slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Har mina spända mellan 2 tallar sså de hänger fritt o dinglar , för mina funkar de bäst när de inte liksom kan få fast näten mot något . Sedan spelar ju rutstorleken in också så klart.

Är dina hästar skodda?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Slowfeedingnät är en hemsk uppfinning. Låt hästen få äta det den ska på ett normalt sätt!

Det är ju precis det man vill åstadkomma med näten. Deras matsmältningssystem är ju inte gjort för att de ska kasta i sig en stor mängd mat på kort tid. Jag vill att hästarna ska äte länge och lite i taget just för att de mår bäst av det.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

kl

Näten funkar bäst när dom får hänga fritt, sedan kan vissa typer av hö vara svårare/lättare att dra ur än andra.

Men hur gör man med skodda hästar? Att låta näten hänga fritt är ju en risk om de vevar med frambenen (vilket båda mina gör) och fastnar med skorna i maskorna. Jag vill ha nätet så säkert som möjligt samtidigt som de får äta långsammare. (ja förhoppningsvis).
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Här är en tanke. Varför är det så viktigt att hästen måste äta varje minut på dygnet? Genom att se till att den är tvungen att pillra i sig de strån den lyckas få ut genom näten så tvingar man hästen att inte göra något annat.

Tror du hästarna har svårt att få ut hö ut näten? Det stämmer inte alls. :crazy:
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.

En sund hästhållning är väl vad man vill att alla ska ha? Det är inte frågan här. Så klart en häst (eller människa, hund eller vad som helst) blir tjock om den får för mycket mat i förhållande till motionen. Motion och träning mår hästarna bra av och självklart ska de tränas så de blir friska, starka och smidiga. En uträknad foderstat ska de också ha tycker jag. Jag vill att mina hästar ska må bra både fysiskt och psykiskt. Plågsam ätning vill jag absolut inte utsätta dem för, men det har vi heller inte diskuterat i tråden. Kan du inte hålla dig till vad jag faktiskt frågade om från början så tycker jag du kan lämna tråden. Att bara skriva dumheter för att reta upp folk känns väldigt onödigt. Vi har förstått din inställning till nät för många inlägg sedan.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

KL
Jag hann inte kolla tråden igår och ser ju att det blivit väldigt många svar. Jag har bara skummat allt än så länge men ska läsa mera när jag har mer tid. Roligt att det blev ett sådant gensvar. (både positiva och negativa åsikter är intressant).
Nu under sommarhalvåret är behovet av långsammare ättid egentligen inte så stor. Det börjar ju växa både här och där och då finns alltid någonting för hästarna att gå och pilla i. Det är egentligen vintertid som behovet är som störst. Jag vill inte att de ska bli tomma i magarna för länge (med risk för magsår) och eftersom de är glupska rackare så vill jag prova nät. Jag vill inte att hästarna ska äta högt så därför vill jag ha näten väldigt nära marken/golvet. Där kommer ju problemen med skorna in i bilden. En trälåda med ett galler ovanpå som sjunker ner i takt med att hästarna äter är vad jag helst skulle vilja ha, men någon snickare är jag inte så jag tror inte jag fixar en sådan. Är det dumt att ge upp tanken?
Jag har inte planer på att ge alla mål i hönät till hästarna heller utan tex frukost och lunch eller lunch och tidig kväll och som jag skrev, framför allt under vintern. Att jag provar nu trots att det börjar växa är för att min stora är utan skor för tillfället och jag ville passa på.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har provat låda med galler, men det var dela svårt få galler med små rutor nog, dels slet mina tussar genom gallret och utnyttjade mothållet och sen hade jag problem med att gallret hakade fast så se inte kom åt maten. Så tror mer på att maten successivt faller ner - men då är problemet med hästar som utnyttjar mothåll kvar..
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.

Jösses..

Och som svar på din seriösa fråga: Många hästar lever under välfärd idag pga grovfodret där vi börjar få för bra värden för att främst ha på fri tillgång i praktiken. Producenterna är de som avgör värdena många gånger, som hästägare är det ganska svårt att påverka. Fina värden vill ju alla ha, men i syftet för fri tillgång till häst blir det i många fall annat än helt optimalt med för bra värden egentligen
Givetvis är det hästägarens ansvar för i vilket skick sin häst är i.

Det som finns att välja på i vissa lägen är antingen att: a, svälta hästen genom att erbjuda mindre mat och ständigt ligga "för lågt" (vissa gör detta vilket i mina ögon är djurplågeri) tuggbehov kan aldrig uppfyllas här

b, ha på fri tillgång (som är naturligt) men att kunna sakta ner och begränsa ätmängden en aning, hästens tuggbehov och ständiga behov av födosök blir uppfyllt

Men jag lovar dig, hästarna är fullt kapabla till att sätta i sig 20kg per dag i hagen ändå..så vidare svältfödda riskerar ingen att bli det har du inget belägg för i alla fall. Det finns inga bevis på skador av varierade äthöjder eller som du menar onaturligt - direkt skadligt. Det finns mycket för hästarna som är så onaturligt, men som de inte tar skada av ändå.

Exakt vad är det som är plågsamt i din mening - kan vår hästhållning någonsin, helt ärligt benämnas "naturlig"?
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det som finns att välja på i vissa lägen är antingen att: a, svälta hästen genom att erbjuda mindre mat och ständigt ligga "för lågt" (vissa gör detta vilket i mina ögon är djurplågeri) tuggbehov kan aldrig uppfyllas här

Vad menar du med att ligga för lågt, det som enligt dig är djurplågeri?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har provat låda med galler, men det var dela svårt få galler med små rutor nog, dels slet mina tussar genom gallret och utnyttjade mothållet och sen hade jag problem med att gallret hakade fast så se inte kom åt maten. Så tror mer på att maten successivt faller ner - men då är problemet med hästar som utnyttjar mothåll kvar..

Jag misstänkte att det skulle vara svårt att få till riktigt bra. (men i :teorin låter det väldigt bra). Bra att få höra från någon som provat. Såg en artikel där de hade spänt gallret i botten med kraftigt gummi som drog gallret nedåt. Det såg väldigt bra ut men är nog svårt att få ett jämnt drag. Det är inte lätt att ha glupska och lättfödda hästar. Jag kanske inte ska jobba ihjäl mig för detta ändå? Under vintern har de alltid halm art tugga på i ligghallen om de vill så det borde inte gå någon större nöd på dem. Men jag klursr nog lite till så får vi se vart tankarna landar. :)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag provade det med, gummiremmar. Inte så svårt få jämnt drag - men de ryckte ändå tussar. Och för att få jämnt drag krävdes en del trixig spänning så blev tidsödande fylla.
Men stora problemet för mig, oavsett vad jag provat, är det att de drar tussar. Såfort det finns ett mothåll - och det finns det ju alltid - drar de tussar. Inte alls sådär fint plocka strån inte :(

Hönätskuddar på mark har fungerat bäst. Fast smarta kreatur står på det - och skapar mothåll. Men generellt så något som följer med när de drar och inte har stopp har funkat bäst.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Ingen skriver något om halm? Jag portionerar ut höet 5 ggr/dag små portioner, men däremellan har de alltid halm. Oftast plockar de väldigt mycket i halmen och tar bara det fina men de har ju friheten att välja. Tycker hästarna är väldigt harmoniska.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Halm ja. Här gör det inget för tuggtiden - äts i samma fart som annat. Däremot ökar det TS så förr gav jag silage + halm, bytte ut några kilo halm mot silage. Det kan jag inte göra längre sedan flera år - han är dammkänslig.

Men att ha fritt halm - katastrof. Han sätter i sig mängder, och 8 kilo halm är hela hans energibehov för ett dygn :S

De små däremot de äter inte lika ohejdat, däremot får de heller inte halm pga herrns allergi.

Men här löser för L halm inget mer än ökar TS - vilket i sig är skitbra! Men ättiden är densamma.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tillägg förresten. Är väl eg mest riktat till Kenneth/ev andra som delar åsikten att det är elakt mot och plågsamt för hästarna att behöva kämpa för maten med SMHN

Någon skrev tidigare idag om att nu är det ju sommar och gräs, och nu när jag läste ang att plocka i halm så kom jag att tänka på en sak.

Mina hästar går inte på bete/gräs. De går på grus och/eller stampat jordgolv. Men på det stampade jordgolvet så något litet strå letar sig ju upp här och där. Hästarna går med näsan i backen dagarna i ända och letar dessa förlupna strån. Det märks TYDLIGT hur mycket mer harmoniska de är (ffa store herrn, han som äter snabbast och är mest lättfödd sett till storlek). De blir alltså inte ett smack stressade eller tycker det är "plågsamt" att slita hårt och länge för minipyttelite mat. Och det ÄR ju så hästar är naturligt, bara se på vintern - de kan gräva en kvart genom snön för att hitta tre förskrämda strån. Sen gräver de vidare bredvid.

När jag tidigare om åren provat en massa varianter på nät osv, så något jag alltid förbluffats över men vet andra som har precis samma erfarenhet är att hästarna nästan unisont väljer maten i nät före den 'lösa' maten. När jag lagt ut halva givan fritt och halva i nät t ex, så de går på näten först. Sen äter de resten.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Att inte ge hästarna tillräckligt tuggbehov..eller att de fodras med för långa mellanrum så de går hungriga ofta, vilket leder till stress, ev magsår etc. Hästarna kanske får i sig det de behöver näringsmässigt..men de får tillgång till fodret för sällan som kan få andra ohälsosamma följder.
Tex relaterat till kvällsgiva portionerat i box (vanligt): Det går inte att bortse ifrån att många hästar fortfarande nattetid kan stå utan grovfoder i 12 timmar när kvällsgivan tagit slut..
Ifall man klockar hur lång tid det tar för en häst att äta upp varje uppdelad portion, inser man snart hur lite länge maten räcker.

Detta är i mina ögon sett, vad folk gör och det tycker jag är förkastligt och ja, djurplågeri när man ser hur stressade djuren blir av det, alternativt blir sjuka. Att hästar inte klarar av/mår bra att gå utan grovfoder för länge, det vet vi. Att hästar inte hetsäter mycket och sällan är något vi också vet, de behöver äta lite åt gången och ofta.

Därför tycker jag näten är bra, man kan erbjuda så att hästarna har mat hela tiden, dygnet runt men att man får en chans att begränsa mängden de sätter i sig ändå och kan hålla koll på hur mycket de äter trots fri tillgång. Överviktiga hästar är som sagt inte hälsosamt det heller.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det jag ville få fram var i alla fall, att målet borde vara att alla hästar ska kunna erbjudas fri tillgång till den grad att de själva kan bestämma när de äter.

Alternativt absolut inte för lång tid i mellan tillfällena de erbjuds grovfoder.
-Detta tycker jag dock ser ut att vara svårt att uppnå och hästar står för länge utan grovfoder trots det än idag..fast vi borde veta bättre och många håller tyvärr kvar i gamla traditioner "för att det alltid varit så" och ger hästen mat 3ggr per dygn, vilket i min värld inte är optimalt alls eftersom att tiden med tillgång till grovfoder/tuggbehov inte kan uppfyllas.
Vid portionering är det vanligt att de äter för stor mängd på för kort tid oftast pga hungerstress många gånger - inte heller bra.

Det kvarstår dock att inte alla hästar kan äta helt på fri tillgång eftersom att de blir för feta utan behöver en form av begränsning, utan att de behöver svältas eller gå hungriga hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Nät minskar inte ättiden för vare sig Alex eller mina ponnyer, de klurar ut hur de ska hålla näten stilla och sen säger det tjoff!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Att inte ge hästarna tillräckligt tuggbehov..eller att de fodras med för långa mellanrum så de går hungriga ofta, vilket leder till stress, ev magsår etc. Hästarna kanske får i sig det de behöver näringsmässigt..men de får tillgång till fodret för sällan som kan få andra ohälsosamma följder.
Tex relaterat till kvällsgiva portionerat i box (vanligt): Det går inte att bortse ifrån att många hästar fortfarande nattetid kan stå utan grovfoder i 12 timmar när kvällsgivan tagit slut..
Ifall man klockar hur lång tid det tar för en häst att äta upp varje uppdelad portion, inser man snart hur lite länge maten räcker.

Detta är i mina ögon sett, vad folk gör och det tycker jag är förkastligt och ja, djurplågeri när man ser hur stressade djuren blir av det, alternativt blir sjuka. Att hästar inte klarar av/mår bra att gå utan grovfoder för länge, det vet vi. Att hästar inte hetsäter mycket och sällan är något vi också vet, de behöver äta lite åt gången och ofta.

Därför tycker jag näten är bra, man kan erbjuda så att hästarna har mat hela tiden, dygnet runt men att man får en chans att begränsa mängden de sätter i sig ändå och kan hålla koll på hur mycket de äter trots fri tillgång. Överviktiga hästar är som sagt inte hälsosamt det heller.

Rent generellt håller jag med dig, att det är det idealiska att kunna erbjuda hästarna mat hela tiden, och att deras tuggbehov tillgodoses. Dessutom är jag närmast rabiat med att hästar INTE ska stå hela nätter utan mat osv.

Men likväl så i dina ögon är jag nog en djurplågare... Min stora har en tuggtid på 90 minuter per dygn sammanlagt. 15 minuter var fjärde timme. Thats it.

Samtidigt så jag har slitit som ett djur och slagit knut på mig själv för att lösa fodring/mat åt mina hästar på bästa sätt. Det är ett under att JAG inte utvecklat stressrelaterat magsår...

Att tycka att "näten löser det" är ganska naivt. Mina tömmer nät med ohälsosam fart. Även hästar som aldrig mött ett nät. Jag köpte en liten B-ponnyåring förra året. Han fick sin nattamat i SMHN. En B-ponnyåring och han tömde nätet på 5 kg på lika många h. Han drog i sig 12 kg ur nät på en natt utan minsta problem. Jag satte dubbla nät. Sen satte jag trippla nät. Sen skrev jag en tråd och undrade VILKA hästar SMHN egentligen fungerar på... För INTE är det för de som verkligen, verkligen behöver det iaf? Dvs de där lättfödda små ätmaskinerna...

Sen gav jag upp och inlemmade honom i timersystemet där portioner kommer med jämna mellanrum, men ingen fri tillgång.

Så, jag har två val om man ser det strikt. Erbjuda portionsmat och åt helvete för dålig tuggtid - eller låta dem äta sig feta och sjuka. Alltså har jag valt (även om jag fortfarande skulle hugga av min ena hand för att de skulle kunna få äta större del av dygnet) att ge små portioner ofta. Men det hjälper bara mot att inte stå på tom mage länge (mina får var 4e h) - det hjälper inte ett skit mot tuggtiden.

Och innan det gamla argumentet tas upp - så NEJ, de vänjer sig inte. Alla tre är uppvuxna på fri tillgång. Två åt sig feta på det (den ena hos mig den andra inte hos mig). Jag tänker inte ge den tredje (den som nu är tvååring) en chans att göra detsamma... Men det innebär alltså att jag, apropå djurplågande, har en tvååring som inte har fri tillgång och som får portionsmat var 4e h han med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 531
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 866
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 044
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp