Skönlitterärt skrivande

En fråga till er här som skriver..... MÅSTE en bok innehålla sexscener, eller funkar det lika bra utan? Jag har hittills inte med några alls, utan bara antydningar åt vad som händer. Blir boken inte lika attraktiv om man utelämnar sexscenerna? För min egen del känns det inte alls tvunget att sex - in i minsta detalj - ska finnas med i böcker som jag läser. Men gärna beskrivningar av känslor, av kärlek och lust, och sådant kan jag också skriva utan några större problem. Är det fel att lämna vissa aspekter till läsarens fantasi?
Äsch.
Sex är det svåraste som finns att skriva om. världslitteraturen är full av usla sexskildringar. Till och med stora namn har skrivit ren rappakalja när de kommit till sexet.

Skippa det. Jag seringen anledning till att beskriva sex. På samma sätt som väldigt få böcker innehåller detaljer om hur ofta folk går på toa, petar sig i näsan elelr kliar sig i skrevet. På samma sätt är det noll viktigt att veta att de är intima - när hur och var.
 
En fråga till er här som skriver..... MÅSTE en bok innehålla sexscener, eller funkar det lika bra utan? Jag har hittills inte med några alls, utan bara antydningar åt vad som händer. Blir boken inte lika attraktiv om man utelämnar sexscenerna? För min egen del känns det inte alls tvunget att sex - in i minsta detalj - ska finnas med i böcker som jag läser. Men gärna beskrivningar av känslor, av kärlek och lust, och sådant kan jag också skriva utan några större problem. Är det fel att lämna vissa aspekter till läsarens fantasi?
Äsch.
Sex är det svåraste som finns att skriva om. världslitteraturen är full av usla sexskildringar. Till och med stora namn har skrivit ren rappakalja när de kommit till sexet.

Skippa det. Jag seringen anledning till att beskriva sex. På samma sätt som väldigt få böcker innehåller detaljer om hur ofta folk går på toa, petar sig i näsan elelr kliar sig i skrevet. På samma sätt är det noll viktigt att veta att de är intima - när hur och var.

Jag tänker att det hänger ihop med sexets funktion om det är intressant att ha med eller inte? Både som funktion för läsaren (dvs är syftet att läsaren ska bli kåt eller ska den lära sig något om karaktären?) och för karaktären. Vanligt vardagssex som inte för handlingen vidare hade jag skippat helt och hållet om det inte var för att visa något välfungerande som kontrast till något mer dysfunktionellt. Om sexet däremot kan hjälpa till att förklara maktbalansen i en relation eller ge information om en karaktär så tycker jag att det kan vara intressant? Sen kanske man inte behöver gräva ned sig i varje rörelse, kyss och ansiktsuttryck.

I projektet som jag är på g att börja med nu (persongalleri och story är hyfsat utskissade) så har jag karaktärer som kommer drabbas av betydligt större "intrång" i sina sexliv än andra, för att det säger något om deras rädslor, förändrade förhållanden eller fysiska förmåga. Att vilja men inte kunna eller våga kan ju leda till en väldigt intressant frustration och sedan lättnad om omständigheter förändras.
 
Så kul att det är liv i tråden! Jag pluggar 150% hela sommaren och är just nu så stressad att jag nästan kollapsar, så har inte hunnit skriva överhuvudtaget senaste veckan iaf, men jag känner hur det spritter i mig och jag blir så himla inspirerad av saker jag ser och läser. Längtar efter att ha tid och själaro nog till att sätta mig ner och skriva något, blir bl a sugen på att ta tag i ett projekt jag började med i våras men sedan släppte när jag blev för upptagen med plugg. Tills dess skriver jag ner små anteckningar om idéer på karaktärer och stories i ett anteckningsblock, så vet jag att de finns där när/om jag känner att jag vill ta tag i dem :)
 
Skakar liv i tråden lite! Jag har skrivit för fullt hela våren, men haft svårt för att orka hålla fast vid ett narrativ så har mest skrivit dikter. Nu har jag dessutom vågat göra ett specifikt instagramkonto bara för dikterna, mest för att de enstaka av mina vänner som vill läsa dem ska kunna hitta dem enkelt, men kontot är öppet så att vem som helst kan läsa. Så nu är jag livrädd att alla jag känner ska skratta åt tramset jag skriver... :o
Vad heter ditt IG-konto? Du kan pm:a om du inte vill skriva det här. Älskar poetry-konton🥰
 
En fråga till er här som skriver..... MÅSTE en bok innehålla sexscener, eller funkar det lika bra utan? Jag har hittills inte med några alls, utan bara antydningar åt vad som händer. Blir boken inte lika attraktiv om man utelämnar sexscenerna? För min egen del känns det inte alls tvunget att sex - in i minsta detalj - ska finnas med i böcker som jag läser. Men gärna beskrivningar av känslor, av kärlek och lust, och sådant kan jag också skriva utan några större problem. Är det fel att lämna vissa aspekter till läsarens fantasi?

Jag har skrivit 3 (snart 4) relationsdraman och jag har inte skrivit en enda sexscen. Scener där det är uppenbart att det leder till sex-ja. Men inga regelrätta sexscener.
 
Här går det bra ... men segt 🙈. För ett par veckor sedan fick jag förlagsavtal för senaste manuset och jag borde vara jättetaggad att bearbeta manuset, redigera osv. Men ärligt talat hittar jag ingen inspiration och jag tror att det beror på att jag inte hitta någon ro att skriva. Vi var i lockdown i tre månader vilket innebar att hela familjen(jag, min man och fyra tonåringar var hemma 24/7). Nu har skolan börjat men två av fyra går varannan dag, en har ingen undervisning förrän i höst och en går full tid men kommer hem på lunch. Och min man jobbar hemifrån.
På måndag åker mannen och en son bort i två veckor och jag ser fram emot en lugnare tillvaro så att jag kan jobba framåt!
 
Jag har skrivit 3 (snart 4) relationsdraman och jag har inte skrivit en enda sexscen. Scener där det är uppenbart att det leder till sex-ja. Men inga regelrätta sexscener.
Vad skönt att höra att det inte är ett "måste" :) . Japp, samma här. Jag har också scener där man fattar vart det barkar..... ;) Men sedan avslutar jag där.

Jag tar gärna titlarna på dina böcker via PM, om det är okej :) ?
 
Jag har en sådan dag när jag inte riktigt vet hur berättelsen ska fortsätta...... Två av huvudpersonerna (de som formar själva berättelsen) kommer att mötas - på riktigt - år 1889. Just nu är vi på början av år 1888, och vad ska hända nu?? Har googlat och googlat men kan inte hitta något speciellt som hände det året i Stockholm som man kan bli inspirerad av heller.......
 
Jag har en sådan dag när jag inte riktigt vet hur berättelsen ska fortsätta...... Två av huvudpersonerna (de som formar själva berättelsen) kommer att mötas - på riktigt - år 1889. Just nu är vi på början av år 1888, och vad ska hända nu?? Har googlat och googlat men kan inte hitta något speciellt som hände det året i Stockholm som man kan bli inspirerad av heller.......
[/QUOT

Sådana gånger brukar jag hoppa framåt i tiden och skriva en helt annan scen. Kanske skriva den där de möts? Sedan kan du fylla i resten.

/Hon som börjat varenda manus med att komma på en titel -och att skriva epilogen🙈
 
Och jag har ännu inte kommit på min titel..... ;)
Äh, min ena bok bytte förlaget titel på(jag kallar den fortfarande för ursprungstiteln- gillar inte den aktuella ...🙈) och ett manus som ligger i dvala har tre lektörer läst och alla har kommenterat att de inte förstår titeln(som är ett hitte-på ord. Men jag vet vad det betyder😂).
Det finns säkert bättre sätt än att börja med titel och epilog (att veta vad man vill skriva om till exempel). Men för mig har det varit så med samtliga manus- först en titel.
 
Jag har en sådan dag när jag inte riktigt vet hur berättelsen ska fortsätta...... Två av huvudpersonerna (de som formar själva berättelsen) kommer att mötas - på riktigt - år 1889. Just nu är vi på början av år 1888, och vad ska hända nu?? Har googlat och googlat men kan inte hitta något speciellt som hände det året i Stockholm som man kan bli inspirerad av heller.......
Du kan ju hoppa fram i historien och låta det bli 1889. 1888 kan få visa sig i en del tillbakablickar, men behöver inte vara ett år när något särskilt hände.

Jag har ett skönlitterärt projekt jag hållit på med (för) länge. Tidslinjen där ser ut som så att första kapitlet är i berättelsens nutid. Sedan kliver jag fem år tillbaka för att börja berätta hur huvudpersonen hamnade i den situation hon befinner sig i. En bit in i kliver jag åter åter fyra år framåt och vad som har hänt under den tid som gått återkommer i huvudpersonens minne och i dialogen. Så rör vi oss mot brytpunkten och kommer tillbaka till den händelse som inledde boken.

Nu är inte det här en utgiven bok, men jag tycker att det funkar.
 
Fick en kommentar från förlagets redaktör idag. “Det skulle behövas i alla fall en sexscen”. Jag som inte skriver sex ... och dessutom heter huvudpersonerna Carl och Martin - vilket inte gör det lättare. Tror jag ska kolla upp lite böcker med bra gestaltning😂
 
Fick en kommentar från förlagets redaktör idag. “Det skulle behövas i alla fall en sexscen”. Jag som inte skriver sex ... och dessutom heter huvudpersonerna Carl och Martin - vilket inte gör det lättare. Tror jag ska kolla upp lite böcker med bra gestaltning😂
Det är ju precis det jag är rädd för, att det ska krävas sexscener för att någon ska tänkas bli intresserad av min bok....... :nailbiting:
 
Fick en kommentar från förlagets redaktör idag. “Det skulle behövas i alla fall en sexscen”. Jag som inte skriver sex ... och dessutom heter huvudpersonerna Carl och Martin - vilket inte gör det lättare. Tror jag ska kolla upp lite böcker med bra gestaltning😂

Läser precis Kafka på stranden och reflekterade över att sexscenerna är väldigt bra (i min smak). Inte överdrivet snuskiga utan mer... beskrivning av händelseförloppet. Jag avskyr ”heta blickar” och konstiga omskrivningar.
Hoppas det går bra! Du kan ju rapportera hur du löser det :)
 
@bettysmatte Jag har ju klarat mig i tre böcker🙈. Men tydligen inte nu. Det får mig också att fundera över om förläggaren tycker att det är extra viktigt eftersom det är två män ...? Eller är det så att läsarna vill ha sexscener i böcker nu? Hmmm.
 
Läser precis Kafka på stranden och reflekterade över att sexscenerna är väldigt bra (i min smak). Inte överdrivet snuskiga utan mer... beskrivning av händelseförloppet. Jag avskyr ”heta blickar” och konstiga omskrivningar.
Hoppas det går bra! Du kan ju rapportera hur du löser det :)

Tack för tipset! Ska titta i den!
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 232
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 290
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp