Skimmel? Född svart

T

Trolltyg

Mitt svarta sto fick för två år sedan ett svart stoföl. Nu när "ungen" är två år alltså, så har hon en massa vita hår i ljumskarna. På två dagar har nu två utomstående sagt att hon blir skimmel. Hingstägaren och jag kliar oss i huvudena och undrar om det verkligen är så. Vill därför att ni lägger in bilder på era skimmlar som är två och som är födda svarta. Spännande fortsättning följer. Har nämligen inte haft en tanke på att hon verkligen skulle kunna byta färg. Kan nämna att det är islandshästar det rör sig om.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Är någon av föräldrarna skimmel?

Om inte KAN HON INTE bli skimmel.
Skimmelanlaget syns alltid dvs är de inte skimmel kan de inte bära på anlaget och därför inte föra anlaget vidare till avkomman.

Annars har jag vid ett tillfälle varit med om att en häst (SWB) registrerades som mörkbrun men senare visade sig vara en skimmel, den skimmlade av väldigt sent och väldigt sakta. Den var vid 7 års ålder fortfarande mkt mörkt grå, men med ljusare man och svans.

I övrig kan jag ingentin om färger på islandshästar där det finns en uppsjö av "annorlunda" färger.

Du kan väl sätta in en bild på henne?
 
Sv: Skimmel? Född svart

hästar som föds kolsvarta blir i regel skimmlar!

ska hästen bli svart så föds den musgrå/silverfärgad, så det är inget konstigt alls!
men som de andra säger så kanske du ska kontrollera föräldrarna.
 
Sv: Skimmel? Född svart

Mitt svarta sto fick för två år sedan ett svart stoföl. Nu när "ungen" är två år alltså, så har hon en massa vita hår i ljumskarna. På två dagar har nu två utomstående sagt att hon blir skimmel. Hingstägaren och jag kliar oss i huvudena och undrar om det verkligen är så. Vill därför att ni lägger in bilder på era skimmlar som är två och som är födda svarta. Spännande fortsättning följer. Har nämligen inte haft en tanke på att hon verkligen skulle kunna byta färg. Kan nämna att det är islandshästar det rör sig om.

Skimlar bleker av olika snabbt. Det är inget konstigt, och bilder på en massa svartfödda skimlar lär inte hjälpa dig ett dugg. Förutsättningen för att ett föl ska bli skimmel är dock att en av föräldrarna också är det. Är någon av dem skimmel?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Båda dessa tvååringar föddes kolsvarta men blir skimmel. Den ena var tydligt skimmel redan när hon fällde fölpälsen men den andra har fortfarande bara några strån, som dock blir fler och fler. Det brukar tydligast synas på ögonlocket om dom blir skimlar, där brukar dom ha en del vita hårstrån redan som nyfödda.

hstarna022-1.jpg


Chantilly-1.jpg
 
Sv: Skimmel? Född svart

Pappa är fuxskäck! Alltså menar ni att hon inte kan bli skimmel?
 
Sv: Skimmel? Född svart

självklart kan hon bli skimmel, men då är det nån annan som är pappa ;)

har ni tagit dna prov?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Alltså anledningen till att jag börjat fundera över färgen är att två utomstående har pekat på henne och sakt att "den där blir ju skimmel". Själv så vet jag att stoet är svart och har blivit betäckt med fuxskäck. Hingsten ägs av min bästa väninna så hon skulle alla gånger ha berättat om någon skimmel skulle ha kommit åt stoet. Nu finns det inga skimmlar på mils avstånd så särskilt troligt är dt inte alltså. Kommer med bild....
 
Sv: Skimmel? Född svart

men föl som föds kolsvarta blir skimmlar!

hur vet du att det inte finns en enda skimmel på mils avstånd? har du kollat samtliga fastigheter? nja.. känns inte troligt?

har du gjort dna prov för att kolla så föräldrarna stämmer?
 
Sv: Skimmel? Född svart

För att vara säker, gör DNA koll, så vet du om det är rätt hingst.

Kan du sätta in en bild?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Vet inte om jag gör fel men har skickat bild på granskning under hästbilder.... Mailar gärna bilder till er som är intresserade av att lösa denna färgfråga.
 
Sv: Skimmel? Född svart

men föl som föds kolsvarta blir skimmlar!
Sådär kategorisk KAN man inte vara! :idea:

Eller hävdar du envist att detta kommer bli en skimmel?
cassis_fol2.jpg


Mamma är svart, mormor och morfar svarta, hela nästa generation på den sidan har svart som grundfärg (någon är svartskäck)
Pappa är svart, farmor och farfar är svarta, bakom farfar finns nån fux någonstans men farmors mor är också svart.
Finns inte en genetisk möjlighet i världen att denna blir skimmel, men kolsvart är han....
 
Senast ändrad:
Sv: Skimmel? Född svart

jag personligen har fått information om att det är så, men varför är det så som regel på vissa raser och inte på andra då?

för uppenbarligen är mitt påstående fel då, men... ja... är generna för färg så olika för olika raser?

du får gärna upplysa en mindre vetande :idea:
 
Sv: Skimmel? Född svart

Äh det blir ju isabell, det ser ju vem som helst :D





:angel:

(jag har också lärt mig älgfärg på svart men utan skimmel i krokarna så...)
 
Sv: Skimmel? Född svart

Kan inte speciellt mycket om färggenetik - men det är inte så att hästen kan vara stickelhårig?
Om nu islänningar kan vara det förstås?
 
Sv: Skimmel? Född svart

Mailar gärna en bild till någon som har tid att hjälpa mig att lägga in den. Har försökt mig blå nu...
 
Sv: Skimmel? Född svart

jag personligen har fått information om att det är så, men varför är det så som regel på vissa raser och inte på andra då?

för uppenbarligen är mitt påstående fel då, men... ja... är generna för färg så olika för olika raser?

du får gärna upplysa en mindre vetande :idea:
Det är formodligen så att det stämmer i de flesta fall men man kan inte säja tvärsäkert att det alltid är så.
Det är ingen skillnad mellan raserna på den fronten.
Jag vet inte varför jag har fått ett kolsvart och ett grått föl i år, som båda kommer bli svarta.
Men det är ju ett bra bevis på att det inte är en "regel" att kolsvarta blir skimlar. Det är väl snarare så att man konstaterat att det oftast går att se på grundfärgens intensitet när fölet föds om det kommer bli skimmel eller inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 889
Senast: honung
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 145
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp