SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Det är ju inte på något sätt obligatoriskt att vara medlem bara för att man köper en renrasig hund. Känns konstigt att välja bort en ras man är intresserad av pga skk?

Nej, men du kan heller inte välja bort SKK om du vill vara med i rasklubben för valda ras, tävla (gäller typ 90% av alla tävlingsformer skulle jag säga), träna på en brukshundklubb, ställa ut, arbeta som funktionär/förtroendevald på någon BK eller inom någon rasklubb eller specialklubb, eller avla eller erbjuda din hanhund till avel. Så en väldigt stor del av hunderiet går bort om en köper rashund men inte vill vara med i SKK.
 
Nej, men du kan heller inte välja bort SKK om du vill vara med i rasklubben för valda ras, tävla (gäller typ 90% av alla tävlingsformer skulle jag säga), träna på en brukshundklubb, ställa ut, arbeta som funktionär/förtroendevald på någon BK eller inom någon rasklubb eller specialklubb, eller avla eller erbjuda din hanhund till avel. Så en väldigt stor del av hunderiet går bort om en köper rashund men inte vill vara med i SKK.
Ja absolut. Men det gäller ju oavsett om man har renrasig hund eller inte.
 
Ja absolut. Men det gäller ju oavsett om man har renrasig hund eller inte.
Förlåt, jag är inte riktigt vaken och så inne i Kalla Fakta-programmet när jag skrev.... självklart, alla de där sakerna jag listade försvinner också om en skaffar blandras (och inte är med i SKK) samt att massor av andra nackdelar finns med att inte köpa renras som är hälsotestade och har olika krav för avel. Sorry!
 
Jag har följt hans ärende eftersom han har publicerat exakt allt på Facebook. Ja, det är sjukt. Han har blivit utsatt. Men personligen tycker jag inte att det är så snyggt att posta allt på facebook heller.. De är sällan ens fel att två träter, så att säga..
Har ingen aning om ärendet men tänker spontant att om han har som du säger blivit utsatt är det väl helt naturligt att vilja ge sin sida av saken.

SKK publicerar ju namn och "brott" på uteslutna utan att ge dem utrymme att lämna en kommentar vilket ju är praxis i annan media om man anklagas för något.
 
Jag har inte sett programmet men jag hoppas verkligen att folk (och nu menar jag inte här inne i forumet) inser att bara för att SKK inte alltid är så himla lyckade som organisation så betyder det inte att renrasiga hundar alltid är skit och att blandraser är mycket bättre...

Det finns ju hur många renrasuppfödare som helst som lägger sin själ och sitt hjärta i att få fram friska trevliga hundar - att de sen måste vara med i SKK gör ju inte deras avel sämre på något sätt, men tyvärr är det väl många som kommer att dra den parallellen och få det till att blandraser eller oreggade renrasiga är ett bättre alternativ än SKK-reggade renrasiga hundar. :(
 
SKK drar i texten på sin förstasida paralleller till att det i vardagslivet finns regler om ärekränkning, förtal och fusk(såvitt jag vet gäller Brottsbalken även i SKK:s verksamhet).

Det kan vara av intresse att läsa detta, som handlar om två personer som fått varningar av SKK:s Disciplinnämnd. Själv tycker jag att det som dessa personer gjort ligger mycket långt från något som skulle kunna klassas som kriminellt, däremot mycket nära hur man som medlem i en stor förening med monopolställning vill ha rätt att uttrycka sig.

Collievänner: Debatt i DAGENS JURIDIK (collievaenner.blogspot.com)
Jag har inte hund och bor inte ens i Sverige. Jag har däremot haft hund och bott i Sverige och SKK har aldrig gett mig några positiva vibbar vilket gjorde att min inre Nicke Nyfiken fick mig att öppna den här tråden.

Det här med att jaga runt och straffa ut folk för vad de säger på FB är genomläskigt för att inte tala om att det befinner sig på typ dagisnivå.

Tror helt klart att en organisation som SKK skulle må bra av en total utrensning och omstrukturering och för att inte tala om konkurrens.
 
Det är ju inte på något sätt obligatoriskt att vara medlem bara för att man köper en renrasig hund. Känns konstigt att välja bort en ras man är intresserad av pga skk?
Man stöttar SKK om man köper en hund registrerad i SKK såklart. Vill man inte stötta dem så får man köpa en hund som inte är registrerad hos dem. Sedan är det inte bara pga SKK, utan för att attityden sipprar ner i rasföreningarna. Försök fråga varför flerfärgade pudlar inte är godkända till exempel. Jösses vilket liv det var och tråden fick raderas. Jag fattar om någon frågar om att avla på en gen som är skadlig, men en färg som inte är det minsta skadlig... Nä, det där förstår jag inte.
 
Jag hade tänkt köpa renrasigt nästa gång. Men efter att ha varit med i två rasgrupper på facebook och själv sett att man absolut inte får kritisera eller ifrågasätta så blev jag osäker. Vill jag vara en del av en sådan organisation? Nu när jag har läst den här tråden så inser jag varför det är så. Kritiserar man aveln, ställer frågor eller liknande så kan det uppfattas som kritik på SKK och man kan bli utesluten. Blir man utesluten så blir hela ens avel värdelös, man kommer ses som oseriös automatiskt.

Jag har nog landat i att jag inte vill vara en del av en sådan organisation tror jag. En organisation som inte tål kritik kommer det gå utför med. Och det har vi ju redan sett med plattnosar, schäferryggar osv osv.

Jag tycker också att det känns väldigt konstigt att man skulle kunna bli utesluten för att man lånar ut sin hanne. Hanens förmåga att reproducera sig med bra tikar inom SKK påverkas ju inte det minsta av en sådan sak. Det är bara monopolhärskarvälde.

Nä. Det blir nog blandras nästa gång med, första generationskorsning av de raser jag är intresserad av om jag kan hitta det.
Grejen är att du får inte använda din hane i avel som inte uppfyller regelverket om du vill vara med i SKK (som är en avelsförening) och därmed får du inte låna ut din hane till någon som har registreringsförbud. Här är ju SKK bakbundna av att de är del av ett internationellt regelverk (se t.ex. Kennel Club Assured Breeders Standard | Codes | Kennel Club (thekennelclub.org.uk med en liknande tolkning av samma regelverk eller FCI:s hemsida).

Och plattnosar och schäferryggar slipper du ju bland blandraserna... Här är inte heller SKK ens rätt instans eftersom det är rasklubben i rasens hemland som äger standarden. Jag tycker dock att SKK skulle kunna vara mycket tuffare och driva Jordbruksverkets regelverk. Här tycker jag att de smekt rasklubbarna alltför mycket medhårs.

Det finns så himla mycket att kritisera SKK för - jag tycker vi börjar med det som organisationen kan påverka
 
Grejen är att du får inte använda din hane i avel som inte uppfyller regelverket om du vill vara med i SKK (som är en avelsförening) och därmed får du inte låna ut din hane till någon som har registreringsförbud. Här är ju SKK bakbundna av att de är del av ett internationellt regelverk (se t.ex. Kennel Club Assured Breeders Standard | Codes | Kennel Club (thekennelclub.org.uk med en liknande tolkning av samma regelverk eller FCI:s hemsida).

Och plattnosar och schäferryggar slipper du ju bland blandraserna... Här är inte heller SKK ens rätt instans eftersom det är rasklubben i rasens hemland som äger standarden. Jag tycker dock att SKK skulle kunna vara mycket tuffare och driva Jordbruksverkets regelverk. Här tycker jag att de smekt rasklubbarna alltför mycket medhårs.

Det finns så himla mycket att kritisera SKK för - jag tycker vi börjar med det som organisationen kan påverka
De kan påverka hur pass mycket de kollar upp sådana saker. De måste ju inte jaga folk på facebook till exempel som någon här skrev.
Att SKK själva inte kan ändra något är ingen ursäkt för att stoppa huvudet i sanden och säga att det inte är ett problem.
Och som du själv skriver så skulle de kunna luta sig på jordbruksverkets regelverk med lätthet, och de väljer trots det att inte göra det.
 
Man stöttar SKK om man köper en hund registrerad i SKK såklart. Vill man inte stötta dem så får man köpa en hund som inte är registrerad hos dem. Sedan är det inte bara pga SKK, utan för att attityden sipprar ner i rasföreningarna. Försök fråga varför flerfärgade pudlar inte är godkända till exempel. Jösses vilket liv det var och tråden fick raderas. Jag fattar om någon frågar om att avla på en gen som är skadlig, men en färg som inte är det minsta skadlig... Nä, det där förstår jag inte.
På vilket sätt skulle okontrollerad blandrasavel vara bättre?

Jag tycker SKK ska granskas, även om Kalla Fakta verkar fokusera på fel saker, men där finns iaf någon form av kontroll på avel.
Att säga "Jag väljer blandras pga detta" är ju bara för att man egentligen inte bryr sig om vilken hund man köper.
 
Nej, men du kan heller inte välja bort SKK om du vill vara med i rasklubben för valda ras, tävla (gäller typ 90% av alla tävlingsformer skulle jag säga), träna på en brukshundklubb, ställa ut, arbeta som funktionär/förtroendevald på någon BK eller inom någon rasklubb eller specialklubb, eller avla eller erbjuda din hanhund till avel. Så en väldigt stor del av hunderiet går bort om en köper rashund men inte vill vara med i SKK.
Men vad är skillnaden om du köper blsndras menar du? Alltså då har man ju automatiskt uteslutit sig själv ändå?
 
Men vad är skillnaden om du köper blsndras menar du? Alltså då har man ju automatiskt uteslutit sig själv ändå?
Om du ser mitt nästa inlägg i tråden så gör jag avbön, jag läste lite fort och fel och var inne i en annan diskussion i mitt huvud. :)
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag hoppas verkligen inte att det här programmet tas som intäkt för att renrasaveln är skit och att blandraser är så mycket bättre. Det finns oerhört mycket gott inom SKK och dess underorganisationer som är till gagn för hundars välmående, och det finns många fantastiska ideella krafter, enorm kunskap och stor glädje inom organisationen. Som enskild hundägare gör man sig själv en enorm otjänst om man väljer blandras framför renras i något slags syfte att "straffa" SKK. Den som blir straffad är en själv som får sämre förutsättningar att få ett lyckligt och friskt liv med sin hund.
 
På vilket sätt skulle okontrollerad blandrasavel vara bättre?

Jag tycker SKK ska granskas, även om Kalla Fakta verkar fokusera på fel saker, men där finns iaf någon form av kontroll på avel.
Att säga "Jag väljer blandras pga detta" är ju bara för att man egentligen inte bryr sig om vilken hund man köper.
Vart har du läst att jag har skrivit att okontrollerad blandrasavel är bättre?
Din sista mening är helt felaktig. Presentera den gärna som att du tror istället för någon form av fakta. För min del stämmer det verkligen inte.
 
Är själv inte alls insyn i SKK eller avel öht. Men skulle det funka att vara medlem i något annat lands motsvarighet till SKK och vara seriös?
 
Riktigt dåligt program. Förstår ärligt talat inte vad det är man granskar? Tanten med frallan känns som rent slarv eller medvetet fusk. Kvinnan som vägrade ringa till kennelkonsulenten, varför ringer man inte vid missat besök? Känns som att man vill dölja något. Varför blev han med stövaren utesluten? Tror inte ens dom nämnde det? Kanske blir bättre i nästa avsnitt.
 
Senast ändrad:
Jag känner att programmet fick helt fel inriktning, inte minst när folk känner att det är bättre att köpa blandras i stället för SKK-reggat.

SKK:s styrka är just de möjligheter man som valpköpare har att förbättra oddsen för en sund valp genom att kolla upp valpkullar och uppfödare. Inte bara resultat av hälsoundersökningar utan även mentala utvärderingar av hundar finns helt öppet online. Många är också obligatoriska för registrering av en kull.

Dessutom har SKK kommit mycket långt(för att vara en kennelklubb) i insikten om hur illa det är att förlora genmaterial i raser. Det är därför SKK inte vill lägga något generellt avelsförbud på felfärgade hundar.

Det är på såna här punkter SKK skulle kunna göra ÄNNU mer, eftersom det fortfarande finns brister. Och man måste få kunna diskutera en organisations brister som medlem i densamma.
 
Riktigt dåligt program. Förstår ärligt talat inte vad det är man granskar? Tanten med frallan känns som rent slarv eller medvetet fusk. Kvinnan som vägrade ringa till kennelkonsulenten, varför ringer man inte vid missat besök? Känns som att man vill dölja något. Varför blev han med stövaren utesluten? Tror inte ens dom nämnde det? Kanske blir bättre i nästa avsnitt.
Kan väl tillägga att jag inte är medlem själv eftersom jag varken föder upp eller tävlar men däremot har jag SKK-hundar och tycker att SKK gör ett viktigt arbete och är en bra organisation.
Jag tänker att regeln 1:2har tillkommit för att medlemmarna själva inte ska smutskasta sin egen organisation utan lösa problemen centralt? Med tanke på hur många medlemmar och olika raser SKK representerar så var nog regeln ett måste för att hålla lite styr på tjafs och konflikter inom organisationen.
 
På vilken arbetsplats är det ok att baktala och smutskasta andra anställda eller företaget? Jag har mycket svårt att tro att man som medlem inte får ifrågasätta saker inom organisationen. Det handlar nog snarare om HUR man gör det.
Går du och kallar domaren på en utställning/tävling för idiot så förstår jag att man kanske får en varning för olämpligt uppförande.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 587
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 627
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp