Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

För någon som blir så upprörd över att kvinnor med mens inte får besöka kyrkor på vissa ställen utomlands är det ju lite lustigt att du själv förbjuder dina egna barn till samma sak (överallt dessutom?) bara för att de är barn? Hade de varit vuxna hade du ju inte förbjudit dem menar jag.
NU har du nog läst eller förstått fel. Jag blir inte alls upprörd över vad andra samfund eller religioner har för olika krav. Förbjuda är det andra som lagt i min mun och jag har spenderat flera inlägg med att förklara vad jag menar. Men nej. Jag skulle inte låta dem gå in i kyrkan i det avseende som diskuteras i tråden. I studiesyfte är det en annan sak. Hade ungarna som någon ifrågasatte bett om att vara med i en församling hade de säkert fått det. Det har dock aldrig varit aktuellt. Jag har svårt att se varför man blir så ifrågasättande för det, finns väl massor av ungar som inte går i just den svenska kyrkan?
 
NU har du nog läst eller förstått fel. Jag blir inte alls upprörd över vad andra samfund eller religioner har för olika krav. Förbjuda är det andra som lagt i min mun och jag har spenderat flera inlägg med att förklara vad jag menar. Men nej. Jag skulle inte låta dem gå in i kyrkan i det avseende som diskuteras i tråden. I studiesyfte är det en annan sak. Hade ungarna som någon ifrågasatte bett om att vara med i en församling hade de säkert fått det. Det har dock aldrig varit aktuellt. Jag har svårt att se varför man blir så ifrågasättande för det, finns väl massor av ungar som inte går i just den svenska kyrkan?

Det lustiga är väl att du skrivit att dina barn inte får gå in i kyrkor. Inte att dina barn inte går i kyrkan.

Om jag hade barn hade de förmodligen inte heller gått i kyrkan eftersom jag inte gör det. Men jag hade ju aldrig förbjudit dem att gå in i en kyrka som jag uppfattade att du gör.

Uppfattar jag dig rätt nu av sista inlägget när du menar att du inte vill att dina barn ska ha skolavslutning i kyrkan? För det du skrev uppfattades nog av många som att du inte lät dem gå in i någon kyrka alls någonsin.
 
Att svenska kyrkan inte längre går med på att tillhanda hålla gratis samlingslokaler till skolorna tycker jag är fantastiskt bra. Kyrkor är just kyrkor och ska inte behandlas som en samlingssal, precis som moskéer och synagogor ska behandlas utifrån respekt för religionen.
Skolavslutningarna ska vara fria från religiösa inslag, det går utmärkt att vara utomhus eller i gympasal/matsal.
I religionsundervisningen hoppas jag att alla skolor har möjlighet att låta eleverna få se de olika lokaler från olika religioner och dels få lära sig mer om religionerna men även kritiskt diskutera religionerna.

Jag besöker gärna kyrkor och tycker att de kan vara fantastiska byggnader och de säger en hel del om vår historia vilket jag tycker är intressant och gärna visar för mina barn för att kunna visa hur det har sett ut och hur historien har förändrats och vilka som har sett till att det har förändrats. På samma sätt som jag gärna besöker moskéer och synagogor om jag får möjlighet.

Mina egna avslutningar har varit i både kyrkor, matsalar och gympasalar, mina barns avslutningar har varit kyrkor, utomhus och numera på en friluftsteater. Alla har varit fina och gett fina minnen för både mig och mina barn.
 
Det lustiga är väl att du skrivit att dina barn inte får gå in i kyrkor. Inte att dina barn inte går i kyrkan.

Om jag hade barn hade de förmodligen inte heller gått i kyrkan eftersom jag inte gör det. Men jag hade ju aldrig förbjudit dem att gå in i en kyrka som jag uppfattade att du gör.

Uppfattar jag dig rätt nu av sista inlägget när du menar att du inte vill att dina barn ska ha skolavslutning i kyrkan? För det du skrev uppfattades nog av många som att du inte lät dem gå in i någon kyrka alls någonsin.
Just därför har jag förklarat hur jag menade. Jag skrev också att vi bott både i Kairo, Jerusalem och Malta och ska iväg till Jerusalem igen och att barmen i studiesyfte varit in i massor av kyrkor (och moskeer och synagogor). Men jag skulle aldrig släpa runt ungar till en massa kyrkor och det står jag för. Hade de bett mig stanna om vi kör förbi på semester hade jag troligen inte gjort det. Nu är inte mina barn i en ålder där de tycker det är särskilt spännande med byggnader utan de är i en ålder där kompisar fortfarande rycker och deras kompisar går definitivt inte i kyrkan så frågan har aldrig varit aktuell. Men saker från skola tillsammans med kyrka är jag blankt emot. I det avseendet förbjuder jag dem faktiskt förutom i just studiesyfte. Frågan är dock inte aktuell eftersom barnens skola har avslutning ute.
Och nja, ser väl egentligen inte varför man blir upprörd över om en förälder inte vill åka till kyrkan med sina barn. Den historian, kulturen och religionen de behöver om det får de lära sig i skolan.
 
@Cambrie Ingen här har väl varit upprörd. Och för mig handlar det inte om att åka runt till massa kyrkor utan just att du skrev att dom inte får gå in i dem öht. Jag förstår inte riktigt hur du tänker kring det här så vi släpper det bara, tror inte vi kommer komma någon vart.
Ja det lär vi nog göra eftersom ni inte läst resten jag skrivit.
 
Det hade varit ganska konstigt om mina föräldrar inte tagit med mig till Hagia Sofia när vi besökte Istanbul när jag var barn.
 
Trodde det var det tråden handlade om.
Ja, men dina inlägg framstår som skrivna ur ett långt mer generellt perspektiv. Menade du inte så har du varit väldigt otydlig.

Jag kan dock se i ditt svar till @Wysiwyg att du är lika otydlig och drar samma argument om och om igen ("jag skulle inte släpa runt mina barn till massa kyrkor" trots att ingen sagt att du behöver göra det, "jag förstår inte varför man blir upprörd" fastän ingen är upprörd etc etc) så jag tror inte vi kommer komma särskilt mycket längre än såhär.

Jag vill dock avsluta med detta: Det spelar ingen roll hur många städer du rabblar att du bott i. Jag tycker oavsett att man missar något oerhört viktigt om man kategoriskt vägrar släppa in sina barn i kyrkor (eller moskéer eller vad det nu må vara).
 
Men det vegetariska är fläskfritt, så då har de fått det anpassat efter sina önskemål? Eller menar du att de måste be om vegetarisk specialkost istället för fläskfri och därmed vara utestängda helt från att äta kött alla gånger som det är något annat än fläsk också?

I min kommun serveras varje dag två alternativ, ett vanligt och ett vegetariskt. Det är fritt för barnen att välja. Skillnaden är alltså att det inte är tre alternativ.
 
Det verkar som om många här likställer "gå i kyrkan" med att se kyrkobyggnaden som ett museum där man lär sig om bygdens historia och beundrar vackra gamla konstverk. Inte som det har setts tidigare, man går för att delta i gudstjänst.

Personligen tycker jag det är på tiden att Svenska Kyrkan står för att de är ett religiöst samfund i stället för att låtsas vara nånslags kuratorer med fina lokaler.
 
Det verkar som om många här likställer "gå i kyrkan" med att se kyrkobyggnaden som ett museum där man lär sig om bygdens historia och beundrar vackra gamla konstverk. Inte som det har setts tidigare, man går för att delta i gudstjänst.

Personligen tycker jag det är på tiden att Svenska Kyrkan står för att de är ett religiöst samfund i stället för att låtsas vara nånslags kuratorer med fina lokaler.
Vad har det med tråden att göra?
Många präster o diakoner har en gedigen utbildning i samtalsmetodik, flera är legitimerade psykoterapeuter.
 
Ja, men dina inlägg framstår som skrivna ur ett långt mer generellt perspektiv. Menade du inte så har du varit väldigt otydlig.

Jag kan dock se i ditt svar till @Wysiwyg att du är lika otydlig och drar samma argument om och om igen ("jag skulle inte släpa runt mina barn till massa kyrkor" trots att ingen sagt att du behöver göra det, "jag förstår inte varför man blir upprörd" fastän ingen är upprörd etc etc) så jag tror inte vi kommer komma särskilt mycket längre än såhär.

Jag vill dock avsluta med detta: Det spelar ingen roll hur många städer du rabblar att du bott i. Jag tycker oavsett att man missar något oerhört viktigt om man kategoriskt vägrar släppa in sina barn i kyrkor (eller moskéer eller vad det nu må vara).
Mina barn har gått i både moskéer kyrkor och synagogor. I övrigt står det kyrka i rubriken. Jag svarade på ett inlägg om kristendomen. Jag har själv haft avslutningar i missionskyrkan (det vill säga inte Svenska kyrkan) så tog för givet att tråden diskuterade just kyrkor och kristendom där svenska kyrkan idag bara är ett av många samfund.
 
I övrigt står det kyrka i rubriken
Haha ja, tack för infon men jag kan läsa själv. Du har uttryckt dig på ett sätt som gjort att det låtit som att du generellt inte låter dina barn gå in i kyrkor (fler har förstått dig så). Så du kanske ska jobba på hur du skriver, så det blir lite mer lättbegripligt :).
 
Haha ja, tack för infon men jag kan läsa själv. Du har uttryckt dig på ett sätt som gjort att det låtit som att du generellt inte låter dina barn gå in i kyrkor (fler har förstått dig så). Så du kanske ska jobba på hur du skriver, så det blir lite mer lättbegripligt :).
Har också förklarat hur jag menar att det handlar om tex skolavslutning inte studiesyfte. Då är man minsann inte läskunnig. Det jag svarade på från början var dock påståendet som verkade gälla kyrkor i allmänhet och inte svenska kyrkan i synnerhet som det inte står någonstans att det handlar om. (Jag tycker personligen Svenska kyrkan är skit i förhållande till andra kyrkor i Sverige av olika anledningar). Förstår du inte mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag vet ju själv hur jag menar, är ju huvudsaken det. Och att mina barn inte har nåt intresse att gå in svenska kyrkan heller. Det är inget jag skulle köra dem till heller. Vill de kolla in alla svenska kyrkor när de är äldre so fine. Finns för övrigt många saker jag inte uppmuntrar dem till att göra. En del saker jag inte skulle tillåta dem att göra. Som alla föräldrar.
 
Nu förutsätter du att alla skolavslutningar inkluderar spex osv, så är det inte. Så var det inte på någon av dom jag var på när vi inte var i kyrkan. Då var det precis som i kyrkan fast i en tråkig aula istället.

Det där är så löjligt, visar bara på hur otroligt okunnig du är vad gäller hur dom flesta församlingar är idag. Otroligt dumt att sprida sådan okunskap.
Jag pratade om mina skolavslutningar. Blir märkligt om du tar min upplevelse av något och påstår att den inte är sann.

Att du väljer att inte se förtrycket innebär inte att jag är okunnig. Det innebär att du väljer att blunda för det som för många andra är väldigt tydligt och det står dig såklart helt fritt att göra det.
 
Det här med kyrkor verkar ju vara en fix idé från vuxna, som jag har svårt att tro älskade att sitta i kyrkan och lyssna på en präst som 10-åringar? Var är barnens protester, eller handlar det inte om dem?
Min (nu något daterade kanske :D) erfarenhet är att barn som protesterar mot avslutningar i kyrkan faktiskt inte tas på allvar. Jag och klasskompisar till mig har haft mycket åsikter om avslutningar som hållits i kyrkor men har mest fått en klapp på huvudet och släpats med ändå alternativt fått svaret ”då kan ni ju låta bli att vara med”. Astråkigt verkligen, men jag hoppas ju att barn tas mer på allvar numera.

Men annars så nä, generellt tycker jag att det oftast handlar om vad vi vuxna vill och att det då går ut över barnen oavsett deras inställning.

Och rent generellt nu då, men det var en sån lättnad för mig när jag bytte skola till en där vi inte hade avslutningar i kyrkan. Det var liksom aldrig ens på tal och det var så mycket mer välkomnande än i andra skolor där alternativen var att stå ut eller inte vara med.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 111
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp