Sommar- & höstföräldrar 2026

Mina ungar har varit ganska tunna, 50 cm långa men 2745 g respektive 3005 g. De har använt strl 50 i några veckor i alla fall, 56 hade varit alldeles för stort. Däremot har det inte behövts många plagg (jag har dock inte haft bebisar som kräkts). Några enstaka plagg bara, jag vill gärna ha omlottbodys i den storleken när de använt body + byxor och egentligen har pyjamas varit det mest praktiska dygnet runt-plagget de första veckorna. Om jag hade varit du hade jag satsat på att ha några 50-plagg hemma i alla fall, sen går det ju snabbt att köpa och få hem fler om det behövs (även secondhand ju, smidigt nog).

Mina ungar har varit ganska tunna, 50 cm långa men 2745 g respektive 3005 g. De har använt strl 50 i några veckor i alla fall, 56 hade varit alldeles för stort. Däremot har det inte behövts många plagg (jag har dock inte haft bebisar som kräkts). Några enstaka plagg bara, jag vill gärna ha omlottbodys i den storleken när de använt body + byxor och egentligen har pyjamas varit det mest praktiska dygnet runt-plagget de första veckorna. Om jag hade varit du hade jag satsat på att ha några 50-plagg hemma i alla fall, sen går det ju snabbt att köpa och få hem fler om det behövs (även secondhand ju, smidigt nog).
Ja det får nog bli så. Jag vet inte om storlek på bebis är ärftligt men både jag och min bror var rätt små bebisar när vi kom ut.
Jag tycker pyjamas med dragkedja verkar så praktiskt när de är pyttesmå, allt i ett liksom. Men man kanske ändå ska ha en body under?

Ja det får nog bli så. Jag vet inte om storlek på bebis är ärftligt men både jag och min bror var rätt små bebisar när vi kom ut.
Jag tycker pyjamas med dragkedja verkar så praktiskt när de är pyttesmå, allt i ett liksom. Men man kanske ändå ska ha en body under?

Pyjamas är onekligen smidigt, men utan inbyggda "fötter" då ☺️ Det behövs ingen body under en pyjamas!

Pyjamas med dragkedja är superbra, jag har mest envisas med body och byxor ibland för att jag haft några extra gulliga såna kläder :p
Jag som tidigare haft höst/vinterbarn och har rätt svalt inne har ändå bara kört pyjamas utan body under. Sen har jag haft en filt runt bebisen, då har jag tyckt att det är lättare att reglera värmen. Mesta tiden har bebisen ju hängt i en famn och fått värme därifrån :) Men det där är nog lite individuellt, hur varm bebis man får.

Jag som fått två väldigt varma bebisar tidigare har aldrig kunnat ha filt inomhus för de vaknat inom några minuter och skriker av att de blivit varma 😅

Tvåan var kräkbebis så även om jag tyckte jag hade massa dregglisar eftersom ettan dreglade kopiöst så behövde jag köpa på mig ännu fler.

För några dagar sen noterade jag att det snart bara var 100 dagar kvar och tänkte att jag skulle skriva några ord om det här på själva dagen. Sen blinkade jag och då hade det gått sex dagar och ögonblicket var förbi :p Men nu är det alltså tvåsiffrigt kvar här, 97 dagar till bf och inne i vecka 27. Magen är klotrund och börjat vara i vägen när skor ska på, eller när jag förväntas leta efter leksaker under soffor etc.

Häromnatten vaknade jag av att min 2-åring som jag delar säng med började leva runt. Plötsligt fick han in en rätt ordentlig spark i min mage och genast vaknade bebisen till och sparkade tillbaka. Känns lovande att de slåss redan innan hon är född :p

Jag som fått två väldigt varma bebisar tidigare har aldrig kunnat ha filt inomhus för de vaknat inom några minuter och skriker av att de blivit varma 😅

Tvåan var kräkbebis så även om jag tyckte jag hade massa dregglisar eftersom ettan dreglade kopiöst så behövde jag köpa på mig ännu fler.

Alltså jag kan verkligen ha överklätt min dotter som bebis, utan att jag nog fattade det då. NU vet jag hur sjukt varmblodig hon är, hon fryser aldrig och går nakenfis här hemma hela vintern trots ca 18-19 grader i huset, sover nakenfis utan täcke i vårt 16-17 grader kalla sovrum osv. Men när jag ser bilder från när hon är bebis eller iaf yngre så kläddde jag ju på henne alldeles får mycket ibland!? Dubbla mössor på en ettåring utomhus tex 😂, förvisso kall vinter men ÄNDÅ! Hon hade säkert helst aldrig velat haft filt och hade nog velat vara naken/i bara blöja mycket mer också... Men hur ska man veta det när de är så små eg? Tog du det på missnöje bara eller annat?

Apropå kräkbebisar så kan det ju också innebära att man behöver enorma mängder av varje storlek på kläderna, inte bara dregglisar. Vår dotter kaskadspydde (har fortfarande problem med reflux som 6-åring så hon är väl ett extremfall iof) typ var femte minut hela sitt första halvår så vi bytte kläder konstant. På både henne och oss!

Alltså jag kan verkligen ha överklätt min dotter som bebis, utan att jag nog fattade det då. NU vet jag hur sjukt varmblodig hon är, hon fryser aldrig och går nakenfis här hemma hela vintern trots ca 18-19 grader i huset, sover nakenfis utan täcke i vårt 16-17 grader kalla sovrum osv. Men när jag ser bilder från när hon är bebis eller iaf yngre så kläddde jag ju på henne alldeles får mycket ibland!? Dubbla mössor på en ettåring utomhus tex 😂, förvisso kall vinter men ÄNDÅ! Hon hade säkert helst aldrig velat haft filt och hade nog velat vara naken/i bara blöja mycket mer också... Men hur ska man veta det när de är så små eg? Tog du det på missnöje bara eller annat?

Apropå kräkbebisar så kan det ju också innebära att man behöver enorma mängder av varje storlek på kläderna, inte bara dregglisar. Vår dotter kaskadspydde (har fortfarande problem med reflux som 6-åring så hon är väl ett extremfall iof) typ var femte minut hela sitt första halvår så vi bytte kläder konstant. På både henne och oss!
Första skrek som sagt varje gång filten kom på 😅 ville inte ha något ens på natten.Samma med ytterkläder och mössa. Body och byxor räckte.

Jag har också läst om kräkbebisar och byte av kläder typ 10 ggr om dagen 😅 Men får man en kräkbebis får man väl springa iväg och köpa några uppsättningar kläder till 😄

Jag har också läst om kräkbebisar och byte av kläder typ 10 ggr om dagen 😅 Men får man en kräkbebis får man väl springa iväg och köpa några uppsättningar kläder till 😄

Haha absolut, det är ju lätt fixat ändå! Tyckte våra egna kläder och alla tillbehör som konstant kräktes ner var värre 🤦

Hur mycket har ni börjat fixa inför bebis ankomst? Vet iof att vi är lite olika långt gågna 😁

Vi har ju det mesta sparat i garaget (lite kaos dock) och funderar när man bör börja packa upp och packa in. Och köpa det som behöver kompletteras.

Hur mycket har ni börjat fixa inför bebis ankomst? Vet iof att vi är lite olika långt gågna 😁

Vi har ju det mesta sparat i garaget (lite kaos dock) och funderar när man bör börja packa upp och packa in. Och köpa det som behöver kompletteras.
Jag har fått så mycket av mina vänner och mamma (framförallt, enda barnbarnet syndromet I guess) så vi har typ allt klart.
Ska köpa ett babygym annars tror jag vi har allt man behöver. 🙈
Har tvättat upp alla kläder jag har fått av min hundträningskompis, 8 kassar kläder från strl 56 -74 tog sin lilla tid att tvätta upp. 😂
Går in i v.34 imorgon, helt sjukt att det är nära nu.

Inte gjort något, men det enda vi saknar är ett babyskydd 😅 första var man ju duktig på att göra klart tidigt. Andra barnet var det klart 3v före och det var bara för att min förstföderska till kompis var beräknad en vecka efter mig och var klar med allt i v.34 😅

Var iväg på NIPT och UL idag. Allt såg fint ut på UL och fostret mätte helt rätt och sprattlade på som sjutton. NIPT tar upp till 10 arbetsdagar att få svar på och de skickar ut torsdagar och fredagar så lär inte bli något före påsk tyvärr! Hoppas nu det också ser bra ut så vi äntligen kan berätta för familjen.

Var iväg på NIPT och UL idag. Allt såg fint ut på UL och fostret mätte helt rätt och sprattlade på som sjutton. NIPT tar upp till 10 arbetsdagar att få svar på och de skickar ut torsdagar och fredagar så lär inte bli något före påsk tyvärr! Hoppas nu det också ser bra ut så vi äntligen kan berätta för familjen.
Åh vad typiskt att påskens röda dagar kommer i vägen.

Jag ska på dateringsultraljud på onsdag. Med första barnen fanns inte det utan gjorde bara ett, RUL. Med tvåan sa jag åt sambon att stanna hemma, att de bara ska ge mig ett datum så att det tar 5min som nipt ultraljudet. Tog en timme visade det sig 😂 "pappan ska inte vara med?" "Eeh... nej, jag trodde det bara skulle ta 5min..."

Idag hade jag BM-besök (25 veckor). Allt såg fint ut. Kan ändå känna att jag kanske lite börjar knyta an till knyttet i magen och längta lite efter en liten nyfödd (och andra saker längtar jag inte alls till 🙈). Börjar kännas lite mer verkligt nu när vi i helgen började inventera vad vi hade i förrådet, burit in skötbord, tvätta upp kläder och börjat skriva inköpslista osv. Mycket att fixa trots att vi har så mycket sparat sen tidigare!

Gjorde mitt dateringsultraljud igår, eller tja, det var för sent för dateringsultraljud och för tidigt för RUL så det blev något mellanting. Min bm måste räknat fel på ett par tre veckor för jag gick in i v.17 idag och skulle gjort detv.13-14 🤪 blev flyttade ytterligare en dag tidigare så bf är nu 14/9. Moderkaka i framvägg så lär dröja innan jag känner den. Den gjorde en rejäl kick mitt i så bm frågade om det kändes men nä, kände inte något.

Gjorde mitt dateringsultraljud igår, eller tja, det var för sent för dateringsultraljud och för tidigt för RUL så det blev något mellanting. Min bm måste räknat fel på ett par tre veckor för jag gick in i v.17 idag och skulle gjort detv.13-14 🤪 blev flyttade ytterligare en dag tidigare så bf är nu 14/9. Moderkaka i framvägg så lär dröja innan jag känner den. Den gjorde en rejäl kick mitt i så bm frågade om det kändes men nä, kände inte något.
Men vad tokigt!
Jag tycker mitt KUB ligger så himla sent, vecka 13+2 men det är väl helt okej och inom ramen. Vet dock flera som gjort i vecka 11-12 så hade varit najs att ha det tidigt.
RUL är sen inbokat till vecka 19+2 för mig.

Vi hade tur och fick vårt NIPT-resultat redan igår! Låg risk på allt och precis som jag kände på mig är där en liten kille.
Jättesvårt med killnamn dock 😅 Vi båda hade flera tjejnamn på lager men jag hade inget killnamn.
Har dock hittat ett nu som jag tycker skulle passa så himla bra då det är ett gammalt tyskt namn (mina föräldrar är tyska). Men det är på topp 20 i Sverige (med en annan stavning) så min fru dissade detta. Ska bli intressant att se vad vi kommer fram till 😄

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Mål och planer 2026!
  • Namngivning/dop
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner