Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Tror nog mina barn är bättre på religion än din man...
Vilket fantastiskt löjligt påstående.

Det bemöter inte heller själva sakfrågan: nämligen att det är tämligen märkligt att förbjuda sina barn att gå in i en kyrka, så länge den inte ligger i Jerusalem. De missar både historia och kultur och en massa bra kunskap då, vilket inte har något att göra med hur "bra" man är på religion. Man blir ju knappast "sämre" på religion (vad nu det innebär) genom att gå in i kyrkor och andra religiösa byggnader i såväl Sverige som världen över.

Din argumentation är jättemärklig.
 
Vilket fantastiskt löjligt påstående.

Det bemöter inte heller själva sakfrågan: nämligen att det är tämligen märkligt att förbjuda sina barn att gå in i en kyrka, så länge den inte ligger i Jerusalem. De missar både historia och kultur och en massa bra kunskap då, vilket inte har något att göra med hur "bra" man är på religion. Man blir ju knappast "sämre" på religion (vad nu det innebär) genom att gå in i kyrkor och andra religiösa byggnader i såväl Sverige som världen över.

Din argumentation är jättemärklig.
Vad lär de sig i en kyrka menar du? Sedan är det ni som skriver förbjuda. Varför ska jag dra runt dem i en massa svenska kyrkor?
 
Vilket fantastiskt löjligt påstående.

Det bemöter inte heller själva sakfrågan: nämligen att det är tämligen märkligt att förbjuda sina barn att gå in i en kyrka, så länge den inte ligger i Jerusalem. De missar både historia och kultur och en massa bra kunskap då, vilket inte har något att göra med hur "bra" man är på religion. Man blir ju knappast "sämre" på religion (vad nu det är) genom att gå in i kyrkor och andra religiösa byggnader i såväl Sverige som världen över.

Din argumentation är jättemärklig.
Jag förstår inte syftet till det heller, faktiskt. Jag älskar att gå in i kyrkor, tempel och diverse annat när jag reser - utan att vara det minsta troende. Det är intressant och lärorikt och bara ”kul”, liksom. För det behöver jag ju inte tycka att vi måste ha skolavslutningar i en kyrka...
 
Framför allt funderar jag på vilka barn som älskar att sitta av avslutningen i en kyrka? När jag var liten var det ju typ dötråkigt och nåt vi behövde lida igenom innan vi fick gå på sommarlov. Inte tusan tyckte nån det var kul. Året vi hade avslutningen på skolgården hade vi bra mycket roligare, för då kunde vi prata och skratta också.

Det här med kyrkor verkar ju vara en fix idé från vuxna, som jag har svårt att tro älskade att sitta i kyrkan och lyssna på en präst som 10-åringar? Var är barnens protester, eller handlar det inte om dem?
När vi givk I högstadiet hade vi ingen aula i skolan utan fick hålla till godo i missionskyrkans lokaler varje påsk, jul och sommar. Var alltid en pastor som predikade innan rektorn tog vid och det var, by far, de tråkigaste tillställningarna under året. Funderar ofta hur de löser det på den skolan idag, fanns ju både gymnastiksal och matsal som hade varit bättre för ändamålet.
 
Vad lär de sig i en kyrka menar du?
Massa saker! Man får uppleva kulturarv, konst lära sig om historia och massa mer saker. Man lär sig mer om något som är viktigt för otroligt många människor, man får ta del av deras seder och bruk. Precis som att jag besöker stora och små moskéer när jag reser besöker jag även kyrkor. Att ha varit i Paris och missat Sacré-Cœur vore ju jättetråkigt tycker jag, eller att inte ha gått in i Hagia Sofia när man är i Istanbul. Eller kyrkan i närehten av där jag är nu, där en väggmålning visar några av de historiskt viktiga händelserna i bygden. Jag ser det som superviktig allmänbildning och synd att missa.
Sedan är det ni som skriver förbjuda.
Nej det var du. Se nedan.
Mina barn får inte gå in i svenska kyrkor.
Varför ska jag dra runt dem i en massa svenska kyrkor?
Det har ingen sagt att du måste göra :). Däremot säger du att dina barn inte får gå in i svenska kyrkor, en väldigt märklig inställning vilket gör att nog flera reagerar. Det är ju liksom ett väldigt aktivt ställningstagande du gör här.
 
Så är det absolut! Men liksom kyrkan som vilket organ som helst så måste även kyrkan hänga med i samtiden. De församlingar som klarat av detta bäst har en väldigt bra utveckling och kan lyfta folk, ungdomar, vuxna mm
Men du verkar inte förstå:
vi är väldigt många som inte vill ens bli petade på av vare sig svenska kyrkan, eller något som helst annat religiöst samfund.

I synnerhet vill vi inte att olika religiösa samfund, ska få bedriva religiös propaganda gentemot barn och ungdomar.
 
Hur ser det ut idag? Min son blev automatiskt medlem i svenska kyrkan när han föddes 1975, trots att varken jag eller barnafadern var medlemmar, samma för min aktivt katolska arbetskamrats barn.
 
Jag pratar om kristendomen. Tycker det är viktigt i en sådan här tråd där rasism kommer fram att framförar. Om du inte tycker det är det ok att inte svara.
Vad pratar du om? Jag tycker inte du ska skriva saker om svenska kyrkan som inte stämmer.
Fel person att säga det till med tanke på att både judendom, kristendom och islam liksom långa perioder i muslimska och judiska länder finns nära sammankopplat i släkten via mitt jobb och bonusföräldrar. Mina barn har nog sett mer religion och har genom det en större förståelse för andra människors tro genom vad de har sett än de flesta i den här tråden. Men avslutning etc i kyrkan skulle jag vägra (det är få kyrkor som skulle låna ut lokaler utan att få sprida sitt budskap).
Alltså, det där är så skevt. Dom får uppleva religion genom din familj och inte på egen hand. Inte prata med präster eller andra troende eller känna på kyrkan själva och bilda sig en egen uppfattning.

Med din attityd mot kyrkor osv så har nog inte dina barn en särskilt bra bild av religion, bara din konstiga vinkling av den.

Kyrkan hjälper så otroligt många människor, troende som inte troende och det är tråkigt att ge en bild om den som inte stämmer. Och som sagt, jag pratar om kristendomen i svenska kyrkan.

Så otroligt mycket okunskap när det kommer till hur svenska kyrkan är idag så det är tragiskt. Visst som sagt igen finns det lite tråkiga församlingar som inte riktigt hänger med i tiden men dom är få.
 
Massa saker! Man får uppleva kulturarv, konst lära sig om historia och massa mer saker. Man lär sig mer om något som är viktigt för otroligt många människor, man får ta del av deras seder och bruk. Precis som att jag besöker stora och små moskéer när jag reser besöker jag även kyrkor. Att ha varit i Paris och missat Sacré-Cœur vore ju jättetråkigt tycker jag, eller att inte ha gått in i Hagia Sofia när man är i Istanbul. Eller kyrkan i närehten av där jag är nu, där en väggmålning visar några av de historiskt viktiga händelserna i bygden. Jag ser det som superviktig allmänbildning och synd att missa.

Nej det var du. Se nedan.


Det har ingen sagt att du måste göra :). Däremot säger du att dina barn inte får gå in i svenska kyrkor, en väldigt märklig inställning vilket gör att nog flera reagerar. Det är ju liksom ett väldigt aktivt ställningstagande du gör här.
Jag skrev också att det är helt onödigt annat än i studiesyfte vilket lyfts fram i första meningen i det du citerade. I övrigt skulle jag inte se problemet om man aldrig besöker kyrkor med sina barn utöver det de läser om i skolan. Finns säkert en hel del som inte gör det om det är så... Ser inte vad det är att uppröras över om man inte är kristen.
 
Hur ser det ut idag? Min son blev automatiskt medlem i svenska kyrkan när han föddes 1975, trots att varken jag eller barnafadern var medlemmar, samma för min aktivt katolska arbetskamrats barn.
Rätt säker på att man blir det först vid dop idag, nån med barn får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Hur ser det ut idag? Min son blev automatiskt medlem i svenska kyrkan när han föddes 1975, trots att varken jag eller barnafadern var medlemmar, samma för min aktivt katolska arbetskamrats barn.
Kyrkan är skild från staten och barn blir inte medlemmar innan de döps. Svenska kyrkan är som vilket samfund som helst i Sverige. Så har det varit i 20 år snart.
 
Vad lär de sig i en kyrka menar du? Sedan är det ni som skriver förbjuda. Varför ska jag dra runt dem i en massa svenska kyrkor?
Alltså, normalt sätt vill man väl sina barn väl. Man vill visa dom världen och olika sätt att tro och leva på. Låta dom bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, trivs dom i kyrkan oavsett troende eller inte så låt dom vara där och framförallt låt dom få en chans att upptäcka det själva utan din skeva syn på det.

I en kyrka med en bra församling och trevliga människor är det otroligt rogivande och dom erbjuder mycket som samhället inte alltid kan erbjuda när det gäller stöttning och hjälp osv. Och igen jag pratar om svenska kyrkan, kristendomen, inte moskéer eller synagogor för dom har jag dålig koll på.
 
I övrigt skulle jag inte se problemet om man aldrig besöker kyrkor med sina barn utöver det de läser om i skolan.
Ja, jag har förstått att vi har fundamental olika syn där :).

Jag vet för övrigt inte vem du syftar på som blir "upprörd", jag är det i alla fall inte. Jag är bara nyfiken på ditt synsätt som för mig känns lite märkligt.
 
Alltså, normalt sätt vill man väl sina barn väl. Man vill visa dom världen och olika sätt att tro och leva på. Låta dom bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, trivs dom i kyrkan oavsett troende eller inte så låt dom vara där och framförallt låt dom få en chans att upptäcka det själva utan din skeva syn på det.

I en kyrka med en bra församling och trevliga människor är det otroligt rogivande och dom erbjuder mycket som samhället inte alltid kan erbjuda när det gäller stöttning och hjälp osv.
Menar du att det ska vara ett krav att låta barnen vara med i församling eller hur menar du? Barnen runt omkring här har hästar, spelar fotboll, går på gymnastik och dansar... Vet inte någon av barnens kompisar som är aktiv i församling förutom någon enstaka på miniorerna , då har dottern hoppträning och laget fotbollsträning, men det är ett måste alltså för att vilja sitt barn väl? Ok. Då är vi inte överens där helt enkelt.
 
Alltså, normalt sätt vill man väl sina barn väl. Man vill visa dom världen och olika sätt att tro och leva på. Låta dom bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, trivs dom i kyrkan oavsett troende eller inte så låt dom vara där och framförallt låt dom få en chans att upptäcka det själva utan din skeva syn på det.

I en kyrka med en bra församling och trevliga människor är det otroligt rogivande och dom erbjuder mycket som samhället inte alltid kan erbjuda när det gäller stöttning och hjälp osv. Och igen jag pratar om svenska kyrkan, kristendomen, inte moskéer eller synagogor för dom har jag dålig koll på.

Varför har du så dålig koll på dem om du nu tycker att man ska visas olika sätt att tro och leva på? Lever du inte som du lär?

Det finns mängder av saker jag inte aktivt lär mina barn. Söker de sig dit frivilligt är det helt OK.
 
Ja, jag har förstått att vi har fundamental olika syn där :).

Jag vet för övrigt inte vem du syftar på som blir "upprörd", jag är det i alla fall inte. Jag är bara nyfiken på ditt synsätt som för mig känns lite märkligt.
Ja. Jag ser inte det märkliga i att inte gå in i kyrkor. Det är ju inte så att vi inte har annat att göra och jag tycker nog barnen fått sin beskärda del av religiösa aktiviteter. I studiesyfte (som jag också skrev) är en sak. Men på en avslutning - aldrig.
 
Men lik förbaskat finns det inom alla religioner. Svenska kyrkan har haft sina svarta fläckar genom historien också. Och har fortfarande. Mina barn får inte gå in i kyrkor.

För någon som blir så upprörd över att kvinnor med mens inte får besöka kyrkor på vissa ställen utomlands är det ju lite lustigt att du själv förbjuder dina egna barn till samma sak (överallt dessutom?) bara för att de är barn? Hade de varit vuxna hade du ju inte förbjudit dem menar jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 194
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp