Snöskor - hur löser ni problemet?

Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

KL.

Jag lägger alltid på snowgrips inför första snön men med gyttjevällingen som har varit denna höst avstod jag sista skoningen.

För en sak som är värre än styltor är lera inuti snowgripsen. Det har jag råkat ut för en gång med halt häst som konsekvens.

Som alltid är det en avvägning och seriöst hur ofta har vi snö som ligger i början av December (i Sthlm)?

Har bett min hovslagare komma ut och lägga på snowgrips om han får en möjlighet annars får jag gott anpassa mig efter situationen tills nästa skoning (i Januari)...
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Mitt fullblod på 450 kg slet sönder sina skor efter 6-7 veckor vid barmark. Det handlar om vilket underlag man rider på och också hur mycket man motionerar hästen. Min hovslagare tyckte jag skulle sätta på henne en stegräknare ;) vi har inte så mycket grus- och skogsvägar här så jag red på asfalt varje dag för att komma till de "bra" ridvägarna. Dessutom red vi ofta och långt. 4-broddskor hade slitits sönder ännu fortare. Onödigt att sko om en häst med inte så bra fötter var fjärde vecka ..
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Kl
Jag blir lite konfys ang snacket om tåbroddshål och extra slitage ...
Väljer man tåbroddshål förebyggande inför snö så måste man ha blindbrodd om syftet ska vara att kunna brodda på om snö/is infaller ... Att ha tåbroddshål och inte sätta i ngn typ av brodd blir helt meningslöst eftersom hålen annars slits ner och då kan du inte få i brodd där ...
Har du däremot 4 brodd av ngt slag - blind/isbrodd så sker inget slitage på skon utan man brukar kunna lägga om dem 2 -3 gånger över vintern .
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag använder inte brodd förrän det behövs, vill inte slita i onödan på hästen då brodd påverkar glidmomentet vid islaget., det brukar funka bra att få ordning på hålen med en gängtapp. Inte så jag broddar av och på för jämnan men inte sätter jag på dem för att spara på skorna.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Min kommentar gäller de som har tåbrodd som sagt . Det brukar man välja att lägga just i den tveksamma övergången snö/inte snö . Så lite blindbridd några veckor har nog inte så värst negativ inverkan om man säger så .

Har du verkligen läst mitt inlägg för vad det var , dvs en kommentar till de som anser tåbrodd hål sliter för mkt på skon ? Din kommentar om att spara på skorna ur ekonomiskt syfte förstår jag inte öht . Vem har pratat om det ?
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Fast är det snö slits inte skorna så mycket. Det är att sko med 4 hål långt innan det behövs för att det statistiskt sätt snöar vart 15 år eller så och även fast man inte ens har behov av dem för att man av någon anledning väljer att ha 2-broddat :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Nä men är det snö vill man ju oftast ha brodd .
Använder du tåbrodd ?
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Fram, får inte ha det bak i hagen så där broddar jag bara när det är extra behov.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Vet inte riktigt fortfarande vad du reserverar dig mot i det jag skrev ;)

Många för att inte säga de flesta har inte koll på vad skillnaden att lägga på traktbrodd (eller brodd allmänt för den delen) på hårdfruset underlag innebär i fråga om belastning för hästen . Ska man vara nogsam ska man rida mkt lätt första dagarna för att hästen ska få chans att anpassa sig , detta verkar väldigt få vara medvetna om . Bara traktbrodd innebär ju dessutom en väldigt stor ändring i belastningsvinkeln . Som exempel .

I övrigt broddar jag som du men av andra anledningar .

Bortse gärna från den infekterade diskussionen tidigare där många är itrriterade och läs mina inlägg oberoende av dessa. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Ja slängde i glasslocken dagarna efter hovis va ute (ca 3 dagar efter) o de funkar perfekt!

(kommer inte ihåg vem som fråga men här kommer de hur ja fixar till min shettis iaf)

Ta ett glasslock, sätt hoven i mitten av locket, ta en penna rita en linje runt om hoven (även vid ballarna) ta bort hoven, klipp ngt innanför de ritade sträcket, prova locket, är de för stort, klipp mer. Men klipp bara lite i taget så du inte klipper för mkt =)
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag tror du missförstår mig, jag vill varken sko alltför ofta i onödan pga slitna skor eller brodda och på så vis utsätta hästen för större påfrestningar än nödvändigt. Mest tycker jag att alla kan göra precis som de vill så länge hästarna inte far illa. man känner bäst sin egen häst och vad den har för behov.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Nej det har jag förstått . Som sagt var mitt inlägg direkt i adress till flera som påtalat att borrade hål fem i tån slet för mkt på skorna . Utöver det blir jag lite förvånad över alla trådar i detta ämne senaste veckorna och varje år , att så många står handfallna . Handlar inte om att slå på med sulor och jox ifall att men släng i ett par glasslock om det är kris i övergångsperioden . Tex . Eller ha ett par polarpads som backup . Tycker man inte styltor är ett problem , nä men då gör man inte det , men uppenbarligen tycker ju folk det att döma av antalet trådar .
 
Senast ändrad:
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Min häst sliter också ordentligt på skorna därför vill jag inte gärna ha fyra broddhål förrän tidigast november (bor i stockholmstrakten) just för att de slits för mycket. I år skodde jag om en vecka eller två i förtid för snöns skull, men ingen panik, mest tycker jag synd om hästen då hon får snöklampar i hagen, ridningen går okej, man får anpassa sig.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Alltså - har jag skrivit otydligt ang fyra brodd hål och slitage ? Fattar inte din kommentar nu heller ;)

Jag bor 2 timmar söder och skulle aldrig vinterskruda i början av november ser dock till att kunna trakrbrodda . Tå hål kommer i början av december med blindbrodd i .
Blir det klampsnö oförhappandes funkar som sagt tex glasslock mkt bra i hagen .
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Ang brodd o belastning. Blindbrodd använder jag som gräsbrodd på sommaren och vinterbroddarna är lika långa som blindbrodden. Man hör alltid varningar om brodd o belastning likt du skrev nu, men visst gäller det även för blindbrodd?
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag använder aldrig blindbrodd för att om de blir nötta är broddhålen helt körda.

Har nog inte sett en blindbrodd på 20 år. förr var de bara några mm "höga"

Jag har lyckats gänga upp hål fast tån har varit rejält nött. Har 2 sorters gängtappar.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Man får ju hålla koll på dem :-D som gräsbrodd funkar de kanon så längre det inte är för blött, högre tar lite onödigt mycket tycker jag. Men då skruvas de ju i o ur för ett ridpass. Blindbrodd är som vinterbrodd fast utan kärna, 7-8 mm för båda sorterna brukar jag hitta. De gamla som gick i höjd med skon hade jag dock gärna velat ha.

Jag syftar alltså på ev skillnad i belastning på om man direkt skruvar i vinterbrodd eller skruvar i blindbrodd för att skydda hålen. Har man olika höga förstår jag att det blir skillnad men annars är det väl inte direkt det? Blir väl snarare skillnad när det först fryser.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Är de så höga?

Njae antingen har jag isbrodd eller inte.

Elitbroddarna från förr var ju nästan som blindbrodd- ingen kärna som petade upp. Har åkt kana rejält med dessa. Den nya varianten är mkt mkt bättre. har både låga o normala.
Har dessa på insidorna o vassare på utsidan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 125
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 086
Senast: kryddan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 471
Senast: Philosophia
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 953
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp