Snöskor - hur löser ni problemet?

Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Nej, jag tycker inte att det finns något mellanrum där, (inte "see through" liksom, om du förstår hur jag menar). Hästen är dessutom helt nyskodd och nyverkad, men jag hade samma problem innan han skoddes häromdagen.

Har klippt ur för strålen, ja. Men provade även att inte göra det, samma problem.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Har tunnsulade hästar så hovis undviker snösulor i det längsta.
Har dock glasslock o även schweiziska som man snäpper fast mellan traktarmarna.

De värsta styltor jag sett kom häromdan, när det var -25.... skorna blir så kalla att snön bara bygger på o hoven är varm...

Jag är så nyfiken på dom som man släpper fast innanför skon!
Jag har sett dom på nätet, men hittar inte vad folk tycker om dom, om dom är bra..
Hur tycker du att dom funkar?
Vet någon om dom går att köpa i Sverige?
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Nej. Jag menar Huf Flex.
Googla (bilder tex) så kan du se hur dom ser ut.
Jag tycker att det verkar vara ett smart system men skulle vilja höra åsikter från någon som provat.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Skodde oxå samma vecka som snön kom (skodde på måndagen o snön kom på torsdagen...) så ringde till hovis o sa att ja kommer inte o orka hålla på me glasslock i 8veckor, så hon kom ut tisdagen efter =D

Men annars körde ja på glasslock, funkar bra när man får till dom, dom brukar bara trilla av efter uppvärmningen o då e de bara o hålla igång/pulsa i snön så brukar inte min grabb få styltor iaf =)
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Glasslock fungerar inte på nyskodd häst . Det MÅSTE finnas ngn millimeter mellan sko och sula att kila in sulan på . Brukar ta ngn vecka - 2 veckor efter skoning så kan man få till det sen .
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

hm.. om du menar som jag tror så tycker jag att det redan finns. Det är ju liksom inte "tätt" mellan hov och sko utan finns lite mellanrum att kila fast "sulorna" på.. Men jag ger det nån dryg vecka och testar igen sen då.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

#32# för bilar. Finns på ok macken 65:- för en flaska. Jag sprayade på i dag också och inte en snöklamp.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Glasslock? Hur klipper man till dem?

Hade också en diskussion med hovis förra skoningen, och han var inte sugen på att sätta på snösulor, utan tyckte att han kommer ut och lägger på om det skulle behövas.

Jag: Verkligen? Det sa du förra året också... Till alla dina kunder och så hann du inte med det när alla fick snö samtidigt!
Han: Javisst ja, jag skulle ju inte säga så... :o

Iaf, jag tyckte ändå det lät rimligt att det inte skulle komma nån snö innan jul, och här är vi nu. :grin: Hästen vilar ändå, så jag har låtit det vara.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

:rofl:
Tja vad säger man...Kommer det snö... i vinter... igen:confused:

Har du 4 hål iallafall kan du köpa polarpadsen, annars blir det nog till att köpa ett gäng storpack med glass:p- använd locket

Eller så ber du hovis som troligen var med i det korkade beslutet o komma tillbaka.

Ja för det är ju SÅÅÅ korkat att inte sätta på snösulor. Lera + snösulor är ju inge vidare så jag förstår att man väntar med det. Inte som vinterdäcken direkt :)

Jag har inte sulor på någon av mina, funkar så länge det är några minus. Den ena ska inte skos förrän nyår och den andra i mitten på januari.
Men bor man söderut där det kanske oftare är tösnö och inte så kallt så kan det väl vara värt att ta ut hovis igen och sätta dit snösulor.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

På vilket sätt skulle en sko med 2 extrahål slitas för snabbt:confused:

vi borde ha samma lag för hästar, men då alltså inte dubbade sommardäck- de utan hofgrips. Broddarna fyller ju ingen som helst funktion när det bildas styltor.

Om man har tå-hål fram och ingen brodd i är det klart som tusan att det slits! Speciellt o mman har en häst som sliter skor, typ så hela tåkappan går att bara böja bort för hand.
Man ska aldrig ha fyrbroddsskor utan brodd i, väldigt dumt.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Om man har tå-hål fram och ingen brodd i är det klart som tusan att det slits! Speciellt o mman har en häst som sliter skor, typ så hela tåkappan går att bara böja bort för hand.
Man ska aldrig ha fyrbroddsskor utan brodd i, väldigt dumt.
Ja de slits lite men det går att gänga upp om så behöves
Det är betydligt "dummare" att låta hästen stå där med rumpan bar-med snöklampar bara för att man sparar på skorna:confused:

Det är väl bara att sko om..
Varken hufgrips eller fyra hål- sommarberedskap.

Det här låter som skåningar som inte ens sätter på 4 brodd vid isgata.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Det är svårt att gänga upp där skon är tunnsliten (om man inte fått sko om i förtid).

Broddar eller inte har för övrigt inget att göra med snöklampar.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Hur långa tår har då hästarna?
mina hästar är dubbelt så tunga som din o kan t o m får skorna omlagda.:confused: Under vintrarna med snö håller skorna hela säsongen.

Jo tåbroddhålen med brodd kan man fästa polarpadsen med.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Kan du inte bara acceptera att folk rider på olika underlag och olika mycket och hästarna har olika rörelsemönster och därför har olika slitage och att inte alla följer din mall?

Och nej min häst har inte långa tår, det hade förmodligen försämrat tölten. Och varför är polarpads bättre än att sko om och sätta i snösulor? Eller använda glasslock? Eller silikon som någon i tråden gör? Som sagt kan du inte acceptera att folk inte gör exakt som du vill utan har andra preferenser och förutsättningar.

Nej nej, Axel vet bäst, Axel vet att man inte kan slita ut skor i förtid, Axel vet att fyrbroddat är att föredra för alla andra, Axel vet att det är polarpads som gäller och inget annat alternativ och då är det så och gör man inte som experten Axel vill så gör man fel, man har inte bara olika synsätt.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Nu var du barnslig.

Det verkar som att både skotillverkarna o de flesta hästägarna i S. vet att bra fäste är A o 0. Travfolket har t o m 6 brodd.

Du kan inte komma undan med att du skrev att du inte ville nöta på skorna med 4 hål- snål.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Hur lyckades du utläsa att jag inte vill ha bra fäste av att jag påpekar att folk har olika åsikter om hur många brodd som lämpligt? Andra faktorer spelar in, ibland får man offra något för att vinna något annat, det är individuellt vad som fungerar bäst för ekipaget.

Så jag är snål för att jag hellre tar ut hovslagaren en extra gång vid behov än att har fyra broddhål i skorna (och garanterat får ta ut hovslagaren i förtid) när det inte förväntas snö? Nåväl, du har slutat påstå att det inte går att slita ut skorna i förtid, man får vara nöjd med det lilla.

Ja Axel du är helt fantastisk på att fördöma andras åsikter, det är bara Axelviset som duger.
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Hur långa tår har då hästarna?
mina hästar är dubbelt så tunga som din o kan t o m får skorna omlagda.:confused: Under vintrarna med snö håller skorna hela säsongen.

Jo tåbroddhålen med brodd kan man fästa polarpadsen med.

Men herregud! Jag har två islandshästar på ca 350 kilo vardera. Den ena sliter skor bak så de håller max sex veckor, i början av den sjunde trillar de av för att sömhuvudet är helt borta och skon rakbladstunn eller helt bortsliten, alltså den har malts ner. Framskorna klarar inte en omläggning, men finns iaf kvar efter sex-sju veckor.

Min andra lägger vi om skor på jämt. Den sistnämnda går mer än den förstnämnda. Det är, som någon påpekade, individuellt hur mycket skor de sliter.
Den förstnämnda skruvar bak och biljaderar med främst ena benet (taskig benställning) så hennes skor slits mer. Inget att göra åt, inget man kan/ska korrigera på en 11-åring.

Mina är normalskodda, utan långa tår, snarare svårtom, framförallt 11-åringen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 125
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 086
Senast: kryddan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 471
Senast: Philosophia
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 953
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp