Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

Ta med egen mat. Personen kommer förmodligen inte ändra sig efter så många år. Vi har fisk-allergi i släkten, en av personerna är även allergisk mot choklad/nötter/mandel. Chokladen är det som oftast ställer till det eftersom det är en grej som "alla andra" tycker om. Men har det serverats något med choklad har det alltid funnits ett annat alternativ till allergikern.
 
Jag hade tagit med mat både pga allergier men också för jag tycker man kan dela på det. Varför ska en person stå för allt?
Är det ingen annan som erbjuder sig? Det blir ju både kostnader och tid.
 
Magdalena Ribbing säger också att meningen med en bjudning är att umgås, inte att alla ska få äta mat som passar dem. Om man avviker från normen på ett eller annat sätt, oavsett om det är allergier eller dieter, är det bäst att ta med egen mat.
Själv tycker jag att fisk är det läskigaste som finns och erbjuder mig alltid att ta med egen mat ifall man tänkt servera fisk.
 
Jag hade tagit med egen mat och helt frankt sagt att "jag tog med lite egen mat eftersom jag efter 20 år är skapligt less på att försöka äta mig mätt på kokt potatis, ägg och banan". Möjligen hade jag väntat tills jag sett vad som stod på bordet och i så fall sagt att "vilken tur att jag tog med egen mat för att vara säker på att slippa försöka äta mig mätt på kokt potatis, ägg och banan"...

Jag tror inte att personen har fattat hur illa hon beter sig genom att nonchalera din allergi.
förhoppningsvis fattar hon till nästa gång.
 
Tänker att man får välja sina irritationsmoment och sina strider.

Jag har en fantastisk kompis som just är fantastisk i allt, utom när det kommer till pengar och prylar. Där funkar det annars så knivskarpa intellektet helt annorlunda mot hos oss andra. Jag gillar henom och ser till att vi inte har några pengamässiga mellanhavanden. Då funkar allt klockrent.

TS vet vid det här laget hur det fungerar, att släktingen inte kommer att minnas allergierna och att alternativet är att äta potatis. Vissa människor har helt enkelt "ett hål i sin personlighet". Ett område där det inte funkar.

Så gör något åt det så! Ta med något eget ätbart och packa ner gladaste humöret i väskan. Varför låta maten fördärva en annars trevlig tillställning?
 
Jag hade tagit med egen mat och helt frankt sagt att "jag tog med lite egen mat eftersom jag efter 20 år är skapligt less på att försöka äta mig mätt på kokt potatis, ägg och banan". Möjligen hade jag väntat tills jag sett vad som stod på bordet och i så fall sagt att "vilken tur att jag tog med egen mat för att vara säker på att slippa försöka äta mig mätt på kokt potatis, ägg och banan"...

Jag tror inte att personen har fattat hur illa hon beter sig genom att nonchalera din allergi.
förhoppningsvis fattar hon till nästa gång.
Men varför göra en strid av det? Varför näpsa släktingen??

Det finns ingen anledning att försöka uppfostra vuxna människor. Det stjäl bara energi.
 
Personligen tycker jag att det är mer "illa" att en familjemedlem/släkting inte kan fixa mat som någon som är allergisk kan äta. Alltså jag förstår hela diskussionen med att om man avviker pga allergi eller kost bör man ta något eget ansvar och erbjuda egen mat eller så, men när det gäller just familjen tycker jag att det ska vara ett givande/tagande från alla sidor. Och nu verkar det ju som TS verkligen försökt vara tillmötesgående med att erbjuda knytkalas och liknande.
Men ja, jag hade börjat tagit med mig egen mat när det uppenbarligen inte fungerar.
 
Men varför göra en strid av det? Varför näpsa släktingen??

Det finns ingen anledning att försöka uppfostra vuxna människor. Det stjäl bara energi.
För mig hade det varit värt den energin, om man år efter år blivit lovad bättring och det inte blivit annorlunda trots påminnelser.
Det hade i min värld varit en strid värd att ta. (fast jag hade nog inte låtit det gå 20 år innan det kom...)
 
Personligen tycker jag att det är mer "illa" att en familjemedlem/släkting inte kan fixa mat som någon som är allergisk kan äta. Alltså jag förstår hela diskussionen med att om man avviker pga allergi eller kost bör man ta något eget ansvar och erbjuda egen mat eller så, men när det gäller just familjen tycker jag att det ska vara ett givande/tagande från alla sidor. Och nu verkar det ju som TS verkligen försökt vara tillmötesgående med att erbjuda knytkalas och liknande.
Men ja, jag hade börjat tagit med mig egen mat när det uppenbarligen inte fungerar.

Håller med i ditt resonemang till 100%. Jag tycker det är en helt annan sak när det är "okända" vuxna etc. Men när det liksom är en släkting, och jag dessutom försökt vara tillmötesgående också...
 
@ameo Jag bara tänker att det är otroligt otrevligt att komma till en tillställning och uppfostra nån. Då är det ju bättre att inte gå.

Så jag förstår att du hade gjort så men vill alltså avråda @Dressyrtjejen_97 från att göra så.

Jag uppfostrar inte, men jag påtalar varje gång att "nu har du faktiskt glömt detta - igen."

Och som jag skrev i något inlägg ovan; hade det varit tillställningar med folk jag inte kände/så bra alt. "svårare" allergier hade jag givetvis inte ens diskuterat - då hade jag tagit med annan mat direkt. Men när det dels är relativt "enkla" allergier + jag dessutom ger tips på produkter, så tycker jag mig ändå ha rätten att påtala detta när jag är där.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 772
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 512
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp