Snygga till kök

En kompis till mig målade över blåbärssoppa, typ, som tenderade att hamna på en vägg i ett gammalt hus där väggmaterialet ABSORBERADE allt det kom i kontakt med. Avtorkning var i princip meningslöst. (Jag vet inte hur du brukar festa, men min erfarenhet är att småttingar spiller mycket mer än festande vuxna. Däremot är barn ju bara små i några år. Festande vuxna är vu ju då och då under hela resten av livet.)

Man får ju hitta ett läge man kan leva med, estetik i ena änden och hur mycket tid man kan/vill/orkar lägga i den andra. Medan man målar och när det är nymålat måste ju små barn vaktas rätt noga. De vita luckorna ser ut att vara lätta att torka av.

Jag vet. Men det där fönstret fick fart på drömmarnas värld. I värsta fall får det väl bli plastväxtbasilika!

Jo, men man kan ju inte utgå från värsta scenariot heller. Just blåbärssoppa är väl något av det svårare. Så att någon hade blåbärssoppa på en absorberande vägg känns i min värld som ett svagt argument för att inte måla om :D Vi kan i andra änden ta min brorson på 2,5 som exempel, som är världens lugnaste barn. De har vaser i knähöjd som står orörda. Så finns det allt där emellan. Just blåbärssoppa har vi aldrig ens haft hemma. Kastade köttbullar känns som ett mer sannolikt scenario. Men som sagt, efter ett par års spill är det väl bara att dra på ett nytt lager i så fall :)
 
Jo, men man kan ju inte utgå från värsta scenariot heller. Just blåbärssoppa är väl något av det svårare. Så att någon hade blåbärssoppa på en absorberande vägg känns i min värld som ett svagt argument för att inte måla om :D Vi kan i andra änden ta min brorson på 2,5 som exempel, som är världens lugnaste barn. De har vaser i knähöjd som står orörda. Så finns det allt där emellan. Just blåbärssoppa har vi aldrig ens haft hemma. Kastade köttbullar känns som ett mer sannolikt scenario. Men som sagt, efter ett par års spill är det väl bara att dra på ett nytt lager i så fall :)
Ja, jag är inte något vis motståndare till målning. 🙂 (Min erfarenhet är att barn bidrar till att de mest oväntade livsmedel tar sig in i ens kök.)
 
Nu är ju inte det här ett kök men alltså hur drömmigt? :love: (letar inspiration till väggfärg)

18DD8446-71C3-4A49-8449-69533D6E7DA8.jpeg
 
Den inredaren kan få komma hem till mig tack, med precis allt på bilden.

Kanske förklarar varför jag inte är någon beundrare av vårt sjukhuskök :angel::p
Haha jag tror att ni kommer att kunna få bort sjukhuskänslan ganska enkelt ändå 😄 Nu när jag tittar på mäklarbilderna igen är det framförallt beslagen och dom vita väggarna som stör allra mest. En härlig färg på väggarna och lite snyggare beslag tror jag kommer göra enorm skillnad. Jag tror jag hade gjort så till en början och sedan bott in mig k köket och huset något år innan jag bestämt mig för större saker som att byta luckor, bänkskiva, kakel osv.
 
Haha jag tror att ni kommer att kunna få bort sjukhuskänslan ganska enkelt ändå 😄 Nu när jag tittar på mäklarbilderna igen är det framförallt beslagen och dom vita väggarna som stör allra mest. En härlig färg på väggarna och lite snyggare beslag tror jag kommer göra enorm skillnad. Jag tror jag hade gjort så till en början och sedan bott in mig k köket och huset något år innan jag bestämt mig för större saker som att byta luckor, bänkskiva, kakel osv.

En matta hade ju varit perfekt också men just det känns ju hopplöst med småbarn och mat :cautious:
 
En matta hade ju varit perfekt också men just det känns ju hopplöst med småbarn och mat :cautious:
Äsch. Enkla men väldigt snygga trasmattor är enkla att stoppa i tvättmaskinen - om de inte är väldigt långa.

Man behöver inte en. Man kan ha ett gäng på olika platser.
Rusta och IKEA är mina hovleverantörer av trasmattor. Slänger dem när jag tvättat sönder dem.
Gör golven trevligare att gå på också.
 
Äsch. Enkla men väldigt snygga trasmattor är enkla att stoppa i tvättmaskinen - om de inte är väldigt långa.

Man behöver inte en. Man kan ha ett gäng på olika platser.
Rusta och IKEA är mina hovleverantörer av trasmattor. Slänger dem när jag tvättat sönder dem.
Gör golven trevligare att gå på också.

Jag hade nog velat ha en stor under matbordet, så det hade ju varit lite svårt. Finns ju visserligen sånna genomskinliga golvskydd i plast som man skulle kunna ha under barnens platser, över mattan, men vette tusan hur snyggt det skulle bli.. plus att de spiller nog inom en ännu större räckvidd.
 
Jag hade nog velat ha en stor under matbordet, så det hade ju varit lite svårt. Finns ju visserligen sånna genomskinliga golvskydd i plast som man skulle kunna ha under barnens platser, över mattan, men vette tusan hur snyggt det skulle bli.. plus att de spiller nog inom en ännu större räckvidd.
Aha. Jag har aldrig haft matta under matbordet. Blir inte stolarna svåra att skjuta in och ut?

Under soffbord, ja. Men matbord, där spills det -även av vuxna. Nån kan välta ett glas eller plaska ur fil ur tallriken. Inge' bra för mattan.

Men försöker tänka tanken :)
 
Jag hade nog velat ha en stor under matbordet, så det hade ju varit lite svårt. Finns ju visserligen sånna genomskinliga golvskydd i plast som man skulle kunna ha under barnens platser, över mattan, men vette tusan hur snyggt det skulle bli.. plus att de spiller nog inom en ännu större räckvidd.
Jag har valt bort matta under köksbordet just nu, tills barnen blir större. Har sett såna plastskydd hos kompisar, men jag är ärligt talat hellre utan matta för jag tycker inte det blir snyggt.

Fun fact, jag hade heltäckningsmatta under köksbordet fram tills jag bytte golv i höstas. Den sög förvisso upp mjölk och alla andra blöta spill bra... 🙃
 
Aha. Jag har aldrig haft matta under matbordet. Blir inte stolarna svåra att skjuta in och ut?

Under soffbord, ja. Men matbord, där spills det -även av vuxna. Nån kan välta ett glas eller plaska ur fil ur tallriken. Inge' bra för mattan.

Men försöker tänka tanken :)

Jag tror det är ganska vanligt, men kanske inte hos barnfamiljer då. Vuxna spiller ju också såklart men kanske i mindre mängd, och så finns det ju bra rengöringsmedel så man kan få bort små fläckar vid behov. Men har man barn som kastar mat på golvet varje måltid så orkar man ju inte det.
 
Jag tror det är ganska vanligt, men kanske inte hos barnfamiljer då. Vuxna spiller ju också såklart men kanske i mindre mängd, och så finns det ju bra rengöringsmedel så man kan få bort små fläckar vid behov. Men har man barn som kastar mat på golvet varje måltid så orkar man ju inte det.
Efter en runda med spaghetti bolognese så ger man upp den iden ganska snabbt 🙈 (från en som drömmer om matta under matbordet)
 
En matta hade ju varit perfekt också men just det känns ju hopplöst med småbarn och mat :cautious:
Jag tänkte också matta, min mamma hade en snygg smal och lång matta längsmed vasken och bänken. Mysigt att stå på vintern och gick att tvätta som vanligt. Jag tycker det är helt värdelöst med matta under bord. Snyggt men för opraktiskt.


WildJungle-4_Image_Roomshot_ChildrensRoom_Item_7463.jpg


Sen gillar jag tapeter med stora mönster. Denna har jag köpt men inte satt upp än, jag vill ha den i dumma vrår som utfyllnad med en planta framför.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 556
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 049
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 470
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 170
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp