slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.

Tänk om höbönderna nån gång kunde fatta att hästägare inte är en homogen grupp där alla vill ha grovfoder med 10 MJ/kg utan börja tillverka grovfoder med olika energiinnehåll. Min häst mår bäst av hö med 5 MJ/kg.

Möjligt att det är väldigt svårt att få till med grässorter, väder, hyfsat proteininnehåll och hyfsade mineralkvoter.

När man påtalar detta för de bönder jag haft att göra med så rycker de bara på axlarna. De får sålt sitt hö i alla fall så varför anstränga sig?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Men om andra hästar inte bosätter sig i balen och hästen är kontrollerad för mask och dessutom till synes frisk i övrigt?
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tänk om höbönderna nån gång kunde fatta att hästägare inte är en homogen grupp där alla vill ha grovfoder med 10 MJ/kg utan börja tillverka grovfoder med olika energiinnehåll. Min häst mår bäst av hö med 5 MJ/kg.

Möjligt att det är väldigt svårt att få till med grässorter, väder, hyfsat proteininnehåll och hyfsade mineralkvoter.

När man påtalar detta för de bönder jag haft att göra med så rycker de bara på axlarna. De får sålt sitt hö i alla fall så varför anstränga sig?

Fast det är inte höböndernas fel riktigt. Det är mellan svårt och omöjligt att få fram ett hö med 5 MJ/kg foder och bibehålla proteinet på en vettig nivå. Och med lättfödda blir ett proteinsvagt illa för man får en massa MJ av kompletteringen.

Det är svårt komma under ~9 MJ/kg TS utan att proteinet går för lågt. 9 MJ/kg TS blir 7,5 MJ/kg hö.

5 MJ/kg är som halm (halm kan för all del ligga högre än 5 MJ) och det säger en del.

Sen ÄR det ett problem med de bönder som inte ens försöker så långt det går producera vad kunden vill ha, samtidigt så säljer de så...

Min silageproducent lägger sig medvetet kring 6 MJ/kg foder, TS 60 - 65% och en kvot på minst 6. Det säljer till den absoluta majoriteten av hästägarna. Jag och några flera med mig vill ha lite annat, och jag t ex specialbeställer. Jag vill ha det blött (50% TS), och jag vill ha så lågt MJ och så högt protein som möjligt. Lågt socker. I verkligheten hamnar man när det går perfekt på 4-5 MJ/kg foder och en rejält hög kvot.
Löses oftast med andraskörden. Över 10 år så är det väl 2 år som han inte riktigt lyckats.

Samtidigt så för att det ska bli lönsamt för honom så krävs att jag köper tillräcklig mängd. Om jag skulle backa ur i slutänden står han där med ett stort parti silage med låg efterfrågan på. Så nuförtiden köper jag oftast hela hans andraskörd innan den ens är slagen...

Så det är ju säkerligen en kombination, sålänge bönderna får sälja utan analys etc kommer de inte analysera. Och även de som anstränger sig mer, så de måste ju försöka sikta på att producera det som säljer bäst/säkrast. Men om FLER dels kräver analys och inte köper grovfoder som är skit (kass kvot t ex) och FLER faktiskt går in och försöker "önska" sig vissa värden så kommer det ju avspeglas. Men som sagt, hur mycket som helst kan man inte göra åt värdena - tyvärr =/
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Då har dom försket fel, det är inte tiden som räknas....det är mängd! dom kan inte äter mer än vad dom bli mätt av!
Vid vinter fodering av fält torket timotey äter mina sina ränson av 2kg var 1-1½tim. sen klara dom sig 4-5tim för att processa, näste mål är när gammle maren börja skrika "NU VILL JAG HAR MATT" och sparka på badkär så det hörs i hela byn :arghh:

Värja plåga har sitt skri, men mätt man tiga still. Gäller aven häster ;)

De kan inte äta mer än de blir mätt av? Problemet är ju att vissa hästar aldrig tycks bli mätta, andra hästar äter innan de blir mätta mycket mer mat än vad de behöver och blir feta.

Hästar är inte som människor och behöver processa maten i X timmar förresten.

Men ang det här med att inte äta mer än de behöver etc. Min lilla ungponny, han tyckte det här med silage var så gott så gott när han flyttat hit. Han åt och åt och åt och åt. Tills maten var slut. La jag in 5 kg åt han upp det och var sen nöjd och glad och la sig och sov, och inte stressad på morgonen. La jag in 10 kg åt han upp det och var sen nöjd. La jag in 15 kilo åt han det.. Ja du fattar. Han åt upp allt som las in. ÄVEN om det innebär att han på morgonen var så övermätt att magen stod i fyra hörn, och hade hästar kunnat kräkas hade han det. (Han var så mätt så han stönade, och hade vid ett par tillfällen kolikkänningar).

Han började givetvis bli tjock, det är på tok för mycket mat för en liten B-ponnyåring med de mängderna.

Han fick begränsad giva helt enkelt, och portioner. Lika nöjd och glad för det var han, men vikten höll sig bra och han slapp vara sådär övermätt. Han har heller inte på något vis börjat hetsäta eller stressa mer kring mat eller något.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag tar hellre en låg kvot än för högt MJ. Potatisprotein is the shit :)

Men om du vill ha ett hö med 5 MJ/kg, varför inte satsa på halm som basen om du hittar halm av bra kvalitet? Det ligger ju precis där du vill och sen kan du proteinkomplettera med lucernhack och om du vill lite PP med?

Och ja, i valet mellan alldeles för högt MJ och för låg kvot tar jag med den låga kvoten, men jag föredrar att slippa proteinkomplettera. Både för jag tycker de ska käka grovfoder så långt det går, och dels för mina inte är så särdeles förtjusta i den krubbmat som finns att tillgå (lucern/pp)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tack för siten.
Time Budget, hmmmm, a new word.
En översättning från English av nons studia över ändras studia.
Av hela dygn lädes 46% på att bete! det bli va? 8-9 tim? lite skillnad mellan myten 18tim.
OK, vi dela dom 8 tim. med 4 då har vi 2, allså äter hästen 2tim för värja mattning, vad sa jag om mina häster??? 1-1½ tim. av ett Fiber Rik Torr Foder som dom behöve inte gå runt och leta efter. På summer betet kan det ta längre tid att nå upp till den mängd Fiber Substance och den tiden det ta innan hästen känna behov att fylla på magen igen. Det är som att äte 1kg havre grott mot 1kg sallad, du bli inte lika hungrig lika fort med sallad som med havre.

Nu tillbaka till Slow Feed:
En häst som gå i skog och mark för att leta efter sina foder eller en häst som nosa igenom sitt foder hög av hö måste känna mer till ro än en häst som har svår att komma åt maten, kan inte sortera och väljer själv dom biter den behöva.
Med Slow Feed kan det ta 2-3 gånger längre tid for att hästen ska känna sig matt, är det bra eller dålig?
Så länge hästen stå rund sitt Slow Feed Foder hela dagen.....jooo kan det bli nog frid o frjöd.........men så fört du ska änvanda hästen som komma att rubba dess ätt tid?
Neeeej, för mig är det ett dålig lösning till hets ätenda problem, och det hela känns som ett marketing koncept för dålig hästhålling :down:.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Men om du vill ha ett hö med 5 MJ/kg, varför inte satsa på halm som basen om du hittar halm av bra kvalitet? Det ligger ju precis där du vill och sen kan du proteinkomplettera med lucernhack och om du vill lite PP med?

Och ja, i valet mellan alldeles för högt MJ och för låg kvot tar jag med den låga kvoten, men jag föredrar att slippa proteinkomplettera. Både för jag tycker de ska käka grovfoder så långt det går, och dels för mina inte är så särdeles förtjusta i den krubbmat som finns att tillgå (lucern/pp)

5 MJ/kg är det optimala men jag kan sträcka mig lite högre. Halm får han lite som tilltugg men vill helst ge så mycket hö som möjligt. Hur är det med övriga näringsvärden i halm, förresten? Lusern vill jag inte ge pga höga järnvärden.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Men om andra hästar inte bosätter sig i balen och hästen är kontrollerad för mask och dessutom till synes frisk i övrigt?

Som jag sa om det kan vara foder qvalitit eller stress faktor.

Mask, blodprov kan vara det säkrest för kol av bandmask.

Matta hästen för sig själv med ett god timothy där den inte känna sig stressed av dom ändra häster, vid flock uttfodering lägger man alltid utt ett par extra hög för att släppa bråk och stress.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Som i Biggans fall "bekvämlighet", man har inte tid att vårda sina häster.

Hur får du det till bekvämlighet? Tycker du är väldigt kategorisk, vad har du själv för erfarenhet av små, lättfödda hästar? Jag har haft både kall- och varmblodiga stora hästar utan att känna något behov av begränsande åtgärder men med lättfödda ponnyer är det en realitet. Funderar också på smhn men det behöver vara i någon variant som är "idiotsäker" så fn strösslar jag utegivan och sedan får de mer innetid än jag önskat för att få individuellt anpassad fodergiva. Ättiden blir på tok för kort i mitt tycke men det är enda sättet att hålla ett lagom hull på individnivå.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

5 MJ/kg är det optimala men jag kan sträcka mig lite högre. Halm får han lite som tilltugg men vill helst ge så mycket hö som möjligt. Hur är det med övriga näringsvärden i halm, förresten? Lusern vill jag inte ge pga höga järnvärden.

Jag har inte hört om järnvärden och lusern?!

I krafft innehållsförteckning står det;

Energi 8,5MJ
Vatten 12%
Råprotein 15%
Smältbart Rp 105g
Kalcium 13,0
Fosfor 2,8g
Magnesium 1,6g
Växttråd 27%


Inget järn där!








LUZERNPELLETS används som komplettering av stråfodret när detta har för dåligt näringsinnehåll. Kan även användas som proteinfodertillskott vid behov.
Utfodras tillsammans med annan kraftfodergiva och då gärna med vår Struktur Fiber (rekommenderas).

Sammansättning
100% ren Luzern, Melass
Analysgaranti
Råprotein 168 g Stärkelse 29 g
Råfett 25 g Socker 35 g
Växttråd 27 g Lysin 7,2 g
Råaska 109 g Methionen 2,5 g
Kalcium 19,9 g Tryptofan (nat.) 2,4 g
Fosfor 2,7 g Theronin 6,7 g
Magnesium 1,8 g Linolsyra 3,37 g
Natrium 0,9 g M + C 4,2 g
Kalium 27,2 g Klor 5,1
mg
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

De kan inte äta mer än de blir mätt av? Problemet är ju att vissa hästar aldrig tycks bli mätta, andra hästar äter innan de blir mätta mycket mer mat än vad de behöver och blir feta.

Hästar är inte som människor och behöver processa maten i X timmar förresten.

Men ang det här med att inte äta mer än de behöver etc. Min lilla ungponny, han tyckte det här med silage var så gott så gott när han flyttat hit. Han åt och åt och åt och åt. Tills maten var slut. La jag in 5 kg åt han upp det och var sen nöjd och glad och la sig och sov, och inte stressad på morgonen. La jag in 10 kg åt han upp det och var sen nöjd. La jag in 15 kilo åt han det.. Ja du fattar. Han åt upp allt som las in. ÄVEN om det innebär att han på morgonen var så övermätt att magen stod i fyra hörn, och hade hästar kunnat kräkas hade han det. (Han var så mätt så han stönade, och hade vid ett par tillfällen kolikkänningar).

Han började givetvis bli tjock, det är på tok för mycket mat för en liten B-ponnyåring med de mängderna.

Han fick begränsad giva helt enkelt, och portioner. Lika nöjd och glad för det var han, men vikten höll sig bra och han slapp vara sådär övermätt. Han har heller inte på något vis börjat hetsäta eller stressa mer kring mat eller något.

Släppa in barn i en godis affair då för man räkna med att dom ate sig sjuk!

Det värsta för ett djur är en äger som mata dom med siffer :yuck:
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Mina ponnyer äter 15-20kg hö per dygn med SMHN och lika mkt utan.
De är inte stressade med nät eller utan.
Vänjer man in på nät får man vara lite smart och ge löst också.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Per ponny alltså. Det ger dubbla energibehovet, fungerar när det är kallt och de växer. Inte lika bra sen.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Då är det nåt som är fel, äntingen mask eller foderet.
För lite fiber kan ger upphov tillkronisk hunger kännsla.

Hästar har inte ens förmågan att känna sig mätta. De saknar sträck receptorer i magsäcken så de känner ingen mättnadskänsla utan kan äta hur mycket som helst. Eftersom de är gjorda för att äta hela tiden, alltså inte vräka med munnen full utan gå och plocka grässtrån lite här och var så har de inte haft behovet av receptorer som talar om för dem att de är mätta. Det är istället så att när hästen har tuggat tillräckligt många gånger så är den nöjd.
Det har alltså inte med vare sig maskangrepp, för lite fiberinnehåll eller hungerkänsla att göra om en häst står vid balen hela tiden. Det är dess instinkt som säger till den att den ska äta så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt för ingen vet när den får mat igen.
 
Senast ändrad:
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Läs TS start tråd, att förlänge ätt tid så att man slippa matta så ofte.

Eftersom ingen människa finns i närheten för att mata hästarna, ja. En realitet för många av oss som äger häst. Hur tycker du man ska göra istället, menar du? På dig låter det som om tanken är att mata så lite att man slipper motionera men så uppfattar jag det inte alls. Dessutom finns det ju tillfällen då det faktiskt inte går att motionera speciellt mycket, konvalescenser och unghästar tex. Är det inte bra för alla hästar att mata dem på ett sådant sätt att de inte behöver stå många timmar utan mat, tycker du :confused:?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 846
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 018
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp