Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Vecka 30 idag och jag hade tid för mitt tillväxtultraljud. Allt såg fint ut, hon bedömdes väga typ 60 g mindre än vad hon "borde", vilket var en sån liten avvikelse att det inte ses som en avvikelse. Så, som vi trodde, och så får vi se om det liksom tidigare blir ytterligare ett ul för att magen växer som den vill. Väldigt gullig ultraljudssköterska idag som försökte sig på att ge mig en 3D-bild av ansiktet, men ungen envisades med att ha armen framför ansiktet. Men det gjorde mig inte något, jag tycker helt ärligt att såna bilder är rätt läskiga :p

Annars var jag borta en natt i helgen och igår när jag var hemma igen och skulle natta barn så ville stora killen, 4 år, inte sluta krama och pussa på magen.
"Jag har saknat dig, bebisen!" :love:
Andra ungen, 2 år, är inte lika lättflirtad. Han tycks vara mäkta oimponerad av att jag sagt att bebisen inte kommer kunna göra så mycket i början, så han brukar nu gå runt och säga att han också har en bebis i magen och att den faktiskt kan gå :p

Vecka 14 och KUB idag och allt såg toppen ut, så låg risk man kan få på trisomierna men det visste vi ju redan efter NIPT. Ändå skönt att få alla organ igenomkollade och se hur lilla krabaten faktiskt ser ut som en liten bebis nu 👶
Glömde fråga, hur gick det att berätta för familjen? 🙂 blev de överraskade?

Glömde fråga, hur gick det att berätta för familjen? 🙂 blev de överraskade?
Ja mamma blev så rörd så hon började gråta, hon trodde inte att det var sant 🥹
Min bror och hans sambo blev också väldigt överraskade men så glada över att deras 1-åring ska få en kusin ❤️
Pappa frågade direkt - HUR? Vilket är så typiskt honom, men han menar inget illa utan ville nog bara veta lite mer, om vi vet något om donatorn osv. Han blev jätteglad han med.
Min frus pappa med sambo blev också jätteglada och började genast planera för framtiden. Så gulligt!
Min frus farmor blev dock besviken för att hon tyckte att vi borde adopterat istället? 😅 Hon är dock 92 år och lite virrig, och uppvuxen under tiden det var vanligt att ta emot krigsbarn så hon är ursäktad.

Ja mamma blev så rörd så hon började gråta, hon trodde inte att det var sant 🥹
Min bror och hans sambo blev också väldigt överraskade men så glada över att deras 1-åring ska få en kusin ❤️
Pappa frågade direkt - HUR? Vilket är så typiskt honom, men han menar inget illa utan ville nog bara veta lite mer, om vi vet något om donatorn osv. Han blev jätteglad han med.
Min frus pappa med sambo blev också jätteglada och började genast planera för framtiden. Så gulligt!
Min frus farmor blev dock besviken för att hon tyckte att vi borde adopterat istället? 😅 Hon är dock 92 år och lite virrig, och uppvuxen under tiden det var vanligt att ta emot krigsbarn så hon är ursäktad.

Men så fina reaktioner. Vad roligt att ha så många anhöriga att dela med som också blir så glada och förväntansfulla 🧡🧡

RUL idag! Nu har vi ju kunnat titta upp kön om vi hade velat efter nipt men inte velat men jag kunde ju inte låta bli att spana lite ändå. Har ju läst att flickor ska ha tre streck och se ut som en hamburgare och killar sticker ju snoppen upp. Så kom bild underifrån men benen brett i sär och... jag ser en väldigt stor rund bula mellan benen 🤔 första tanken var att den var för stor och rund för en flicka och måste vara testiklar även om jag aldrig såg någon snopp. Efter lite googlande hittade jag en bild som var lik det jag såg men då sa gissade 75% av kommentarerna på flicka. Så jag har ingen aning men ändå ganska skönt eftersom jag egentligen inte ville veta 🤣

RUL idag! Nu har vi ju kunnat titta upp kön om vi hade velat efter nipt men inte velat men jag kunde ju inte låta bli att spana lite ändå. Har ju läst att flickor ska ha tre streck och se ut som en hamburgare och killar sticker ju snoppen upp. Så kom bild underifrån men benen brett i sär och... jag ser en väldigt stor rund bula mellan benen 🤔 första tanken var att den var för stor och rund för en flicka och måste vara testiklar även om jag aldrig såg någon snopp. Efter lite googlande hittade jag en bild som var lik det jag såg men då sa gissade 75% av kommentarerna på flicka. Så jag har ingen aning men ändå ganska skönt eftersom jag egentligen inte ville veta 🤣

Måste bara visa hur det såg ut på vårt ultraljud, vi ville ju veta kön - och med denna uppvisning var det väldigt enkelt att se vad det var där inne 😁 ingen tvekan så att säga 😜

Bifogade filer

• Screenshot_20260424_094019_Messenger.webp
    Screenshot_20260424_094019_Messenger.webp
    29,8 KB · Visningar: 1 093
Måste bara visa hur det såg ut på vårt ultraljud, vi ville ju veta kön - och med denna uppvisning var det väldigt enkelt att se vad det var där inne 😁 ingen tvekan så att säga 😜
Nej det var ju tydligt! Så jag tänker att kille ska se ut. Kapa den mindre bulan på toppen så är det som det jag såg 😅 men som sagt, den var helt rund men kändes alldeles för stor för att vara tjej tyckte jag 🤔

Jag är officiellt less nu, men har ju två månader kvar så det spelar ingen roll 😅 Jag känner mig mer fysiskt påverkad/begränsad denna gång och vet inte om det är för att det är tredje gången eller för att jag denna gång befinner mig i tredje trimestern på våren när jag drar igång tusen projekt och bara vill vara ute och jobba. Men jag har tyvärr börjat känna av att kroppen protesterar när jag håller igång så som jag vill och det är så otroligt frustrerande. Försöker sitta ner lite mer än jag vill och prioritera de tunga grejer som är måsten, och göra allt annat bara när kroppen tycks med på det. Sen är det ju inte så himla lätt att få till en kvarts sittande vila då och då när det finns två barn hemma vars empatiska förmågor är gravt underutvecklade 😆

Sen kämpar jag lite med maten, eller egentligen med mellanmål. Frukost, lunch och middag äter jag bra men jag har svårt att få till några bra mellanmål. Jag äter mycket frukt, men hade behövt något matigare också. Smörgåsar blir jag så less på, och allt mjölkbaserat triggar igång min halsbränna så det går bort. Svårt tycker jag, och hade velat hitta lite bra alternativ, särskilt som även denna unge tycks vara av lite mindre slag och behöver tjocka på sig lite 😁

Jag är officiellt less nu, men har ju två månader kvar så det spelar ingen roll 😅 Jag känner mig mer fysiskt påverkad/begränsad denna gång och vet inte om det är för att det är tredje gången eller för att jag denna gång befinner mig i tredje trimestern på våren när jag drar igång tusen projekt och bara vill vara ute och jobba. Men jag har tyvärr börjat känna av att kroppen protesterar när jag håller igång så som jag vill och det är så otroligt frustrerande. Försöker sitta ner lite mer än jag vill och prioritera de tunga grejer som är måsten, och göra allt annat bara när kroppen tycks med på det. Sen är det ju inte så himla lätt att få till en kvarts sittande vila då och då när det finns två barn hemma vars empatiska förmågor är gravt underutvecklade 😆

Sen kämpar jag lite med maten, eller egentligen med mellanmål. Frukost, lunch och middag äter jag bra men jag har svårt att få till några bra mellanmål. Jag äter mycket frukt, men hade behövt något matigare också. Smörgåsar blir jag så less på, och allt mjölkbaserat triggar igång min halsbränna så det går bort. Svårt tycker jag, och hade velat hitta lite bra alternativ, särskilt som även denna unge tycks vara av lite mindre slag och behöver tjocka på sig lite 😁

Känner igen mig! Känns låååångt kvar 😅

Vad svårt med mellanmålen. Jag är sådär förtjust i mjukt bröd men för mig funkar oftast knäcke eller fröknäcke iaf, kan det vara nåt? Hummus eller kanske avokado med örtsalt på? Ägg är min to go to också (i alla dess former - äggröra, äggsmör, stekt, kokt osv).

Jag har också börjat läcka lite.mjölk då och då. Så jobbigt 🤪

3v kvar, känner att jag inte har tid med att bebis ska titta ut just nu. Har hundtävlingar enda fram till BF. 🤪 Jobbar fortfarande och lär göra tills bebis kommer, dock så har jag en sådan satans jobbig kollega som flåsar mig i nacken konstant av sin egna oro över min graviditet (jag är själv inte orolig vill nämna) att jag överväger starkt att gå hem 1v innan BF i alla fall.
Pallar inte med att personen i fråga kontrollerar mina matlådor, googlar tillfälliga symtom och vill skicka mig minst 2 gånger i veckan till förlossningen för personen tror själv att bebis är påväg. 🤡 Får inte ens böja ned huvudet för då tror personen att jag har värkar och att ungen ska födas på betongen.

Känner igen mig lite. Mina andra är födda i februari och april så var höggravid under vintern när man mest var inne. Nu har jag massa jag vill göra och vissa dagar går det och andra ger det foglossning i varierande grad 😝 men jag är tacksam att jag inte behöver hitta ytterkläder, klä på mig och åka pulka med en treåring denna gång. Det var pest sist! Treåringen vi har nu roas av sin storebror medan jag fick roa äldsta förra gången så jag hoppas det blir lättare att ta det lugnt denna gången.

Känner igen mig! Känns låååångt kvar 😅

Vad svårt med mellanmålen. Jag är sådär förtjust i mjukt bröd men för mig funkar oftast knäcke eller fröknäcke iaf, kan det vara nåt? Hummus eller kanske avokado med örtsalt på? Ägg är min to go to också (i alla dess former - äggröra, äggsmör, stekt, kokt osv).

Jag har också börjat läcka lite.mjölk då och då. Så jobbigt 🤪
Läcker så att det blir blöta fläckar på tröjan? 😅

Glukosbelastning idag. Fastevärdet var bra och sitter nu och väntar på det sista värdet. Usch, vilken äcklig sockerlösning man fick dricka!

Bebis mår bra i magen och allt ser fint ut! Så skönt 🥰
Gör alla glukosbelastning eller bara om man är i riskzon?
Toppen att allt såg bra ut med bebis 🥰

Igår hade jag lite värk i livmodern till och från (som mensvärk) och blev lite orolig men inget mer hände och det gick över. Så hoppas det bara var smärta för att livmodern växer.
Gick in i vecka 16 idag, nästa vecka har jag besök med BM om psykisk hälsa/ohälsa (det som partnern inte ska vara med på). Tänkte ta upp min önskan om snitt då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka