Slå ihop allmänt och hem/ hobby

Hur menar du med att "ta sig in i" i en tråd där folk bara skriver ved man gör just nu eller vilken middag man har ätit?
Det är väl bara att skriva på!

Försöka går ju, men jag tycker att det är rätt tydligt vilka som brukar prata sinsemellan i flertalet trådar och vilka som bildligt talat ofta blir sittande i ett hörn och ropar ut i intet. Så jag förstår om en del inte orkar engagera sig, när samma användare sitter i evighetstrådarna med sina interna skämt och har en redan etablerad gemenskap medans andra får minimalt gensvar om det kommer något alls. Det är lätt att känna sig som en inkräktare, tyvärr.
 
Försöka går ju, men jag tycker att det är rätt tydligt vilka som brukar prata sinsemellan i flertalet trådar och vilka som bildligt talat ofta blir sittande i ett hörn och ropar ut i intet. Så jag förstår om en del inte orkar engagera sig, när samma användare sitter i evighetstrådarna med sina interna skämt och har en redan etablerad gemenskap medans andra får minimalt gensvar om det kommer något alls. Det är lätt att känna sig som en inkräktare, tyvärr.
Men om du i pysseltråde till exempel skriver "sitter på balkongen och dricker kaffe efter en hundpromenad i solen" vad vill du ha för typ av gensvar för att känna sig välkommen?
Jag har i nuvarande pysseltråd skrivit 8 inlägg jämfört med den som skrivit flest på över 90 inlägg. Jag har inte ute respons på alla dom 8 men inte känner jag mig som en inkräktare för det.
 
Men evighetstrådarna är väl populära så uppenbarligen gillar folk som.
Sen kan jag förstå att folk diskuterar ibland i de trådarna för att starta ny tråd. Ska man starta ny tråd känner jag att man måste tänka igenom mkt mer om ha bättre underlag. Man kan inte bara slänga ut en fråga.
 
Jag hoppade in i "vad-gör-vi-tråden" för ett par år sen och blev mottagen med öppna armar. Jag fullkomligt älskar den och har funnit många nya vänner där.
Hur menar du med att "ta sig in i" i en tråd där folk bara skriver ved man gör just nu eller vilken middag man har ätit?
Det är väl bara att skriva på!
Men nu beskrev jag MIN känsla och inte er.
 
Men om du i pysseltråde till exempel skriver "sitter på balkongen och dricker kaffe efter en hundpromenad i solen" vad vill du ha för typ av gensvar för att känna sig välkommen?
Jag har i nuvarande pysseltråd skrivit 8 inlägg jämfört med den som skrivit flest på över 90 inlägg. Jag har inte ute respons på alla dom 8 men inte känner jag mig som en inkräktare för det.

Okej, då tar jag en annan formulering så kanske det klarnar. Jag upplever att fenomenet sträcker sig utanför evighetstrådarna, det verkar uppstå vissa grupperingar i dem som sedan går igen i andra trådar, vilket leder till att vissa användare mest sitter och håller med varandra och struntar i andra svar, så jag förstår de som säger att det blir "klubben för inbördes beundran" vissa gånger.

Kul för dig att du inte upplever samma, men jag tycker absolut att klimatet på forumet inte alltid är så välkomnande. Det är min personliga känsla, så jag förstår inte vad du vill ha ut av att ifrågasätta den?
 
Okej, då tar jag en annan formulering så kanske det klarnar. Jag upplever att fenomenet sträcker sig utanför evighetstrådarna, det verkar uppstå vissa grupperingar i dem som sedan går igen i andra trådar, vilket leder till att vissa användare mest sitter och håller med varandra och struntar i andra svar, så jag förstår de som säger att det blir "klubben för inbördes beundran" vissa gånger.

Kul för dig att du inte upplever samma, men jag tycker absolut att klimatet på forumet inte alltid är så välkomnande. Det är min personliga känsla, så jag förstår inte vad du vill ha ut av att ifrågasätta den?
Åter igen så har jag inte ifrågasatt någons känslor.
Jag har bara frågat vad man förväntar sig få för respons i en sån typ av tråd.
Men nu förklarade du ju att det är i andra trådar problemet med utanförskap finns.
 
Men om man då ska ta bort evighetstrådarna.... Det verkar ju som det finns ett behov för vissa att ha en tråd där de bara kan skriva något kort om vad de gjorde idag eller hur de tränade idag.
Ska detta då inte finnas eller var ska det finnas?
Jag brukar inte skriva i dessa men stör mig inte heller på dem.
 
Ja? Jag har väl inte sagt nåt om någon känsla. Jag frågade bara på vilket sätt man skulle behöva ta sig in i en sån typ av tråd.
Det ser säkert olika ut fårn tråd till tråd men i många så är det ju inte bara fristående poster utan en kompisdiskussion. Viss kan man lägga in några inlägg men när responsen uteblir totalt och andra vänder ryggen mot nyinkommna så känner man sig inte välkommen (och nu har jag lagt upp bollen för kommentaren om att jag får skriva mer intressant).
 
Du menar att jag inte får ha åsikter om forumet?
Det har jag aldrig påstått. Bara att det blir lite tjatigt med så gott som samma inlägg gång på gång. Sen har jag aldrig påstått att du inte får fortsätta att skriva om det, jag skrev bara hur jag tolkade det.

Använd ignorefunktionen då? :idea: Det är ju ingen som förespråkar att chatt-trådarna ska förbjudas, bara att de ska flyttas så att de inte konstant tar upp förstasidorna i Allmänt.

En enda tråd för chattande är inte speciellt hållbart för den här site-modellen. Vill folk chatta kan de faktiskt göra det via PM eller valfri instant messenger, eller då hålla sig till ett eventuellt underforum specifikt för den typen av trådar.
Jag tycker att ignore-funktionen tar bort en stor del av charmen med forum, man kan ju inte ignorera varje person som råkar ha en annan åsikt i en enda fråga. Då kan man väl få diskutera saken istället?
Fast det har skrivits om att chattrådarna borde tas bort/förbjudas, kanske inte i just denna tråden men det har lyfts tidigare.

Alltså det här svaret ger mig eksem varenda gång. Man måste väl få lyfta sina åsikter om forumet utan att få ett snäsigt "sluta gnäll, starta en tråd själv"-svar hela tiden? Du har skrivit exakt samma sak till mig och det är tröttsamt, minst sagt. Feedback på forum är BRA, ingenting man behöver skjuta ner.

Jag fattar att du gillar din snacktråd men du måste ju kunna hantera att andra har åsikter om den?
Tolkar du mig snäsigt så får jag be om ursäkt för att jag uppfattas så.
Jag har inte sagt till någon att just exakt den personen ska starta en tråd själv. För att citera mig själv i denna tråd: "Det är ju dessutom fritt för var och en att starta en tråd angående något intressant ämne, så dyker det upp något sådant i en "evighetstråd" är det ju bara att själv starta en ny tråd inom ämnet istället för att gnälla över att ingen annan gör det". Det är en allmän tanke, för alla medlemmar. Det är ju trots allt medlemmarna tillsammans som gör ett forum, inte några enstaka.
Sen frågade jag @mandalaki när hen startade en tråd senast, följt av en blinkande smiley. Det var alltså ingen seriös fråga, då hade jag kunnat söka reda på svaret själv. Det borde snarare tolkas som att man kanske ska fundera lite på vad man själv bidrar med i trådstartsväg (och som hen svarade hade en tråd nyligen startats, då finns det ju inget problem att hen själv inte skulle starta några trådar), inte som en pik att just hen startar för få trådar.
Jag måste ju också få säga min åsikt, och den är att alla medlemmar bör försöka få till fler trådstarter, oavsett om det gäller dig, mig eller någon annan. Då känns det faktiskt rätt lågt att du skriver "Tycker man att det är jobbigt med åsikter om forumet så kanske det här är fel forumdel att vara i helt enkelt ;).", right back at ya :)
 
Det ser säkert olika ut fårn tråd till tråd men i många så är det ju inte bara fristående poster utan en kompisdiskussion. Viss kan man lägga in några inlägg men när responsen uteblir totalt och andra vänder ryggen mot nyinkommna så känner man sig inte välkommen (och nu har jag lagt upp bollen för kommentaren om att jag får skriva mer intressant).
Det är ingen kommentar du får från mig i alla fall.
Det är ju tråkigt att det upplevs på det sättet. Och jag upplevt det själv i trådar om man har ställt frågor helt utan respons (dock inte dessa trådar som diskuteras nu)
Men att helt ta bort den typen av trådar tror inte jag (obs endast min tro) kommer göra saken bättre.
 
Det ser säkert olika ut fårn tråd till tråd men i många så är det ju inte bara fristående poster utan en kompisdiskussion. Viss kan man lägga in några inlägg men när responsen uteblir totalt och andra vänder ryggen mot nyinkommna så känner man sig inte välkommen (och nu har jag lagt upp bollen för kommentaren om att jag får skriva mer intressant).

Jag upplever samma sak. Jag har skrivit långa och (oftast :angel:) genomtänkta inlägg i ett flertal seriösa trådar men har fått minimalt med respons i de flesta fall. I några trådar har de enda svar jag fått syftat till att trycka till mig genom att säga att de inte vill bemöta mina inlägg för att jag "låter" för aggressiv. Tack för den härskartekniken liksom. När vissa användare beter sig så i seriösa trådar så känner man sig inte precis välkommen i chatt-trådarna där de också brukar figurera.
 
Problemet med evighetstrådarna är att de tenderar att bli en chatttråd för redan invigda. Det är säkert inte meningen men det är svårt att ta sig in i efterhand.
Det är inte alls svårt. Jag har inte hängt med från början men det var bara att börja skriva. Det går fint att ta en paus med.

Utan vad-gör-vi-tråden skulle jag nog inte hänga här. Den är på lagom lättsam nivå då jag sällan orkar dyka in i djupare diskussioner. Det ger mig en social kontakt jag inte skulle ha annars. Jag vet faktiskt inte var jag skulle prata med folk om inte den tråden fanns.
 
Jag upplever samma sak. Jag har skrivit långa och (oftast :angel:) genomtänkta inlägg i ett flertal seriösa trådar men har fått minimalt med respons i de flesta fall. I några trådar har de enda svar jag fått syftat till att trycka till mig genom att säga att de inte vill bemöta mina inlägg för att jag "låter" för aggressiv. Tack för den härskartekniken liksom. När vissa användare beter sig så i seriösa trådar så känner man sig inte precis välkommen i chatt-trådarna där de också brukar figurera.
Jag kan ju inte uttala mig om de inläggen eftersom jag inte läst dem men jag saknar den typen av inlägg. Tidigare la många ner mycket tid på att skriva ingående inlägg i hästdiskussionerna med mycket information och på en nivå så man kunde värdera personernas kunskap.
Det var via sådana trådar jag lärde mig mycket om ridning, hur olika positioner på sistsen inverkar på hästen osv osv. Jag har så mycket glädje av det varje gång jag rider och varje gång jag hanterar mina hästar. Givetvis har jag lärt mig mycket via ridskolan men vissa saker har jag hittat här, saker som ingen någonsin beskrivit för mig och som jag får mycket beröm för på träningar (men som tränarna sedan inte lär ut :confused:)
Idag blir svaren i hästdiskussionerna på nivån åk till veterinär, ta ut en sadelutprovare, rid för en tränare osv osv. Jag gör det också, så jag klagar inte bara på andra, men jag saknar den där gedigna kunskapen som spreds tidigare.
 
Jag tror att en av de bättre lösningarna är om de som är inne i evighetstrådarna och skriver funderar och lägger lite möda på att skapa nya trådar. De kan sedan gärna lägga en länk till den nya tråden i evighetstråden så att fler hittar den nya tråden.

Att andra bör skapa nya trådar är bra, men tror på bättre effekt om de i evighetstrådar lade möda på detta.

Jag har inga planer på att förbjuda evighetstrådar men tror att det skulle vara betydligt bättre för forumet om det var lättare att hitta intressanta diskussioner. Det är inte lätt i en evighetstråd.

Jag har inga som helst planer på att slå ihop allmänt med hem & hobby. Chansen är större att jag bryter ut något från allmänt i så fall, men jag har inga planer på det nu.
 
Mattråden är väl verkligen en klubb för redan invigda med sina inside jokes och sitt inte jättediskreta drivande med andra användare och andra trådar. I mina ögon då. Nu tycker jag iofs att det är en kul tråd att läsa men jag upplever definitivt att det är ett tight sammansvetsat gäng i den trådenserien.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 666
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 544
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 919
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp