SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Är det bara jag som är rädd att Kalla Faktas program kommer användas som säljargument av alla blandras-”uppfödare” samt att det för oinsatta potentiella hundköpare som ser programmet kommer verka som att SKK är värsta skiten och att det är mycket bättre att köpa blandras? Nu vet jag ju inte alls vad programmet kommer handla om och hur det kommer vinklas, men det känns ju knappast som att de i samma andetag tar upp hur mycket sämre blandrasaveln är ... Nu menar absolut inte att SKK inte ska granskas, men jag hoppas verkligen att Kalla Fakta tar upp problemen med blandrasaveln också samtidigt.
Det är kortsiktigt tänkt. Om SKK blir en klubb man kan tänka sig att vara med i blir ju rasade intressant. Nu är jag medvetet utanför eftersom jag litar mer på mitt eget omdöme än SKK. Ställer gärna om min avel när klubben blir demokratisk.
 
Jag har inte sett det än, och jag är också rädd för att det kommer gynna blandraser. MEN, det kan också vändas till det att folk inser att SKK-uppfödare har mer krav och granskning, de måste hålla sig till regler medans blandrasuppfödare kan göra precis som de själva vill. Vi får se helt enkelt.

Såg att en av de som ska vara med är en människa vars historia jag har följt på Facebook. Jag har ju såklart bara sett hans sida av steken, och det är väl tyvärr bara den sidan som kommer synas i programmet med. Historien är verkligen avskyvärd, men det vore intressant att se SKK’s tolkning av den.
När Skk blir en trevlig klubb med demokrati slutar iaf jag med blandrasavel
 
Mitt facebookflöde från olika grupper har svämmat över av två typer av inlägg, de som försvarar SKK med näbbar och klor och hävdar att om SKK inte ska få ha regler så kan alla lika bra råna en bank också för då ska det minsann inte finnas några lagar i Svea rike heller! Å andra sidan sitter motståndsrörelsen som menar på att SKK bara är en bunte fascister med storhetsvansinne som bedriver olaglig verksamhet och alla renrashundar är inavlade, bättre att föda upp utan papper och staten borde gå in och stänga ned SKK.

Jag vet inte vilken sida jag blir mest trött på....
Vad skönt att jag sitter här ensam med mina blandisar
 
Men alltså... Personen med fralla tycker det är sååå hemskt att hon blev uteslutna ur SKK, men hon hade lånat ut hanhund till någon med registeringsförbud... Alltså. Kollar man inte upp sådant innan man lånar ut hanhund? :cautious: Det måste ju gå att ta reda på?
Kollar du upp dina vänner? Det verkar lite jobbigt.
 
Förlåt, jag är inte riktigt vaken och så inne i Kalla Fakta-programmet när jag skrev.... självklart, alla de där sakerna jag listade försvinner också om en skaffar blandras (och inte är med i SKK) samt att massor av andra nackdelar finns med att inte köpa renras som är hälsotestade och har olika krav för avel. Sorry!
Man kan få samma kvalitet utan Skk, det kräver lite mer arbete. Men just nu med all smuggel (som tar sig in i Skk också) ska man nog bara köpa av sin mamma
 
På vilket sätt skulle okontrollerad blandrasavel vara bättre?

Jag tycker SKK ska granskas, även om Kalla Fakta verkar fokusera på fel saker, men där finns iaf någon form av kontroll på avel.
Att säga "Jag väljer blandras pga detta" är ju bara för att man egentligen inte bryr sig om vilken hund man köper.
Så är det inte alls. Jag avlar och säljer till personliga kontakter med alla papper utom stamtavla. Full koll på allt inkl dna. Det har du inte ens på skk hundar, det kan mkt väl ligga en polsk valp i lådan, mycket vanligt bland vissa raser
 
Vilket trist program och jag tyckte inte synd om dom, möjligtvis tanten om hon nu var så oteknisk att hon kanske ändå blivit lurad?
Men den andra vägrade höra av sig trots 2 lappar om det för att hon tyckte det vad otrevligt skrivet?
 
Nja, blandrasgrupper finns också, kan vara lättare att hitta en gemenskap utanför skk med tex labradoodle
Labradoodle?
Det är väl ungefär den knepigaste organisation man kan gå med i,en organisation full av uppfödare som utnyttjar köparna så mycket dom bara kan. Annonser med toviga avelsdjur,kostnad att stå i kö utan garanti på en valp, avelsförbud på köpt hund osv osv.
Att folk köper dessa hundar när det finns så många renrasiga med precis samma utseende tyder på hur bra labradoodle klubben är på reklam och inget annat.
 
Labradoodle?
Det är väl ungefär den knepigaste organisation man kan gå med i,en organisation full av uppfödare som utnyttjar köparna så mycket dom bara kan. Annonser med toviga avelsdjur,kostnad att stå i kö utan garanti på en valp, avelsförbud på köpt hund osv osv.
Att folk köper dessa hundar när det finns så många renrasiga med precis samma utseende tyder på hur bra labradoodle klubben är på reklam och inget annat.
Det är ett alternativt skk ja. Jag vet vilken jag ogillar mest. Tog den för den är störst
 
Det är ett alternativt skk ja. Jag vet vilken jag ogillar mest. Tig den för den är störst
Tog
Vilket trist program och jag tyckte inte synd om dom, möjligtvis tanten om hon nu var så oteknisk att hon kanske ändå blivit lurad?
Men den andra vägrade höra av sig trots 2 lappar om det för att hon tyckte det vad otrevligt skrivet?
Har aldrig sett så fina frallor. Ord stor ju mot ord, fanns det inte ekonomiska belägg får man väl lägga ner. Borde vara lätt att killa
 
Vilket trist program och jag tyckte inte synd om dom, möjligtvis tanten om hon nu var så oteknisk att hon kanske ändå blivit lurad?
Men den andra vägrade höra av sig trots 2 lappar om det för att hon tyckte det vad otrevligt skrivet?
Kennelinspektörer utför myndighetsarbete. Det är detta de försöker driva. 2 agendor, sälja tv och bevisa maktmissbruk
 
Kollar du upp dina vänner? Det verkar lite jobbigt.
När det gäller djur och avel kollar man ALLT. Även vad gäller en väldigt bra hane är det i många raser begränsat hur många kullar/valpar du bör/får ta, så varför slösa bort dem på skräp? Även vad gäller t.ex. schäfer eller chihuahua där hanar ofta lämnar ganska många avkommor, är hanens framtida rykte beroende på vad han lämnat. Så har du avelsambitioner när det gäller rashundar eller arbetandehundar, så lämnar du inte ut din hane ens till vänner utan att kolla. Den som lånar hunden måste ju ha ett skäl (utom att det kanske är gratis) till att vilja ha just den hanen i sin avel (annars är det hundproduktion).

Fördelen med SKK är att du kan slå på t.ex. en tik innan du låter din hane para så att man slipper för hög inavelsgrad, att meriter finns, att hälsokoller är gjorda och att man inte dubblera ett oönskat drag etc. (Sedan borde man ju som avelsintresserad vara så nyfiken att man gör en hypo-mating och fantiserar om vad kombinationen borde kunna ge)

Vad är det fö för "vän" som lånar en väns avelshane utan att berätta att man har registreringsförbud?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 643
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 793
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 138
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp