Skolskjutningen i Finland

En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande.
Vad får ett barn att göra en sådan sak? Hur mycket krävs för att driva ett barn till det? :(

I mångt och mycket handlar det om att vi som samhälle behöver ta hand om och samverka kring barn och unga som riskerar att kunna utföra sådana här dåd. Det absolut största hindret till det är att skolan ofta vet vilka elever som är i riskzonen men inte har någon att lämna denna information till/som vill ta emot den och kan göra något med den.

De tre största riskfaktorerna är:
1, kille/man
2, upplevd ensamhet
3, tidigare kontakt med vård/socialtjänst.

En stor varningsflagga är att individen börjar söka information om pdv attacker.
 
Tycker skolattacker.se är en bra sida där man får lite tips och råd och hur man kan förebygga. När vi utbildar i det är det just förebyggande som det fokuseras på. Sen såklart även hur man agerar om det sker.

Så otroligt tragiskt, och så bara 12 år! Både offer och gärningsperson.
 
Tycker skolattacker.se är en bra sida där man får lite tips och råd och hur man kan förebygga. När vi utbildar i det är det just förebyggande som det fokuseras på. Sen såklart även hur man agerar om det sker.

Så otroligt tragiskt, och så bara 12 år! Både offer och gärningsperson.
Ja fruktansvärt och oändligt tragiskt. Jag reagerade faktiskt på att ekot sa "en 12-årig gärningsman" - någon man är det ju verkligen inte. Gärningsperson som du säger är väl kanske det bästa i det här fallet det är ju ett barn det handlar om. Förebyggande arbete på alla fronter är verkligen viktigt här!
 
Ja fruktansvärt och oändligt tragiskt. Jag reagerade faktiskt på att ekot sa "en 12-årig gärningsman" - någon man är det ju verkligen inte. Gärningsperson som du säger är väl kanske det bästa i det här fallet det är ju ett barn det handlar om. Förebyggande arbete på alla fronter är verkligen viktigt här!

På radion sa de gärningsperson.
 
Det är sååå hemskt! Jag tycker inte ens att det går att fatta hur en 12 åring kan mörda ett annat barn. Alltså 12 åringar är ju SMÅ!!
 
En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande.
Vad får ett barn att göra en sådan sak? Hur mycket krävs för att driva ett barn till det? :(
En 12-årings konsekvenstänk är inte fullt utvecklat. Blanda det med liten begynnande hormonstormar och lägg till hemförhållanden som inte är optimala och kanske lite mobbning?

Vilda spekulationer men jag kan mycket väl förstå hur en 12-åring tar anhörigs vapen och går till skolan för att skjuta.
 
En 12-årings konsekvenstänk är inte fullt utvecklat. Blanda det med liten begynnande hormonstormar och lägg till hemförhållanden som inte är optimala och kanske lite mobbning?

Vilda spekulationer men jag kan mycket väl förstå hur en 12-åring tar anhörigs vapen och går till skolan för att skjuta.
Fast om man har nåt vapen så måste man väl ha det in låst så inte tillexempel ett barn kan ta det?
 
En 12-årings konsekvenstänk är inte fullt utvecklat. Blanda det med liten begynnande hormonstormar och lägg till hemförhållanden som inte är optimala och kanske lite mobbning?

Vilda spekulationer men jag kan mycket väl förstå hur en 12-åring tar anhörigs vapen och går till skolan
Pre-pubertet, sämre hemförhållanden & "lite mobbing"..... Nej det gör inte så att jag kan förstå hur ett barn kan ta med sig ett vapen & börja skjuta ihjäl andra barn. Absolut inte.
Helt jävla sjukt, känner jag.
 
Senast ändrad:
En väldigt tragisk nyhet. Livet ska inte sluta vid 12 år. Det var väl skolskjutningar i Finland för sådär 20 år sedan, så inte särskilt roligt att se det återkomma.

Den nära släktingen som hade licens för vapnet kämpar nog med sitt samvete just nu - min empati till dig. Och till de anhöriga som förlorat ett barn.
 
Mycket tragiskt. Och ännu ett exempel på att trots att vi tror att vapensäkerheten är stor så är den inte det. Jag har alltid mina vapen inlåsta i vapenskåpet, men många av mina vänner och definitivt mina grannar vet vart nyckeln ligger.
 
Pre-pubertet, sämre hemförhållanden & "lite mobbing"..... Nej det gör inte så att jag kan förstå hur ett barn kan ta med sig ett vapen & börja skjuta ihjäl andra barn. Absolut inte.
Helt jävla sjukt, känner jag.
Vi har ju mer än en gång sett rapporter om barn i den åldern som begår självmord pga mobbing. Steget mellan att döda sig själv och att ta sina mobbare av daga behöver nog inte vara så stort när desperationen är som störst.
 
En 12-årings konsekvenstänk är inte fullt utvecklat. Blanda det med liten begynnande hormonstormar och lägg till hemförhållanden som inte är optimala och kanske lite mobbning?

Vilda spekulationer men jag kan mycket väl förstå hur en 12-åring tar anhörigs vapen och går till skolan för att skjuta.

Och jag kan absolut inte förstå det. Inte att en tolvåring skjuter ihjäl sina klasskamrater.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 095
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 537
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp