Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

*kl*

Jag har tyvärr inte varit direkt aktiv på väldigt lång tid, anledningen är att Nattis har varit sjuk, tyvärr fick jag ta bort honom imorse då han inte svarade på behandlingarna mot fången inkl hans tandstatus blev märkbart sämre på kort tid.

Nu står jag utan ridhäst förutom ett 20 årigt avelssto som är inridet men sen inte gjort många knop i sitt liv, en 2 åring & 2 årsföl :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nej, vad tråkigt. Beklagar verkligen!

Hos mig händer det inte någonting. Hästan var ofräsch igen för någon vecka sen och jag har inte kunnat kolla henne igen- vill gärna att samma person tittar och ser om den ser nåt.

Så jag rider ingenting utan övar mest på uppställning inför eventuell utställning i framtiden. Håller på att lär mig massera så pållan gillar det också..

/Lavinia
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Men fy, vad sorgligt! Jag beklagar din förlust!
Det är förjäkligt att vi inte får ha våra fantastiska vänner med oss livet ut.:(

Om du saknar ridningen kanske du kan få låna ridhäst av någon, om du orkar..
Men kanske kan vara bra att få tankarna på annat också..
Om du inte orkar ta tag i nyinköp nu..

Massa pepp och kram!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Beklagar till dig med. Vad tråkigt när ni redan hållit på så länge. Hoppas det är ngt som är lätt att ordna!

KL

Jag och "Lilla Gulle" och hans matte har varit på träningsläger fre-sön. Vi hade det jättetrevligt i goda vänners lag. Hade med oss mycket gott att äta och bara njöt av den fantastiska anläggningen, miljön och stämningen. Och att få se tjejerna som preppar för SM är alltid kul.
Gulle skötte sig lysande och fick mkt beröm. Hans matte kunde rida ensam 2 pass. Hon vågade skritta ut själv efter. Jättekul! Det börjar bli dags att fasa ur mig som vardagsryttare. Nu borde det snart bli så att matten kan rida själv jämn. Men för tränare regelbundet.
Kommer bli sorgligt att släppa honom! Vi har bondat så.
Det var även för mig en lyckad helg med mycket jobb och mycket ny kunskap.

Direkt efter det for jag med min andra tränare på jobb ett par dagar ist. Det mina sätt att varva ner lite..Kul att åka runt och se så många olika folk, grenar, raser etc..

Nu om en v så ska vi till Kalmar i jobb! Finns någon bukare där frå ni gärna höra av er. Vore kul att ses! Jag är en pladdrande, glad människa som ändå vet när man bör hålla truten.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

***knapplån***

Jag tittar in som hastigast för en liten lägesrapport. Det har varit mycket den senaste tiden, jag håller på att skola in mig inför mina nya arbetsuppgifter i höst vilket innebär en massa utbildning, långa transporter osv. Men på fredag gör jag sista arbetspasset på nuvarande befattning, och innan jag tillträder den nya så ska jag vara ledig i 38 dagar:banana:

Besten är fräschare än någonsin. På grund av katastrofvädret har jag inte ridit så överdrivet mycket, men denna fantastiska häst har ju förmågan att vila sig i form under dygnetruntbetet. Idag red jag säkert i en hel kvart, för hon gjorde två helt fantastiska högergaloppfattningar från skritt när jag bad henne, och med det så var dagens mål uppnått.

Rune, vår fyraåring, rids av en av mina elever. De passar så bra ihop. För två veckor sedan var vi på kurs hos min favoritportugis som blev stormförtjust i Rune och hade svårt att förstå att det verkligen är en travhäst :D Min man har köpt en rockard (som han helrenoverat) och en maratonvagn, samt sele, och nu ska han bara ha hjälp med att komma igång med körningen.

Kallmencita, även kallad Lilla Troll, är fortfarande ohyfsad. Inga problem att rida henne, hon älskar att jobba och vi har varit ute i skogen ett flertal gånger i sommar utan minsta problem, hon tar gärna täten. Hon kommer att vara prio ett under min semester, jag har införskaffat repgrimma, ledrep och carrotstick för ändamålet. Här ska det jobbas på ledarskapet!

Prippe, nordsvensken, red jag för en månad sedan, för första gången på ett helt år. Och jisses vad trevlig han blivit! Min medryttare och elev har ridit honom på lektion för mig under tiden, och nog kan jag vara lite stolt över att ha utbildat ryttaren så att hon i sin tur har utbildat hästen!

Det är mycket dåligt intresse för kurserna nu, så den delen av verksamheten ligger nere. Jag tror folk har lite dåligt med pengar...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

***knapplån***
Det är mycket dåligt intresse för kurserna nu, så den delen av verksamheten ligger nere. Jag tror folk har lite dåligt med pengar...

Vad tråkigt att höra, jag har ingen häst längre, får se om jag har en ny till våren när jag sparat ihop pengar till ett kontantköp.
Just nu är det vet räkningar som ligger kvar som ska betalas i första hand.
Dyrt med gamla oförsäkrade hästar som blir sjuka under lång tid.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

I förrgår kom han, vår Rune! Pigg och fräsch klev han ur transporten efter en resa på mer än 100 mil.
Han är något av det vackraste man kan se - blank så man kan spegla sig i honom, i perfekt kondition och inte ett gram för mycket. Jag förstår att han varit mycket väl hanterad hos förre ägaren, så välskött och så tillitsfull som han är.
Några bilder finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1243412_page0.html

Vilken snygging! Bra köp! :)

Hej förresten, är ny här i tråden så man får väl ta och presentera sig :D

Evelina heter jag. Har en 2-årig haflingerhingst som är det finaste i världen i mina ögon (såklart) :love: Är ju än sålänge såpass ung så inridning är inte på gång än men AR är vad vi (jag) har siktat in oss (mig) på.

Neville heter grabben och är e. Nachtmann, nyligen visad på Haflingerriks med, hans klass enda, 9a på typen :D

IMG_2642.jpg


och så en bild från utställningen
https://lh6.googleusercontent.com/-76pf6Kpb2vU/UBQ0ywUutOI/AAAAAAAAAJw/J8p03OmhoIU/s720/a%20542.jpg

Tror ni det kan bli en vettig AR-häst av denna unge mannen? :cool:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Han ser jättefin ut! Och välkommen hit!

KL

Jag har haft några underbara dagar i Kalmar!:love:
Jag åkte med min tränare ner som maskot. Han har jobbat och jag har mest bara latat mig. Vi åkte dock på ett märkligt jobb där även jag fick rycka in. Det var väldigt lärorikt och spännande!
Och så fick jag se en av hans duktiga elever ha lite uppvisning med. Jättekul och inspirerande!
Vi åkte runt i Kalmar, Katrineholm och på Öland. Så jag har fått se vacker natur med! Och kameler! :O

Nu har jag en kompis häst hemma några v utöver de vanliga. Det är en helt fantastiskt, liten PRE-valack. Han är otroligt rolig att jobba med!
Gulle och Tino går framåt. Zebbe är stabil, om än lite trött av att gå på bete. Han får komma in och sova regelbundet.
Hästeriet är just nu allmänt kul igen. Härligt efter lite svacka!

Just nu håller jag på att boka in boende och liknande inför Bent-kursen som är i Hällekis 1-2 sept. Min ena tränare ska rida. Jag och några kompisar tänkte åka och kika. Ska någon annan dit?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

kl

Oj vad det verkar ha hänt mycket för trådbesökarna! Kul att det händer saker, men skador och hästar som måste tas bort hade man ju helst sluppit! :( Tröstkramar till er!


Själv har jag installerat mig och pålle på praktikplatsen. Lite roligt att det nästan blir som praktik hos två olika, eftersom jag är med ganska mycket där pållen står utöver ordinarie praktikplatsen så att säga. Det händer en hel del roligt där! :) "ordinarie" tränaren har varit borta ganska mycket nu i Juli (vilket jag var förberedd på) men vi har hunnit med lektionerna iallafall och hon hade börjat komma igång att träna hästarna lite nu på slutet efter sommarvilan.

Lille herrn har installerat sig ganska bra efter förutsättningarna. Han är ju en ängslig/lättstressad häst så det var ju lätt att förutse att det skulle bli jobbigt för honom i början, men han har sina bra dagar också där han överraskar åt andra hållet.
Lite roligt är att han varit som en helt annan häst så snart jag har suttit upp på ridbanan och ska jobba, redan från första försöket, sånt han hade tittat på utan ryttare glömmer han oftast bort eller bara sneglar på när vi jobbar. Ser det som ett kvitto på att vi kommit långt uppsuttet iallafall! :)
Jag blev riktigt förvånad ändå att han trivs så bra på ridbanan, annars har han alltid varit tryggare och coolare i ridhus än på utebanor.

Har inte blivit så jättemycket varken ridning eller något annat (utom att klia på i hagen och spruta på flugmedel vid behov) för ibland har jag varit för trött och mätt på intryck själv, ibland har det varit så mycket störningsmoment eller ofördelaktigt väder att det inte känts som någon idé. Men 3-4 gånger i veckan har jag försökt rida iallafall.
Träningsmässigt känns det som att vi jobbar väldigt mycket på samma saker så att säga, väntar på att nästa pollett som gör stor skillnad ska trilla ner alt. att pålle ska hitta ett snäpp till tack vare träningen så vi kan klättra vidare på trappstegen. Å andra sidan är max-läget så bra att då kan jag ändå sitta och njuta och vara stolt över prestationerna! :D

Vi ska vara med på en liten AR-uppvisning 1/9. Det ska bli jättespännande! :) Har ju aldrig gjort något sånt tidigare (har inte riktigt känt att jag haft något att visa upp heller iofs) och viss risk finns ju för att pålle tycker det är jobbigt, men jag intalar mig själv att jag kan övertyga honom om att använda stress-energin till jobbet istället och bli extra stark av det. Och att det kanske blir för mycket att titta på så dom inte orkar bry sig om enstaka grejer lika mycket. Roligt ska det bli iallafall!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vart är det du ska rida uppvisning? (hoppas det inte är alltför långt bort för det skulle vara kul att åka och titta)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Hej allihop! Jag har kikat in i tråden lite sporadisk förut, men nu tänkte jag följa den mer aktivt så här är mitt lilla team :)

Jag har en varmblodstravare (f 98) som jag har haft svårt att få grepp om. När en vän till mig introducerade mig till AR så tänkte både jag och hon att det kan vara en bra väg att lära känna honom och se om han kunde släppa på sin gard lite grann. Sedan vi började träna AR (har blivit ganska lite det senaste året dock) så har både han och jag utvecklats. Inte minst han, både fysiskt och psykiskt. Den här hästen är verkligen min andra halva :love: Bilden är tagen förra våren då vi var inne i en träningsperiod utan dess like. Dessvärre har min vän som tränar mig och hästen (som förövrigt heter Hugo) blivit sjuk. Ni får ursäkta min potatissäcks-sits..
Hugo.jpg


Men så har jag även en två-åring (e. Bar te Pauldit Paul) som i stort sätt blivit framavlad för denna typen av ridning!:D Min störta fundering just nu är för vilken tränare jag ska träna för, i och med att jag är en gröngöling fortfarande. Å andra sidan ska hästen för och främst ridas in, så det är väl ingen panik så sätt. :grin:
jagcohbebeb.png



Får jag vara med i gänget eller? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Jag har tyvärr inte så mycket kul att skriva, men tänkte jag kunde säga hej ändå!!
Jag brukade vara här ganska mycket under annat namn (-moa-) men blev tyvärr väldigt sjuk och fick ta en lång paus från hästar. (Jag hade en stor Hannoveranare, Lorenzo "Lorre")

Jag har i nuläget bara en häst, min lill hingst Nattis som är en 2årig islandshäst.
Han står och bara växer i nuläget hos uppfödarna så det lär ju ta ett tag innan jag gör något med honom men är alltid kul att titta här inne och bli inspirerad :)

Här är min lilla plutt, han ska tränas inom AR men antagligen ridas in bettlöst först.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vilken sötnos!
Va tråkigt att höra att du vart sjuk, hoppas du är bättre nu! =)

kl

Här är några nya bilder på min nyaste, Nooni =)

ikmi10.jpg


wsxx1.jpg


wsxx4.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Japp here i am :P
Jag glömde lösenet och har bytt email länge sen så blir ju skickat till ett gammalt email som ja inte heller kommer ihåg :o hihi
Smart va... går säkert lösa men var enklare att bara ta ett nytt.

Lorre hade jag kvar ganska länge, en väninna som är hopptränare tog hand om honom och tränade upp honom och sen i slutändan nu så bestämde jag mig för att sälja honom då vi hittade en jättebra tjej i närheten :)

Zahlo: Ooo snyggis!! Vad är det för nån då?
Mjo det är jag, visade sig att jag länge varit mega gluten allergisk men dom (läkarna) inte hade fattat det och feldiagnoserat mig. Så då åt jag ju mer gluten och...blev värre och värre.
Men sålänge jag inte får i mig nåt med gluten i så mår jag jättebra :) Dock är det svårare än vad det låter så jag åker fortfarande på lite dåliga perioder nu men inte alls i närheten av hur det var förut.

Är lite segt att ha häst som man inte kan göra nåt med men han får väl komma hem...mja...nån gång iallafall haha.
Jag vill gärna ha kvar honom som hingst om han ser vettig ut och har psyke för det och se vad det blir av honom men det är knepigt när man inte har eget stall så...vi får väl se.
Lääängtar tills när jag kan börja jobba med honom lite!! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 409
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 209
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
134 359
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 113
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp