Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

"Kryddor" var visst formuleringen, men sak samma, och nej det bör ju inte vara okej kan jag tycka.
Två Scankorvar:
"INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (61%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt, antioxidationsmedel E326,E300, konserveringsmedel E261,E250, rökarom. Kollagentarm."

"INGREDIENSER: Svenskt gris-och nötkött (73%), vatten, potatismjöl, druvsocker, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (bl.a, cayennepeppar, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom framställd av lönn och ek. FETTHALT: 20 %"

...bland annat? :meh:
Ja, det är ju riktigt dåligt.

Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.
 
Ja, jag googlade också lite, jag hittade att koriander fanns med. Men "kryddblandning", det borde inte vara tillåtet?

Det är tillåtet. Om varan innehåller vissa starka allergener måste det skrivas ut i klarspråk, tex selleri. Det är ett jäkla skit rent ut sagt eftersom jag inte kan äta paprika i någon form. Visst, jag dör inte men det är tillräckligt obehagligt för att jag ska försöka undvika det. Dvs står det "kryddblandning" enbart brukar jag välja bort varan eftersom de ofta innehåller paprika.
 
Fast visst kan det vara rätt krångligt? Att, till exempel, baka en fin fylld och dekorerad tårta till en vegan är inte helt enkelt. Inga ägg, ingen grädde, inget smör, inget gelatin, osv. Det är faktiskt inte helt lätt. Tycker inte jag i alla fall.... Visst finns det ersättningsprodukter, såsom havre- och sojagrädde, men de uppför sig och smakar inte alltid helt likt. Det är en utmaning.

Det är bara mandel Ts inte kan äta. Gud vad otroligt svårt att göra/köpa en tårta utan mandel. :meh:

Kl
Nä jag tycker Ts ''värd'' har varit otroligt otrevlig. Vi brukade ha bjudning hemma hos min familj på påsk och jul. Kusinerna(ca12 då) har lite allergier samt mycket ''äter INTE'', allergier hade vi koll på inga problem.
Men ''äter INTE'' blev väldigt tröttsamt så vi brukade bara utöka buffen med mycket sallad och mindre ihoprörda grejer, då åt de också och det tog inte mycket ork.
Vi brukade även specifiera till deras mor vad vi tänkt bjuda på om det var annat än jul och påsk, så fick hon ta med egen mat till kusinerna om det inte dög. Ingen tog någonsin illa upp.

I en familj lik min som är så liten tycker jag det är av stor vikt att alla får något man känner man kan äta och slippa oroa sig.
I en liten familj är det viktigare att hålla ihop tycker jag. Men självklart om det tar för mycket energi och du inte känner dig önskad behöver du inte gå. Bara för att man är familj måste man inte tycka om dom.

Det är INTE svårt att laga mat utan fisk, mandel och koriander.
 
jag hade reagerat helt annorlunda och tyckt att det varit ett oförskämt krav. det kan ju vara nog så svårt att få tag på viss allergikost, så att kräva ett specifikt märke bara för att gästen tycker att andra variationer är äckliga (jag tycker 'spyr av kryddorna' låter som en överdriven kinkighet) är ju nästan absurt. det ansvaret får ligga på gästen, som har två val; ta med rätt märke själv om det är så viktigt att äta just det just då, eller skippa maträtten helt om man inte gillar eller verkligen spyr av den.
Fast för mig handlar det inte om att TS kräver ett specifikt märke utan frågar om det går att köpa in ett annat. Skillnad på att fråga och kräva liksom :)
 
För mig är det en enorm skillnad på någon som är allergisk, och någon som bara inte tycker om maten. TS allergier är ju dessutom relativt "lätta" allergier på så sätt att det borde vara förhållandevis enkelt att laga något som TS kan äta, utan att hela sällskapet för den sakens skull måste äta den allergianpassade maten. Min syster är allergisk mot fisk och skaldjur. Det finns fortfarande fisk på bordet till jul, påsk och midsommar, vi äter fisk till vardags och vi har kräftskiva. Men det finns även andra alternativ som hon kan äta (och jag tycker personligen inte om fisken som serveras vid högtiderna eller om skaldjur, så jag äter den maten hon äter).

Har man besvärligare allergier, eller är vegan, eller går på diet, eller något som kan vara svårt att anpassa resten av sällskapets mat efter, kan jag tycka att det är rimligt att ta med eget. TS skulle egentligen inte behöva det. Men för att undvika ett bråk med släktingen om TS ändå vill vara med på släktträffarna, hade jag tagit med mig egen mat. Även om jag tycker att problemet i det här fallet egentligen ligger mer på värden än TS.
 
jag svarade bara på det exemplet du gav, vilket inte handlade om TS.
Fast det gör ju det? Bara det att det är ett förenklat exempel.

Jag är allergisk mot fisk, koriander och mandel. Reaktionen är att jag kräks.
Då brukar jag ringa och påminna "festfixar-släktingen" om mina allergier någon vecka innan varje högtid (för när det går flera månader emellan kan man ju faktiskt glömma!), och även passa på att tipsa om märken som passar (t.ex. prinskorv utan koriander, chokladtårta utan mandel osv.)

Så TS ringer sin släkting, påminner att hon inte kan äta korianderprinskorven B (hon kräks ju av det) och tipsar om att släktingen kan köpa prinskorv A utan koriander. Så exemplet är ju exakt TS situation.
 
Ja, det är ju riktigt dåligt.

Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.

Jag är korsallergisk mot flockblomstriga och korgblommiga växter. Där ingår bland annat fänkål, kummin, koriander, spiskummin, anis och dill plus grönsaker som kronärtskocka, jordärtskocka, morot, palsternacka, selleri och endiver. Några av dessa får mig att vrida mig på badrumsgolvet i plågor, andra ger "bara" magont och underminerar mitt immunförsvar. Badrumsgolvsväxterna ber jag att slippa - övrigt är hanterbart i små mängder, särskilt om det går att pilla bort.

Klar fördel att de flesta i familjen har doktorerat i botanik, kan jag ju säga! :D
 
Jag är korsallergisk mot flockblomstriga och korgblommiga växter. Där ingår bland annat fänkål, kummin, koriander, spiskummin, anis och dill plus grönsaker som kronärtskocka, jordärtskocka, morot, palsternacka, selleri och endiver. Några av dessa får mig att vrida mig på badrumsgolvet i plågor, andra ger "bara" magont och underminerar mitt immunförsvar. Badrumsgolvsväxterna ber jag att slippa - övrigt är hanterbart i små mängder, särskilt om det går att pilla bort.

Klar fördel att de flesta i familjen har doktorerat i botanik, kan jag ju säga! :D
Herregud! Ja, det låter i princip nödvändigt. :eek::D
 
Det känns som det är något du inte talar om. Vad serverar din släkting för mat egentligen? På de julbord/julmiddagar jag varit på så skulle det inte varit några problem att äta sig mätt åtminstone.

Äter ni bara ägg prinskorv, potatis, jansson prinsesstårta och sill till jul? Var finns bröd, smör, ost, sylta, julskinka, brunkål, rödkål, köttbullar, revbensspjäll, rödbetssallad, leverpastej, leverkorv, risgrynsgröt, ris á la malta? Och till påsk, likadant?

Vad serveras till exempel till jul eller påsk. Bara fisk varje gång och inga tillbehör som bröd, smör sallad, gräddfil?

För mig känns det som man måste medvetet satsa för att det inte ska finnas hyfsat med ätbara saker på en julmiddag även om du måste peta bort marsipanen på en princesstårta.

Nej, vi äter inte mer, då vi normalt sett bara är 7 st personer (varav 6 st tjejer/kvinnor - som ingen av de är jättestora i maten). Det skulle helt enkelt bli för mycket mat.
 
Ja, det är ju riktigt dåligt.

Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.

Av det som brukar vara i kryddblandningar och som är på "allergen-listan" (de 14 vanligaste allergenerna som är dem med krav om märkning) är det primärt selleri och senap som brukar ingå :). Allt som räknad till allergen ska stå framhävas i märkningen av ett livsmedel :).
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 749
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 506
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 955
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp