Snygga till kök

Här var vi positiva ;)
Färgfläskningen är positiv! Växterna kan vara kryddväxter, jag gillar verkligen fönstret vid arbetsbänken!

Jag har gjort den där grejen med handtag en gång. Aldrig mer!

Förslaget om att vänta med att måla tills barnen är klara med den mest grundläggande träningen i bordsskick är klok!
 
Färgfläskningen är positiv! Växterna kan vara kryddväxter, jag gillar verkligen fönstret vid arbetsbänken!

Jag har gjort den där grejen med handtag en gång. Aldrig mer!

Förslaget om att vänta med att måla tills barnen är klara med den mest grundläggande träningen i bordsskick är klok!

Äsch, jag tänker att livet pågår hela tiden och efter matkladd blir det att rita på väggarna och förr eller senare rödvinsspill :D Ett hem med barn och tonåringar kommer alltid att slitas på. Just att måla väggar är ju världens enklaste. Sen kanske jag inte skulle köpa en ljus designersoffa just nu. Eller ha känsliga stenar som marmor. Men väggar går att måla på, eller om. Träskivor går att slipa. Textiler går att tvätta. Estetiken hemma är viktig för oss så vi får kompromissa. En familjemedlem har två smågrabbar och allt ljust eller vitt hemma. Kanske inte ett val jag själv gjort men de tycker att det är väl bara att ta av klädsel och kasta i maskin!
 
Äsch, jag tänker att livet pågår hela tiden och efter matkladd blir det att rita på väggarna och förr eller senare rödvinsspill :D Ett hem med barn och tonåringar kommer alltid att slitas på. Just att måla väggar är ju världens enklaste. Sen kanske jag inte skulle köpa en ljus designersoffa just nu. Eller ha känsliga stenar som marmor. Men väggar går att måla på, eller om. Träskivor går att slipa. Textiler går att tvätta. Estetiken hemma är viktig för oss så vi får kompromissa. En familjemedlem har två smågrabbar och allt ljust eller vitt hemma. Kanske inte ett val jag själv gjort men de tycker att det är väl bara att ta av klädsel och kasta i maskin!
Så skön inställning! Jag har ju oxå småbarn, målade väggar är ju super! Bara att ta fram färgen om det blivit någon katastrof.
Ännu är det nog oftare vi vuxna som orsakat dem än barnet.
 
En av mina nyinflyttade hyresgäster stod inte ut med köket utan bad om att få måla om.
Jag köpte färg och nya handtag.
Det blev så fint och jag ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare.
Visst, det är som att sminka en gris, men även det gör skillnad.
 
Äsch, jag tänker att livet pågår hela tiden och efter matkladd blir det att rita på väggarna och förr eller senare rödvinsspill :D Ett hem med barn och tonåringar kommer alltid att slitas på. Just att måla väggar är ju världens enklaste. Sen kanske jag inte skulle köpa en ljus designersoffa just nu. Eller ha känsliga stenar som marmor. Men väggar går att måla på, eller om. Träskivor går att slipa. Textiler går att tvätta. Estetiken hemma är viktig för oss så vi får kompromissa. En familjemedlem har två smågrabbar och allt ljust eller vitt hemma. Kanske inte ett val jag själv gjort men de tycker att det är väl bara att ta av klädsel och kasta i maskin!
Håller med, men just luckor i köket hade jag inte fattat hur mycket stryk de tar av barn med olika fordon kör in i, eller spiller på med olika vätskor 😂. Men måla en vägg är ju enkelt och det finns bra sudd om man inte vill måla igen!
 
Håller med, men just luckor i köket hade jag inte fattat hur mycket stryk de tar av barn med olika fordon kör in i, eller spiller på med olika vätskor 😂. Men måla en vägg är ju enkelt och det finns bra sudd om man inte vill måla igen!

Jag tror våra planer på längre sikt är att renovera köket helt, så tanken är inte att någonting behöver vara hållbart i många år. Sen har jag nog hellre exempelvis den färg jag vill ha på väggar och luckor, och det blir slitet med märken, än störa mig på färgen i sig i väntan på att barnen ska bli stora. Nu vill ju inte vi ha fler barn men livet kan ju spela än spratt ibland så inte ens det vet man ju. Tänk om det kommer fler. Eller massa småkusiner eller ja.. du förstår :D

Vi får köpa slitstark färg till köket i varje fall! Skönt att kunna torka av ordentligt. Luckorna får vi se, kan hända att de inte blir prio om det ändå blir fint när allt annat kommer i ordning!
 
Jag hade gett upp att byta handtagen, för det blir tidsödande att få det snyggt efter de gamla hålen och då kommer luckorna att behöva målas om helt ändå. Och om de inte ska vara vita, så vill du väl ändå ha en färg som passar golvet någorlunda. Och golvets färg är inte direkt förlåtande, av bilderna att döma. Jag hade velat dölja så mycket som möjligt av det med mattor.

Jag hade fläskat på med växter, gardiner och bilder på väggarna. Och barnen hjälper säkert till med tre kilo färgglatt lego eller nåt.

Det går ju att köpa snygga handtag med samma mått som de gamla 😁
Annars är inte spackla och slipa särskilt avancerat.
Golvet är ju inte alls svårmatchat.
 
Tack för alla tips!

Vi hade vitt kök i lägenheten, dock var det ett väldigt litet kök. Några glasluckor och så speglar på luckorna. Gjorde stor skillnad.

Om vi behåller det vitt funderar jag på att bara köpa några glasluckor. Det gör ju stor skillnad. Vi har en drös med fina glas och porslin som kan stå där. Stöket kan få vara i andra skåp och lådor. Särskilt skåpet ovanför micron stör mig, det vore finare i glas, sen det till höger om kyl och frys skulle kunna bli en fin vinhylla.

Köper vi nya beslag vore det ju dröm om man kunde hitta några med samma mått.

Dörröppningen mot hallen är ju vägg, där kommer det att målas. Andra sidan av köket ser ut såhär, dvs mycket vägg och möjlighet till fin gardin.

Visa bifogad fil 109149

De vita väggarna, omg 😅
Det är verkligen skillnad på vitt och vitt, den där vita får man ju ont i huvudet av.
Hade målat direkt 😁
 
Jag har någon gravt romantiserad bild av att jag ska kunna hålla färska kryddor vid liv men sanningen är att även de mest tåliga växter dör i min ägo :arghh: Fick till och med en växt av min vän med orden ”den här kan du inte döda” och instruktionen 1 dl vatten i veckan. Gav den det. Den stendog👎
 
Jag har någon gravt romantiserad bild av att jag ska kunna hålla färska kryddor vid liv men sanningen är att även de mest tåliga växter dör i min ägo :arghh: Fick till och med en växt av min vän med orden ”den här kan du inte döda” och instruktionen 1 dl vatten i veckan. Gav den det. Den stendog👎
Färska kryddor är oavsett svårt att hålla trevliga inomhus över tid. Det funkar tillfälligt i mäklarannonser. ;)

Men det finns knep! En odlingsstation med växtbelysning och självbevattning, då behöver man inte fundera på hur mycket vatten som är lagom. Det är ungefär så kryddor odlas innan de hamnar i butiken.
 
Jag har någon gravt romantiserad bild av att jag ska kunna hålla färska kryddor vid liv men sanningen är att även de mest tåliga växter dör i min ägo :arghh: Fick till och med en växt av min vän med orden ”den här kan du inte döda” och instruktionen 1 dl vatten i veckan. Gav den det. Den stendog👎

Jag blir nu väldigt sugen på att skicka dig en stickling från en av särbons växter... den tål typ allt :D Den skickar dessutom ut sticklingar som f-n, en av dem SPRÄNGDE en kruka :rofl:

Edit: De tål NÄSTAN allt... men att vara utan vatten i mer än ett halvår klarar den inte - fråga inte hur jag vet det :angel:
 
Jag blir nu väldigt sugen på att skicka dig en stickling från en av särbons växter... den tål typ allt :D Den skickar dessutom ut sticklingar som f-n, en av dem SPRÄNGDE en kruka :rofl:

Edit: De tål NÄSTAN allt... men att vara utan vatten i mer än ett halvår klarar den inte - fråga inte hur jag vet det :angel:

Jag antar utmaningen! :D Alltså jag vet inte ens vad jag gör för fel. Nu var visserligen lägenheten högt upp i söderläge så det blev stekhett i fönstren, inte alla växter som trivs så. Men den vännen köpte skulle faktiskt bo precis så.

I huset har vi ju flera väderstreck så hoppas det ska bli enklare! Finns en väldigt trevlig handelsträdgård i närheten, ska be dem hjälpa mig med tåliga växter. Att vattna nån gång i veckan för jag gärna! Plantera om med ny jord är mysigt så det kan jag också göra vid behov. Men allt annat lär småbarnshjärnan glömma bort 🤷‍♀️
 
Färska kryddor är oavsett svårt att hålla trevliga inomhus över tid. Det funkar tillfälligt i mäklarannonser. ;)

Men det finns knep! En odlingsstation med växtbelysning och självbevattning, då behöver man inte fundera på hur mycket vatten som är lagom. Det är ungefär så kryddor odlas innan de hamnar i butiken.

Skönt att höra att det kanske inte BARA är jag som är hopplös!
 
Äsch, jag tänker att livet pågår hela tiden och efter matkladd blir det att rita på väggarna och förr eller senare rödvinsspill :D Ett hem med barn och tonåringar kommer alltid att slitas på. Just att måla väggar är ju världens enklaste. Sen kanske jag inte skulle köpa en ljus designersoffa just nu. Eller ha känsliga stenar som marmor. Men väggar går att måla på, eller om. Träskivor går att slipa. Textiler går att tvätta. Estetiken hemma är viktig för oss så vi får kompromissa. En familjemedlem har två smågrabbar och allt ljust eller vitt hemma. Kanske inte ett val jag själv gjort men de tycker att det är väl bara att ta av klädsel och kasta i maskin!
En kompis till mig målade över blåbärssoppa, typ, som tenderade att hamna på en vägg i ett gammalt hus där väggmaterialet ABSORBERADE allt det kom i kontakt med. Avtorkning var i princip meningslöst. (Jag vet inte hur du brukar festa, men min erfarenhet är att småttingar spiller mycket mer än festande vuxna. Däremot är barn ju bara små i några år. Festande vuxna är vu ju då och då under hela resten av livet.)

Man får ju hitta ett läge man kan leva med, estetik i ena änden och hur mycket tid man kan/vill/orkar lägga i den andra. Medan man målar och när det är nymålat måste ju små barn vaktas rätt noga. De vita luckorna ser ut att vara lätta att torka av.
Färska kryddor är oavsett svårt att hålla trevliga inomhus över tid. Det funkar tillfälligt i mäklarannonser. ;)

Men det finns knep! En odlingsstation med växtbelysning och självbevattning, då behöver man inte fundera på hur mycket vatten som är lagom. Det är ungefär så kryddor odlas innan de hamnar i butiken.
Jag vet. Men det där fönstret fick fart på drömmarnas värld. I värsta fall får det väl bli plastväxtbasilika!
 
Så skön inställning! Jag har ju oxå småbarn, målade väggar är ju super! Bara att ta fram färgen om det blivit någon katastrof.
Ännu är det nog oftare vi vuxna som orsakat dem än barnet.
Ja mycket lättare än tapet!
Jag antar utmaningen! :D Alltså jag vet inte ens vad jag gör för fel. Nu var visserligen lägenheten högt upp i söderläge så det blev stekhett i fönstren, inte alla växter som trivs så. Men den vännen köpte skulle faktiskt bo precis så.

I huset har vi ju flera väderstreck så hoppas det ska bli enklare! Finns en väldigt trevlig handelsträdgård i närheten, ska be dem hjälpa mig med tåliga växter. Att vattna nån gång i veckan för jag gärna! Plantera om med ny jord är mysigt så det kan jag också göra vid behov. Men allt annat lär småbarnshjärnan glömma bort 🤷‍♀️
Handelsträdgården vid slottet? Den är så fin, jag brukar ta en årlig tripp dit på senvår/försommar och handla till balkongen samt gå med hundarna i omgivningarna och ta en fika på slottet 😍
 
Jag antar utmaningen! :D Alltså jag vet inte ens vad jag gör för fel. Nu var visserligen lägenheten högt upp i söderläge så det blev stekhett i fönstren, inte alla växter som trivs så. Men den vännen köpte skulle faktiskt bo precis så.

I huset har vi ju flera väderstreck så hoppas det ska bli enklare! Finns en väldigt trevlig handelsträdgård i närheten, ska be dem hjälpa mig med tåliga växter. Att vattna nån gång i veckan för jag gärna! Plantera om med ny jord är mysigt så det kan jag också göra vid behov. Men allt annat lär småbarnshjärnan glömma bort 🤷‍♀️

Här får du en snabbkurs i att vattna krukväxter som om du hade gröna fingrar:

Istället för att mäta vattnet vattna alltid så hela jorden blir blöt. Krukan måste ha hål så överskottsvatten kan rinna ut. Häll bort eventuellt överskottsvatten. Sprid vattnet så det inte blir några torra fickor i jorden.

För att veta när det är dags igen, känn med fingret och kontrollera att det är torrt ner till en eller två fingerleders djup. Då vattnar du som ovan. Vattna aldrig en kruka om översta jorden är fuktig.

Finns så klart undantag och andra sätt men denna metod fungerar väldigt bra på nästan alla krukväxter.

Vattnar du t.ex. 1dl i veckan kanske jorden inte hinner torka med rotröta som följd. Eller så rinner din deciliter igenom krukan samma väg varje gång medan större delen av rötterna torkar ut. Eller så funkar det, men det beror på så många olika omständigheter.

Känner du med fingret kan du vattna baserat på hur mycket just den växten förbrukar just där den står.

Kryddväxter är svåra oavsett men vanliga krukväxter klarar sig i de flesta fall utmärkt om de får vatten enligt ovan.

On topic: om du målar luckorna själv, var supernoga med varje steg.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 557
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 051
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 472
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 172
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp