SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

På vilken arbetsplats är det ok att baktala och smutskasta andra anställda eller företaget? Jag har mycket svårt att tro att man som medlem inte får ifrågasätta saker inom organisationen. Det handlar nog snarare om HUR man gör det.
Går du och kallar domaren på en utställning/tävling för idiot så förstår jag att man kanske får en varning för olämpligt uppförande.

Att ha en sådan regel är självklart, det kan ju vara straffbart även enligt gängse lagar(förolämpning).

De fall jag sett där folk varnats(se länken jag postade tidigare) ligger dock rätt långt från vad du beskriver.
Om man som medlem i SKK vill diskutera att vissa uppfödare avlar på ett sätt som rimligtvis borde strida både mot Jordbruksverkets och SKKs regler, ska man kunna göra det?
 
Att ha en sådan regel är självklart, det kan ju vara straffbart även enligt gängse lagar(förolämpning).

De fall jag sett där folk varnats(se länken jag postade tidigare) ligger dock rätt långt från vad du beskriver.
Om man som medlem i SKK vill diskutera att vissa uppfödare avlar på ett sätt som rimligtvis borde strida både mot Jordbruksverkets och SKKs regler, ska man kunna göra det?
Varför inte anmäla det till SKK då och motivera varför man anser att det strider mot SKK's regler? Det borde såklart vara möjligt och jag har svårt att tro att man inte får göra det.
 
Vad tjänar det till att anmäla? Det handlar ju om avel som sker med SKK:s goda minne.
Om det nu strider mot SKK's regler så kanske det är värt att påtala. Inte säkert att dom har koll på just den kullen eller så anser väl dom att du har fel helt enkelt eller att aveln inte kan avslutas så tvärt.
Frågar du mig så skulle jag anse att rasen engelsk bulldog borde utrotas och aveln upphöra omedelbart med tanke på alla issues dom har. SKK har nog andra planer på hur rasen och aveln ska förbättra hälsa osv.
När det kommer till avel så har hundfolk så vitt skilda åsikter att det knappt enligt mig går att diskutera med någon som tex har fransk bulldog. Det är för stora variationer med ens egna mål/syn mot vad andra raser och kennlar har.
 
Om det nu strider mot SKK's regler så kanske det är värt att påtala. Inter säkert att dom har koll på just den kullen eller så anser väl dom att du har fel helt enkelt eller att aveln inte kan avslutas så tvärt. Ingen aning, men jag vet att hundfolk sällan håller med varandra när det kommer till avel, det är en av anledningarna till att jag själv har noll lust eller intresse att ens tänka tanken på att avla själv.

Om du tar dig tid att läsa debattartikeln om just de fall jag känner till så kommer du inse att det inte var några nyheter för SKK.

I övrigt kan man ju ha olika åsikter om vad som krävs för att uppfylla grundreglerna. Vi är rätt många som tycker att viss avel som bedrivs inom SKK inte gör det, t ex avel på individer som har m e m uppenbara hälsoproblem som riskerar att nedärvas till avkomman.
 
Om det nu strider mot SKK's regler så kanske det är värt att påtala. Inte säkert att dom har koll på just den kullen eller så anser väl dom att du har fel helt enkelt eller att aveln inte kan avslutas så tvärt.
Frågar du mig så skulle jag anse att rasen engelsk bulldog borde utrotas och aveln upphöra omedelbart med tanke på alla issues dom har. SKK har nog andra planer på hur rasen och aveln ska förbättra hälsa osv.
När det kommer till avel så har hundfolk så vitt skilda åsikter att det knappt enligt mig går att diskutera med någon som tex har fransk bulldog. Det är för stora variationer med ens egna mål/syn mot vad andra raser och kennlar har.
Framförallt skulle det vara problem att fortsätta vara med i FCI om man ansåg att en godkänd ras skulle utrotas. Och det skulle ju vara ett demokratiskt problem i en förening, att förklara för en grupp medlemmar att just deras ras just underkänts av en annan grupp medlemmar.
 
Jag förstår fortfarande inte problemet som alla ser med blandraser ...
Själv köper jag mycket hellre en blandras än renrasig.
Men så ser jag inga problem att avla på olika ponnyraser eller hästraser heller...
Alla vet vad man kan få för negativa egenskaper av en PRE halvblodskorsning men det finns även positiva delar. Ibland funkar det ibland inte... Samma med hundar. Ibland blir det bra med en labrador och pudelkorsning ibland inte. Hundar som inte kan andas förstår jag inte ens varför de får va kvar som ras.
(personligen är ingen av dessa alternativ för mej, men förstår ändå varför aveln finns.)
 
Jag förstår fortfarande inte problemet som alla ser med blandraser ...
Själv köper jag mycket hellre en blandras än renrasig.
Men så ser jag inga problem att avla på olika ponnyraser eller hästraser heller...
Alla vet vad man kan få för negativa egenskaper av en PRE halvblodskorsning men det finns även positiva delar. Ibland funkar det ibland inte... Samma med hundar. Ibland blir det bra med en labrador och pudelkorsning ibland inte. Hundar som inte kan andas förstår jag inte ens varför de får va kvar som ras.
(personligen är ingen av dessa alternativ för mej, men förstår ändå varför aveln finns.)
Variationen i mentalitet och kroppsbyggnad är MYCKET större mellan olika hundraser än mellan hästraser. Blandraser kan få inte bara hälsoproblem utan också mentala problem när instinkter krockar med varandra. Dessutom föds det ett gäng valpar i varje kull i jämförelse med ett föl (i undantagsfall två) per dräktighet för ett sto. Helt olika situationer.
 
När det gäller djur och avel kollar man ALLT. Även vad gäller en väldigt bra hane är det i många raser begränsat hur många kullar/valpar du bör/får ta, så varför slösa bort dem på skräp? Även vad gäller t.ex. schäfer eller chihuahua där hanar ofta lämnar ganska många avkommor, är hanens framtida rykte beroende på vad han lämnat. Så har du avelsambitioner när det gäller rashundar eller arbetandehundar, så lämnar du inte ut din hane ens till vänner utan att kolla. Den som lånar hunden måste ju ha ett skäl (utom att det kanske är gratis) till att vilja ha just den hanen i sin avel (annars är det hundproduktion).

Fördelen med SKK är att du kan slå på t.ex. en tik innan du låter din hane para så att man slipper för hög inavelsgrad, att meriter finns, att hälsokoller är gjorda och att man inte dubblera ett oönskat drag etc. (Sedan borde man ju som avelsintresserad vara så nyfiken att man gör en hypo-mating och fantiserar om vad kombinationen borde kunna ge)

Vad är det fö för "vän" som lånar en väns avelshane utan att berätta att man har registreringsförbud?
Kom faktiskt på efteråt att jag gör likadant. Kände dock ned damen som hade så fina frallor och uppenbarligen inte avlat utanför skk efteråt. Frallor går ju utmärkt att avla utanför, ofta är de ju finare och det finns massa avelsdjur. Hon verkade vara en sådan som litar på andra.

Jag kan ju vara grundlurad, hon kanske hade 50 valpar i ett uthus, men preliminärt verkade hon trovärdig
 
Variationen i mentalitet och kroppsbyggnad är MYCKET större mellan olika hundraser än mellan hästraser. Blandraser kan få inte bara hälsoproblem utan också mentala problem när instinkter krockar med varandra. Dessutom föds det ett gäng valpar i varje kull i jämförelse med ett föl (i undantagsfall två) per dräktighet för ett sto. Helt olika situationer.
Fast här måste man ju inse att det finns bättre och sämre korsningar. Det är skillnad på att korsa två liknande raser med ungefär samma syfte, kroppsbyggnad och temperament och att korsa tex pointer och border collie. Att dra alla korsningar över en kam blir lika rättvist som att säga att alla renrasiga hundar är jättesjuka och inte kan andas bara för att det råkar finnas enstaka raser med dessa problem. Med andra ord, inte ett dugg rättvist.
 
Vad är "kommersiell blandras"? :confused: Menar du att du tar högt pris för dina blandrasvalpar?
Precis så, jag säger det själv så slipper någon annan säga det. Plus att jag kan välja köpare eftersom de är efterfrågade. Sen är det vet besiktat enligt gängse rutin plus lite till och dna och momsat och skattat, men inriktning vald pga säljbarhet.
 
Fast här måste man ju inse att det finns bättre och sämre korsningar. Det är skillnad på att korsa två liknande raser med ungefär samma syfte, kroppsbyggnad och temperament och att korsa tex pointer och border collie. Att dra alla korsningar över en kam blir lika rättvist som att säga att alla renrasiga hundar är jättesjuka och inte kan andas bara för att det råkar finnas enstaka raser med dessa problem. Med andra ord, inte ett dugg rättvist.

Ja nu svarade jag ju på ett inlägg där blandrasavel hos hund och häst jämfördes, och jag poängterade några av de stora skillnaderna. Inget annat.
 
Framförallt skulle det vara problem att fortsätta vara med i FCI om man ansåg att en godkänd ras skulle utrotas. Och det skulle ju vara ett demokratiskt problem i en förening, att förklara för en grupp medlemmar att just deras ras just underkänts av en annan grupp medlemmar.

Precis. I många avseenden är SKK åtminstone delvis bakbundna i vilka åtgärder de kan vidta. I andra känns det dock som om motståndet snarare kommer inifrån organisationen än från FCI. Det är inte så konstigt, folk som jobbar i SKK är också hundmänniskor med egna åsikter.
 
Precis så, jag säger det själv så slipper någon annan säga det. Plus att jag kan välja köpare eftersom de är efterfrågade. Sen är det vet besiktat enligt gängse rutin plus lite till och dna och momsat och skattat, men inriktning vald pga säljbarhet.
Lite till? Är det att kunna följa föräldrarnas kullsyskons mentalitet tex?
 
Precis. I många avseenden är SKK åtminstone delvis bakbundna i vilka åtgärder de kan vidta. I andra känns det dock som om motståndet snarare kommer inifrån organisationen än från FCI. Det är inte så konstigt, folk som jobbar i SKK är också hundmänniskor med egna åsikter.
Det önskar jag att SKK skulle vara tydligare med. Om de, när folk klagar på trubbnosar, svarar att de inte KAN ändra standarden men att de ska göra sitt bästa för att se över vilka som får priser på utställningar och vad som avlas på i Sverige, då tror jag att folk generellt sett blir mer positiva. Nu sägs det ju typ... inget?
 
Nu har jag sett programmet.
Det jag reagerade mest på var att Ulf (tror jag det var?) sa lite i förbifarten att ca 10-15 personer per år blir uteslutna.
Jag kände mest - Är det inte fler??
En sak som jag verkligen ogillar med skk är just att vissa uppfödare verkar komma undan med vad fan som helst.
Dispens heter det visst.

Köpa oregistrerat för att inte stötta skk blir i mitt tycke konstigt? Jag brukar tänka att det i första hand är rasen och seriösa uppfödare jag stöttar. Det är liksom inte så att jag köper renrasigt för att jag älskar skk som gör ett sånt otroligt bra jobb med att bevara våra arbetande raser.
Men inom skk finns det fantastiska uppfödare som gör just precis det!
 
Nu har jag sett programmet.
Det jag reagerade mest på var att Ulf (tror jag det var?) sa lite i förbifarten att ca 10-15 personer per år blir uteslutna.
Jag kände mest - Är det inte fler??
En sak som jag verkligen ogillar med skk är just att vissa uppfödare verkar komma undan med vad fan som helst.
Dispens heter det visst.

Köpa oregistrerat för att inte stötta skk blir i mitt tycke konstigt? Jag brukar tänka att det i första hand är rasen och seriösa uppfödare jag stöttar. Det är liksom inte så att jag köper renrasigt för att jag älskar skk som gör ett sånt otroligt bra jobb med att bevara våra arbetande raser.
Men inom skk finns det fantastiska uppfödare som gör just precis det!
Det kan ju vara så att man vet att risken att bli utesluten pga konfliktbenägenhet. Jag vill inte investera massor med tid i rasade som jag sen inte får bedriva, då bedriver jag hellre blandrasavel under jordbruksverket och länsstyrelsen med rättsäkerhet
 
Det önskar jag att SKK skulle vara tydligare med. Om de, när folk klagar på trubbnosar, svarar att de inte KAN ändra standarden men att de ska göra sitt bästa för att se över vilka som får priser på utställningar och vad som avlas på i Sverige, då tror jag att folk generellt sett blir mer positiva. Nu sägs det ju typ... inget?
Att avla på djur som riskerar att bli sjuka är olagligt, det måste de ju kunna förbjuda.
 
Labradoodle?
Det är väl ungefär den knepigaste organisation man kan gå med i,en organisation full av uppfödare som utnyttjar köparna så mycket dom bara kan. Annonser med toviga avelsdjur,kostnad att stå i kö utan garanti på en valp, avelsförbud på köpt hund osv osv.
Att folk köper dessa hundar när det finns så många renrasiga med precis samma utseende tyder på hur bra labradoodle klubben är på reklam och inget annat.
Vänta... jag känner att jag inte riktigt kan något om det här...
Menar du att om man köper en valp av labrador och pudelblandras korsning, så får man inte avla på den, för det har den som avlade på föräldrarna till blandrasen bestämt?

Alltså, nu är jag EMOT de här sorters blandraser, men tja, ingen annan ska väl bestämma om jag ska få ta valpar på min hund, speciellt inte den som gjorde samma misst... sak på föräldrarna, tänker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 643
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 793
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp