Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Beror kanske också på vart man tittar. :)

http://ishestnews.se/wp/wp-content/uploads/DSC_6234.jpg

https://www.vb.is/media/cache/9c/4d/9c4d359b8bc020d6f45cd10e9841aed4.jpg

https://www.horsesoficeland.is/images/gallery/gallery5/img_0037-2.jpg



Japp, det är samma hos islandshäst, även om tempot i regel är högre än på en dressyrbana. Men du får ju inget luftigt steg utan bakben.

Fast en bild säger ju ingenting? Jag hade en mini-shettis som sällskap till min ponny ett tag och den kunde jag knäppa liknande bilder på.
 
Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.

Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.

Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.
Intressant, det var mer än jag visste med andra ord, dock är jag verkligen inte heller insatt i den världen.
Kul att lära sig någonting nytt. 😄
 
Jaha, så allting är relativt men stora bruna är fortfarande normen som allt annat blir en avvikelse från. Höga hästar har verkligen en dubbel betydelse när storhästryttare pratar om islandshästar.

Lite kränkt här, jag är storhästryttare men helt klart på "er sida" ;)

Ontopic, det blir mycket konstiga jämförelser här. De flesta som inte är aktiva inom islandshästsporten har ju av förklarliga skäl sällan erfarenhet av islandshästar på hög nivå. Men man jämför gärna med de "fina" halvbloden som är avlade för, och går, högre klasser.
Det är som att jag skulle ta ett swb med dålig exteriör och som inte rids så bra, och säga "swb kan knappt gå LC dressyr" och jämföra med dressyrardennern Torsten. Då kan ju jag hävda att ardennrar är bättre lämpade för dressyr än swb, något vi väl alla kan komma överens om generellt inte stämmer.

Jämför ni med islandshästar som är turhästar/tantridna skogshästar så är det ju motsvarande "storhäst" ni lär jämföra med. Och jämför ni med dressyravlade hästar som går MSV och högre måste ni jämföra med islandshästar som tävlar på högre nivå. Easy peasy.
 
Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.

Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.

Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.
Det här är jag helt med på, de är i alla högsta grad avlade för annat än en dressyrhäst. Och ja, ryggen behöver vara mindre rörlig - framförallt i pass i och med att det är en lateral gångart, där är det ju fakta att man låser ryggen. En väldigt positiv utveckling är ju dock att man är mer medveten om detta, och även generellt om hållbar ridning. Pass är ju inget man nöter, utan det finns ju utrymme för att rida lösgjort i andra gångarter, vilket är välkänt att det är viktigt.

På avelsbedömningar premieras fart - eller snarare, hästen ska ha ett stort register i gångarterna. Kunna gå i långsamt tempo och "fort som fan". Och med stora rörelser. På tävling är balansen viktigare (hästen ska vara samlad, lösgjord och i balans hellre än kunna gå i maxfart på ökningarna), en ändring som kommit ganska nyligen, så sporten utvecklas allt eftersom kunskapen blir större.
 
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.

Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.
Okej jag svarar då det ändå blivit en utbruten tråd, ville egentligen inte kindnappa.

Högt tempo betyder här hög hastighet, att hästen går snabbt egentligen helt ointressant hur. @Bonica påstår : "... dom har så skumma korta steg, man kommer ingenstans. " En sådan häst som hon ser ut att syfta på kan inte ridas på i högt tempo oavsett vad man lägger in för betydelse i högt tempo. Kommer man ingenstans så är allt långsamt. Det jag skriver ska läsas i det sammanhanget.
 
En riktigt duktig häst och ryttare som rider gæðingafimi, dressyr för islandshäst, är Frami frá Ketilstödum med Elin Holst. De visar passage😍
den hästen har både kadens, fart och steglängd.
 
Det här måste vara bukefalos fånigaste tråd. Hur kan det ge ens bli ett samtalsämne!
...men du känner att du både behöver läsa och delta. Personligen brukar jag strunta i de trådar jag inte gillar och låta andra hållas. Alla blir lycklig på sitt vis, här genom att inte tillföra något bara klaga. Mycket konstruktivt :angel:
 
Ja jag tycker det är så otroligt roligt att läsa faktiskt. Folk verkar på blodigt allvar strida om ifall en viss ras är snabb eller ej:rofl:
Jag tror att det beror på att man som islandshästmänniska är så jävla trött på den nedlåtande synen andra har på en. Som i den här tråden, att man gillar att det inte går så fort och att det inte är så långt till marken. Det är så korkat att man blir förbannad. Dessutom vet ofta de här föraktfulla människorna inte ett smack om islandshästar.
 
Men islandshästar ÄR långsamma. Dom tar korta små steg i alla gångarter. Jag har vänner som har ett helt gäng islandshästar och jag går snabbare än allihopa. Men många ryttare gillar ju just att det inte går så fort och inte är så långt till marken.

De islandshästar jag har, stövlar på i skritten så de flesta andra raser - inklusive "halvblod" har svårt att hänga med i tempot.
Mina hästar av andra raser (med ett enda undantag och den är en fjording) hinner helt klart inte med.

Jag vågar påstå att det handlar om individer som är snabba eller långsamma men många islandshästar med energi, har överraskande stora och raska steg.
 
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.

Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.

Bra kommentar som belyser var det kan bli missförstånd.

För mig: normalt tempo: rider mestadels i annat än skritt, oavsett hästras.
Högt tempo: rask eller hög hastighet i de där andra gångarterna. Det vill säga, gasa på lite i traven eller låta hästen välja galopphastighet själv (då brukar det inte bli samlad galopp).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 107
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp