Slarvar med maten

Kom att tänka på en sak. Cigaretttaändaruttaget både i Volvon, Mercan och Scanian jag körde var 12v även om bilen i sig var 24 volt. På någon av dem så fanns även 24v-uttag men det såg annorlunda ut.
 
Jag har inte läst hela tråden så förlåt för ev. repris.

Korv i termos med hett vatten och sen göra pulvermos av vattnet?

Matigare macka: långtradarmacka, stekt ägg och köttfärsbiff eller kanske stekt korv?

Jag hade nog köpt en vattenkokare som funkar i bilen, löser en del ganska enkelt och för liten kostnad för att testa och se om det är något som är rätt för dig.
Äger ingen termos, eller tja ingen jag kan ha med mig i alla fall. Korv går förvisso att ha med kall.

Långtradarmacka? Vad är det för slags macka? Första gången jag stöter på ordet. :o

Har funderat på vattenkokare av andra anledningar, men just nu känns det inte aktuellt.
 
Kom att tänka på en sak. Cigaretttaändaruttaget både i Volvon, Mercan och Scanian jag körde var 12v även om bilen i sig var 24 volt. På någon av dem så fanns även 24v-uttag men det såg annorlunda ut.
Jag vet redan det där, men litar ej på det, en kollega satte sin matvärmare i fel uttag så maten brände nästan, en annan kollega eldade upp fläkten på sin kylväska, inte lätt att se vilket uttag som är 12 volt och vilket som är 24 volt när de ser likadana ut, därför bättre att va på den säkra sidan.
 
Hmmm, känns som det är dags att köpa hem lite ägg och prova. :p

Det tycker jag att du ska :up:

Om du gillar paj så brukar jag köpa färdig pajdeg i affären (ligger vid de färdiga pizzadegarna), den är faktiskt riktigt god och det är så mycket smidigare att göra paj när man slipper kleta med deg. Jag brukar göra med äggstanning, ost och strimlad skinka, det är gott med broccoli eller spenat i också.

En annan supersmidig grej som också går att äta kall är pizzabullar! Köp ett färdigt pizzakit, rulla ut degen, på med sås och det du vill ha i, rulla ihop och skiva. Lägg ut bullarna på en plåt, strö lite riven ost över och så in i ugnen :) ett tips är att inte ta för mycket fyllning, det blir svårt att rulla och rinner gärna ut när man skivat dem.
 
Kanske sugen på kall oboy som omväxling?
Mät upp mängden torrmjölkspulver i en flaska, enklast med tratt och få i det. Skicka i en liten del av vattnet när du ska ha det och skaka så det löser sig okej innan du har i resten av vattnet.

Jag använder torrmjölk jämt, finns olika sorter. En typ fettfri och en som är mera energi i.
 
Jag vet redan det där, men litar ej på det, en kollega satte sin matvärmare i fel uttag så maten brände nästan, en annan kollega eldade upp fläkten på sin kylväska, inte lätt att se vilket uttag som är 12 volt och vilket som är 24 volt när de ser likadana ut, därför bättre att va på den säkra sidan.
Var ju värre förståss. Blir att ha med mätare med då! Jag eldade inte upp någon telefonladdare iallafall.
 
Äger ingen termos, eller tja ingen jag kan ha med mig i alla fall. Korv går förvisso att ha med kall.

Långtradarmacka? Vad är det för slags macka? Första gången jag stöter på ordet. :o

Har funderat på vattenkokare av andra anledningar, men just nu känns det inte aktuellt.

Långtradarmacka är en MATig macka typ stekt ägg och köttfärsbiff/bacon osv.
Tänk Rastas stadiga utbud som en del arbetare väljer från menyn.
 
Det jag gillat med rågkusarna är att de känns lite nyttigare än vetekakan, men samtidigt varierar jag lite på mackorna för att det inte ska bli enformig, även ätit lingongrova, lite lättare att äta än rågkusarna men går inte ner lika lätt som vetekakan.

kanske borde se om affären har det där brödet man kan rosta (minns inte riktigt vad det hette, rasker eller nått), älskar rostade mackor med marmelad och ost, kan ju va något att äta på kvällarna innan sängen.
Det är inget fel på vetekakor. Det bästa är väl om du varierar brödsort. Variation är alltid bra för att få i sig all näring man behöver!
Du behöver ju tänka på att du ska få i dig maten och då är det bästa brödet det du faktiskt äter.
Rostas eller liknande rostbröd finns nog i alla butiker.

Sallad är jag kräsen på, men äter lite, ägg äter jag, makrill äter jag mer än gärna kan äta det direkt ur konserven utan mackor, tonfisk är ingen höjdare.

De enda storkoken jag klarar av att göra (och som även är gott att äta kallt) är typ ugnsstekt falukorv, lasagne och köttfärssås, däremot tröttnar jag väldigt fort på det om jag inte har mer att variera mellan, blir ju att jag äter samma i flera dagar då.
Gör storkok och så lämnar du några lådor i kylen men de flesta fryser du in. Då får du efter några matlagningstillfällen olika rätter i frysen att välja mellan och kan variera!
 
Det är 3 "dubbel mackor" på en dag, ibland 4 och sen färdigrätt när jag kommer hem. I nuläget ligger de endast i en plastpåse, som knappt tar någon plats alls.
De få gånger jag haft med mig "riktig" matlåda har det varit riktigt knöligt och opraktiskt då den ej fått plats i väskan och lätt ramlar ut.
Sen tror jag inte att en kylklamp eller kylväska magiskt kommer ändra något, därav anledningen att jag söker andra alternativ med de förutsättningarna jag har.
Men du kanske måste förbättra dina förutsättningar för att få en bättre mathållning?

Ifall du äter för lite så behöver du ha med dig mer mat. Om du inte kan ta med mer än tre dubbelmackor för du inte har plats så måste du ha en större väska eller en extre påse. Annars finns det inte någon lösning på den ekvationen.
Om du inte kan ta med dig tillräcklig mängd pga dessa praktiska begränsningar så spelar det ju ingen roll vilka förslag folk ger angående olika typer av mat.

Ang. matiga mackor så tycker jag det är enklare att ha saker bredvid när det ska tas med och ätas i bilen. Kaviar på mackan och ett kokt ägg i näven. Ost och gurka på mackan med korv eller köttbullar till. Skinkmacka med morotsstavar. Bitar av grillad kyckling till rågbröd. Eller en bytta med bönsallad. Alternativt ärtor, majs och tonfisk.

Gör två-tredubbel sats av paj i långpanna så får du många portioner (Lägg degen bara i botten och skippa att joxa med kanterna) Variera med olika fyllningar. Ta bitarna ur frysen på kvällen och lägg dem i kylskåpet så är de halvtinade på morgonen och heltinade efter några timmar i bilen.
 
Och vill du inte laga alls så finns det ju gott om t ex färdiga, färska pastasallader etc i de flesta affärer, som omväxling till Dafgårds 😊.
 
Just pastasallad tycker jag är något av det enklaste/snabbaste och godaste (!) som man kan göra, speciellt på sommaren. Jag brukar använda pastaskruvar (eller liknande). Under tiden som de kokar skär jag melon, salami/skinka, tomat/gurka och oliver. Sedan brukar jag också ha i fetaost. När pastan är färdig sköljer jag den i kallt vatten och blandar med övriga ingredienser = färdigt :) ! Ett gott bröd till, och någon dressing, och man har en mycket bra måltid.
 
@TheRedLightning Mitt intryck av din tråd (och tidigare mattråd/-ar) är att problemet inte handlar så mycket om själva ätandet, utan om fix idéer och brist på problemlösning. Kanske skulle du ha nytta av att arbeta med det litegrann? Istället för att tänka tusen tankar om varför något är omöjligt - bara gör, testa och se hur det blir.
 
@TheRedLightning Mitt intryck av din tråd (och tidigare mattråd/-ar) är att problemet inte handlar så mycket om själva ätandet, utan om fix idéer och brist på problemlösning. Kanske skulle du ha nytta av att arbeta med det litegrann? Istället för att tänka tusen tankar om varför något är omöjligt - bara gör, testa och se hur det blir.
Ja eller något annat. TS vill ju lösa detta men kan inte av någon anledning.
Jag tror @TheRedLightning att du behöver hjälp, eftersom detta pågått så länge.
En del mediciner kan också påverka matlusten, kolla detta om du tar någon
 
@TheRedLightning Mitt intryck av din tråd (och tidigare mattråd/-ar) är att problemet inte handlar så mycket om själva ätandet, utan om fix idéer och brist på problemlösning. Kanske skulle du ha nytta av att arbeta med det litegrann? Istället för att tänka tusen tankar om varför något är omöjligt - bara gör, testa och se hur det blir.

Jag håller med. Det blir nästan komiskt att läsa den här tråden när varenda förslag möts med ett ”det går inte”.
Du har ingen termos. Köp en?
Du har ingen kylväska. Köp en?
Du har en för liten väska. Köp en större?
Etc...
Med enkla och ganska billiga medel kan du ju få ordning på detta. Eller så fortsätter du bara äta färdigrätter, det finns så många olika typer av färdiga måltider att variera sig emellan att det inte borde vara några som helst problem att få i sig ordentligt med mat och näring.
 
Kylväska behöver inte ha uttag. Jag har en helt vanlig som håller kylan många många timmar sen dubbel uppsättning frysgrejer på det så blir det jätte bra.
Finns mycke kallt man kan ta med potatissallad å nå färdigt kallskuret kött är kannon om jag får sägs det själv.
Sedan finns det mattermos med om man vill ha varm mat. Utöver tillexempel dafgåtds så finns det färdiga soppor tillexempel utöver dom svindyrs i kyldisken. Asiatisk grönsakssoppa på tetra pack är min favorit där helt underbar och inga stora bitar.
Latmat är oxå underbart folie pack är helt klart underskattat brukar tillexempel ta köttbullar skiva upp potatis lite smör å svartpeppar och skocks in i ugnen. Struntar man i snabben kan man sätta in paketet vrida på ugnen å hoppa in i duschen så är maten klar sen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 079
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 825
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp