Skimmel? Född svart

Sv: Skimmel? Född svart

Det är inte follkomligt osannolikt, men nästan !

Härstammningskontrollen (via DNA - som du fått beskrivet ovan) visar ju även om mamman är fel !
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ingen som inte tror att hon blir skimmel?
 
Sv: Skimmel? Född svart

möjligtvis skimmel om hon har fel föräldrar!
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ingen som inte tror att hon blir skimmel?

Jag har iofs sett svarta Islandshästar bli riktigt dassgrå en liten tid under fällningen, men det här ser onekligen lite väl mycket skimmel ut.

Har din häst ett pass eller bara ett registreringsbevis? Om hon har ett pass borde hon redan vara DNA-typad, och har hon bara ett fölregistreringsbevis måste du ändå DNA-testa mot både far och mor för att få ett pass. Så se till att få det gjort snarast möjligt. Fråga också hingstägaren hur många skimmelston med föl som fanns på stationen samtidigt som ditt sto. Om någon av dem hade fått ett "synbart" skimmelföl (vilket de allra flesta trots allt är), borde ju ägaren vid det här laget undra varför skimlingen avtog! Om stona har bytt föl, är det också någon annan som är drabbad. Det som jag tycker är konstigt är att ingen har hört av sig till hingstägaren om det vore så. Eller är det ingen av dem som skaffat pass till sina föl???

Är det här en godkänd hingst? Eller en gårdshingst? Eller är han inte visad & bedömd över huvud taget? Hur gammal är han? Det kan inte vara så enkelt som att han är rödskimmelskäck?? Vilken färg har hans föräldrar?

Har du inga bilder på din 2-åring när hon var föl, före och efter första fällningen? Kunde vara intressant att se...
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ingen som inte tror att hon blir skimmel?
Jag kan inte låta bli att undra hur hon såg ut förra sommaren. Var hon svart då? Tycker heller inte det ser ut som om vinterpälsen har varit svart?

Jag känner ju igen den färg hon har nu. Ser exakt ut som min ena tvååring gjorde under fällningen. Men hon var grå även förra sommaren, förra vintern och denna vintern.

Hon är ju inte lite grå heller. Det finns ju fall där det är normalt att undra om man inte är så skimmelvan, som tex min andra tvååring som fortfarande är kolsvart för ögat. Men jag kan inte se något tecken alls på att din skulle vara svart. Hemskt ledsen :crazy:

Förstår att allt det här är jättejobbigt och förvirrande för dig. Hoppas du får klarhet i hur det ligger till och att allt löser sig till det bästa.

Kram på dig!
 
Sv: Skimmel? Född svart

Hejsan!
Ser onekligen ut som en skimmel, tycker jag!

Vet inte om detta stämmer på alla skimlar, men titta på undersiden av svansen den brkar börja blekna tidigt. Dom flesta skimlar jag sett har sett ut som dom doppat svansen i blekmedel:laugh:

Men som sagt, det finns ju även skimlar med svart man och svans.

Måste det vekligen vara så att ngn av föräldrarna är skimmel för att fölet ska bli det, farmor/farfar/mormor/morfar borde väl också spela in.

Hur ser färgschemat ut längre bak i ledet??
 
Sv: Skimmel? Född svart

jo skimmelgenen är dominant, finns skimmelgenen hos dens föräldrar så är de skimmlar! annars är de inte skimmlar och har då inte skimmelgenen och kan inte heller nedärva den!
 
Sv: Skimmel? Född svart

*kl
Ska bli kul att se hur det här slutar!

Ha ha, vet inte om jag tycker att det är så förbaskat kul om stammen inte stämmer. Vad som möjligen är skoj är att hon i så fall lär ljusa upp i hagen! Blir hon skimmel har vi ingen pappa:mad:
 
Sv: Skimmel? Född svart

Som jag frågade tidigare: Var hon verkligen kolsvart förra sommaren och nu i vinter?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Om det nu är så att alla DNA stämmer så kan hon ju ändå bli skimmel om en mutation inträffat. Det är iofs mycket ovanligt, men å andra sidan är det ju mutationer som från början gett upphov till många av de färger som finns i dag.
Är det någon som har några siffror på hur ofta det förekommer färgmutationer bland hästar?

Det var bara en tanke som slog mig. DNA kolla bör du absolut göra, annars kommer stammen alltid att bli ifrågasatt om hon nu skulle bli skimmel och ingen av föräldrarna är det. För pappan är väl inte skimmelskäck?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Nu har jag kollat att både ögonlock och under svansen är mörkt i färgen.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Jag skulle faktiskt kunna tippa på att pappan är rödskimmelskäck (som även någon mer påpekat) så att det är en svartskimmel du har fått...

Finns det någon sådan möjlighet?

Skulle gärna se en helblild där man ser både huvud, kropp och ben...
Kanske också en bild på pappan?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Jag menade inte att det var kul om det skulle vara fel pappa, jag menade bara att det ska bli kul att få reda på hur det verkligen är, för det verkar väldigt skumt det här!

Förlåt om du trodde annat :o
 
Sv: Skimmel? Född svart

Jag skulle omedelbums fixa DNAkit från SLU eller närmaste IDkontrollant. Är ju dessutom mycket nyfiken av mig!

Den ser väldigt mkt skimmel ut på bilden.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Jag menade inte att det var kul om det skulle vara fel pappa, jag menade bara att det ska bli kul att få reda på hur det verkligen är, för det verkar väldigt skumt det här!

Förlåt om du trodde annat :o

Hade kunna skriva somma inlägg själv om det inte varit min häst det gällde. Förstår att du inte hade elaka tanka utan bara av nyfikenhet....
 
Sv: Skimmel? Född svart

Vi vill se fler bilder Trolltyg! Så att vi kan utesluta att vi luras av kameravinklar, ljusblänk och liknande:crazy:. Bilder på hela kroppen och närbild på ansiktet.
 
Sv: Skimmel? Född svart

*KL*

Bara funderar lite...

Jag minns en ponny (import utan stam) som ägdes av en tjej här på Buke (tror att hon finns kvar, har väl en Bellini-häst och bor i Halmstadtrakten, har glömt nicket). Han var väl mörkbrun eller något och började skimla av extremt sent - tror att han var över 10 år innan de första vita stråna kom? Han blev ju skimmel till sist. Har aldrig hört talas om någon annan häst som skimlar av så extremt sent, men det verkar ju finnas... Så - har någon av föräldrarna till unghästen en skimmelförälder? Kan nån av föräldrarna vara en sån där extremt sen "skimlare"?

Pappan skulle ju vara rödskäck som sagt. Möjligheten rödskimmelskäck har ju tagits upp. Kan han möjligtvis vara sabino (bläs, vit underläpp, rinnande strumpor el dyl)? Kombination av fux m sabinoanlag och skäck alltså, vet inte hur det blir? Eller mycket sabino, i extremfall kan de ju se ut som skäckar...

Har ingen aning om sabino är vanligt eller ens finns på islandshästar... Sabinoanlag kan ju ge väldigt mycket stickelhår. Hade en welsh cob för mååånga år sedan, fux som grundfärg med lykta och strumpor, extremt stickelhårig. Blev nästan grå till slut...

Bara funderingar...

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 538
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 889
Senast: honung
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 146
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp