SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Det är inte SKK som skrivit rasstandarden. Och SKK kan inte välja att göra sin egen rasstandard eftersom det kommer göra att svenska renrasiga hundar inte kommer klassas som renrasiga utomlands.
Det är ändå inte lagligt i Sverige att avla på djur som förväntas må dåligt. Dessutom verkar det gå att vara nära standarden och ha friska hundar.
Ungefär som med ekonomi, pengar är inte fel, men att maximera vinsten är det.
Men är det så att rasstandarden gör hunden sjuk borde skks jurister säga att detta går inte enligt svensk lag.
 
När man köper valpen skriver man på ett köpeavtal där det står att det är förbjudet att avla på hunden, vill man avla måste man betala ca 30 000 för att köpa sig avelsrätt. Och eftersom man skriver på det avtalet så tror jag att det är giltigt.
Jag tror inte det håller vid en rättslig prövning, försäljning av hundar går under konsumentköplagen, hunden räknas som en vara och när du väl sålt en vara har du ingen rätt att påverka vad köparen gör med den varan.

Någon som kan det här bättre och kan bekräfta eller dementera?
 
Det är ändå inte lagligt i Sverige att avla på djur som förväntas må dåligt. Dessutom verkar det gå att vara nära standarden och ha friska hundar.
Ungefär som med ekonomi, pengar är inte fel, men att maximera vinsten är det.
Men är det så att rasstandarden gör hunden sjuk borde skks jurister säga att detta går inte enligt svensk lag.
Fast enligt dig verkar det ju inte vara utseendet utan stamtavlan som gör rasen sjuk? eftersom du skrev "Frallor går ju utmärkt att avla utanför, ofta är de ju finare och det finns massa avelsdjur." En fralla utan stamtavla riskerar ju att få avkommor med samma hälsoproblem som avkommorna från en fralla med stamtavla kan få.

Jag förstår att du hatar SKK, att du vill avla blandraser, att du enbart avlar för att tjäna pengar. Och det är ditt val, men utan SKK skulle alla avla lika oseriöst som dem flesta blandrasuppfödare gör.
 
Fast enligt dig verkar det ju inte vara utseendet utan stamtavlan som gör rasen sjuk? eftersom du skrev "Frallor går ju utmärkt att avla utanför, ofta är de ju finare och det finns massa avelsdjur." En fralla utan stamtavla riskerar ju att få avkommor med samma hälsoproblem som avkommorna från en fralla med stamtavla kan få.

Jag förstår att du hatar SKK, att du vill avla blandraser, att du enbart avlar för att tjäna pengar. Och det är ditt val, men utan SKK skulle alla avla lika oseriöst som dem flesta blandrasuppfödare gör.
Tyckte damens frallor var superfina, de var ju troligen skk. Det finns ju en falang som gått ur skk pga nosen och höfterna (bredden)på frallor. Tror hon skulle få fram lika fina hundar utan skk, kompetens är viktigare än en förening.
Stamtavlan hänger ju delvis ihop med utställning. Utställning är något jag inte förstår alls.
Jag hatar inte skk, men jag vill kunna säga att jag inte förstår hur utseende kan prioriteras mer än hundens välfärd och att jag inte deltar i utställning.
Jag vet att skk inte passar mig. Undviker konflikter helt enkelt.
Sedan är första gen blandraser friskare pga av borttagen inavelseffekt och minskade extrema utseenden.
Pengar är inte vel, tack Victoria. 😉
 
Jag tror inte det håller vid en rättslig prövning, försäljning av hundar går under konsumentköplagen, hunden räknas som en vara och när du väl sålt en vara har du ingen rätt att påverka vad köparen gör med den varan.

Någon som kan det här bättre och kan bekräfta eller dementera?
Det är ogiltigt, prövat i rätten.
 
Tyckte damens frallor var superfina, de var ju troligen skk. Det finns ju en falang som gått ur skk pga nosen och höfterna (bredden)på frallor. Tror hon skulle få fram lika fina hundar utan skk, kompetens är viktigare än en förening.
Stamtavlan hänger ju delvis ihop med utställning. Utställning är något jag inte förstår alls.
Jag hatar inte skk, men jag vill kunna säga att jag inte förstår hur utseende kan prioriteras mer än hundens välfärd och att jag inte deltar i utställning.
Jag vet att skk inte passar mig. Undviker konflikter helt enkelt.
Sedan är första gen blandraser friskare pga av borttagen inavelseffekt och minskade extrema utseenden.
Pengar är inte vel, tack Victoria. 😉
Well, det första jag reagerade på när jag såg hennes frallor var de extremt knipta näsborrarna och övervikten. "Fina frallor" var inte riktigt de ord som for genom mina tankar... På vilket sätt menar du att stamtavlan hör ihop med utställning? Du måste inte ställa ut för att få registrera hundar.
 
Tyckte damens frallor var superfina, de var ju troligen skk. Det finns ju en falang som gått ur skk pga nosen och höfterna (bredden)på frallor. Tror hon skulle få fram lika fina hundar utan skk, kompetens är viktigare än en förening.
Stamtavlan hänger ju delvis ihop med utställning. Utställning är något jag inte förstår alls.
Jag hatar inte skk, men jag vill kunna säga att jag inte förstår hur utseende kan prioriteras mer än hundens välfärd och att jag inte deltar i utställning.
Jag vet att skk inte passar mig. Undviker konflikter helt enkelt.
Sedan är första gen blandraser friskare pga av borttagen inavelseffekt och minskade extrema utseenden.
Pengar är inte vel, tack Victoria. 😉
"första gen blandraser friskare" det är bara ett påhitt från blandras uppfödare för att sälja mer valpar.
Dem genetiska sjukdomarna finns kvar även i första generationen blandras.
 
"första gen blandraser friskare" det är bara ett påhitt från blandras uppfödare för att sälja mer valpar.
Dem genetiska sjukdomarna finns kvar även i första generationen blandras.
Nej, det är inte bara ett påhitt. MEN det gäller bara om hundarna som avlas på har anlag för olika genetiska sjukdomar. Har de anlag för samma sjukdomar så blir inte första generationen friskare. Också, väl värt att notera, så om de i första generationen avlas vidare på så blir de sedan sjukare än vad de rasrena korsade hundarna blir. Med andra ord: för att det där ska fungera så behövs det renrasavel.
 
Well, det första jag reagerade på när jag såg hennes frallor var de extremt knipta näsborrarna och övervikten. "Fina frallor" var inte riktigt de ord som for genom mina tankar... På vilket sätt menar du att stamtavlan hör ihop med utställning? Du måste inte ställa ut för att få registrera hundar.
Oj då, de var de slankaste med mest framträdande nosar jag någonsin sett. Dessutom pigga, men det är väl super om det finns ännu bättre. De flesta jag sett har det varit snudd på djurskyddsärende på.

I praktiken måste man ju ställa ut i många raser. När jag hade bruks i ett tidigare liv ställde jag ut lite, men där är ju prestationen viktig. Utseendehetsen i många raser är sååå tokig, men om jag inte ställer ut får jag inga hanhundar bla
 
Nej, det är inte bara ett påhitt. MEN det gäller bara om hundarna som avlas på har anlag för olika genetiska sjukdomar. Har de anlag för samma sjukdomar så blir inte första generationen friskare. Också, väl värt att notera, så om de i första generationen avlas vidare på så blir de sedan sjukare än vad de rasrena korsade hundarna blir. Med andra ord: för att det där ska fungera så behövs det renrasavel.
Minskad inavelseffekt är en effekt i sig också. Sedan är inte rasaavel magi. Nu kan man ju också gentesta för mycket. Sedan har rasaveln problemet att man avlar lika individer med varandra och får extrema utseenden, detta slipper man.
Att avkommorna i nästa led skulle bli sjukare stämmer bara om man har noll koll. Vid komplexa genkonstellationer torde blandraserna klara sig bättre. Tänk tex cavalierenas runda huvuden. Det är många gener som påverkar, troligen kommer någon pudelgen in och skapar plats.
 
Tyckte damens frallor var superfina, de var ju troligen skk. Det finns ju en falang som gått ur skk pga nosen och höfterna (bredden)på frallor. Tror hon skulle få fram lika fina hundar utan skk, kompetens är viktigare än en förening.
Stamtavlan hänger ju delvis ihop med utställning. Utställning är något jag inte förstår alls.
Jag hatar inte skk, men jag vill kunna säga att jag inte förstår hur utseende kan prioriteras mer än hundens välfärd och att jag inte deltar i utställning.
Jag vet att skk inte passar mig. Undviker konflikter helt enkelt.
Sedan är första gen blandraser friskare pga av borttagen inavelseffekt och minskade extrema utseenden.
Pengar är inte vel, tack Victoria. 😉
OK nu måste du som tydligen kan detta.

Du avlar fram blandisar efter vad som går att sälja - men prioriterar inte utseendet. VAD prioriterar du? HUR säkerställer du att föräldradjuren har de egenskaperna (för du använder och stöttar väl inte den usla SKK-aveln)? HUR följer du upp att valparna har de egenskaper som du avlar på?

Dina djur finns inte i några register - hur vet dina valpköpare att du inte klämmer två kullar om året ur dina tikar innan de kasseras?
 
Nej, det är inte bara ett påhitt. MEN det gäller bara om hundarna som avlas på har anlag för olika genetiska sjukdomar. Har de anlag för samma sjukdomar så blir inte första generationen friskare. Också, väl värt att notera, så om de i första generationen avlas vidare på så blir de sedan sjukare än vad de rasrena korsade hundarna blir. Med andra ord: för att det där ska fungera så behövs det renrasavel.
Har någon av föräldradjuren gener som ökar risken för hjärtproblem, allergi, epilepsi, HD/AD problem, osv hos avkomman så följer dem generna med till valparna och valparna riskerar att få sjukdomarna som föräldrarna bär på. Även mentala problem som går i arv försvinner inte pga blandrasavel.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 602
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 638
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 760
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp