Bukefalos 28 år!

Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

@ameo Jag bara tänker att det är otroligt otrevligt att komma till en tillställning och uppfostra nån. Då är det ju bättre att inte gå.

Så jag förstår att du hade gjort så men vill alltså avråda @Dressyrtjejen_97 från att göra så.
Och jag tänker att det ibland kan underlätta i framtiden om man på ett väldigt tydligt sätt talar om att man känner sig besviken och förbisedd. Rent generellt tycker jag att det är bättre att man talar om när man är besviken, än att man går hem och gråter ut efteråt utan att någon har minsta aning om att man känner sig sårad/besviken/förbisedd.

Huruvida @Dressyrtjejen_97 ska göra så eller inte är helt och hållet upp till henne, tycker jag.
 
En annan tanke som slog mig...borde inte övriga reagera på att det blir "samma visa" år efter år? Hon glömmer/"glömmer"/slarvar/ignorerar/nonchalerar trots att du påminner och sen sitter du där med nästan ingenting medan de andra äter fritt av det som bjuds?
 
Och jag tänker att det ibland kan underlätta i framtiden om man på ett väldigt tydligt sätt talar om att man känner sig besviken och förbisedd. Rent generellt tycker jag att det är bättre att man talar om när man är besviken, än att man går hem och gråter ut efteråt utan att någon har minsta aning om att man känner sig sårad/besviken/förbisedd.

Huruvida @Dressyrtjejen_97 ska göra så eller inte är helt och hållet upp till henne, tycker jag.

Jag är också lite inne på din linje. Absolut inte att man ställer till världens scen och beter sig hur som helst, men ändå vänligt men bestämt "markerar" vad man tycker och känner.
 
Och jag tänker att det ibland kan underlätta i framtiden om man på ett väldigt tydligt sätt talar om att man känner sig besviken och förbisedd. Rent generellt tycker jag att det är bättre att man talar om när man är besviken, än att man går hem och gråter ut efteråt utan att någon har minsta aning om att man känner sig sårad/besviken/förbisedd.

Huruvida @Dressyrtjejen_97 ska göra så eller inte är helt och hållet upp till henne, tycker jag.
Fast det är ju två olika saker. Det ena är att hon behöver ta med sig egen mat, och bara förklara att Eftersom jag är allergisk tog jag med mig sånt som jag kan äta.

Det andra är att hon inte känner sig sedd, det kan hon kanske ta med släktingen när de två är ensamma. Om det är viktigt.

Men att gröta ihop de två och komma med nåt passiv-aggressivt statement enligt din modell - det tror jag bara ger väldigt trist stämning.
 
Dåligt av släktingen att inte få fram något som alla kan äta, om ni dessutom är så få är det inte ens svårt att tillgodose allergierna. Ska man tex handla prinskorv så är det ju obegripligt att man inte kan välja en sort som alla tål. Jag hade tagit med egen mat och en bakelse.

På min sambos sida vet alla att jag kräks av nötter och mandel (har inte gjort allergitest), men ändå serveras det nötter i alla dess former, dessutom finns det två st till som har mycket mer allvarlig nötallergi i släkten. Vi fick dessutom en stor burk med mixade nötter och frön (egengjord müsli) en gång. :cautious:
Tycker det är fult att "leka" med så allvarliga allergier helt i onödan, man borde kunna äta något alla tål de få ggr man träffas.
 
För att personen vill det. Vi har försökt med knytkalas tidigare år, men bara fått kalla handen och snudd på utskällningar.

du får rycka upp dig och göra det ändå, eftersom det tydligen är enda alternativet om du ska få äta?
det är slarvigt och på sätt och vis motsägningsfullt att ha bjudning utan att bry sig om hur det funkar för gästerna, men samtidigt tycker jag att man får mötas halvvägs när det kommer till sånt här. värden och gästen har lika mycket ansvar för att se till att det blir trevligt. kanske trist, men du vet ju hur det kommer bli och då finns det ingen anledning för dig att inte göra det bästa av situationen och ta med egen mat. Blir värden stött eller liknande, säg bara som det är.

det är väloartigt att inte ta med allergier i beräkningen som värd, men jag tycker det är lika oartigt att kräva specialmat som gäst. kan inte den parten ena erbjuda det så får den andra ta hand om det. man hjälps åt.
 
Jag har diverse jag inte kan äta av olika orsaker och är dessutom vegetarian. Bjuds det på mat frågar jag artigt innan vad hen har tänkt bjuda på och tar med mig något som passar och ber att få låna spisen för att värma det själv. Jag skulle aldrig kräva att andra ska hålla reda på vad jag kan/inte kan äta. Inte heller att någon ska stå och göra extra till mig eller att stå och läsa innehållsförteckningar för min skull. Jag blir väldigt glatt överraskad de gånger jag inte behöver ta med mig egen mat.

Bjuder jag däremot hem någon ser jag till att servera det mina gäster kan och vill äta och dricka. Det skulle aldrig falla mig in att strunta i något sådant. Att alla trivs, har det bra och får mat i sig som de mår väl av är självklart här.
 
Jag är också lite inne på din linje. Absolut inte att man ställer till världens scen och beter sig hur som helst, men ändå vänligt men bestämt "markerar" vad man tycker och känner.

Fast varför? Hen bjuder in er till sitt hem, hen bjuder er på mat och du tycker då att det är okej att dels ringa och påminna och dels vara bestämd och markera? Hen kanske gör det här av skäl du inte vet och inte kan förstå och det blir helt enkelt för mycket för henom men hen vill så gärna och försöker verkligen och ändå blir det fel. Du vet inte vad det genererar inom henom. Jag hade inte heller uppskattat om någon hade velat ha knytkalas i mitt hem och verkligen inte när det är för att de tycker att det jag bjuder på inte duger. Vill någon ta med sig egen mat till sig själv är det självklart helt okej däremot.

Det är inte hela världen att äta potatis en middag då och då. Det gjorde jag varje dag det var potatis i både grundskolan och på gymnasiet. Eller nja, jag fick en halv tomat ibland och ibland en gurkbit till. Det var vad skolan ansåg var vegetarisk kost.
 
Min släkt på mammas sida har flera allergier, dvs det finns alltid glutenfritt alternativ på bröd, laktosfritt på allt som innehåller mjölk, veg alternativ, nötfritt och alternativ på fisk :).
I alla fall när mormor bjuder hem alla :), hon gör också det mesta själv så att det inte innehåller morötter t ex i veg biffarna (Vilket också är en allergi för mig och min syster :p).

Men det går lika bra för alla att man tar med bröd/ köttalternativ osv om man ska iväg till ngn. Är ju sällskapet man åker dit för :).

Men visst är det otroligt segt att jag med 2 korsallergier aldrig kan äta ngt hos mina farföräldrar.. klarar inte av att äta vilt eller fisk (klarar inte av konsistensen på köttet) och är allergisk mot både morots familjen, nötter, mandel, citrus, och en hel del till i fruktväg. Men alltid när man åker dit så är det t ex förrätt på palsternacks soppa, älgstek och sen tårta fullproppad med clementiner och kiwi..
Sallad och potatis blir lagom tråkigt när man varje gång lämnar sin långa allergi lista en vecka i förtid. Och dessa allergierna har jag ju också haft hela livet :(. (Men pappas överkänslighet mot mjölk han hade ett litet tag för 5 år sedan kommer de såklart ihåg).
Sen är det också lite skämmigt för mig att ta med ngt att äta då Farfar är stolt över sin mat och är av typen som inte förstår sig på varken överkänslighet eller kräsenhet. Och de frågar alltid " Men vad kan du äta? Vad tycker du om för mat?"
Ja jag är kräsen men jag kan peta i mig en hel del så länge det inte är ngt jag är allergisk mot. Äter gärna vegetariskt när jag är där som min syster gör men svårt när även det i regel alltid innehåller ngt jag är allergisk mot. (Hon är inte lika allergisk mot morot och kan peta ut det mesta från biffarna..)
Och jag har berättat/ skrivit ner och förklarat mina allergier otaliga gånger så nu är jag allt ifrån glad över att äta hos dom.
Men jag gör det ändå för att de är min familj, bara segt att hamna i samma sits år ut och år in.
 
Jag tycker att det är sjukt nonchalant av henne! Tror tyvärr inte att det handlar om att hon glömmer, snarare att hon struntar i det eller tycker det är löjligt. Har haft lite samma situation med en del släktingar/vänner till familjen som "glömt bort" att min bror är allergisk mot mjölkprotein. " Jamen, han kan väl äta grädde i maten, den har ju kokat?!" "Det är ju laktosfritt?"
Vi har alltid tagit med egen mat/efterrätt till honom vid behov och tipsat om alternativ men vissa är immuna. Dock har det uppstått en aning komisk situation nu, för i familjen som varit sämst på att fixa mjölkfri mat har dottern nu blivit glutenintolerant och plötsligt är det sjukt viktigt att alla fixar mat som hon kan äta!
Jag tycker att du ska ta med egen mat om du verkligen vill gå och jag hade förklarat för henne att du känner att hon ignorerar dig när hon gör såhär. Jag tycker det är oartigt att inte fixa mat som gästerna kan äta om man vet om allergier och det som i ditt fall inte är jättesvåra saker!

Jag förstår dock inte de i tråden som är så emot knytkalas, jag tycker det är världens bästa grej just eftersom jobbet inte bara hamnar på en person. Mitt kompisgäng kör ofta det för vi kan inte ses hemma hos alla (platsbrist, bor väldigt avsides, bor hemma etc.) men istället hjälps vi åt så värdinnan inte behöver fixa allt. Gör det mycket lättare och mindre tidskrävande att ses :)
 
Jag tycker att det är sjukt nonchalant av henne! Tror tyvärr inte att det handlar om att hon glömmer, snarare att hon struntar i det eller tycker det är löjligt. Har haft lite samma situation med en del släktingar/vänner till familjen som "glömt bort" att min bror är allergisk mot mjölkprotein. " Jamen, han kan väl äta grädde i maten, den har ju kokat?!" "Det är ju laktosfritt?"
Vi har alltid tagit med egen mat/efterrätt till honom vid behov och tipsat om alternativ men vissa är immuna. Dock har det uppstått en aning komisk situation nu, för i familjen som varit sämst på att fixa mjölkfri mat har dottern nu blivit glutenintolerant och plötsligt är det sjukt viktigt att alla fixar mat som hon kan äta!
Jag tycker att du ska ta med egen mat om du verkligen vill gå och jag hade förklarat för henne att du känner att hon ignorerar dig när hon gör såhär. Jag tycker det är oartigt att inte fixa mat som gästerna kan äta om man vet om allergier och det som i ditt fall inte är jättesvåra saker!

Jag förstår dock inte de i tråden som är så emot knytkalas, jag tycker det är världens bästa grej just eftersom jobbet inte bara hamnar på en person. Mitt kompisgäng kör ofta det för vi kan inte ses hemma hos alla (platsbrist, bor väldigt avsides, bor hemma etc.) men istället hjälps vi åt så värdinnan inte behöver fixa allt. Gör det mycket lättare och mindre tidskrävande att ses :)

Jo, känns också som att hon "glömmer", snarare än glömmer, tyvärr :(

Är inte tråden som är emot knytkalas - det är min släkting. Vi har försökt det åtskilliga gånger, men då blir hon sur :(
 
Jo, känns också som att hon "glömmer", snarare än glömmer, tyvärr :(

Är inte tråden som är emot knytkalas - det är min släkting. Vi har försökt det åtskilliga gånger, men då blir hon sur :(

Oj, läste det som att någon här tyckte att det var dumt! Men oavsett, jag hade tagit med mat som du kan äta, speciellt om du vet att det kommer serveras ren fisk (det kan hon ju liksom inte missa att du är allergisk mot, ingredienser kanske är svårare) eller inte gått dit om hon nu blir sur om du tar med mat. Finns ingen anledning till att du alltid ska äta tråkig mat när alla andra äter festmat!
 
Fast varför? Hen bjuder in er till sitt hem, hen bjuder er på mat och du tycker då att det är okej att dels ringa och påminna och dels vara bestämd och markera? Hen kanske gör det här av skäl du inte vet och inte kan förstå och det blir helt enkelt för mycket för henom men hen vill så gärna och försöker verkligen och ändå blir det fel. Du vet inte vad det genererar inom henom. Jag hade inte heller uppskattat om någon hade velat ha knytkalas i mitt hem och verkligen inte när det är för att de tycker att det jag bjuder på inte duger. Vill någon ta med sig egen mat till sig själv är det självklart helt okej däremot.

Det är inte hela världen att äta potatis en middag då och då. Det gjorde jag varje dag det var potatis i både grundskolan och på gymnasiet. Eller nja, jag fick en halv tomat ibland och ibland en gurkbit till. Det var vad skolan ansåg var vegetarisk kost.

Fast här handlar det tydligen om en person som tagit befälet över alla årets högtider på sina villkor, varje år, jämt. Om TS vill umgås med sin familj vid någon högtid är hon hänvisad till en torftig måltid medan övriga festar, trots att det är lätt att fixa mat som funkar.

Det handlar ju inte heller om att maten inte "duger" för TS, utan om att den gör henne sjuk.
 
Inte heller att någon ska stå och göra extra till mig eller att stå och läsa innehållsförteckningar för min skull.
Fast nu har ju @Dressyrtjejen_97 berättat att hon ger tips på produkter som funkar så några innehållsförteckningar behöver inte läsas. Att köpa det paket korvar TS tipsat om kan både göras som ersättning för den vanliga eller som ett tillägg för bara TS. Har man erbjudit sig att fixa maten till alla och vägrar låta någon annan hjälpa till med något så är det extremt otrevligt att aldrig någonsin göra mat som funkar för en specifik släkting. Aldrig en endaste gång fixa någonting annat än potatis (och ägg) som är ätbart för TS.
Jag och mamma käkar helt olika julmat så hon skickar en lista på vad hon vill att vi ska ha hemma när hon ska fira jul här och så köper vi det plus allt vi själva gillar. Så det blir två helt olika typer av prinskorv, extrasaker till henne osv och det är inte speciellt krångligt alls.

för att de tycker att det jag bjuder på inte duger.
Det här är ju bara otrevligt i en tråd som handlar om att TS inte kan äta saker. Det handlar inte om att det "inte duger". :meh:
 
Jag kan tycka att en del i tråden gör det lite för enkelt för sig när de påstår att de har "enkla" allergier och att efter X år borde man ha koll. Det är svårt att laga allergianpassad kost särskilt om det är mer än en allergi att ta hänsyn till om man inte är van och gör det till vardags. Det finns så mycket som smygs in i hel- och halvfabrikat och det är enkelt att ta vissa produkter av "gammal vana". Så klart ni som har allergierna tycker det är enkelt, ni är vana vid att undvika vissa produkter och ersätta med andra. Men det är inte alltid så himla enkelt. om någon hade kommit hem till mig och velat markera på det sätt som föreslås på sina håll i tråden så hade jag nog blivit förbannad och inte bjudit in personen mer. Jag drar mig för att anordna middagsbjudningar pga alla allergier och dieter. För mig tas glädjen att bjuda bort av "kraven" att anpassa allt så det passar alla.

Att ta med sig egen mat tycker jag är en lagom markering, utan syrliga kommentarer. Är ts släkting mån om att alla ska kunna äta hennes mat, så kommer det vara markering nog. Dessutom kan man genom att ts tex har med sig rätt sorts prinskorv visa denna släkting vilken sort som funkar. Jag är inte helt övertygad om att hon förstått vad i hennes val av mat som inte fungerar. Jag som ändå är van vid allergianpassning hade nog inte tänkt på det i första taget.
 
Fast nu har ju @Dressyrtjejen_97 berättat att hon ger tips på produkter som funkar så några innehållsförteckningar behöver inte läsas. Att köpa det paket korvar TS tipsat om kan både göras som ersättning för den vanliga eller som ett tillägg för bara TS. Har man erbjudit sig att fixa maten till alla och vägrar låta någon annan hjälpa till med något så är det extremt otrevligt att aldrig någonsin göra mat som funkar för en specifik släkting. Aldrig en endaste gång fixa någonting annat än potatis (och ägg) som är ätbart för TS.
Jag och mamma käkar helt olika julmat så hon skickar en lista på vad hon vill att vi ska ha hemma när hon ska fira jul här och så köper vi det plus allt vi själva gillar. Så det blir två helt olika typer av prinskorv, extrasaker till henne osv och det är inte speciellt krångligt alls.


Det här är ju bara otrevligt i en tråd som handlar om att TS inte kan äta saker. Det handlar inte om att det "inte duger". :meh:

Har man allergier/överkänslighet så vet man att alltid läsa innehållsförteckningen. Producenter ändrar sina innehållsförteckningar då och då så att strunta i att läsa är bara dumt och väldigt väldigt onödigt att utsätta sig för.

Som jag skrev så fixar jag gärna oavsett vad folk äter/inte äter. Jag är van vid diverse och ser inga problem med det medans andra inte har vanan alls och det blir ett helt oöverkomligt svårt hinder bara att byta ut vanlig mjölk mot laktosfria produkter. För vissa är det helt omöjligt att ens tänka sig att göra en sås som inte är baserad på köttbuljong vilket är den enklaste sak i världen när vanan finns. Det är inte ovanligt alls att även de som själva har saker de inte kan äta inte alls varken förstår eller tar någon hänsyn till vad andra inte kan äta och då är det ju så. Man kan inte tvinga andra utan då löser man det själv.

Att någon har erbjudit sig att fixa maten behöver inte innebära att hen har kunskap om allergier/överkänsligheter. Det kan innebära att det är det enda sättet hen känner sig uppskattad på.

För någon som inte förstår känns det som att det hen gör inte duger. Alla har inte kunskap om allt. Som jag skrev tidigare så kan det vara så att hen erbjuder sig för att det gör att hen känner uppskattning. Om då någon kommer och säger att "vi gör såhär istället" så känns det förmodligen för henom som om att det hen gör inte duger.
 
Fast här handlar det tydligen om en person som tagit befälet över alla årets högtider på sina villkor, varje år, jämt. Om TS vill umgås med sin familj vid någon högtid är hon hänvisad till en torftig måltid medan övriga festar, trots att det är lätt att fixa mat som funkar.

Det handlar ju inte heller om att maten inte "duger" för TS, utan om att den gör henne sjuk.

Nej hon är inte hänvisad till en torftig måltid. Hon är hänvisad till att ta ansvar för det själv precis som alla andra som har allergier/överkänsligheter. Hon får ta med sig mat hon kan äta. Det är inte svårare än så.

Om någon bjuder mig på mat som jag inte kan äta så duger inte den maten till mig. Jag kan ju inte äta den. Det är ingen bedömningsfråga utan det är så det är. Den maten är lika oätlig för mig som möglig mat hade varit just eftersom jag blir sjuk om jag äter den.
 
Du har absolut en poäng. Men samtidigt känns det på något sätt som att mina allergier är så "enkla" och när jag dessutom varje gång också ger tips på märken m.m. som funkar.
Men jo, det får väl bli så tillslut....

Dina besvär är otrevliga för dig, och jobbiga för dig, men som tur är inte farliga.
Och du framstår antagligen som ganska irriterande när du ringer och berättar vilka fabrikat du önskar att din släkting ska köpa (jag hade inte en susning om att det finns koriander i prinskorv).

Det låter väldigt normalt att ha prinskorv, olika sorters sill, lax på jul-, påsk- och midsommarbord.

Där jag brukar fira dessa högtider, finns det dessutom omelett och jansson - en jansson med och en utan ansjovis eftersom inte alla äter ansjovis.
Och så köttbullar. Och ägghalvor och kokt potatis. Och omelett.

Ett högst normalt "högtidsbord". Och var och en äter det den vill ha, och hoppar över det man inte vill ha. Vegetarianen hoppar över köttbullar och prinskorv; värdinnan är kräsnast av alla och brukar bara äta kokt potatis och ägghalvor, och ibland lite rökt lax, men ratar resten.
 
Erbjud dig att stå för tårtan, exempelvis, så tar du med en tårta som alla kan äta. Och komplettera med ett par korvar som du kan äta.

Jag är vegetarian och har märkt att för en del är det hopplöst svårt att tänka utanför boxen, så ofta blir jag ombedd att ta med egen mat. Men hellre det än att sitta och kalasa på en kokt potatis. Vid ett tillfälle hade jag gjort en så rackarns fin smörgåstårta att de andra tittade avundsjukt på min tallrik :D
Själv står jag snart inför ett kalas där det kommer tre vegetarianer, en vegan, en laktosintolerant och en del "normala". Blir några olika varianter av allt :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 774
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 514
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp