Bukefalos 28 år!

SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Vänta... jag känner att jag inte riktigt kan något om det här...
Menar du att om man köper en valp av labrador och pudelblandras korsning, så får man inte avla på den, för det har den som avlade på föräldrarna till blandrasen bestämt?

Alltså, nu är jag EMOT de här sorters blandraser, men tja, ingen annan ska väl bestämma om jag ska få ta valpar på min hund, speciellt inte den som gjorde samma misst... sak på föräldrarna, tänker jag.
Det kan du också, sådana avelsspärrar är inte giltiga i Sverige.
 
Så gott det går ja, syftade här mer på hälsoproblem och veterinärt. Dessutom går detta inte att se på dessa raser inom skk heller då få testar mentalt.
Fast hälsoproblem går ju inte hålla reda på då det inte finns något register bland blandraserna. Det är bland annat sådant man går miste om - du kan röntga och meritera dina avelsdjur till fördärv men det finns ingen möjlighet för köparna att fördjupa sig i hälsostatusen i de linjer du använder, eller för dig när du införskaffar dina avelsdjur heller för den delen.
Om du inte väljer att börja med två registrerade och testade renrasiga hundar förstås.
 
Det kan du också, sådana avelsspärrar är inte giltiga i Sverige.
När man köper valpen skriver man på ett köpeavtal där det står att det är förbjudet att avla på hunden, vill man avla måste man betala ca 30 000 för att köpa sig avelsrätt. Och eftersom man skriver på det avtalet så tror jag att det är giltigt.
 
Så är det inte alls. Jag avlar och säljer till personliga kontakter med alla papper utom stamtavla. Full koll på allt inkl dna. Det har du inte ens på skk hundar, det kan mkt väl ligga en polsk valp i lådan, mycket vanligt bland vissa raser
Fast hur kan du bevisa att dna pappret du visar upp tillhör valpen du visar upp?

Eftersom att lägga till smuggel valpar bland svensk födda valpar, eller ta hela smuggel kullar och påstå att dem tillhör en svensk tik när dem inte gör det, är ju vanligast bland blandraser, och väldigt ovanligt bland renrasiga hundar. Så förstår att du måste försöka bevisa genom dna test eftersom du håller på med blandraser.
 
Kollar på programmet, fralla kvinnan var ju intressant: hon lånar ut sin hane för att para någon annans tik, men tiken föder valparna hos henne och hon har valparna hemma tills dem är 10 veckor gamla, förstå då tar tik ägaren tillbaka dem. Sedan åker tik ägaren med valparna till Norge, registrerar valparna där och förfalskar kvinnan namnteckning?

Kvinnan som inte orkade kontakta dem som skulle kontrollera hos henne, enligt SKK gör dem ju 3 försök innan det blir något agerande, så låter konstigt om dem gjorde 1 försök och sedan uteslöt henne direkt.

Ang kritik, dem flesta arbetsplatser och föreningar har regler att man inte får kritisera dem offentligt, vilket är ganska normalt, och vilket verkar vara det dessa personer stör sig på i detta fall. Men om man som medlem stör sig på något i föreningen ska ju kritiken riktas in emot föreningen, prata med dem som bestämmer och försöka ändra saker, gnälla på Facebook tex hjälper ju inte.

Däremot är SKK absolut inte perfekta, tex finns ju ingen anledning att i deras tidning med namn nämna folk som blivit uteslutna ur SKK.
 
Fast hur kan du bevisa att dna pappret du visar upp tillhör valpen du visar upp?

Eftersom att lägga till smuggel valpar bland svensk födda valpar, eller ta hela smuggel kullar och påstå att dem tillhör en svensk tik när dem inte gör det, är ju vanligast bland blandraser, och väldigt ovanligt bland renrasiga hundar. Så förstår att du måste försöka bevisa genom dna test eftersom du håller på med blandraser.

Nu säljer jag endast genom kontakter, men jag vill visa vad jag gör. Skulle garanterat kunna sälja utan (men kanske inte till samma pris) Sedan vill jag ju veta själv, att tiken är reggad garanterar ingenting. SKK testar ju nästan aldrig om det verkligen är så. Det ligger lite vad som helst i lådan ibland. Vet 3 raser där det är utbrett.
 
Fast hälsoproblem går ju inte hålla reda på då det inte finns något register bland blandraserna. Det är bland annat sådant man går miste om - du kan röntga och meritera dina avelsdjur till fördärv men det finns ingen möjlighet för köparna att fördjupa sig i hälsostatusen i de linjer du använder, eller för dig när du införskaffar dina avelsdjur heller för den delen.
Om du inte väljer att börja med två registrerade och testade renrasiga hundar förstås.
Nu har jag nästan börjat med renrasiga. Problemet med tex cockerspaniel och dvärgpudel är att de nästan inte testas. Möjligen går man ju då miste om de ögonsjukdomar man inte kan dna testa
 
Bra att du iaf erkänner att du avlar enbart i syfta att tjäna pengar på dina hundar.
Verkar ju dumt att avla om ingen vill ha hunden. Men varför inte så länge man gör det bra. Problem uppstår när man vill maximera vinsten, det gör jag inte. (Möjligen i förhandlingarna med köparna)
 
Lägger sig i är bra ibland, många som föder upp blandraser avlar utan kontroll, tex utan hälsotester, tar hur många kullar som helst, osv.
Räcker med den lagstiftning som finns. Skk är ingen myndighet, de ska inte kontrollera. Dessutom är deras tillämpning godtycklig som visas i programmet. Det finns mycket de borde kolla först.
 
Jag har inget emot blandraser i sig, finns många som avlar blandraser vettigt med hälsotest och ett syfte med sin avel, inte alls ovanligt med seriös blandrasavel inom tex draghundar och jakthundar.

Däremot är majoriteten av dem som avlar blandraser enbart ute efter att tjäna snabba pengar eller få fram söta valpar. Dem bryr sig inte om att avkommorna ska vara friska fysiskt och mentalt.

Exempel på oseriös blandras är när man korsar liknande raser, tex bichon havanais/bichon frisé, pomeranian/chihuahua, alla "poo" korsningar, valparna får samma sjukdomar som föräldrarna, samma mentala problem, ingenting blir bättre, förutom att man får fram billiga valpar att sälja dyrt.

Eller husky/pomeranian, australian shepherd/pomeranian, raser med väldigt olika egenskaper som drag, jakt, vall, osäkerhet, som kan krocka och stor risk att avkomman får mentala problem och avlivas pga att den gör utfall/inte funkar i vardagen och lider. Och allt för att man vill få fram söta valpar billigt och sälja dyrt.

Jag hoppas ingen tar denna dokumentär som någon anledning att inte köpa renrasiga SKK hundar. Välj helt enkelt en uppfödare som du tycker är vettig och köp från den.
 
Kollar på programmet, fralla kvinnan var ju intressant: hon lånar ut sin hane för att para någon annans tik, men tiken föder valparna hos henne och hon har valparna hemma tills dem är 10 veckor gamla, förstå då tar tik ägaren tillbaka dem. Sedan åker tik ägaren med valparna till Norge, registrerar valparna där och förfalskar kvinnan namnteckning?

Kvinnan som inte orkade kontakta dem som skulle kontrollera hos henne, enligt SKK gör dem ju 3 försök innan det blir något agerande, så låter konstigt om dem gjorde 1 försök och sedan uteslöt henne direkt.

Ang kritik, dem flesta arbetsplatser och föreningar har regler att man inte får kritisera dem offentligt, vilket är ganska normalt, och vilket verkar vara det dessa personer stör sig på i detta fall. Men om man som medlem stör sig på något i föreningen ska ju kritiken riktas in emot föreningen, prata med dem som bestämmer och försöka ändra saker, gnälla på Facebook tex hjälper ju inte.

Däremot är SKK absolut inte perfekta, tex finns ju ingen anledning att i deras tidning med namn nämna folk som blivit uteslutna ur SKK.
Fast hur kan du bevisa att dna pappret du visar upp tillhör valpen du visar upp?

Eftersom att lägga till smuggel valpar bland svensk födda valpar, eller ta hela smuggel kullar och påstå att dem tillhör en svensk tik när dem inte gör det, är ju vanligast bland blandraser, och väldigt ovanligt bland renrasiga hundar. Så förstår att du måste försöka bevisa genom dna test eftersom du håller på med blandraser.
Ang dna pappret skrivs det under av vet. Naturligtvis får köparna fullmakt om de vill. Dessutom vore det ju korkat att begå bedrägeri som så lätt kan bevisas
 
Jag har inget emot blandraser i sig, finns många som avlar blandraser vettigt med hälsotest och ett syfte med sin avel, inte alls ovanligt med seriös blandrasavel inom tex draghundar och jakthundar.

Däremot är majoriteten av dem som avlar blandraser enbart ute efter att tjäna snabba pengar eller få fram söta valpar. Dem bryr sig inte om att avkommorna ska vara friska fysiskt och mentalt.

Exempel på oseriös blandras är när man korsar liknande raser, tex bichon havanais/bichon frisé, pomeranian/chihuahua, alla "poo" korsningar, valparna får samma sjukdomar som föräldrarna, samma mentala problem, ingenting blir bättre, förutom att man får fram billiga valpar att sälja dyrt.

Eller husky/pomeranian, australian shepherd/pomeranian, raser med väldigt olika egenskaper som drag, jakt, vall, osäkerhet, som kan krocka och stor risk att avkomman får mentala problem och avlivas pga att den gör utfall/inte funkar i vardagen och lider. Och allt för att man vill få fram söta valpar billigt och sälja dyrt.

Jag hoppas ingen tar denna dokumentär som någon anledning att inte köpa renrasiga SKK hundar. Välj helt enkelt en uppfödare som du tycker är vettig och köp från den.
När skk blir demokratisk och rättssäkert går jag in och avlar renrasiga istället för poo. Har renrasiga tikar, men vet att jag inte passar i en klubb med så skev styrning.
Håller med om att det är svårt att gå framåt i flera led, gör så gott jag kan. Väljer de bästa jag får tag i och det finns lite att välja på. Det är dock typ omöjligt att avla renrasigt utanför skk. Dessutom mest smuggel i den kategorin.
 
När skk blir demokratisk och rättssäkert går jag in och avlar renrasiga istället för poo. Har renrasiga tikar, men vet att jag inte passar i en klubb med så skev styrning.
Håller med om att det är svårt att gå framåt i flera led, gör så gott jag kan. Väljer de bästa jag får tag i och det finns lite att välja på. Det är dock typ omöjligt att avla renrasigt utanför skk. Dessutom mest smuggel i den kategorin.
Vad exakt tycker du är skevt med SKK och deras regler ang avel? vilka regler är det du känner att du inte kan följa?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 666
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 850
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 157
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp