slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid?

Om jag kan få bort ena fodringen så skulle jag klara det utan hjälp vilket skulle kännas väldigt bra. De är så lättfödda så jag kan inte ge dem fri tillgång. Har blandat in halm i höet så att det ska vara mer att pilla med och dryga ut tiden mera också. Hur skulle ni gjort?
Någon som har en liknande situation och löst det bra?
Hur går era tankar?

Återgår till ursprungsfrågan i tråden istället.
Foderautomater kan det vara något med nät i? Beror på om du har hagarna så du får tillgång till ström. Annars tipsar jag om fodergrindar med sk äthage styrs av timer. Men det har du nog redan fått tips om här.

:idea:Om du har någolunda platta hagar skulle du kunnda trycka in foder i en stor plastboll med äthål eller fodertunna med äthål där lockat sitter på ska kunna rulla fritt. Ungefär som lekbollarna till häst. Men har inte prövat idén i praktiken så jag vet inte om det funkar.

Ratar de halmen? Halmvärdet varierar men är oftast lite lägre än hö eller hösilage har jag upptäckt även om det vissa år ligger skrämmande nära. Ett foder som kanske inte lika gott som hö och hösilage men som ändå gör att magen inte blir tom. Sätt halm runt en bal eller häng upp nät så det dinglar fritt , det räcker för det mesta länge. Fodra sedan med vanligt grovfoder när du har tid att vara i stallet. Fungerar rätt ok för min, inte optimalt men bättre än helt fritt.

Har prövat att fodra enbart med halm åt min lättfödda och hon åt det då inget annat fanns men sedan får man räkna noga på foderstaten så att protein och mineral/vitamin nivån är tillräcklig. Fick sluta med enbart halm då jag inte fick tag på tillräckligt många balar nu på vårkanten, stor efterfrågan där jag bor tydligen. Kostar en del i fodertillskott förståss men det får man ta.

Lycka till!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Frågan är inte bara ekonomisk, jag kan gott ge min häst så mycket hon önskar rent ekonomiskt, men jag är rädd om hälsan också, jag har aldrig testat men misstänker att hon lätt kommer att föräta sig. Hon säger sällan nej till extra mat.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Har du någon källa angående tandproblemen?
Det är nämligen en av de saker jag inte gillar med näten, ättställningen blir fel. Samtidigt har mina som under långa perioder ätit både med betesbegränsare och ur nät - inte fått minsta lilla märkbar negativ påverkan på tänderna.

Nu minns jag ingen skriven källa (kan försöka söka) men som jag har förstått det så maler tänderna annorlunda när hästen inte äter från marken utan från högre höjd. Något som ska ge bettproblem och hakar. En hästtandläkare borde ha svar på detta.
Ett slowfeedingnät på marken borde därför vara långt bättre än ett som hänger men då finns det ju andra skaderisker.
Att själva nätet skulle påverka tänderna har jag inte hört.

En sådan här lösning men ännu lägre hänghöjd så att ätställningen blir så låg som möjligt är nog den enda nätlösningen jag skulle kunna tänka mig.
564268_417501511679025_967867748_n.jpg


Jag såg dock en liknande lösning med två tunnor ovanpå varandra där den nedersta stod på marken och med en kedja i mitten (fastsatt i utgående balk samt nedgrävd nertill) där man skurit ut "fickor" längst ner så hästen fick dra ut höet är min optimala lösning. Där fanns en tyngd längst upp i översta tunnans lock och så stoppade man in en höbal i vardera tunna (självklart inget lock emellan).
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Även lågt så blir det knasig ätställning just när de drar ut, det borde dock mer påverka nacke etc (muskulärt) än tänderna - för ingen häst jag sett står kvar med huvudet snett eller liknande när de tuggar. Och som sagt, ett år med all mat genom nät eller munkorg (betesbegränsare) gjorde inget synbart med tänderna. (Även om jag ändå inte gillade det). Därför jag var nyfiken på om det fanns forskning.

Att de stundtals står i 'fel' ställning spelar nog ingen som helst roll, de kan ju stå och sträcka sig efter löv, knapra bark på träd etc. Utan är nog bara om det är hela tiden (typ hästen står vid nätet - som hänger jätteknas - 20 h per dygn)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Så här är ser våra buntar ut med Slowfeedingnät.
mg_3672_50e963809606ee4c167782f7.jpg


Inge spill i hagen och det regnar inte i bunten.Hästarna verkar gilla att stå och pilla efter maten =)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Även lågt så blir det knasig ätställning just när de drar ut, det borde dock mer påverka nacke etc (muskulärt) än tänderna - för ingen häst jag sett står kvar med huvudet snett eller liknande när de tuggar. Och som sagt, ett år med all mat genom nät eller munkorg (betesbegränsare) gjorde inget synbart med tänderna. (Även om jag ändå inte gillade det). Därför jag var nyfiken på om det fanns forskning.

I mitt fall med de två tunnorna så tror jag inte att det skulle påverka ngt muskulärt eftersom de fick tag på en bra tuss som de sedan kunde äta "som vanligt". Där ser jag ett betydligt större problem med bilden som jag visade eftersom hästen där bara får ut lite pill genom nätet och därför måste stå längre tid i knasig ställning.

Att de stundtals står i 'fel' ställning spelar nog ingen som helst roll, de kan ju stå och sträcka sig efter löv, knapra bark på träd etc. Utan är nog bara om det är hela tiden (typ hästen står vid nätet - som hänger jätteknas - 20 h per dygn)

Jag tror inte heller att ngn kort stund spelar någon större roll men hästen väljer ju låg ätställning direkt den har ett val. När jag får mer tid ska jag försöka söka, jag minns till och med en tecknad bild som pekade på just tandnötningen men var jag har sett den har jag faktiskt ingen aning om!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Här hittade jag en studie som i alla fall berör ämnet

http://stud.epsilon.slu.se/4689/11/...campaign=cmp_133319&utm_source=getanewsletter

Har inte orkat läsa den utan sökte bara på tänder, klipper in ngt stycke

"Vid utfodring i framför allt matreduceraren la hästarna huvudet
på sned för att komma åt fodret. Om det då är svårt att komma åt fodret resulterar det i att denna position vidhålls under en längre tid. Om små tussar av fodret kan dras ut genom gallret kan dessa sedan tuggas utan att
hästen behöver ha kontakt med gallret
vilket borde minska en eventuell negativ effekt av en onaturlig ätställning. Det kan även finnas risk för att hästens tänder och läppar påverkas negativt om hästen mestadels av tiden måste ha kontakt med utfodringsanordningen då den äter."

"Mätning av foderkonsumtionen då hästarna utfodrades i matreduceraren gjordes bara under första omgången. Detta då det var för svårt för hästarna att komma åt fodret. I två av tre boxar fanns märken av tänder dels på den övre trädelen av matreduceraren, men även på boxdörrarna. Detta tolkades som att hästarna hade upplevt frustration och stress över att inte komma åt fodret.

"Vid användandet av hönät ät det viktigt att hästen inte kan fastna i näten. Risken att fastna gäller framförallt skodda hästar. För att undvika att hästen fastnar i nätet samtidigt som hästen ska ges en så naturlig ätställning som möjligt kan nätet läggas i en låda. Hönätet måste dock sättas fast för att
hästen inte ska kunna flytta på nätet.
Hönätet kan även hängas upp på en vägg så att det hänger ner i lådan för att undvika att hästen kan komma åt nätet med hovarna (Lind, 2012 personligt meddelande). Detär dock viktigt att tänka på att lådan ska tåla en
hästspark och att den inte blir så hög eller bred att hästen inte når fodret (Ventorp & Michanek, 2001). Vid användning av hönät till rundbal behövs även här någon form av skydd runt balen så att inte skodda
hästar kan fastna (Lind, 2012 personligt meddelande)"
nde)."
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Hittade också en vanlig blogg, d.v.s. ingen direkt vederhäftig källa men som säger samma saker som jag själv hört av hästtandläkare.

"Vill också tipsa om att inte ge era hästar hö i hönät eller i högaller. Varför? Jo, hästens käkar rör sig i sidled när den tuggar. På det sättet slits tänderna jämnt och salivproduktionen blir maximal. Hästen kan bara tugga på detta sätt om den håller huvudet i naturlig ställning, som när den betar gräs. När hästen äter från ett hönät eller högallet måste den hålla huvudet högre. Detta kan leda till att tänderna får vassa kanter eller hakar. Ge era hästar grovfodret så långt ner till marken som möjligt :)"

Nu orkar jag inte söka mer, tråkigt att jag inte hittade ngn annan studie, kanske någon annan har bättre lycka!;)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Fast åtminstone mina tar tuggor ur nätet, och tuggar med huvudet nere vid mark.

Men om de står och "tar strå för strå" och har kvar huvudet i samma ställning när de tuggar, då blir det ju knas. Å andra sidan är det väl så det är meningen de ska göra, även om mina inte begripit det ;) (De fungerar ju inte med nät, de tömmer dem på nolltid)

Såhär ogillar jag dock att de gör, när de rycker "uppåt" (filmen visar en årings första möte med ett SMHN). Dock syns ju det att de sällan tuggar annat än med huvudet normalt (om än i boghöjd).
http://www.youtube.com/watch?v=ObmFwpB2uFo
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det enda som dessa hemska nät åstadkommer är undernärda hästar med tandproblem.

Eller?

Vi har nu efter 1 säsong med slowfeednät inte haft så snygga hästar!

Eftersom att vi har fri tillgång så måste ättiden saktas ner för dessa, speciellt då det är ytterst svårt att få tag på silage med lite lägre värden där de kan äta absolut fritt utan att se ut som tunnor.
Hästarna får trots näten i sig bra nog med grovfoder per dygn..de har i alla fall så de klarar sig och blir över..det är över minimumgiva med råge-

Att ha i nät har sina fördelar hygieniskt också..många hästar på fri tillgång med lös mat blir sjuka för att de står i maten, bajsar i maten osv..kolik brukar komma som ett brev på posten.


Vi ser bara positiva effekter:
-Hästar som inte matstressar
-Hästar som inte är understiumulerade på något vis
-Hästar som gör annat i hagen än bara äta
-Hästar som är lugna och harmoniska dygnet runt då de alltid har tillgång till mat
-Hästar som håller sig normalhullade istället för överviktiga
-Mindre spilld mat som hästarna inte stoppar i sig efter att ha stått/klampat runt i det, minskad risk för foderrelaterade smittor/sjukdom


Vidare är det bra mycket mer vanligt med feta/överviktiga hästar än lagomhullade eller underviktiga i min värld. På 10 hästar är 8 minst feta...

Har heller aldrig hört talas om att det skulle vara vanligt med tandskador pga äthöjd vid nät tex, vanligare är det nog med bettskador..
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.

Ja du. Som med människor blir hästar feta av för mycket MJ in och för lite ut. Vi har för bra foder idag och rider hästarna för lite helt enkelt. En del raser är även extremt lättfödda. Plågsam ätning? Håller inte med om det. Näten skulle knappast sälja så bra om de inte var bra eller hur?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Och dessa frågor efter att du sågar du slowfeeding nät utan att kunna underbygga din motivering till att de är plågsamma? Har du någon som helst erfarenhet av att använda dem på glupska feta hästar?

Självklart är hästar överviktiga pga en eller flera av följande faktorer - för mycket mat, fel mat, för lite motion i förhållande till intag, olika åsikter om vad som är för gott hull hos häst och olika foderbehov (vissa är mer lättfödda än andra).
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Att säga att beviset för att något är bra för att många använder det är som att säga att rökning är bra för att många röker.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Kan du berätta för mig vilket foder som gör att en häst kan äta 20 kg per dygn och ändå inte få i sig mer än 40 MJ?

Jag ger ju inte via slowfeeding eftersom de äter för fort ändå, men jag lovar att hästen hellre skulle pilla med ett nät i 2 h för att få i sig 1.5 kg - än äta upp maten på 15 min och sen stå utan i nästan 4 h innan den får äta 15 min igen. Så för hästen är nog portioner "plågsammare" än nät om det fungerat!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har inte sagt att något är bevisat alls utan att det verkar fungera och att det fungerar för mig, och flera med mig har uppmät en ökad ättid - alltifrån några procent och upp till det dubbla eller så - så det primära syftet uppnås åtminstone delvis för så många.

Jag undrar vad du har för belägg på att det inte fungerar. Vad är din erfarenhet eller vad du nu har för källa. Ingen har påstått att det fungerar för alla, exempelvis är det direkt olämpligt för svårfödda hästar som blir magra som du tog som exempel. jag är särskilt intresserad av tandproblem då det är något jag funderat på när jag ser min hästs ätteknik. Nu står hon sällan inne så risken är minimal som det är nu men det kan ju ändras i framtiden.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Att säga att beviset för att något är bra för att många använder det är som att säga att rökning är bra för att många röker.

Ja det var ju också ett svar :D Fast med rökningen har du ju en poäng.

Du verkar mest vara ute efter att skapa debatt men ger inget bevis för dina påståenden om tandskador eller att näten ger undernärda hästar etc. Upp till bevis!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Kan du berätta för mig vilket foder som gör att en häst kan äta 20 kg per dygn och ändå inte få i sig mer än 40 MJ?

Men målet kan ju inte vara att proppa i dem 20 kg per dygn? Eller missförstår jag helt din fråga:o


*kl*
Jag tror ju hellre på många små portioner än nät men nät är såklart mer arbetsbesparande. Hästar rids och jobbas generellt alldeles för lite idag (speciellt långskrittningen som faktiskt tar ordentligt med tid från ätandet hoppas oftast över) och det är svårt att få tiden att räcka till om man själv ska ge alla portioner (här har ju Alex löst det föredömligt med sina "självutlösande" påsar).
Jag tror nätens popularitet i stort beror på att det blir arbetsbesparande jämfört med att ge portioner. Min farhåga är dock att den ofta felaktiga ätställningen ger både muskelspänningar och bettproblem om maten äts för högt upp. Går det att dra ut rejäla tussar (utan allt för mycket muskelkraft) som hästen kan äta på marken blir ätställningen bättre men då börjar också nätet förlora sin funktion.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det vore bra med exempel och forskning/iakttagelser på negativa effekter med smhn, men att bara säga det är skit utan något tecken på att man har erfarenhet (snarare tvärt om) som kenneth ger ingenting. Jag tror som du att populariteten beror på tidsbrist, men också en önskan om längre ättid, bara för att man fodrar 10 gånger om dygnet så ökar det inte ättiden i sig för det behöver man näringsfattigare mat, förbruka mer energi eller göra maten mer svårtillgänglig.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Sar - Nej målet är att få en vettig ättid per dygn. Om man inte ska använda någon slags slowfeeding så återstår ju bara att öka maten. Och Kenneth ansåg det fanns bättre sätt än SMHN för att ge dem en dräglig tillvaro.

Jag undrar vilken. Jag ger ca 9 kg per dygn till stor D-ponny, splittat på sex givor var 4e h. Det ger en total ättid per dag på 90 minuter :(
Kunde SMHN öka den vore jag lyrisk. Alt är att öka maten, och sån mat som skulle krävas för det finns ju inte, därför jag undrade hur Kenneth menade man skulle göra?

För även om jag genom att automatisera har lyckats sprida målen över dygnet, så är ju ättiden lika kort per dygn som om han fick 9 kg till frukost och sen inte en smul.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 525
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 859
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 033
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp