ju ingen aning om din nuvarande skulle räknas som "riktig" eller inte. Men det kan vara värt att ta med i beräkningen att nästa kanske inte alls blir som den du har nu

När du säger mycket karaktär så tänker jag direkt på terriers, så jag undrar vad det är med dom som inte tilltalar? :)

Spontant så säger jag portugisisk vattenhund eller kooiker.

Tycker att Spaniels är roliga och clowniga, min är en stor clown. Dock så tror jag inte det är så stor skillnad på att ha en tollare eller springer som jag har. Finns ju vissa individer som är lugnare men så kan man råka på en som är som min som är hypersocial utan någon riktig avknapp. Så en lugnare cockervalp kanske hade varit något? Väldigt allsidiga i träning också. De är liksom med på allt. ☺️
Annars eftersom du gillar spetsar, har du kikat på japanska spetsen? Tycker den är himla trevlig och verkar vara väldigt allsidig i hundsport.

Det här med att de uppfödare du gillar uttalat bara säljer till de som vill tävla: Kan det vara för att de hört så många gånger att folk vill vara aktiva, men sedan överskattat sin ambitionsnivå? Det är ju tyvärr vanligt trots allt. Det kanske är värt att kontakta dem ändå, beskriva ditt hundliv och förklara att du ju har rasen sen tidigare och alltså vet vad du ger dig in på och vad du söker. Inom min ras är det åtminstone så att även om man gärna säljer till de som vill tävla, så är det absolut viktigaste att hunden får ett bra vardagsliv. Och hunden vet inte skillnad på tävling och träning så sett.

En portugis! Något lite större men inte mycket, fartfyllda men utan att vara arbetshundar. Har aldrig sett en som inte har haft världens bredaste smile på sina läppar.

Jag tycker att tollarna är bättre nu än för 10 år sedan, men de behöver ju jobba. Jag tycker inte att du ska köpa med premisserna "aktiv sällskapshund". Möjligen en omplacering då eftersom det finns slöare exemplar.

Jag har tittat på tollare förut men bestämde mig för att de var för mycket för mig, så därför får du "mina" raser som tips 🙂

Bearded collie, min förra var i princip det du beskriver. Frän tjej som var med på det mesta men fin avknapp. Upplever av de jag träffat att hanarna är "clownigare" än tikarna, men hon hade absolut personlighet hon med 🙂. Sen får man kanske vara liiite petig med linjer, men min upplevelse är att rasklubben försökt jobba med de rädslor som funnits i rasen.

Schappe passar också tänker jag, men där är jag mer färgad av våran nuvarande hunds status vad gäller hälsoläget.

(Pälsvården är såklart en grej om man vill ha kvar pälsen - jag har dock rakat båda raserna av olika anledningar och då blir det minimalt)

Jag tänker att eftersom du redan har en tollare så är det nog ändå inte nåt problem att höra av sig. Du har ju erfarenhet av rasen vilket är ett stort plus.
Sen är det inte alla individer som heller passar till tävling eller som en tränings och tävlingsinriktad förare vill ha och även de lugnare valparna behöver ju ett hem. Vill du ha en tollare så tycker jag inte att det behöver hindra dig, berätta vad du söker och att de gärna får höra av sig om de får en valp som passar in på det du söker.

Om jag har förstått det rätt bland mina vänner i tollarvärlden. Har avel gått lite fel och det finns som dom uttrycker det inte några riktiga kvar längre.
Jag har ju ingen aning om din nuvarande skulle räknas som "riktig" eller inte. Men det kan vara värt att ta med i beräkningen att nästa kanske inte alls blir som den du har nu
Intressant, vad menar de då? Jag är inte lika inkörd i den världen som jag var Cessnas fyra första levnadsår, men har väl ändå rätt bra koll. Skulle säga att flera av de välansedda uppfödarna inom jaktkretsar pausat sina kullar lite mer, inte lika frekvent valpar om ens alls. Men i övrigt har ju tollaren blivit mycket bättre mentalt än för sisådär 20 år sedan. Må låta långt, men Cessna är 8 snart och innan hon föddes så var det ”tollaren har blivit mycket bättre senaste 10 åren”, så 20 nu borde nog vara rätt fair 😅

När du säger mycket karaktär så tänker jag direkt på terriers, så jag undrar vad det är med dom som inte tilltalar? :)

Spontant så säger jag portugisisk vattenhund eller kooiker.
Ja, terrier har karaktär men det är inte den typen av karaktär jag uppskattar i hundar. Så därav att jag nämnde de som exempel på vad jag inte vill ha. ☺️
Kooiker och portugis dock, de tror jag absolut hade kunnat vara något! Kooikerna har jag tidigare hört har lite halvdålig mentalitet. Är det fortfarande så?
Portugisen säger många är härliga, men har i princip aldrig träffat någon på nära håll så jag har inte riktigt någon verklighetsuppfattning om dem. Har inte sett dem på tävling heller, men nu var det iof 100 år sen jag befann mig på en tävlingsbana så det är väl kanske mitt fel framförallt 😛
Mudi kanske? De verkar vara så himla fräna! Men kanske svåra att få tag på?
Annars tänkte jag också kooiker. :)

Mudi var något jag övervägde innan tollaren! De verkar superhärliga, men fruktansvärt skälliga - eller? 😅
Tycker att Spaniels är roliga och clowniga, min är en stor clown. Dock så tror jag inte det är så stor skillnad på att ha en tollare eller springer som jag har. Finns ju vissa individer som är lugnare men så kan man råka på en som är som min som är hypersocial utan någon riktig avknapp. Så en lugnare cockervalp kanske hade varit något? Väldigt allsidiga i träning också. De är liksom med på allt. ☺️
Annars eftersom du gillar spetsar, har du kikat på japanska spetsen? Tycker den är himla trevlig och verkar vara väldigt allsidig i hundsport.
Jag har nog bara träffat cockrar( cockers?) av den lugna mer sällskapssorten, så har inte riktigt sett den clowniga sidan av dem. Min bild är mer att de är snälla, om en vissa väldigt aktiva, sällskapshundar. Jag får kanske grotta ned mig i uppfödare och linjer för att hitta de med lite mer glöd i. Om du inte vet några och kan skicka tips? Så kan man i alla fall börja leta i rätt ändr😅

En portugis! Något lite större men inte mycket, fartfyllda men utan att vara arbetshundar. Har aldrig sett en som inte har haft världens bredaste smile på sina läppar.

Jag tycker att tollarna är bättre nu än för 10 år sedan, men de behöver ju jobba. Jag tycker inte att du ska köpa med premisserna "aktiv sällskapshund". Möjligen en omplacering då eftersom det finns slöare exemplar.

Ja, alltså jag vill inte ha en slö hund. Det är därför jag väljer bort många sällskapsraser. Är bortskämd med att min nuvarande i träning er mer åt Bc-hållet för att vara en tollare, men i hemmet är väldigt lugn och harmonisk nästintill oavsett vilken nivå av aktivitet hon fått. Av-knappen är liksom, väldigt välfungerande och på-knappen får henne att explodera lite 😁

Intressant, vad menar de då? Jag är inte lika inkörd i den världen som jag var Cessnas fyra första levnadsår, men har väl ändå rätt bra koll. Skulle säga att flera av de välansedda uppfödarna inom jaktkretsar pausat sina kullar lite mer, inte lika frekvent valpar om ens alls. Men i övrigt har ju tollaren blivit mycket bättre mentalt än för sisådär 20 år sedan. Må låta långt, men Cessna är 8 snart och innan hon föddes så var det ”tollaren har blivit mycket bättre senaste 10 åren”, så 20 nu borde nog vara rätt fair 😅
Jag är inte isatt i rasen. Håller på med jakthundar och dom som tidigare haft tollare byter till andra raser. Just för att dom inte tycker hunden passar sitt ändamål.
Vad som är rätt eller fel i rasen vet jag inte. Kan ju vara vara så att det som passar jägare längre passar den som vill ha en sällskapshund

Vi funderar på att skaffa en till hund. Vår tollare Cessna är nu 7,5 år och verkligen mitt livs hund - energisk, mysig och med en fantastisk av-knapp. Bortsett från lite allergi har hon varit en riktig jackpot på alla sätt möjliga.

När jag skaffade henne var planen att tävla mycket, men det har blivit mer träning för nöjes skull i största delen av hennes liv. Nästa hund vill jag också aktivera, men utan stora ambitioner, mer en aktiv sällskapshund.

Så nu velar jag: köra på tollare igen eller våga testa en ny ras? Jag har ju älskat tollaren med allt vad det innebär så här långt, det har verkligen känts som en bra hund för mig. Men nästa får kanske bli snäppet lugnare (individ om inte annat).

Jag vill fortfarande ha ungefär samma storlek, gärna en friskare ras och ingen terrier. Jag har haft både spetsar och retrievers och gillar båda typerna. Sällskapshundar jag haft tidigare har känts lite för “sega”, jag vill ha mer glimt i ögat och clownighet, som hos tollaren. Har funderat på pudel, men mina erfarenheter är tyvärr inte så bra med raden. Finsk lapphund har jag varit dagmatte till ett gäng. De är trevliga, men skälliga ofta. Vill helst slippa jobba mot skällighet. Tänk: En medelstor aktiv hund/, frisk, ej terrier, ej schnauzer. Jag gillar hundar med mycket karaktär, om det nu säger er något.

Å ena sidan skulle jag vilja ha en till tollare, men kanske inte en lika galen som den jag har idag. Finns ju många av betydligt mildare temperament haha. Problemet jag finner är att alla de uppfödare jag faktiskt gillar endast säljer till folk som uttalat säger att de vill tävla. Jag förstår det, men det är inte min önskan just nu. Det känns som att jag gått igenom raslistor gång på gång, men inte riktigt känt rätt på något ändå. Det mest intressanta är Yakutian Laika, men där är det ju lite som att köpa grisen i säcken. De verkar ha den go jag vill ha, verkar mer motiverade till blandad träning än flera andra spetsar men fortfarande - grisen i säcken.

Även om jag tänkt igenom alla raser miljoner gånger. Kan jag inte få höra vad ni har att säga? (Ni har säkert hjälpt mig 20 gånger förut också), men det var väl en evighet sen. Så hej igen 😁
Min väninna har två spansk vattenhund, de verkar behändiga och lätta att träna. Vi har pumi, men den går väl bort för skälligheten och terriermentaliteten 😜 Annars väldigt roliga hundar 💖

Jag hade nog i första hand satsat på en till tollare. Får en känsla av att du skulle bli besviken med något mer sävligt.
Att tävla säger ju egentligen inte så mycket. Man kan träna precis lika mycket och intensivt ändå, hunden bryr sig ju inte om den tävlar eller ej så länge den blir aktiverad på det sätt den behöver. Jag tror inte du skulle få problem att köpa en tollare när du redan har en.

Nu har jag ingen lång erfarenhet av hund, skaffade hund i vuxen ålder för ca 2 år sedan och tittade bla på tollare men valde bort pga ville ha lite lägre aktivitetsnivå. Valde istället lagotto och låter spontant som att det kanske skulle kunna passa dig? Medelstor, friska och relativt hög medelålder. Pigga, glada, lättlärda och alltid på hugget när vi ska hitta på något men bra av-knapp. Inte särskilt vaktiga eller skälliga, inte heller särskilt intresserade av vilt. Ffa den ena har väldigt mycket karaktär och charmar alla som kommer i hennes väg. Fäller inte (så ev mindre allergikänslig?) men kräver lite pälsvård.

Kromfohrländer kanske? Vi valde mellan dem och pudel när vi valde ras. Till slut fastnade vi för pudel och har blivit kvar i den rasen (mycket nöjda) men har fortfarande ett gott öga till Kromisarna 🙂 Man bör nog var noga med linjer dock, det verkar finnas en del osäkerhet och rädslor inom rasen, men de är definitivt härliga clowner 🙂

Jag är nog lite i samma sits med min tollare som är 8 år. Min gissning är nog att nästa också blir en tollare men är lite nyfiken på mudi, kooiker och lapsk vallhund nångång i framtiden. Jag följer en som har markiesje på instagram och den verkar kul men den är ju väldigt oetablerad som ras.

Rasen som poppade upp i mitt huvud var Cocker spaniel. Inte jakt cocker då då jag skulle säga att den har högre aktiveringskrav än tollare till och med. Jag skulle dock då titta efter uppfödare som avlat mot mer aktiva Cocker spaniel. Tänker att det borde finnas. Helst kanske även hundar med något mindre päls än den rent utställningsavlade - vet dock inte om det finns.

De Cocker spaniel som jag har träffat har definitivt varit clowniga och härliga hundar!

Kooiker och portugis dock, de tror jag absolut hade kunnat vara något! Kooikerna har jag tidigare hört har lite halvdålig mentalitet. Är det fortfarande så?
Mentaliteten har blivit så mycket bättre! Du är välkommen att köpa valp efter Lystra på nästa löp *hint hint*, hon är en sådan komplett hund - vilket verkar nedärvas starkt på moderssidan.
Jag tänkte ju köpa Tollare men valde Kooiker igen för att jag ville ha en aktiv sällskapshund, ändå tävlar jag denna mer än med dom jag köpte för just tävling bara för hon är en så kul och enkel hund. :love:

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Valp 2027
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat