Bukefalos 28 år!

Skatteåterbäring på förlust i bolag?

Nominous

Trådstartare
Någon som är duktig på det här med skatt och bolag?

Försöker leta på skatteverket men känner att det verkligen inte är min grej :angel:

Om bolaget man är med i går med förlust, sen går man ur bolaget och gör avslut på deklarationen, kan man få göra avdrag på skatten med förlusten och alltså få tillbaka skattepengar på bolagets förlust?

Låter ju sjukt.. men hörde det av en.. :)
 
Någon som är duktig på det här med skatt och bolag?

Försöker leta på skatteverket men känner att det verkligen inte är min grej :angel:

Om bolaget man är med i går med förlust, sen går man ur bolaget och gör avslut på deklarationen, kan man få göra avdrag på skatten med förlusten och alltså få tillbaka skattepengar på bolagets förlust?

Låter ju sjukt.. men hörde det av en.. :)
Eh? Om man köper aktier i ett bolag, och sedan säljer med förlust, får man göra skatteavdrag.
 
Definiera "bolaget man är med i"?
Givetvis kan man göra avdrag för förlust om man varit delägare under förlustperiod. Oavsett om man har sålt sin andel eller inte så har man ju drivit ett bolag som förlorat pengar. Är det ett AB är det aktieförluster, är det ett HB redovisas det olika beroende hur man stoppat in sina pengar från början. Ett bolag uppstår ju inte utan att man någonstans puttar in något.
 
Någon som är duktig på det här med skatt och bolag?

Försöker leta på skatteverket men känner att det verkligen inte är min grej :angel:

Om bolaget man är med i går med förlust, sen går man ur bolaget och gör avslut på deklarationen, kan man få göra avdrag på skatten med förlusten och alltså få tillbaka skattepengar på bolagets förlust?

Låter ju sjukt.. men hörde det av en.. :)
Maila Skatteverket och fråga, de kan ju ge bäst svar. Eller ring om du hellre vill det.
Jag har alltid fått jättebra hjälp den vägen :)
 
Definiera "bolaget man är med i"?
Givetvis kan man göra avdrag för förlust om man varit delägare under förlustperiod. Oavsett om man har sålt sin andel eller inte så har man ju drivit ett bolag som förlorat pengar. Är det ett AB är det aktieförluster, är det ett HB redovisas det olika beroende hur man stoppat in sina pengar från början. Ett bolag uppstår ju inte utan att man någonstans puttar in något.
Delägare i ett handelsbolag. Bolaget har endast funnits för att äga travhästar. Och dom går typ alltid med förlust även om hästarna sprinher in pengar då det är hulöst dyrt att hålla på.

Och jo som du säger. Vi har ju puttat in stadiga pengar varje månad i bolaget för att försörja hästarna, som alla andra hästägare. Bara med fördelen att få dra av moms 😊
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 991
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp