Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Gör alla glukosbelastning eller bara om man är i riskzon?
Toppen att allt såg bra ut med bebis 🥰

Igår hade jag lite värk i livmodern till och från (som mensvärk) och blev lite orolig men inget mer hände och det gick över. Så hoppas det bara var smärta för att livmodern växer.
Gick in i vecka 16 idag, nästa vecka har jag besök med BM om psykisk hälsa/ohälsa (det som partnern inte ska vara med på). Tänkte ta upp min önskan om snitt då.

I min region gör man det bara på riskindikation, tror det är mitt BMI som motiverar screening 😊

Mensvärk känns ju väldigt normalt när livmodern växer som du säger, så säkert inget du behöver oro dig för! Jag kan än idag ibland få lite lätt mensvärk i v30, men när jag sökt information verkar även det normalt så länge det inte är för kraftigt eller för ofta.

Lycka till på nästa besök 🧡 Hoppas att du blir lyssnad på i önskan om förlossningssätt. Jag har läkarbesök nu i v32 för att få beslut om ev snitt (igen). Min barnmorska stred ju länge för att jag skulle få till ett godkännande tidigare och bokade in läkarbesök redan runt v20, men alla läkarbesök hon bokade bokades av och man hänvisade till riktlinjerna om att bedömning inte görs förrän i v32 😖

I min region gör man det bara på riskindikation, tror det är mitt BMI som motiverar screening 😊

Mensvärk känns ju väldigt normalt när livmodern växer som du säger, så säkert inget du behöver oro dig för! Jag kan än idag ibland få lite lätt mensvärk i v30, men när jag sökt information verkar även det normalt så länge det inte är för kraftigt eller för ofta.

Lycka till på nästa besök 🧡 Hoppas att du blir lyssnad på i önskan om förlossningssätt. Jag har läkarbesök nu i v32 för att få beslut om ev snitt (igen). Min barnmorska stred ju länge för att jag skulle få till ett godkännande tidigare och bokade in läkarbesök redan runt v20, men alla läkarbesök hon bokade bokades av och man hänvisade till riktlinjerna om att bedömning inte görs förrän i v32 😖
Jag hade ju nästintill daglig molvärk de första veckorna och det kändes väl ungefär så nu med igår. Tror det är lite noja över att jag vet att det är så långt till nästa UL nu också, innan har vi fått se bebis typ varannan vecka 😅

Jag har fått tips av denna BM i en av snittgrupperna på Facebook (utöver att hon också jobbar på HBTQI+ certifierad klinik), och bor i en region där det beviljas flest snitt så jag hoppas verkligen att jag ska få det utan att behöva slåss allt för mycket. Det verkar som att de flesta här får besked tidigt också. Jag har även medvetet prioriterat sjukhus i min lista utefter ”snittvänlighet”. Jag håller verkligen alla tummar för att du får bra besked så du får den förlossning du önskar. Har läst om vissa kvinnor som inte fått besked förrän sista månaden av graviditeten 😳

Föräldragrupp, är ni med eller ska gå med i någon sådan?
På inskrivningssamtalet frågade min BM om vi önskade gå med i en sådan. De har särskilda för regnbågsfamiljer och det tycker jag låter bra.
Vi har nämligen inga andra i vår absoluta närhet som faller in i den kategorin och det vore kul att få kontakt med andra föräldrar som inte lever i ett heteronormativt förhållande.

På inskrivningssamtalet frågade min BM om vi önskade gå med i en sådan. De har särskilda för regnbågsfamiljer och det tycker jag låter bra.
Vi har nämligen inga andra i vår absoluta närhet som faller in i den kategorin och det vore kul att få kontakt med andra föräldrar som inte lever i ett heteronormativt förhållande.
När jag fick första barnet var det pandemin och inte aktuellt, men andra gången gick jag i en arrangerar av min BVC. Jag har flyttat till min bostadsort pga min partner och har inga sociala kontakter här, så gick dit för att se om jag kunde lära känna några andra föräldrar. Tyvärr gav det inte några såna effekter för min del, och jag hade nog önskat lite annat upplägg på träffarna men det var ändå ganska trevligt att ha något att åka till ibland.

Men denna gång vet jag inte ens om jag erbjuds, och jag har nog lite börjat ge upp hoppet om att lära känna nya människor under föräldraledigheten så tror jag kommer skippa. Hade jag bott i en större stad hade jag gett det ett nytt försök, där jag bor nu känner jag att jag är 10 år äldre än alla andra nyblivna föräldrar och att alla har kvar sina sociala sammanhang från typ gymnasiet :angel:

Jag var på kontroll hos barnmorskan idag, magen hade vuxit lite igen och allt såg bra ut.
Hon nämnde sen att hon hade bokat alla våra kvarvarande tider nu, och nu när jag gick in och kollade så insåg jag att jag bara har tre inbokade möten kvar, varav det tredje är dagen efter BF (eftersom jag är beräknad på en söndag) och det sa barnmorskan att hon räknar med att jag inte dyker upp på. Det börjar kännas verkligt nu... :eek:

Första var pandemi så det blev bara ett par gånger men med tvåan gick jag. Det var trevligt 🙂

Nu ingår jag inte i denna tråd då mitt BF är den 2 december men jag har tänkt testa föräldragrupp. Har hört väldigt olika från vänner hur givande de tyckte det var men tänker att man alltid kan testa. På min mvc har de särskilda grupper för ensamstående, vilket jag är, som jag tänkt testa om allt går bra :) .

Nu ingår jag inte i denna tråd då mitt BF är den 2 december men jag har tänkt testa föräldragrupp. Har hört väldigt olika från vänner hur givande de tyckte det var men tänker att man alltid kan testa. På min mvc har de särskilda grupper för ensamstående, vilket jag är, som jag tänkt testa om allt går bra :) .
Ja men jag tänker så också, att vi nog vill testa men fattar såklart att det inte är en garanti för nya vänskaper. Men kanske givande diskussioner eller reflektioner över föräldraskapet i stort och smått och med hänsyn till ens egna speciella situation som exempelvis ensamstående eller regnbågsfamilj.

Har ni öppna förskolan där ni bor? Det finns här och jag älskar att gå där så där ska jag hänga mycket 🙂
Jag har ingen erfarenhet pga första barnet, men kollade upp och det fanns åtminstone en i mitt område som är kommunal. Fanns flera andra men de verkade vara via kyrkan/kyrkliga organisationer och dit har jag ingen dragning 😄

Hoppar in fast det snart är 10 år sedan jag fick barn :eek:

Jag fick i en föräldragrupp kontakt med en mamma där barnen senare hamnade i samma förskole/skolklass och vi gick även på babysim tillsammans. Jag hade inga bekanta som väntade barn samtidigt så allt socialt umgänge var guld värt.

Jag är inte troende och gick ur kyrkan för många år sedan men gick ändå på babysång som arrangerades av kyrkan i byn där vi bor. Det var inget prat om Gud och den leddes av min hovslagare som även är musiklärare.

Varje träff avslutades med fika, mycket trevligt!

Hade mitt vecka 16 besök hos BM idag, fast jag är i vecka 17 nu. Det gick bra och hon hade inga invändningar mot att jag vill ha planerat snitt utan tyckte det fanns goda skäl och att jag inte ska oroa mig. Hon kommer skicka remiss direkt till läkare så jag slipper hela Aurora-tjafset. Det kändes väldigt bra att hon var så stöttande!

Hade mitt vecka 16 besök hos BM idag, fast jag är i vecka 17 nu. Det gick bra och hon hade inga invändningar mot att jag vill ha planerat snitt utan tyckte det fanns goda skäl och att jag inte ska oroa mig. Hon kommer skicka remiss direkt till läkare så jag slipper hela Aurora-tjafset. Det kändes väldigt bra att hon var så stöttande!
Vad skönt för dig! 😊

Nära till 15,e nu. Vill att bebis ska komma nu så jag blir mer rörlig igen, blev supergravid från ingenstans och tack vare att jag känner mig "instängd" så har jag fått en släng depression. 😅
Hoppas en helg med agilitytävling får fart på ungen att vilja titta ut. 😬

Jag började känna av foglossning i v.13/14. Främst ilade det ner i vänster sittben. Vissa kvällar haltade jag efter att ha hållt igång en dag. För ett par, tre veckor sen försvann det 🤷‍♀️ 🤔 kan känna pyttelite om jag håller igång rejält men annars inget, jätteskönt! V.22 nu, magen poppade ut för 2v sen och nu känner jag hur den börjar ta emot ibland 😅

På jobbet rapporterar min chef varje fredag hur många veckor det är kvar till midsommar. Jag har redan stenkoll, eftersom mitt bf är en dryg vecka senare. Jag är så redo att få slippa vara gravid mer nu. Jag har aldrig varit gravid på våren tidigare, när jag har tusen projekt på gång på gården och jag tycker det är så jobbigt att känna mig så begränsad i energi och styrka. Jag är ändå lyckligt lottad som kan hålla igång rätt bra, men huvudet vill mer. Längtar efter att få börja bygga upp min kropp på riktigt igen och veta att det inte ska bil fler graviditeter. Och efter ridningen! Att få bygga upp min ridhäst igen och veta att det inte blir långa avbrott igen. Han vill ha en balanserad ryttare med magmuskler så han har fått lång vila nu.

Bebisen är en liten vilde :D Jag är väl omkring den tiden då det sparkas som mest, snart blir det ju för trångt och hon passar verkligen på att ge mig en omgång nu.

Hennes namn är dock ett mysterium. Vi har en lista på förslag men det finns inget som vi båda tycker är klockrent. De som vi båda tycker är bra har alla något "men". Känns väldigt oklart hur det här ska sluta :p

På jobbet rapporterar min chef varje fredag hur många veckor det är kvar till midsommar. Jag har redan stenkoll, eftersom mitt bf är en dryg vecka senare. Jag är så redo att få slippa vara gravid mer nu. Jag har aldrig varit gravid på våren tidigare, när jag har tusen projekt på gång på gården och jag tycker det är så jobbigt att känna mig så begränsad i energi och styrka. Jag är ändå lyckligt lottad som kan hålla igång rätt bra, men huvudet vill mer. Längtar efter att få börja bygga upp min kropp på riktigt igen och veta att det inte ska bil fler graviditeter. Och efter ridningen! Att få bygga upp min ridhäst igen och veta att det inte blir långa avbrott igen. Han vill ha en balanserad ryttare med magmuskler så han har fått lång vila nu.

Bebisen är en liten vilde :D Jag är väl omkring den tiden då det sparkas som mest, snart blir det ju för trångt och hon passar verkligen på att ge mig en omgång nu.

Hennes namn är dock ett mysterium. Vi har en lista på förslag men det finns inget som vi båda tycker är klockrent. De som vi båda tycker är bra har alla något "men". Känns väldigt oklart hur det här ska sluta :p
Det är ju verkligen inte långt kvar för dig nu!
Och spännande med namn, det är skitsvårt tycker jag även om jag har många fler tjejnamn som jag känner är klockrena typ. De ytterst få killnamnen jag har som jag tycker känns jättebra gillar inte min fru och vice versa 😄

6-åringen har bytt favoritnamn och följande konversation ägde rum i veckan:

Nattat barnen och sitter i soffan i hallen uppe medan de somnar. Plötsligt ropar 6åringen att han måste säga en sak
"Mamma! Jag har ett namn jag tror du tycker är gulligt. Får jag berätta?"
"Jadå, gör det"
"Oakley! Visst är det fint?!"
(Jag helt paff) ".... Oakley? Öh... jo det var väl gulligt... men är det ett pojk eller flicknamn?"
🤣🤣🤣

6-åringen har bytt favoritnamn och följande konversation ägde rum i veckan:

Nattat barnen och sitter i soffan i hallen uppe medan de somnar. Plötsligt ropar 6åringen att han måste säga en sak
"Mamma! Jag har ett namn jag tror du tycker är gulligt. Får jag berätta?"
"Jadå, gör det"
"Oakley! Visst är det fint?!"
(Jag helt paff) ".... Oakley? Öh... jo det var väl gulligt... men är det ett pojk eller flicknamn?"
🤣🤣🤣
Det är både och.... ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Oakley_(given_name)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka