Bukefalos 28 år!

SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Varför är kennelkonsulenter ett problem?
Har man inget att dölja så kan de knappast vara något jobbigt.
Jag tyckte det var jättekul när konsulenterna kom. De var supertrevliga, kunniga och genuint intresserade. Det var mycket givande med dessa besök.
Jag viste ju vad jag gav mig in på när jag skrev på för mitt kennelprefix så det var ju inget problem att ta emot dem. Och jag förstår verkligen deras nytta.
Alla är tyvärr inte det,jag har bett en kliva av min gårdsplan annars ringer jag polisen, sa oxå i samma andetag att den andra eller någon annan är mer än välkommen. Det gick bra,ingen avstängning så visst går det att neka om man gör det rätt.
 
Alola är tyvärr inte det,jag har bett en kliva av min gårdsplan annars ringer jag polisen, sa oxå i samma andetag att den andra eller någon annan är mer än välkommen. Det gick bra,ingen avstängning så visst går det att neka om man gör det rätt.
Jag har bett att få annan, gick inte, men det löste sig.
 
Det är ett mundighetsuppdrag de uppfyller. Skulle möjligen kunna förstå om de anmälde oegentligheter till LS, men nu använder de en egen domstol utan möjlighet att överklaga. Så om jag hamnar i konflikt med 1 person och inte smörar gärnet med fikabröd och beröm kan jag bli utkastad utan möjlighet att överklaga. Jag har varit där, aldrig mer. Det går alltid att hitta saker att klaga på. Var före min tid med barf och det fick jag dölja och ha en säck torrfoder framme.
Smöra?
Himla trist attityd. Tror du att folk som inte får nedslag smörar?
 
Huruvida skk ska kunna agera som de gör kan man ha olika uppfattning om. Då avser jag regler om kritik och kenneljönsar som man måste släppa in.
Olika uppfattning hjälper ju inte, det är så det är och ungefär så det fungerar inom många föreningar. Lagmässigt får du självklart neka kontrollanterna tillträde och skita i alla andra regler också om du vill, och lika lagmässig tkan de då välja att dra tillbaka ditt medlemsskap. Ingenting konstigt alls.

Jag tycker varken att kontrollanterna eller reglerna om kritik är särskilt anmärkningsvärda i sak, däremot kan man ju diskutera hur reglerna appliceras.
Vi har liknande inom tarantellföreningen till och med, och en stor importör/uppfödare/säljare har blivit avstängd från åtminstone alla lokala föreningar jag känner till på ren misstanke om att han inte skött till exempel importerna som regelverket säger. Ajöss med honom liksom, det har de all rätt att göra oavsett om det karln gjort är brottsligt i lag eller inte, det är ingen domstol.
Han tycker att han blivit hemskt orättvist behandlad, för övrigt.
 
Senast ändrad:
Olika uppfattning hjälper ju inte, det är så det är och ungefär så det fungerar inom många föreningar. Lagmässigt får du självklart neka kontrollanterna tillträde och skita i alla andra regler också om du vill, och lika lagmässig tkan de då välja att dra tillbaka ditt medlemsskap. Ingenting konstigt alls.

Jag tycker varken att kontrollanterna eller reglerna om kritik är särskilt anmärkningsvärda i sak, däremot kan man ju diskutera hur reglerna appliceras.
Vi har liknande inom tarantellföreningen till och med, och en stor importör/uppfödare/säljare har blivit avstängd från åtminstone alla lokala föreningar jag känner till på ren misstanke om att han inte skött till exempel importerna som regelverket säger. Ajöss med honom liksom, det har de all rätt att göra oavsett om det karln gjort är brottsligt i lag eller inte, det är ingen domstol.
Han tycker att han blivit hemskt orättvist behandlad, för övrigt.
Som jag ser det går det inte att investera energi i en sådan förening.
Jag känner ju mig själv 50% hatar mig alltid så det är liksom ingen idé.
Bättre att välja de andra 50 %
Det går rätt bra att välja i en demokrati, men toppstriden org har jag väldigt svårt för.
 
Varför är kennelkonsulenter ett problem?
Har man inget att dölja så kan de knappast vara något jobbigt.
Jag tyckte det var jättekul när konsulenterna kom. De var supertrevliga, kunniga och genuint intresserade. Det var mycket givande med dessa besök.
Jag viste ju vad jag gav mig in på när jag skrev på för mitt kennelprefix så det var ju inget problem att ta emot dem. Och jag förstår verkligen deras nytta.
Jag har verkligen inget att dölja, LS är välkomna när som helst och min verksamhet har haft paragraf 16-tillstånd i snart 4 år trots att jag aldrig har kommit upp i tillräckligt högt antal hundar/kullar för att behöva det.

Kennelkonsulenterna kräver tillgång till mitt hem för kontroller. Det är bara myndigheter som har rätt att kräva och då välutbildad personal och under speciella omständigheter. Kennelkonsulenter är privatpersoner som representerar en hobbyorganisation. De har inte i mitt hem att göra.
 
Jag kände det så och flera andra. Har hört mycket tips om fikabröd och vad personer gillar att höra. Faktiskt inte pengamutor, det har jag inte hört.
Jag fattar inte, å ena sidan gör skk för lite för djurskyddet men man får inte heller kontrollera dem som är anslutna?
Hur ska du ha det?

Det är verkligen inget konstigt att man kontrollerar verksamhet som är ansluten till sig.
Hur ska man annars veta om verksamheten är okej och följer regelverket?
 
Jag har verkligen inget att dölja, LS är välkomna när som helst och min verksamhet har haft paragraf 16-tillstånd i snart 4 år trots att jag aldrig har kommit upp i tillräckligt högt antal hundar/kullar för att behöva det.

Kennelkonsulenterna kräver tillgång till mitt hem för kontroller. Det är bara myndigheter som har rätt att kräva och då välutbildad personal och under speciella omständigheter. Kennelkonsulenter är privatpersoner som representerar en hobbyorganisation. De har inte i mitt hem att göra.
Vad är det konstiga i att man vill kontrollera att du följer de regler som du gått med på att följa?

Tycker ni dopingkontroll på tävling är förjävligt med ?
 
Jag fattar inte, å ena sidan gör skk för lite för djurskyddet men man får inte heller kontrollera dem som är anslutna?
Hur ska du ha det?

Det är verkligen inget konstigt att man kontrollerar verksamhet som är ansluten till sig.
Hur ska man annars veta om verksamheten är okej och följer regelverket?

T.ex genom utställning som premierar hälsa. Vetundersökningar. Register. Frivilliga inspektioner med anmälan till ls som enda åtgärd. Agera på domslut och myndighetsbeslut.

Vet att en del av detta görs, men mer systematiskt. Kommer säkert på mer.
 
Jag har verkligen inget att dölja, LS är välkomna när som helst och min verksamhet har haft paragraf 16-tillstånd i snart 4 år trots att jag aldrig har kommit upp i tillräckligt högt antal hundar/kullar för att behöva det.

Kennelkonsulenterna kräver tillgång till mitt hem för kontroller. Det är bara myndigheter som har rätt att kräva och då välutbildad personal och under speciella omständigheter. Kennelkonsulenter är privatpersoner som representerar en hobbyorganisation. De har inte i mitt hem att göra.
+1 på den. Jag tror bara jag hänvisar till dig, helt klockrent.
 
Jag fattar inte, å ena sidan gör skk för lite för djurskyddet men man får inte heller kontrollera dem som är anslutna?
Hur ska du ha det?

Det är verkligen inget konstigt att man kontrollerar verksamhet som är ansluten till sig.
Hur ska man annars veta om verksamheten är okej och följer regelverket?
Det är väl en jäkla skillnad på att ta domare i örat om de belönar hundar med andningsproblem (görs inte) och att leka låtsasmyndighet och kontrollera det som vi har utbildad, kontrollerad och, viktigast av allt, anmälningsbara myndighetspersoner till, som man kan ställa till svars och överklaga mot om man känner sig orättvist behandlad.

Om kennelkonsulenterna kom på överenskommen mötestid och erbjöd stöd, varmt välkomna. Kontrollfunktionen de påstås fylla fylls av länstyrelsens djurskyddspersonal. Inte frivilliga privatpersoner!
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 666
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 850
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 157
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp