Skimmel? Född svart

Sv: Skimmel? Född svart

Rätta mig om jag tänker fel, men om mamman är svart och pappan fuxskäck, då kan väl avkomman bli svartskäck? Alltså kanske det är de vita fälten som håller på att framträda..? Rätta mig gärna som sagt, jag är inte alls insatt i genetik... ;)
 
Sv: Skimmel? Född svart

Avkomman skulle kunna bli svartskäck, men då föds den fläckig.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Aha, se där lärde jag mig något nytt idag också! :D Tack för svaret! :laugh:
 
Sv: Skimmel? Född svart

Det var så lite så:D
jag tycker faktiskt oxå att den ser skimmel ut:crazy:
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ja visst är det en "märklig" färg!?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ser absolut ut som möjlig skimmel i mina ögon, den hade jag gjort en härstamningskontroll på för att vara säker på att rätt föräldrar är angivna.
Det har ju hänt förr att "fel hingst" lyckats tjuvbetäcka....
 
Sv: Skimmel? Född svart

Frieserfölen föds ju svarta, solbleker sen fölpälsen och fäller av till svart igen.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ska genast kontakta min bästa väninna tillika hingstägare.
Uteslutet att det bara är stickelhår?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Men solblekt bli väl mer åt det röda-gula hållet.
Den där färgen är ju GRÅ.
Jag hade också gjort en härstammningskontroll på det fölet.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Var hittar jag info om hur en härstammningskontroll går till väga? Är lite snurrig i huvudet just nu och kan inte tänka. "Båda" föräldrarna lever och finns i Sverige, vilket förmodligen underlättar en del.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ja solblekningen ser inte alls ut sådär, menar bara att man kan födas svart och sen bli svart. Men jag tycker det där påminner mer om min ena tvååring som jag lagt in bild på tidigare i tråden. Hon som är mest skimlad alltså.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Var hittar jag info om hur en härstammningskontroll går till väga? Är lite snurrig i huvudet just nu och kan inte tänka. "Båda" föräldrarna lever och finns i Sverige, vilket förmodligen underlättar en del.

Pratade just också med hingstägaren. Hon är om möjligt än mer frågande än jag.
 
Sv: Skimmel? Född svart

hmmmm, den där skulle jag verkligen ta och kolla upp... Ser ut att vara betydligt mer än lite stickelhårig:o.

Föddes fölis på utsatt datum eller var den ganska mkt sent? Där kan du ju få en hint om, om det kan vara en tjuvbetäckning också!

Lycka till och rapportera när du vet!
 
Sv: Skimmel? Född svart

Fölet föddes på helt korrekt utsatt tid. Vet det bestämt för fölet innan kom 3 veckor för tidigt. Med andra ord var jag extra observant på fölningsdatum denna gången. Och så var det på fölbrunsten och inte senare som hon tog sig på.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Var hittar jag info om hur en härstammningskontroll går till väga? Är lite snurrig i huvudet just nu och kan inte tänka. "Båda" föräldrarna lever och finns i Sverige, vilket förmodligen underlättar en del.

Pratade just också med hingstägaren. Hon är om möjligt än mer frågande än jag.
Man tar DNA-prov på alla tre. Är hingsten godkänd sen tidigare borde han redan vara DNA-typad. I så fall är det mamma och avkomma som måste testas.

En ID-kontrollant eller veterinär ska ta DNA-proverna och skriva på remisserna. Många ID-kontrollanter som också är chipmärkare har provtagningsutrustning hemma då alla halvblodsföl ska provtas. Annars kan du beställa det från "husdjursgenetiska institutionen" på SLU i Uppsala.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Ska gå ut och kolla ögonfransarna nu. Plötsligt så slog det mig en sak. Lämnade sto och fölet som denna tråd handlar om på fölbrunsten och hämtade hem ett antal veckor senare. När stoet skulle hämtas så gick hon i en stor hage med väldigt många andra svarta ston. Vi skojade om att "ta nu rätt föl". Händer det att ston byter föl? Denna sista hingsthållare har mitt förtroende minskat för av olika anledningar....
Alltså detta är vad jag kan komma på att jag har lämnat bort mina hästar för andras tillsyn.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 974
Senast: honung
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 127
Senast: Djurvän
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp