Skollunchen vi minns

Det är ingen hemlighet att skollunchen är det enda målet lagad man som många barn får.

Det är också väl beforskat att barn som äter en rejäl skollunch presterar bättre och att studiemiljön är lugnare.
Så var det för mig under småbarnsåren upp till lågstadiet och i fyran. Efter det flyttade vi ifrån pappa och mamma lagade middag på eftermiddagen också när han inte fanns med i bilden längre. Hon ansåg att vi behövde en ordentlig middag på kvällen också, och inte bara skolmåltid, medan pappa ansåg att det inte behövdes varm mat mer än en gång per dag, man kunde ta en macka på kvällen. Han var dansk, vilket så klart påverkade hans ställning i frågan. Det blev dock annorlunda i mättnaden att lagad mat två gånger per dag sedan. En macka i Sverige och en macka i Danmark är ju olika saker och med tanke på att vi bodde i Sverige blev det "svenska mackor".
 
När jag kom till gymnasiet tyckte jag att vi plötsligt fick fantastisk mat, samtidigt som min vän/klasskamrat tyckte maten var katastrofal. Vi hade ganska olika skolmatsbakgrunder kunde vi konstatera snabbt.

Jag minns förvånansvärt få måltider från skoltiden ändå?
Mest att det var någon variant på panerad fisk och sås varje, varje, varje torsdag. På min lågstadieskola bytte de namn på dem varje torsdag men det var samma blöta fiskbitar ändå. "Panerad delfin" var väl en av de mer extrema namnen som inte flög så bra.

Samma skola serverade också olika varianter på gröt i hög utsträckning. Mannagrynsgröt i oändlighet.

Vad gäller goda rätter kommer jag i princip bara ihåg höns i curry. Den var fan smaskig :D
Vi hade också riktigt bra salladsbord på gymnasiet så jag tror att jag framför allt åt stora portioner sallad till lunch.

En riktigt fin grej med maten på gymnasiet var att de serverade frukost. Jag älskade det! Olika sorters te, kaffe, yoghurt, fil, bröd, pålägg, musli... Så mysigt att möta upp vännerna och dricka te och äta frukost tillsammans. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så det var ett bra sätt för mig att få i mig frukost öht.
Det fick mina barn när de gick på högstadiet i Oxelösund också. Riktigt smart sätt att få barn att äta frukost. Jag har alltid haft regeln att de måste äta frukost, annars orkar de inte, och med äldsta sonen som kvickt levde rövare när han började bli lite hungrig så var frukost extra viktigt samt medskickat mellanmål. Regeln hade jag kvar trots frukosten i skolan, så de åt något litet hemma (som en "vanlig" frukost till barn som är kinkiga med frukost) och när de kom till skolan åt de lite till med sina vänner. Och plötsligt var min unge lite lugnare än förr och lärde sig lite bättre :D Det blev som frukost + mellanmål + mellanmål (en eller två medhavda morötter var hans favoriter, ofta en hel påse....) och sedan lunch och så äta igen hemma.

Tyvärr brakade det åt skogen när vi sedan flyttade till Skåne- ingen frukost i skolan och hoppade över lunchen också, eftersom de ansåg den vara äcklig, inget mellanmål heller eftersom det hade ju ingen annan och de kallade honom kanin en gång när de såg honom äta morot....
 
Tyvärr så fick jag uppleva varför man fick ge begränsning på antalet mat på ett par favoriträtter hos många. Pannkakor och hamburgare (var begränsning på redan från början) var det nog. För när jag gick i högstadiet så var killarna i klassen ovan alltid snabbast och tog massor av pannkakor, visserligen åt de oftast upp allt men vi långsammare fick vänta på ny mat eller så fick vi ta mindre pga maten höll på att ta slut! Så då lade de till begränsning på antalet.

Annars var det bra då man fick ta mat själv och bestämma vad man ville ha och hur mycket. Det fanns även (om det inte var slut) fil med cornflakes och sylt om man inte tyckte om maten. Plus knäckebröd och smör.
Vi hade det ändå rätt bra 😊

Åh höns och currysås minns jag också, den var god! :d
Det upplevde jag också! Stod något jättegott på matsedeln och så kom man dit och så var det några rester av något slag för det andra var slut! Jättevanligt :(

Värre var det för dottern när hon gick i tvåan, blev rätt stort när lärare och föräldrar fick nog av att barnen berättade att de inte fick mat i skolan eftersom den var slut. Det var inte en eller två eller tre gånger utan skedde vid flera tillfällen, så jag förstår ju att det blev ett himla liv. Får erkänna att jag inte trodde på mitt barn först, jag menar, vilken skola låter barnen gå utan mat för att de köpt in för lite mat/tillagat för lite mat/planerat fel gång efter gång efter gång?! Jag trodde hon menade något annat än det hon sa "vi fick ingen lunch i dag för den var slut". Tänkte jaja, de fick väl rester då som jag fick när jag gick i skolan... Icke... till slut köpte läraren pizza till ungarna och ställde till med en rejäl scen så att det blev förändring omedelbart!
 
Första skolan jag gick på lagades maten på plats och det är så många rätter jag minns med värme från den tiden. Tror faktiskt inte att det var någon rätt som hamnade lägre än "okej" och då var (är) jag väldigt kräsen. Favoriten var när det serverades soppa med hembakt bröd. Lasagnen var också helt fantastisk!

Senare skolor hade däremot en hel del skum mat. Bland det värsta var köttbullar med konsistens som gelé och gratinerad falukorv som också påminde om gelé, med en senaps-twist. Överkokta stuvade makaroner med sagda köttbullar. :wtf: "Frukostkorv" med potatismos.

Kom på nu att jag älskade panerad fisk med potatis och kall sås också. Såsen! Drömmer om den än idag. :love:
Sådan sås gör jag med creme fraiche, majonnaise, bostongurka, salt och svartpeppar, citron och ibland dill. Blir hyfsat liks skolans. :) Barnen älskar den! Jag med, var nog favoriten i skolan alltså!
 
Vi hade rätt god mat över lag. Men på frågan tänker jag på något som kallades ”kebabjärpar” som serverades med en kall vit sås och ris, det var väldigt gott :D

Bland det värsta tyckte jag var risgrynspudding med saftsås. Till lunch! Det tyckte inte jag var mat…
 
Sådan sås gör jag med creme fraiche, majonnaise, bostongurka, salt och svartpeppar, citron och ibland dill. Blir hyfsat liks skolans. :) Barnen älskar den! Jag med, var nog favoriten i skolan alltså!

Är det därför jag aldrig har klurat ut skolans recept på den goda fisksåsen :confused: har aldrig tänkt tanken att det kan ha varit bostongurka i för "det äter ju inte jag" :D Ska köpa hem bostongurka och prova det receptet snarast!:up:
 
Har knappt några dåliga minnen av skollunchen faktiskt, men så är jag inte så kräsen.
Gillade tonfisklådan extra mkt minns jag. Var typ tonfisk ris och bea?
 
Är det därför jag aldrig har klurat ut skolans recept på den goda fisksåsen :confused: har aldrig tänkt tanken att det kan ha varit bostongurka i för "det äter ju inte jag" :D Ska köpa hem bostongurka och prova det receptet snarast!:up:
Äter vanligtvis inte heller bostongurka, men i såsen är den ett måste. :) Är självklart god utan men inte samma sak!
 
På gott och ont 😉

Blev väldigt sugen på currysås idag, som den vi fick i skolan. Så det blev det och ris och grönsaker idag.
Då började jag tänka på annan mat från skolan när jag växte upp och blev lite nostalgisk.
Jag gick på en skola med väldigt vällagad mat under låg och mellanstadiet. Och det mesta gillade jag. Tror till och med jag gillat det om jag fick prova idag.

Så, har ni några rätter från skoltiden ni minns med glädje? Eller kanske nån annan känsla? 😉

Kokt höns med ris och currysås gillade jag!
En annan favorit var fiskpudding med skirat smör! Ska definitivt testa att laga en dag 😊
Jag tror jag gillade det mesta. På gymnasiet hade vi kommunens matsal i huset, och det var verkligen riktigt bra mat. Alltid flera alternativ, stor salladsbuffe. Det hände att vi åkte till skolan och åt lunch även om man inte hade lektioner. Det hände att vi åkte dit efter studenten också och personalen såg mellan fingrarna gällande det ;).
 
Jag minns en gång när man fick dra en lott innan lunch. På lotten stod en etta, tvåa eller trea. De som fick en etta fick sitta med dukar riktigt porslin och äta potatisgratäng och kött och efterträtt, tvåorna fick vanlig skollunch och treorna fick knäckebröd utan smör och ett glas vatten. Detta var i början av 80-talet och vi skulle leva oss in i världssvälten.
 
Till skillnad från dig tycker jag det är jättegott!
Köper fläskkorv ibland och gör eget rotmos :up::)

Men så är jag inte det minsta känslig för matens utseende heller (med stort undantag för pizza som ser ut som kräks på bröd)
Håller med om att fläskkorv (och köttkorv!) är riktigt gott! Tyvärr äter min dotter inte det längre (hon gjorde som liten, typ fram till skolåldern - jag skyller skolmaten för att hon inte äter det och en del andra saker längre, tyvärr).

Har däremot väldigt svårt för rotmos - gillar inte den söta smaken en del rotfrukter har. Så kålrot, palsternacka o selleri går bort i min egen matlagning, även om jag äter det om jag blir serverad.
 
Jag minns en gång när man fick dra en lott innan lunch. På lotten stod en etta, tvåa eller trea. De som fick en etta fick sitta med dukar riktigt porslin och äta potatisgratäng och kött och efterträtt, tvåorna fick vanlig skollunch och treorna fick knäckebröd utan smör och ett glas vatten. Detta var i början av 80-talet och vi skulle leva oss in i världssvälten.
Va?!? Så utomordentligt dålig pedagogik!
 
Jag var veg i högstadiet och vegetariska maten var rivna morötter i alla möjliga olika varianter 🤣
Ex spagetti med sås av rivna morötter, potatis med biffar av rivna morötter osv osv.
Pizzan var värst, alla såg fram emot pizzan men vi veg. fick pizzabotten med tomatsås och rivna morötter på 🤮

Gymnasiet var bättre men hade utvecklat ätstörningar och njöt inte direkt av maten.
 
Va?!? Så utomordentligt dålig pedagogik!
Vi gjorde ungefär motsvarande på ett konfirmationsläger men skillnaden var att 1: orna fick lite glass och vi övriga en mugg kokt ris. De som åt glassen var hungrigast den kvällen. Som en engångsföreteelse så är det väl ingen direkt dålig pedagogik men det ska ju inte bara innehålla matdelen utan mer kunskaper om skillnaden/orättvisor i världen. Ingen far illa av att gå hungrig några timmar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 546
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 597
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp