Skimmel? Född svart

Sv: Skimmel? Född svart

Men du har ju sett pappan. Han är fuxskäck säger du. Har han inte vita hår i de fuxiga fälten? I så fall är han en rödskimmelskäck. Då kan ditt föl mycket väl bli svartskimmel. Alltså inte "vanlig" skimmel utan konstantskimmel. Tycker det verkar vara det mest troliga när man läser inläggen här.
 
Sv: Skimmel? Född svart

*kl*


Ojoj, undra hur detta sluter, finns ju många teorier nu så ska bli intressant att se vilken som stämmer till sist...;)
 
Sv: Skimmel? Född svart

Åker hem till hingstägaen i dag.... Tyvärr är hingsten själv inte hemma, men blir till att diskutera alla möjliga och omöjliga alternativ.
Hade varit toppen med en konstantskimmel av alla uppkomna förslag:banana:
 
Sv: Skimmel? Född svart

Åker hem till hingstägaen i dag.... Tyvärr är hingsten själv inte hemma, men blir till att diskutera alla möjliga och omöjliga alternativ.
Hade varit toppen med en konstantskimmel av alla uppkomna förslag:banana:

Om hingsten är registrerad kan jag slå upp honom i World Fengur och kolla färgerna bakåt i stammen.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Har faktiskt för mig att sabino inte finns på islandshäst - men helt säker är jag inte. Det är ju bara några välidgt få färger som inte finns på dem. Men vita tecken ska i allmänhet vara ganska ovanliga, särskilt i kombination huvud+ ben enligt min isländska, färginstresserade kompis.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Nu sitter jag med svaret på frågan om vilken färg min häst har! Hon är svart med stickelhår! Om än mycket stickelhår. Stickelhår finns på båda föräldrarnas sida.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Nu sitter jag med svaret på frågan om vilken färg min häst har! Hon är svart med stickelhår! Om än mycket stickelhår. Stickelhår finns på båda föräldrarnas sida.

Då antar jag att du sitter med ett svar på DNA-test, som säger att härstamningen stämmer?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Då antar jag att du sitter med ett svar på DNA-test, som säger att härstamningen stämmer?
Instämmer...
Jag hade inte nöjt mig med ett sådant konstaterande.
Jag har aldrig sett en stickelhårig häst med såpass mycket vita hår.
Då tror jag i så fall snarare att det är konstantskimlar med få vita hår som finns i släkten...
 
Sv: Skimmel? Född svart

Instämmer...
Jag hade inte nöjt mig med ett sådant konstaterande.
Jag har aldrig sett en stickelhårig häst med såpass mycket vita hår.
Då tror jag i så fall snarare att det är konstantskimlar med få vita hår som finns i släkten...

Enig, det er aldeles ikke vanlig med så mye stikkelhår på en islandshest. Denne fenotypen er nokså utbredt i argentinsk criollo og et par amerikanske gangartshester og kan kobles til sabino, men det er altså høyst uvanlig på islandshester.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Tycker fortfarande det vore bra att få se fler bilder för att kunna utesluta att det är bilden som luras.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Tycker fortfarande det vore bra att få se fler bilder för att kunna utesluta att det är bilden som luras.

Tycker jag med. Plus bilder på föräldrarna, gärna härstamningen också! Då kan man kolla färger på hästarna bakom och vilka färger de i sin tur har lämnat...
 
Sv: Skimmel? Född svart

Mailar gärna fler bilder till någon som kan med att lägga in dem!
Har fått bilder på hingstens syster som också har mkt stickelhår. Mailade bilder till id-kontrollant med mkt god inblick i denna hingsts bakgrund och fick så det svaret utan minsta tvekan.
 
Sv: Skimmel? Född svart

hopp6.jpg


Mycket vitt :)

Du man maila bilder till mig så lägger jag ut! Skicka PM bara.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Nu har jag ingen släkt på honom (importerad) men han är registrerad som stickehårig fux och det har inte blivit ifrågasatt.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Skillnaden mellan stickelhårig och konstansskimmel är väl en bedömningsfråga, vad jag vet. Och det finns inget exakt sätt att dra gränsen. En del tycker hästen måste vara i princip vit för att kallas konstantskimmel, andra tycker att det räcker med så mycket vita hår som hästen på din bild. (vad är det för häst, för övrigt? Den hade lite, ehm, ovanlig exteriör)
 
Sv: Skimmel? Född svart

Skillnaden mellan stickelhårig och konstansskimmel är väl en bedömningsfråga, vad jag vet. Och det finns inget exakt sätt att dra gränsen. En del tycker hästen måste vara i princip vit för att kallas konstantskimmel, andra tycker att det räcker med så mycket vita hår som hästen på din bild. (vad är det för häst, för övrigt? Den hade lite, ehm, ovanlig exteriör)

Hur stickelhårighet nedärvs och hur många olika typer det finns, är ännu inte klarlagt. En konstantskimmel däremot har alltid en förälder som är konstantskimmel (eller skimmel född konstantskimmel). Det är väl den väsentligaste skillnaden. Om hästen ska kallas stickelhårig eller konstantskimmel beror inte på antalet vita hår, utan på föräldrarnas genuppsättning...
 
Sv: Skimmel? Född svart

:rofl: Du menar för att han ser ut som en dräktig tax?

Import irland, fullblod/ponny av något slag.

Men han är hemskt snäll. I sin (vår) ungdom hoppade tom JAG terräng på honom :love:
 
Sv: Skimmel? Född svart

En skillnad mellan stickelhåriga och konstantskimlar är att de stickelhåriga ser ungefär likadana ut året runt, medan konstanskimlar ändrar färg i samband med hårfällning vår och höst och då får mycket mer vita hår. Ibland kan stickelhårighet debutera relativt sent, medan konstanskimmelanlaget brukar synas redan när hästen är unghäst.

Jag har själv två stickelhåriga hästar, den ena köpte jag som föl och hon var helt normalt brun fram till ca 10 års ålder (förutom att hon bleknade betydligt på sommaren), därefter har hon fått fler och fler vita hår för varje år (hon är 21 år nu men fortfarande huvudsakligen brun). Den andra köpte jag som 12-åring och hon har behållt samma mängd vita hår hela tiden, som hon hade när vi köpte henne.

Min brunskimmel däremot ser helt annorlunda ut olika tider på året. På sommar och vinter ser hon mest ut som en stickelhårig brun, dvs huvudsakligen brun med inblandning av en liten mängd vita hår utspridda på kroppen. Vår och höst, blir hon däremot nästan vit på hals, rygg, buk, länd och kors, medan huvud och ben fortfarande är bruna respektive svarta. Manen får också lite vita slingor medan svansen huvudsakligen är svart.

*Oj, såg nu att jag tryckte på fel knapp, svaret var riktat till Mabuse. *
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 889
Senast: honung
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 145
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp