Skollunchen vi minns

Jag minns den (tydligare än jag skulle önska) som "kokt fläskkorv". En gråaktig tragisk skapelse med enstaka svarta pepparprickar insprängda, skivad i motbjudande tjocka bitar och serverad med rotmos. Kunde tvingas ner endast med hjälp av väldigt mycket senap för att försöka bedöva smaksinnet och på något sätt få senapssmaken att ta över den i övrigt vämjeliga upplevelsen.

Inser, när jag tänker tillbaka på detta trauma, att det kan ha lagt grunden till att jag än idag äcklas av väldigt många typer av korv inklusive falukorv. Och att någon fläskkorv har aldrig någonsin ställts på mitt bord efter skoltiden. :yuck: Inte rotmos heller, när jag tänker efter.
Till skillnad från dig tycker jag det är jättegott!
Köper fläskkorv ibland och gör eget rotmos :up::)

Men så är jag inte det minsta känslig för matens utseende heller (med stort undantag för pizza som ser ut som kräks på bröd)
 
Till skillnad från dig tycker jag det är jättegott!
Köper fläskkorv ibland och gör eget rotmos :up::)

Men så är jag inte det minsta känslig för matens utseende heller (med stort undantag för pizza som ser ut som kräks på bröd)
Gott med kokt potatis och persiljesås också :banana:
 
Jag minns den (tydligare än jag skulle önska) som "kokt fläskkorv". En gråaktig tragisk skapelse med enstaka svarta pepparprickar insprängda, skivad i motbjudande tjocka bitar och serverad med rotmos. Kunde tvingas ner endast med hjälp av väldigt mycket senap för att försöka bedöva smaksinnet och på något sätt få senapssmaken att ta över den i övrigt vämjeliga upplevelsen.

Inser, när jag tänker tillbaka på detta trauma, att det kan ha lagt grunden till att jag än idag äcklas av väldigt många typer av korv inklusive falukorv. Och att någon fläskkorv har aldrig någonsin ställts på mitt bord efter skoltiden. :yuck: Inte rotmos heller, när jag tänker efter.
Jag håller med om att minnena av fläskkorven är traumatiska, men konstigt nog får tanken på hemlagat rotmos, en rejäl klick senap och en bit fläskkorv det att vattnas i munnen. :D
 
Jag minns den (tydligare än jag skulle önska) som "kokt fläskkorv". En gråaktig tragisk skapelse med enstaka svarta pepparprickar insprängda, skivad i motbjudande tjocka bitar och serverad med rotmos. Kunde tvingas ner endast med hjälp av väldigt mycket senap för att försöka bedöva smaksinnet och på något sätt få senapssmaken att ta över den i övrigt vämjeliga upplevelsen.

Inser, när jag tänker tillbaka på detta trauma, att det kan ha lagt grunden till att jag än idag äcklas av väldigt många typer av korv inklusive falukorv. Och att någon fläskkorv har aldrig någonsin ställts på mitt bord efter skoltiden. :yuck: Inte rotmos heller, när jag tänker efter.

Ja fy! Det är sånt här som la grunden till att jag till slut inte klarade av att äta kött. Korv slutade jag med för väldigt länge sen, tog därefter bort mer och mer.

Rotmos har inte ätt sen jag slutade skolan.
 
Till skillnad från dig tycker jag det är jättegott!
Köper fläskkorv ibland och gör eget rotmos :up::)

Men så är jag inte det minsta känslig för matens utseende heller (med stort undantag för pizza som ser ut som kräks på bröd)

Jag kan ju tillägga att jag råkade köpa en påse med fröer till kålrot i fjol (pga den allmänna odlingsmanin), men sedan hade jag förstås ingen plats över att så dem på. Men OM det skulle bli av i år så kan jag möjligen ge rotmoset en andra chans. OM jag kan hitta på en bättre sidekick till det än fläskkorven.
 
Jag kan ju tillägga att jag råkade köpa en påse med fröer till kålrot i fjol (pga den allmänna odlingsmanin), men sedan hade jag förstås ingen plats över att så dem på. Men OM det skulle bli av i år så kan jag möjligen ge rotmoset en andra chans. OM jag kan hitta på en bättre sidekick till det än fläskkorven.
Fläsklägg är det andra klassiska tillbehöret till rotmos :)
 
Jag kan ju tillägga att jag råkade köpa en påse med fröer till kålrot i fjol (pga den allmänna odlingsmanin), men sedan hade jag förstås ingen plats över att så dem på. Men OM det skulle bli av i år så kan jag möjligen ge rotmoset en andra chans. OM jag kan hitta på en bättre sidekick till det än fläskkorven.
Klart du kan! Tunt skivad stek t.ex.

Man kan ha rotmos till oväntat mycket. För egen del föredrar jag något salt och gärna kryddstarkt. Gratinerat med ett rejält osttäcke är inte heller fel. Ihop med något salt. :D

(är det nu jag ska avslöja att jag gärna kokar fläsklägg och gör rotmos till...)
 
Jag minns den (tydligare än jag skulle önska) som "kokt fläskkorv". En gråaktig tragisk skapelse med enstaka svarta pepparprickar insprängda, skivad i motbjudande tjocka bitar och serverad med rotmos. Kunde tvingas ner endast med hjälp av väldigt mycket senap för att försöka bedöva smaksinnet och på något sätt få senapssmaken att ta över den i övrigt vämjeliga upplevelsen.

Inser, när jag tänker tillbaka på detta trauma, att det kan ha lagt grunden till att jag än idag äcklas av väldigt många typer av korv inklusive falukorv. Och att någon fläskkorv har aldrig någonsin ställts på mitt bord efter skoltiden. :yuck: Inte rotmos heller, när jag tänker efter.

Jag tyckte å min sida det var jättegott :o :angel: :d
 
"Köttkorv".... alltså bara namnet! :cry: :yuck: 😂
Eller hur! Alltså för min del känns det som att namnet borde vara problemfritt men jag förknippar det ju med det värsta som finns i matväg liksom :turd:
Ja?

Korv består av kött och lite kryddor och spannmål. Jag antar att köttkorv var en variant av fläskkorv som var gjord av griskött?

För egen del skulle jag ha vårt för korv som inte var gjord av kött. Vegetariska alternativ behöver inte efterlikna kött

(duckar)
Köttkorven är precis som @Lillgrådis är inne på den gråaktiga skapelsen med enstaka svarta pepparkorn. Jag har aldrig tagit reda på vad den är gjord av utan bara konstaterat att jag aldrig någonsin kommer äta den eller liknande korvar igen :cautious:
Jag minns den (tydligare än jag skulle önska) som "kokt fläskkorv". En gråaktig tragisk skapelse med enstaka svarta pepparprickar insprängda, skivad i motbjudande tjocka bitar och serverad med rotmos. Kunde tvingas ner endast med hjälp av väldigt mycket senap för att försöka bedöva smaksinnet och på något sätt få senapssmaken att ta över den i övrigt vämjeliga upplevelsen.

Inser, när jag tänker tillbaka på detta trauma, att det kan ha lagt grunden till att jag än idag äcklas av väldigt många typer av korv inklusive falukorv. Och att någon fläskkorv har aldrig någonsin ställts på mitt bord efter skoltiden. :yuck: Inte rotmos heller, när jag tänker efter.
Åh gud, rotmosen också! :wtf:
 
Min mormor utsattes för samma sak. Hon fick sitta och äta sitt eget kräks. Just därför har hon aldrig någonsin tvingat varken barn eller barnbarn att äta och det har smittat av sig på mamma, så jag hade verkligen aldrig blivit tvingad förrän jag började skolan. Man kunde ju hoppats att det hade hänt något på de 50 år som gått sedan mormor gick i första klass och jag började första klass, men min lärare var av samma kaliber (bortsett från att jag slapp äta spyan, men däremot fick jag städa bort den själv).
Mamma hade sina sidor men hon tvingade heller inte nån att äta. Däremot kunde hon gnälla när man inte ens ville smaka när man blev äldre men det är ju en Annan sak.
En kompis till mej fick sitta kvar i matsalen med mattanten tills hon åt upp.
 
På gott och ont 😉

Blev väldigt sugen på currysås idag, som den vi fick i skolan. Så det blev det och ris och grönsaker idag.
Då började jag tänka på annan mat från skolan när jag växte upp och blev lite nostalgisk.
Jag gick på en skola med väldigt vällagad mat under låg och mellanstadiet. Och det mesta gillade jag. Tror till och med jag gillat det om jag fick prova idag.

Så, har ni några rätter från skoltiden ni minns med glädje? Eller kanske nån annan känsla? 😉

Kokt höns med ris och currysås gillade jag!
En annan favorit var fiskpudding med skirat smör! Ska definitivt testa att laga en dag 😊
Just den där kokta hönan i currysås gav mig men för livet och gör att jag än idag inte klarar lukten eller smaken av curry och hatar konsistensen i kyckling. 😂

Jag gillar de flesta fiskrätter vi fick i skolan. Och den kalla såsen som serverades till fiskpinnar/fiskpanetter/panerad fisk och alla varianter de försökte variera matsedel med, trots att det var exakt samma sak. 😁
 
Första skolan jag gick på lagades maten på plats och det är så många rätter jag minns med värme från den tiden. Tror faktiskt inte att det var någon rätt som hamnade lägre än "okej" och då var (är) jag väldigt kräsen. Favoriten var när det serverades soppa med hembakt bröd. Lasagnen var också helt fantastisk!

Senare skolor hade däremot en hel del skum mat. Bland det värsta var köttbullar med konsistens som gelé och gratinerad falukorv som också påminde om gelé, med en senaps-twist. Överkokta stuvade makaroner med sagda köttbullar. :wtf: "Frukostkorv" med potatismos.

Kom på nu att jag älskade panerad fisk med potatis och kall sås också. Såsen! Drömmer om den än idag. :love:
 
Just den där kokta hönan i currysås gav mig men för livet och gör att jag än idag inte klarar lukten eller smaken av curry och hatar konsistensen i kyckling. 😂

Jag gillar de flesta fiskrätter vi fick i skolan. Och den kalla såsen som serverades till fiskpinnar/fiskpanetter/panerad fisk och alla varianter de försökte variera matsedel med, trots att det var exakt samma sak. 😁

Det verkar vara väldigt olika vad man tycker om den 😅
 
Klart du kan! Tunt skivad stek t.ex.

Man kan ha rotmos till oväntat mycket. För egen del föredrar jag något salt och gärna kryddstarkt. Gratinerat med ett rejält osttäcke är inte heller fel. Ihop med något salt. :D

(är det nu jag ska avslöja att jag gärna kokar fläsklägg och gör rotmos till...)
Det var först när jag var över trettio år gammal som jag insåg att rotmos kunde vara jättegott! Med bra råvaror och ordentlig kryddning alltså. Innan dess var jag fullkomligt avskräckt pga skolmaten. Likaså stekt fläsk, det är ju jättegott ihop med raggmunk och lingonsylt. Men det stekta fläsket vi fick i skolan var ...inte så gott på en fläck, alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 545
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 597
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp