SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

OK nu måste du som tydligen kan detta.

Du avlar fram blandisar efter vad som går att sälja - men prioriterar inte utseendet. VAD prioriterar du? HUR säkerställer du att föräldradjuren har de egenskaperna (för du använder och stöttar väl inte den usla SKK-aveln)? HUR följer du upp att valparna har de egenskaper som du avlar på?

Dina djur finns inte i några register - hur vet dina valpköpare att du inte klämmer två kullar om året ur dina tikar innan de kasseras?
Jag gillar inte hur skk styrs, eller rättare sagt, det passar inte mig. Jag stöttar gärna bra uppfödare anslutna till skk eller inte.det går att driva bra avel där med, men inte för mig som inte kan hålla truten.
Jag tar reda på den info som finns. Skk har för lite info på de raser jag vill ha. Fullmakt till vetdata. Umgås med hunden. Träffa föräldrar eller syskon. Bra veterinär. Dna test.

Har lite olika mål beroende på tik beroende på temperament och exteriör. Välbalanserade oskälligga hundar som är glada och friska.

Jag hoppas köparna av sig. Klipper gratis första året. Har ju bara 1 kull förra året blir 2 i år så jag hoppas jag lär känna bebisarna väl.

Detta funkar för mig.
 
Ska man vara en besserwisser får man ha rätt. Det stämmer
Genetiska sjukdomar som föräldradjuren bär på försvinner inte för att man blandras avlar. Bär tex tiken på gener för att avkomman ska kunna få hjärtfel försvinner inte det för att man parar tiken med en hane av annan ras, genen ligger fortfarande kvar hos tiken och går över till valparna.
Stora blandraser har fortfarande problem med HD/AD, amstaff korsningar har fortfarande problem med allergi, cavalier king charles spaniel korsningar har fortfarande problem med hjärtproblem och pudel korsningar har fortfarande problem med PRA.

Enda skillnaden är tex pudel, om man parar 2 pudlar där både föräldrarna bär på gen för att ge avkomma med PRA ökar ju risken för PRA hos avkomman än om man avlar pudel tik med hane av annan ras som inte bär på genen för PRA. Men det blir ingen garanti för frisk valp bara för man avlar blandras.
Kolla hos veterinären så är det lika många blandraser som renrasiga som söker vård för allergi, hälta, mm. En blandras är inte friskare än en renrasiga, speciellt inte eftersom blandrasuppfödare oftast inte hälsokollar innan avel.

Veterinären.nu – Är det sant att blandrashundar är friskare än renrasiga? (veterinaren.nu)
"Tittar man i försäkringsbolagens statistik så kan man se att blandraser inte är de friskaste hundarna"

Hundarna blir allt mindre - med sjukdom som följd | VeterinärMagazinet (veterinarmagazinet.se)
"Många har uppfattningen att blandraser är genetiskt friskare än renrasiga hundar. Men studier har visat att cirka 40 procent av alla blandrashundar bär på minst en risk för en genetisk sjukdom."

Bara för att man avlar blandras kommer man inte ifrån genetiska sjukdomar.
 
Oj då, de var de slankaste med mest framträdande nosar jag någonsin sett. Dessutom pigga, men det är väl super om det finns ännu bättre. De flesta jag sett har det varit snudd på djurskyddsärende på.

I praktiken måste man ju ställa ut i många raser. När jag hade bruks i ett tidigare liv ställde jag ut lite, men där är ju prestationen viktig. Utseendehetsen i många raser är sååå tokig, men om jag inte ställer ut får jag inga hanhundar bla
Frallorna tyckte jag både såg överviktiga och omusklade ut.
Men nu måste jag fråga jag antar att du äger en eller flera pudlar du blandar med cavalier eller cocker spaniel?
Pudeln i sig är ingen sjuk ras,pudeln har inte extremavlats och pudeln används och avlas mycket mot hundsport en del storpudlar kör även bruksgrenar. Pudeln är en otroligt mångsidig ras i sig som redan har allt man kan önska inklusive pälsen ni vill ha till era cavapoo cockerpoo eller labradoodle, jag menar dom släthåriga visas ju aldrig upp? Varför inte det? Och pudelklubben är en trevlig klubb bortsett från visst bråk angående flerfärgade pudlar men i övrigt är det absolut inget fel med den klubben.
Tycker du labradoodleklubben alltså är en seriösare klubb än pudelklubben?
 
Senast ändrad:
Frallorna tyckte jag både såg överviktiga och omusklade.
Men nu måste jag fråga jag antar att du äger en eller flera pudlar du blandar med cavalier eller cocker spaniel?
Pudeln är ingen sjuk ras,pudeln har inte extremavlats och pudeln använts och avlas mycket mot hundsport.
Pudelklubben är en trevlig klubb bortsett från visst bråk angående flerfärgade pudlar men i övrigt är det absolut inget fel med den klubben.
Tycker du labradoodleklubben alltså är en seriösare klubb än pudelklubben?
Har ingen pudeltik, men jag har provat att vara med i en pudel fb grupp en gång, det gick inte så bra...
Det är väldigt fokus på storlek och färg, ofta på bekostnad av genetiskt urval.
 
Har ingen pudeltik, men jag har provat att vara med i en pudel fb grupp en gång, det gick inte så bra...
Det är väldigt fokus på storlek och färg, ofta på bekostnad av genetiskt urval.
Fokus på storlek och färg ,vad får du det ifrån? Alla utom storpudel paras mellan storlekarna och angående färgerna är det självklart att vissa färger inte går att blanda med varandra.
 
Genetiska sjukdomar som föräldradjuren bär på försvinner inte för att man blandras avlar. Bär tex tiken på gener för att avkomman ska kunna få hjärtfel försvinner inte det för att man parar tiken med en hane av annan ras, genen ligger fortfarande kvar hos tiken och går över till valparna.
Stora blandraser har fortfarande problem med HD/AD, amstaff korsningar har fortfarande problem med allergi, cavalier king charles spaniel korsningar har fortfarande problem med hjärtproblem och pudel korsningar har fortfarande problem med PRA.

Enda skillnaden är tex pudel, om man parar 2 pudlar där både föräldrarna bär på gen för att ge avkomma med PRA ökar ju risken för PRA hos avkomman än om man avlar pudel tik med hane av annan ras som inte bär på genen för PRA. Men det blir ingen garanti för frisk valp bara för man avlar blandras.
Kolla hos veterinären så är det lika många blandraser som renrasiga som söker vård för allergi, hälta, mm. En blandras är inte friskare än en renrasiga, speciellt inte eftersom blandrasuppfödare oftast inte hälsokollar innan avel.

Veterinären.nu – Är det sant att blandrashundar är friskare än renrasiga? (veterinaren.nu)
"Tittar man i försäkringsbolagens statistik så kan man se att blandraser inte är de friskaste hundarna"

Hundarna blir allt mindre - med sjukdom som följd | VeterinärMagazinet (veterinarmagazinet.se)
"Många har uppfattningen att blandraser är genetiskt friskare än renrasiga hundar. Men studier har visat att cirka 40 procent av alla blandrashundar bär på minst en risk för en genetisk sjukdom."

Bara för att man avlar blandras kommer man inte ifrån genetiska sjukdomar.
Dina tolkningar har så många fel att jag inte vet var jag ska börja.
Jag har aldrig sagt att generna försvinner, de dubblas bara inte så hunden är ofta frisk.
De sjukdomar som beror på 1 gen kan dessutom gentestas
Artiklarna nämner inte komplexa fel.
Hade rasavel varit bättre hade alla raser varit friskare än blandraser.

Det där är tyckande, som inte vill uppmana till avel på skit ,vilket jag är helt med på.
Biologiskt blir dock blandras i första gen friskare eftersom generna får större variation.

Sen hade jag ju avlat rasavel om jag trodde på det. Klart att samarbete kan ha fördelar.
 
Fokus på storlek och färg ,vad får du det ifrån? Alla utom storpudel paras mellan storlekarna och angående färgerna är det självklart att vissa färger inte går att blanda med varandra.
Blir hundarna sjuka om man blandar dem?
Det var väldigt så i gruppen, iaf.
Kanske ska göra nytt försök irl.
 
Jag får inte kritisera utseendeavel
Jag måste tolerera främmande oinbjudna kontrollanter
Jag stöder ekonomiskt och med medlemskap en klubb som gör minst 50% fel.
Jag har kritiserar utseende avel hur mycket som helst, det har inte hänt ett dugg..
Det måste du ju från Länsstyrelsen med? Vad är det negativa med kontroll av din verksamhet?
Alltså, SKK har en hel del fel och brister men knappast 50% fel.

Vad gör du för dnatest?
 
Blir hundarna sjuka om man blandar dem?
Det var väldigt så i gruppen, iaf.
Kanske ska göra nytt försök irl.
Nej men du får icke önskvärda nyanser eller icke godkända färger exempelvis Creme eller blå om du parat fel färger med varandra.
Men vissa färger går att blanda.
 
Jag får inte kritisera utseendeavel
Jag måste tolerera främmande oinbjudna kontrollanter
Jag stöder ekonomiskt och med medlemskap en klubb som gör minst 50% fel.
Ska du ha fler kullar om året behöver du oavsett vara godkänd av länstyrelsen för bedriva avel så det gör ingen större skillnad.
Dessutom kan jag garantera att pudelaveln är betydligt enklare än att blanda in cavalier i det hela (med tanke på att du skrev tack Viktoria)
 
Nej men du får icke önskvärda nyanser eller icke godkända färger exempelvis Creme eller blå om du parat fel färger med varandra.
Men vissa färger går att blanda.
Det är sånt där jag inte förstår. Hur lider hunden av att ha fel färg? (Ibland är det ju kopplat till defekter, men förutom det)
 
Ska du ha fler kullar om året behöver du oavsett vara godkänd av länstyrelsen för bedriva avel så det gör ingen större skillnad.
Dessutom kan jag garantera att pudelaveln är betydligt enklare än att blanda in cavalier i det hela (med tanke på att du skrev tack Viktoria)
Länsstyrelsen är jag ok med och lagstiftningen likaså. Jag tycker det är stor skillnad med rättsväsendet och en klubb med nissar som springer runt och måste mötas med trevligheter och självkänsla.
Hade lite tur när jag var utomlands och hittade en pärla som det bara bli 1a gen på.
 
Jag har kritiserar utseende avel hur mycket som helst, det har inte hänt ett dugg..
Det måste du ju från Länsstyrelsen med? Vad är det negativa med kontroll av din verksamhet?
Alltså, SKK har en hel del fel och brister men knappast 50% fel.

Vad gör du för dnatest?
Det är ju huvudtemat i kalla fakta att det är skillnad på en förening och rättsväsendet. Det går att överklaga ls beslut tex.
Dna företag varierar efter behov och om jag vill att resultatet ska vara offentligt. Så fullständig sjukdomsanalys som möjligt samt rasanalys (även på renras)
 
Det önskar jag att SKK skulle vara tydligare med. Om de, när folk klagar på trubbnosar, svarar att de inte KAN ändra standarden men att de ska göra sitt bästa för att se över vilka som får priser på utställningar och vad som avlas på i Sverige, då tror jag att folk generellt sett blir mer positiva. Nu sägs det ju typ... inget?
Dom säger massor men fullföljer inte,bara spel för galleriet
 
Dom säger massor men fullföljer inte,bara spel för galleriet

Fast hur mycket kan de egentligen göra utöver det som har gjorts? Ligger det inte väldigt mycket på domarna nu? Vi har SRD och är det inte så med mops att om de får två eller tre anmärkningar på det som står i SRD så får de en avelsspärr?
 
Verkar ju dumt att avla om ingen vill ha hunden. Men varför inte så länge man gör det bra. Problem uppstår när man vill maximera vinsten, det gör jag inte. (Möjligen i förhandlingarna med köparna)
När jag avlade så gjorde jag det för att jag brann för min ras och ville bevara och stärka den genom att föra ett långsiktigt avelsmål. Det primära var inte att sälja hundar för pengar. Vilken nog märktes eftersom jag både behöll avkommor och skänkte bort i vissa fall.
 
När jag avlade så gjorde jag det för att jag brann för min ras och ville bevara och stärka den genom att föra ett långsiktigt avelsmål. Det primära var inte att sälja hundar för pengar. Vilken nog märktes eftersom jag både behöll avkommor och skänkte bort i vissa fall.
Det är av samma anledning jag tog valpar på min tik. Inte för att i första hand tjäna pengar utan för att förhoppningsvis få avkommor som i sin tur kan gå vidare och förbättra rasen. Sen är det såklart en bonus om det inte går minus men ska man räkna in vad hundarna kostat så är där inte många kronor över om några.
 
Förr eller senare händer något och även en uppfödare som tar fantasipriser kommer gå back. Det gör det alltid. Föda upp för att tjäna pengar är ingen bra idé finns inga garantier som i andra yrken 😣
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 602
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 638
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 760
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 134
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp