Skönlitterärt skrivande

Är ni sådana som skriver upp noggranna outlines för det ni skriver? Eller är ni sådana som låter saker och tinga komma mer spontant? Eller kanske ett mellanting? Det finns ju tusen olika sätt att skriva på, men jag blir lite nyfiken på hur ni gör.

Jag brukar normalt sett inte planera något (annat än att jag målar upp karaktärerna lite innan, mest för att karaktärerna nästan alltid kommer innan storyn) men nu jobbar jag på mitt första stora projekt och då känns det svårare att "freestyla". Sitter just nu och skriver ner ca 10 punkter för varje karaktär, namn/ålder/sysselsättning men också vad de har för rädslor/drömmar/rutiner/osv + gör ett kollage över deras estetik/vad de klär sig i. Själva storyn har jag dock inte gjort någon outline för. Jag oroar mig lite för att skrivandet kommer kännas för stelt och planerat då, samtidigt som det nog vore skönt att ha någon form av ram för hur storyn ska utvecklas.

Vad har ni för tankar och metoder? :)
Jag har en generell handling i huvudet. I och med att jag har viss fakta från arkiven som jag håller mig till fyller jag "bara" ut med egen fantasi mellan hållpunkterna. Jag har t.ex. just nu ungefär 4-5 årtal och händelser i punktform i slutet av manuset som jag plockar in när det är dags för dem i handlingen.

Men jag tycker att det är jättesvårt med "busiga" karaktärer som ändrar personlighet halvvägs genom boken..... :cautious: Lite svårt att förklara ibland...... :D
 
Nåt år efter jag gått ut gymnasiet bestämde jag mig för att bli författare. I flera år skrev jag minst 500 ord om dagen. Slutade typ 2007.

Jag hittade historierna jag skrivit förra veckan. Två stycken primärhistorier; en på ca 60 000 ord och en på nästan 200 000. Jag är rätt imponerad över migsjälv.

Problemet är dock att båda historierna är behäftade med ganska många fel. Både skriftligt/språkligt men också när det kommer till tex fakta-fel, helt oresonabla reaktioner från karaktärer och stora hål i handlingen. Lösningen är ju, naturligtvis, att skriva om. Eller?

Så nu är jag nästan färdig med revisionen av första kapitlet på en av historierna, och det har blivit mer än dubbelt så långt. Misstänker att det kommer ta ett tag att bli färdig. Men det är kul att skriva igen. Kommer inte ihåg varför jag slutade, men roligt att börja igen.
 
Nåt år efter jag gått ut gymnasiet bestämde jag mig för att bli författare. I flera år skrev jag minst 500 ord om dagen. Slutade typ 2007.

Jag hittade historierna jag skrivit förra veckan. Två stycken primärhistorier; en på ca 60 000 ord och en på nästan 200 000. Jag är rätt imponerad över migsjälv.

Problemet är dock att båda historierna är behäftade med ganska många fel. Både skriftligt/språkligt men också när det kommer till tex fakta-fel, helt oresonabla reaktioner från karaktärer och stora hål i handlingen. Lösningen är ju, naturligtvis, att skriva om. Eller?

Så nu är jag nästan färdig med revisionen av första kapitlet på en av historierna, och det har blivit mer än dubbelt så långt. Misstänker att det kommer ta ett tag att bli färdig. Men det är kul att skriva igen. Kommer inte ihåg varför jag slutade, men roligt att börja igen.
Wow - härligt :up: !
 
[...]
Problemet är dock att båda historierna är behäftade med ganska många fel. Både skriftligt/språkligt men också när det kommer till tex fakta-fel, helt oresonabla reaktioner från karaktärer och stora hål i handlingen. Lösningen är ju, naturligtvis, att skriva om. Eller?

Så nu är jag nästan färdig med revisionen av första kapitlet på en av historierna, och det har blivit mer än dubbelt så långt. Misstänker att det kommer ta ett tag att bli färdig. Men det är kul att skriva igen. Kommer inte ihåg varför jag slutade, men roligt att börja igen.

Jag har ett romansvitprojekt som jag började med för ca tio år sedan. Den första delen har jag arbetat om en massa gånger. Sedan har den legat i säkert två år innan jag tog tag i den för en månad sedan och verkligen bara skrev rakt igenom. Lyckades då lösa upp en del knutar och förbättra vad jag tyckte var svaga punkter. Igår blev jag klar, så nu ska den gå vidare till nästa steg (oklart vad det är:D) och av bara farten öppnade jag del 2 som jag inte rört sedan 2011. Den har ungefär alla de svagheter du beskriver bortsett från faktafelen, så jag har nu satt mig att skriva om den. Jag tror att det är enda lösningen.

Beträffande fakta letade jag som en galning igår efter ett dokument där jag gjort en tidslinje för berättelsen med såväl historiska fakta som vad som händer karaktärerna. Den är borta! Orkar inte göra om allt...:crazy:
 
Jag har ett romansvitprojekt som jag började med för ca tio år sedan. Den första delen har jag arbetat om en massa gånger. Sedan har den legat i säkert två år innan jag tog tag i den för en månad sedan och verkligen bara skrev rakt igenom. Lyckades då lösa upp en del knutar och förbättra vad jag tyckte var svaga punkter. Igår blev jag klar, så nu ska den gå vidare till nästa steg (oklart vad det är:D) och av bara farten öppnade jag del 2 som jag inte rört sedan 2011. Den har ungefär alla de svagheter du beskriver bortsett från faktafelen, så jag har nu satt mig att skriva om den. Jag tror att det är enda lösningen.

Beträffande fakta letade jag som en galning igår efter ett dokument där jag gjort en tidslinje för berättelsen med såväl historiska fakta som vad som händer karaktärerna. Den är borta! Orkar inte göra om allt...:crazy:

Precis. Jobba om och fixa är dock mycket enklare än att skriva historien från start. Det verkar som att det är lättare för mig att utveckla dialog och beskrivningar när jag har en ganska styrd ram att utgå från.

Jobbigt när "faktafilen" försvinner. Förstår också att man inte orkar göra om det jobbet (det är ju också, i alla fall för mig, den tråkiga biten. Mycket roligare att producera, skriva på riktigt)
 
Här är en till som vill skriva, men det har varit trögt länge nu. Det finns ibland tillräckligt med energi för att skriva något, men inte tillräckligt för att det ska bli något flyt. Karaktärerna blir platta, miljöerna suddiga och storyn hattig.

Men det blir långsamt bättre
 
I förrgår satte jag punkt för boken, efter 290 sidor och ungefär 94000 ord :banana:. Jag har ju såklart massor kvar att göra, med redigering, osv men jag har också börjat fundera på mitt bokomslag. HUR gör man ett sådant om man ska ge ut sin bok på egen hand? Jag har just nu en bild i mitt huvud på hur jag skulle vilja att det såg ut, men hur går jag från bild i huvudet till bokomslag :confused:???
 
I förrgår satte jag punkt för boken, efter 290 sidor och ungefär 94000 ord :banana:. Jag har ju såklart massor kvar att göra, med redigering, osv men jag har också börjat fundera på mitt bokomslag. HUR gör man ett sådant om man ska ge ut sin bok på egen hand? Jag har just nu en bild i mitt huvud på hur jag skulle vilja att det såg ut, men hur går jag från bild i huvudet till bokomslag :confused:???
Alltså, utifrån det du delat med dig här så verkar du ha skrivit en helt "rimlig" roman, kan det inte vara värt att testa att skicka iväg till förlag? :)
 
Alltså, utifrån det du delat med dig här så verkar du ha skrivit en helt "rimlig" roman, kan det inte vara värt att testa att skicka iväg till förlag? :)
Jag ser både för- och nackdelar med att göra det..... Och jag väger kostnader, osv. Jag tänker att OM jag skulle skicka till förlag så vill jag anlita en lektör. De kostar sisådär 6-7000 kr för en roman i min storlek. Då är jag ändå långt ifrån garanterad att bli antagen av ett förlag. För de pengarna kan jag å andra sidan trycka rätt många böcker....
 
Jag ser både för- och nackdelar med att göra det..... Och jag väger kostnader, osv. Jag tänker att OM jag skulle skicka till förlag så vill jag anlita en lektör. De kostar sisådär 6-7000 kr för en roman i min storlek. Då är jag ändå långt ifrån garanterad att bli antagen av ett förlag. För de pengarna kan jag å andra sidan trycka rätt många böcker....

Jag skulle nog skicka till lektör även vid egenutgivning- eller kanske ännu hellre då! Det kostar en del men kan göra en otrolig skillnad och om du tänker ge ut den själv kan det betala igen sig. Om du är nöjd med texten, flytet, redigering etc skulle jag ändå rekommendera en språkgranskare. Det är nog det som har gjort störst skillnad för mina manus- och jag har själv lärt mig jättemycket av det. Om du sedan bestämmer dig för att skicka till ett förlag så vet du att det är ordentligt genomarbetat.
Om du ska anlita lektör/språkgranskare kolla i förväg upp och jämför noga hur de jobbar så att du får ut så mycket som möjligt av det.
En del förlag har lektörstjänst som man kan köpa och i det ingår en slags förtur till att förlaget tittar på manuset för att se om de är intresserade.
 
Jag har helt tappat tempot.
Ett manus ligger hos förlagets redaktör och i väntan på feedback borde jag skriva på det manus som är alldeles nytt. Eller ... jag började i maj så det är inte alls nytt- det har bara väldigt få sidor🤪.
Dilemmat är att i den storyn är en av huvudkaraktärerna kanadensare och en viktig del av storyn är textmeddelanden- som är på engelska. I mitt huvud låter konversationen klockren på engelska- men faller platt när jag översätter den till svenska.
Har lekt med tanken att skriva allt på engelska men nej ... då behöver jag en cowriter som har engelska som modersmål.
 
Jag ser både för- och nackdelar med att göra det..... Och jag väger kostnader, osv. Jag tänker att OM jag skulle skicka till förlag så vill jag anlita en lektör. De kostar sisådär 6-7000 kr för en roman i min storlek. Då är jag ändå långt ifrån garanterad att bli antagen av ett förlag. För de pengarna kan jag å andra sidan trycka rätt många böcker....
Fast.... en lektör putsar och korrigerar.
Det finns få saker som gör att läsaren tappar intresset så fort som språkliga kantigheter eller korr.fel. Jag har låst en del egenutgivet och inte en enda har varit felfri. Och det är felen man minns.

Man är generellt usel på att kolla sin egen text. Man behöver andra ögon som tittar.
Jag tror det är väl investerade pengar.
 
Jag skulle nog skicka till lektör även vid egenutgivning- eller kanske ännu hellre då! Det kostar en del men kan göra en otrolig skillnad och om du tänker ge ut den själv kan det betala igen sig. Om du är nöjd med texten, flytet, redigering etc skulle jag ändå rekommendera en språkgranskare. Det är nog det som har gjort störst skillnad för mina manus- och jag har själv lärt mig jättemycket av det. Om du sedan bestämmer dig för att skicka till ett förlag så vet du att det är ordentligt genomarbetat.
Om du ska anlita lektör/språkgranskare kolla i förväg upp och jämför noga hur de jobbar så att du får ut så mycket som möjligt av det.
En del förlag har lektörstjänst som man kan köpa och i det ingår en slags förtur till att förlaget tittar på manuset för att se om de är intresserade.
Fast.... en lektör putsar och korrigerar.
Det finns få saker som gör att läsaren tappar intresset så fort som språkliga kantigheter eller korr.fel. Jag har låst en del egenutgivet och inte en enda har varit felfri. Och det är felen man minns.

Man är generellt usel på att kolla sin egen text. Man behöver andra ögon som tittar.
Jag tror det är väl investerade pengar.
Självklart förstår jag att det hade varit optimalt att skicka till lektör. Problemet är ju pengarna. Det känns svårt att motivera att betala 7000 kr till en lektör när man föreställer sig att boken kanske - på sin höjd - drar in någon tusenlapp..... O_o
 
Självklart förstår jag att det hade varit optimalt att skicka till lektör. Problemet är ju pengarna. Det känns svårt att motivera att betala 7000 kr till en lektör när man föreställer sig att boken kanske - på sin höjd - drar in någon tusenlapp..... O_o

Det där vet man aldrig ;-D. Det är få förunnat att bli rika eller ens kunna leva av skrivandet- men satsa högt kan man ju ändå.
Men jag förstår dilemmat. Lektörskostnad och sedan skicka till förlag= det blir kanske en bok. Ingen lektörskostnad och ge ut själv=du har i alla fall en bok i handen. En färdig produkt.

Om du absolut vill ha den i bokform för din egen/familjens skull kanske det finns alternativa vägar; tex att satsa på lektör/språkgranskare, skicka till flera förlag, vänta i flera månader på svar och sedan se hur du gör. Om manuset blir antaget- då blir det ju en bok. Om det inte blir det kanske du kan låta trycka några ex för egen skull lite senare(det tar ju ett tag innan förlagen har svarat och då finns det ju lite tid att spara pengar? kanske?).

Jag kan nog tycka att när du nu har gjort grovjobbet och faktiskt skrivit ett komplett manus- ge dig själv chansen att bli utgiven! Det är värt att testa i alla fall!

Eller- vilket absolut inte är mindre rätt- lägg manuset i en byrålada och var stolt över att du har gjort det- att du faktiskt slutförde ett jätteprojekt.

Men, min erfarenhet av egna och andras böcker, om du tänker trycka den på ett eller annat sät(själv eller förlag)t så är professionella utomstående ögon väl värda pengarna.
 
Det där vet man aldrig ;-D. Det är få förunnat att bli rika eller ens kunna leva av skrivandet- men satsa högt kan man ju ändå.
Men jag förstår dilemmat. Lektörskostnad och sedan skicka till förlag= det blir kanske en bok. Ingen lektörskostnad och ge ut själv=du har i alla fall en bok i handen. En färdig produkt.

Om du absolut vill ha den i bokform för din egen/familjens skull kanske det finns alternativa vägar; tex att satsa på lektör/språkgranskare, skicka till flera förlag, vänta i flera månader på svar och sedan se hur du gör. Om manuset blir antaget- då blir det ju en bok. Om det inte blir det kanske du kan låta trycka några ex för egen skull lite senare(det tar ju ett tag innan förlagen har svarat och då finns det ju lite tid att spara pengar? kanske?).

Jag kan nog tycka att när du nu har gjort grovjobbet och faktiskt skrivit ett komplett manus- ge dig själv chansen att bli utgiven! Det är värt att testa i alla fall!

Eller- vilket absolut inte är mindre rätt- lägg manuset i en byrålada och var stolt över att du har gjort det- att du faktiskt slutförde ett jätteprojekt.

Men, min erfarenhet av egna och andras böcker, om du tänker trycka den på ett eller annat sät(själv eller förlag)t så är professionella utomstående ögon väl värda pengarna.
Jag har nu lyckats hitta en lektör som är ny på marknaden. Kostar ett par tusenlappar mindre än de andra som jag har kollat på hittills, så jag gör ett försök med honom.... :) Jag gillade hur han presenterade sig och sina tjänster så jag hoppas att detta blir bra!
 
Hjälp! Vilken dag jag har haft! Tidigare i somras kokade jag ihop en lättläst skräckberättelse för ungdomar och skickade i väg till förlag som ger ut lättläst litteratur. Idag fick jag svar att de har väldigt fullt i sin utgivningslista fram till 2022 men utan att lova något vill de ändå öppna upp för samtal. Sedan fick jag fin feedback på texten och förfrågan om synopsis på uppföljande delar.

Och ÅH vad jag vill det här! Försöker att inte hoppas för mycket, eller ens alls, utan bara vara glad över att just min text stod ut åtminstone litegrann i manushögen. Har suttit hela kvällen och filat på en synopsis för del två men det är så svårt. Vill så gärna skriva RÄTT och vad de vill ha. Men jag vet ju inte vad de vill ha! Kan ni snälla, snälla hålla tummarna för mig 😱

Om inte annat så är det ju en rejäl boost för självförtroendet. Nu bara måste jag fortsätta skriva.
 
Puttar tråden!

Jag har precis gått med i en skrivarcirkel! Det känns spännande och jag hoppas att det kommer funka bra för motivation och inspiration. Skrivande kan ju lätt bli en väldigt ensam/enstörig syssla, så det ska nog bli både roligt att givande att få ta del av andras texter också :)

Och snart kickar hösten igång på riktigt. Ruggiga dagar passar bra för skrivande tycker jag ;)
 
Puttar tråden!

Jag har precis gått med i en skrivarcirkel! Det känns spännande och jag hoppas att det kommer funka bra för motivation och inspiration. Skrivande kan ju lätt bli en väldigt ensam/enstörig syssla, så det ska nog bli både roligt att givande att få ta del av andras texter också :)

Och snart kickar hösten igång på riktigt. Ruggiga dagar passar bra för skrivande tycker jag ;)
Jag har också anmält mig till en skrivarcirkel som börjar i mitten av oktober. Jättenervöst :nailbiting: ! Jag är lite introvert av mig, och kan tycka att det kan vara rätt jobbigt att dela med mig om mig själv, mina projekt, osv. Men det blir nyttigt för mig, och säkerligen väldigt inspirerande :) !

Mitt manus har varit hos lektör. Jag har redigerat en del, och nu är det hos en testläsare. Sedan är planen att det förmodligen ska redigeras lite till, för att skickas till korrekturläsare.
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 238
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 294
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp