Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag kan verkligen inte sluta fascineras av dina vackra hästar och er underbara relation till varandra :love:

KL

Jag skulle behöva lite råd här..
Jo det är så att vi för obestämd framtid har en häst hemma hos oss, min lillasyster skulle rida till den men efter att båda mina systrar har åkt rodeo på hästen har de gett upp. Jag har alltid varit den mer tålmodiga av oss systrar och har spanat lite i vad det finns för bakgrund till att damen beter sig som hon gör. (Hon är inriden men inte utbildad)

Något som jag märkte nästan direkt är att hon hennes vänstra sida den "långa" sidan och den högra är den "korta", detta är något som märks väldigt mycket. Blir väldigt spänd och motsträvig när man ber om vänsterböjning, därför har jag försökt att stretcha henne lite försiktigt genom att locka med godis men då lägger hon huvudet på sidan.. Hur ska jag göra för att få henne mjukare och slappna av i böjningen? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Hihi skönt att veta att ja inte är ensam med det då :P
Japp, han heter Nattfari från Frötuna Gård egentligen.
Jag är riktigt nöjd med att jag fick tag på honom, jag har varit ute efter flera syskon innan men han är ännu bättre och har exakt den stam jag vill etc. och väldigt bra psyke. (bara att ta från flocken och lasta in i transport utan problem trots att han inte är "gjord nåt med" i nuläget.)
Hans mamma har dessutom 9:or på bland annat kort tölt, kort galopp och form under ryttare så inga problem att samla sig där ;) (och både mamma och pappa är 1:a klass)
Ska bli SÅ kul att börja jobba honom om ett par år :D
Och jag tänkte åka och hälsa på nästa helg tror jag så då blir det bilder hihi
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det är Nooni, en welsh cob valack på 10 år som råkade bli min =)

Nej men ush! tur att du fått veta vad det är nu iaf!
Skönt att du hittade en sån bra tjej till Lorre och så får du inte glömma att uppdatera om din nya sötnos här!(med bilder såklart ;))
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vilket Frötuna är det(dvs vilken stad)? Söt liten en!

Här är jag och lilla livet som jag haft hos mig nu ett tag. Vi var och badade och fick med oss sällskap som kunde fota lite med mobilen. Kul!
Lilla spanjoren är ingen badkruka! Jag som undrade om han ens sett vatten insåg fort att det hade han verkligen gjort förr!

Jag kände mig lite som Forrest Gump! " Run Forrest! Ruuuun!"
RunLoco.jpg


Rutinerad, äldre man låter människan pröva vattnet innan han begav sig ut på riktig simtur:
TuaLocoPlaskar.jpg


Sjöodjuret!:
Sjmonster.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

haha ja jag vet hur man bara råkar köpa en pålle sådär ju :D Jättefin!!!!
Japp jag lovar :P Jag ska åka och hälsa på honom nästa söndag är det bestämt nu, är så jättespänd på att se hur han har växt och ser ut! Och bara att "snacka" med honom lite :heart

KL
Tua: Men ooh vad underbart det där såg ut!!!!!
Han ser så klok ut i ögonen också...

Det är den Frötuna gård som är i Fellingsbro, Anna och Martin. Jag är väldigt imponerad av deras avel faktiskt, dom har lyckats hitta kombinationer som ger väldigt pålitliga (och BRA) resultat på avkommorna etc. och det är riktigt svårt att göra.
Dessutom är dom väldigt kunniga och trevliga så det är skönt att kunna ha kvar honom där sålänge, jag vill ju gärna spara honom som hingst om det går men stallplats situationen lär ta ett tag att lösa då så tur att han bara står och växer sålänge!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Han är så fin Zahlo!!!
När ska du ta hem honom, eller har du redan gjort det?

Min ponny överraskar hela tiden!
I fredags testade jag att rida utan träns för första gången, tänkte bara känna lite vart vi låg någonstans. Men det vara bara att rida :eek:
Herregud han kunde ju inte ens vikthjälper för 4 månader sedan!

http://www.youtube.com/watch?v=Iw0TsAXD2nw&feature=player_embedded

Han överraskar hela tiden! Han lär sig så snabbt att jag inte hinner med ;)
Så skoj! I september ska han få följa med på sin första träning för BJ *längtar*

JD_120803_320.JPG


599725_10151084767107451_204774739_n.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Grattis till hästköpet, hon ser jättetrevlig ut! :banana:


tuaphua: Ååh vad härligt det ser ut!! *avis* Jättefin häst var det också! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Angående böjrningen tycker jag personligen det svåra i början är att hitta tillräckligt LITE för att hästen inte ska känna att den behöver skydda sig och börja felkompensera, men ändå inte ha hästen felböjd.
Tror man ofta tjänar på att ha utgångsläge rak häst i jobbiga varvet och bara med jämna mellanrum prova att böja pyttelite, sen kan man såklart prova gränserna bara man tar som ett kvitto att man bett om för mycket böjning så snart hästen börjar lägga huvudet på sned eller dylikt.
Böjningen i sig ger ju liksom inget om inte hästen klarar av det, (och det förstår man ju att den vill skydda sin ryggrad) men att man istället försöker komma åt bara pyttelite något eller några steg i taget och har tålamod med att kroppen hänger med, det tror jag ger mer i längden.
Brukar vara grymt lätt hänt att förböja jämfört med att hitta tillräckligt LITE. :P
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Bästaste ponnyn! :banana: Riktigt imponerande att han svarar så bra med halsring!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tack för svaret :)

Jag har nu provat att koncentrera mig på att inner bak ska trampa in under hästens tyngdpunkt, och det har funkat jättebra! Låtit huvudet vara så mycket som möjligt och låtit böjningen komma från trampet och det har funkat jättebra! Underbar liten häst det där som inte kan ha haft ett lätt liv men förhoppningsvis får hon en bättre fortsättning.. Tyvärr kan man inte behålla alla hästar man kärar ner sig i, trots att man skulle vilja :crazy:

20120805_084820.jpg


man brukar väl säga att ränderna på hovarna kommer från större foderbyten, förmodligen när hästen bytt hem..
20120805_084609.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

haha ja det är lätt hänt :D
Åh va kul! du får berätta sen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jamen visst e han gullig :love:

Det blir nog antingen i sept i mitten där eller första oktober =) Jag längtar!

Åh vilka härliga bilder o film!
Va kul med BJ träning, vi vill se bilder sen! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tack! Som jag längtat efter honom! Och nu e han äntligen min, känns asbra!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja han är helt underbar! :love:

Zahlo: Japp lovar massor med bilder från träningen! Ska bli så skoj!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Nu har jag varit å hälsat på min lilla guldklimp älskling :heart
Är så nöjd med honom!
Han är omöjlig att ta vettiga bilder på men här får ni en idé iallafall.





Jag ville ju ha en maffig isis hingst och det är vad jag får :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

I Sörmland, hos BJ, vill du ha mer utförlig info är det nog bättre att PM:a! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Kl.

insåg när jag läste här i tråden att det var väldigt länge sen jag skrev något!

Här hemma hos mig ligger vi lite i vila för närvarande. Jag och hästarna var på två veckors intensivutbildning i NH/kommunikation för vår ena tränare precis efter midsommar. När vi sen kom hem så kände jag återigen att Skip inte riktigt kändes jämn, och bestämde mig då för att åka till kliniken och göra en utredning på honom. Och visst hade jag känt rätt (visserligen inte på rätt ställe men ändå). Han har en inflammation i knäleden som han blev behandlad för. På måndag ska vi på återbesök, och jag hoppas hoppas hoppas att han ska vara på bättringsvägen. Så senaste månaden har det blivit väldigt lite ridning för mig.
Jag har dock varit ute någon gång på den lilla grå faran och ska alldeles strax gå ut och ta en tur med honom nu också!

Min hovslagare påtalar varje gång han är här ute att Simson är så fin och att jag verkligen borde jobba honom, så vi får väl se om jag faktiskt orkar ta tag i det projektet nu i höst. Om inte annat så behöver jag ju träna upp honom i NH:n så han har kommit lite långt som Skip, ifall Skip inte skulle vara frasch till nästa steg i intensivutbildningen..

Kul att läsa om allt som händer hos er, och alla nya hästar! Zahlo, har det löst sig med stallplats för dig och Noomi?

Nästa helg kanske jag ska stanna kvar i S-vall efter en jobbresa för att träffa mina vänner där uppe som ska ha kurs för KW, vore så kul att se hur det går för dem med deras hästar. Bilderna som dyker upp här och där tyder på att det har hänt massor sen vi tränade ihop!

Nä, nu får jag springa ut till min grå springare så vi hinner ut innan det är mörkt, och Skip ska ju få sin dagliga promenad också!!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 411
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 215
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
134 359
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 113
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp