Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Besök hos bm idag, och till min förvåning fick sf-måttet godkänt idag. Bebisen är pigg och ligger med huvudet nedåt, om än inte fixerad än. Min foglossning har försvunnit och jag mår på det hela taget bra. Blodtrycket var dock lite högt idag, så vi bokade in ett extra besök i nästa vecka för att stämma av det.

Annars slår det mig ibland att det ju är JÄTTEKONSTIGT att det finns en levande liten människa i mig som min kropp byggt ihop :eek: Min hjärna verkar heller inte riktigt ta in att vi snart ska ha en liten bebis i huset igen. Men nu har vi börjat ta oss samman och begärt tillbaka utlånat babyskydd och köpt ett paket miniblöjor, sen kände vi att vi nog har allt som behövs :p

En annan otippat grej är att jag tror vi har ett förnamn klart :eek: Eller vi konstaterade idag att det nog är två slutkandidater som vi båda tycker är två bra namn, och vi verkar båda luta mer mot det ena. Men vi ska smaka på det i någon vecka och sen stämma av. Däremot verkar det bli lite stök med andranamn. Vi har tidigare kört på att vi valt varsitt andranamn och då till pojkarna valt varsitt släktnamn från rätt långt tillbaka i tiden. Nu vill min man ge kommande dottern sin mammas namn som mellannamn. Jag tycker det blir skumt om jag då inte ger henne min mammas namn som andra mellannamn, men samtidigt gillar jag inte att plocka namn så nära ifrån i släkten. Och dessutom tycker jag att det blir skumt i så fall att ingen av de tidigare barnen fick min pappas namn som mellannamn. Min man har en mer komplicerad relation till sin pappa så han påverkas inte av den logiken. Men det känns som ett orättvist statement att ungen ska få sin farmors namn men inte sin mormors, när mormor är så himla bra och engagerad i barnbarnen dessutom. Suck. Hur gör ni andra/hur har ni tänkt göra med eventuella andranamn?
Hoppar in. Man måste ju få ta det eller de namn man själv vill, och namnen ska även passa ihop, så jag hade inte tagit hänsyn till att någon släkting eventuellt hade kunnat bli sårad för att hens namn inte blev representerat. Jag har inga egna barn, men vi är fyra syskon, två av varje kön. Jag heter min farmors tilltalsnamn i andranamn, min syster heter mormors och sen har vi varsitt namn från mamma. Mina bröder däremot fick varken morfars eller farfars namn för de var verkligen helt hopplöst omoderna :o. De heter varsitt namn från pappa (inte hans tilltalsnamn, för mamma tyckte det var fult, haha), men sen heter min ena bror efter mammas farfar och min andra efter vår morbror.

I sambons släkt var traditionen att man tar ett mellannamn från släkten så till första fick han våra båda morfars namn (varav mitt var finskt). Min morfar död men sambons lever. Till tvåan blev det jobbigt för mig medan sambon tog sin farfars namn. Jag har ingen kontakt med min pappa, min farfar var en alkoholist och 3/4 av min släkt är finsk 🤪 så frågade min mormor om manliga namn i hennes släkt men det blev jobbigt för det är mest kvinnor där 😂 min gammelmormor var 7 systrar och när det tillslut kom en pojke döpte de honom till Bror 🙃 hittade ett fint tillslut som tvåan fick, Vilhelm och måste jag hitta ytterligare ett pojknamn förekommer Carl en del så då blir det nog det.
Men namn till eventuell flicka blir svårt det med. Sambon tar sin älskade döda farmors namn. Min farmor och mormor är och var två märkliga typer som jag aldrig stått nära så de är uteslutna. Står min mamma nära men att ta hennes namn känns fel 🤔 sen är det ju finska namn igen så ja... vi får väl se hur det slutar 😝

Vi gjorde som så att jag fick välja barnets efternamn (mitt 😁) och min man fick välja mellannamn. Han valde min mammas tilltalsnamn som är väldigt ovanligt och hans mammas mellannamn som är ett släktnamn. Jag är väldigt obrydd kring mellannamn (men tyckte efternamn var mycket viktigare) så det blev en bra kompromiss för oss!

Vi har liten tradition i min släkt att ge iaf flickorna blomnamn i mellannamn, så vår första dotter fick heta Viola i mellannamn vilket lämpligt nog även var ett släktnamn på min partners sida. Win-win!

Nu till andra dottern blir det nog bara ett blomnamn vi tycker är fint helt enkelt 😊

Det är svårt att kompromissa om namn! Vi har ännu inte landat i några förnamn för bebis som vi är överens om....

Vi har liten tradition i min släkt att ge iaf flickorna blomnamn i mellannamn, så vår första dotter fick heta Viola i mellannamn vilket lämpligt nog även var ett släktnamn på min partners sida. Win-win!

Nu till andra dottern blir det nog bara ett blomnamn vi tycker är fint helt enkelt 😊

Det är svårt att kompromissa om namn! Vi har ännu inte landat i några förnamn för bebis som vi är överens om....
Vi har inte heller landat i namn. Försökte ta upp det igår men allt ratas typ, är som att min fru snöat in på ett enda namn och nu är alla andra dåliga trots att det var hon som kom med de förslagen innan 😅 Vet inte hur vi ska lösa det här men hoppas att tiden får henne att öppna upp lite mer.

Vilken rolig tradition med blomnamn! Har pojkarna någon släkt tradition med i namn?

Sambon har inga namnförslag själv. När jag läste upp min lista dög inget pojknamn men jag hann till nummer tre på listan dom var Saga och då sa han "Det är fint!" Och gick iväg. Men ska du inte lyssna på resten av namnen då? Hojtade jag efter honom. "Nä, det räcker med ett fint!". Så nu går det inte att diskutera flicknamn mer med honom 🤣🤷‍♀️🤦‍♀️ jag har ju många fler favoriter... men jag börjar fastna för 6åringens Sigge om det blir en pojke!

Till ettan hade vi jättesvårt med namn. Vi hade ett pojknamn vi gillade vid ultraljudet men som sambon ratade efter 8v men så fort han föddes sa sambon att hqn skulle heta det 😅 tvåan hade vi fler förslag båda gillade men ungen kom ut och vi kom av oss helt. Sambon hade inga förslag längre så jag sa ett han vägrar innan och ett nytt och då valde han der förstnämnda. Så känns som att jag har lite extra veto vad gäller namn ändå 😁 så just nu tänker jag att jag nog går något av mina favoritpojknamn i slutändan ändå om det blir en pojke 😂

@Malibu_Stacy Låter lite som mik partner också, han är också fast vid ett namn och verkar ha låst sig lite. Vi får hoppas våra respektive snart inser att de måste bredda repertoaren lite!

@Förgätmigej Fina namn båda två du nämnde! Sigge var ju jättegulligt.

Man får helt enkelt hoppas att det blir lättare när de väl kommit ut!

Alltså det är sååååå tungt nu! Håller med dig @Human att man liksom vill göra så mycket nu på våren. Typ trädgårdsfix - men också fullspäckat med aktiviteter konstant. Orkar knappt hälften av allt jag vill göra! Så frustrerande! Samtidigt har vår ena bil gett upp och vår kyl gått sönder så det blir massa extrafix jag verkligen inte pallar 😖

Vi har också insett att vi behöver köpa nytt babyskydd då vårt gamla räknas som för gammalt 🤦 (7 år). Och då vill vi nog köpa ny vagn också för att inga av de nya babyskydden har adaptrar som funkar på vår gamla vagn. Gah, så störigt!

Alltså det är sååååå tungt nu! Håller med dig @Human att man liksom vill göra så mycket nu på våren. Typ trädgårdsfix - men också fullspäckat med aktiviteter konstant. Orkar knappt hälften av allt jag vill göra! Så frustrerande! Samtidigt har vår ena bil gett upp och vår kyl gått sönder så det blir massa extrafix jag verkligen inte pallar 😖

Vi har också insett att vi behöver köpa nytt babyskydd då vårt gamla räknas som för gammalt 🤦 (7 år). Och då vill vi nog köpa ny vagn också för att inga av de nya babyskydden har adaptrar som funkar på vår gamla vagn. Gah, så störigt!
Jag som bara är i v.25 känner att trädgårdsarbete börjar bli jobbigt när magen börjat ta emot. Håller på att göra ett trädgårdsland och för att skydda det från våra höns bestämde jag mig för att göra ett staket av sly förra året där jag snurrar ihop det med metalltråd med 2dm emellan. Det krävs sjukt mycket sly, startade förra året, fortsatt nu men har bara gjort 2/3 och att sno ihop allt kräver att jag ska sitta framåtböjd på marken vilket gör att jag får världens halsbränna 🤪 samtidigt ska jag då försöka anlägga odlingsplatser, vattna, så, rensa ogräs, samla stenar till kanterna och fixa i övriga trädgården....

Jag som bara är i v.25 känner att trädgårdsarbete börjar bli jobbigt när magen börjat ta emot. Håller på att göra ett trädgårdsland och för att skydda det från våra höns bestämde jag mig för att göra ett staket av sly förra året där jag snurrar ihop det med metalltråd med 2dm emellan. Det krävs sjukt mycket sly, startade förra året, fortsatt nu men har bara gjort 2/3 och att sno ihop allt kräver att jag ska sitta framåtböjd på marken vilket gör att jag får världens halsbränna 🤪 samtidigt ska jag då försöka anlägga odlingsplatser, vattna, så, rensa ogräs, samla stenar till kanterna och fixa i övriga trädgården....
Fy fan, det låter plågsamt som bara den 😂😅 Halsbränna är inte kul heller!! Hoppas du hinner bli färdig innan kroppen tar emot alldeles för mycket. Idag ska jag mest dirigera min man som ska få plantera alla sommarblommor jag vill ha utplanterade 😅

Fy fan, det låter plågsamt som bara den 😂😅 Halsbränna är inte kul heller!! Hoppas du hinner bli färdig innan kroppen tar emot alldeles för mycket. Idag ska jag mest dirigera min man som ska få plantera alla sommarblommor jag vill ha utplanterade 😅
Du kan dirigera din man åtminstone till att hjälpa. Min har jag satt på att bygga växthus till mig så han skulle inte bli jätteglad om jag tvingar han hjälpa mig mer 🤣

Hoppar in lite här eftersom detta var en diskussion hos oss också fast inte riktigt på samma sätt. Vi gav vår son min sambos morfars namn och inget mer. Både han och hans bröder heter det plus ett till. Morfarn lever fortfarande. Jag kände inte att vi behövde ha två och vi har heller inga direkta namntraditioner i min släkt. Han frågade om vi inte skulle ta min morfars eller pappas namn och jag funderade faktiskt på om pappa skulle bli sårad om vi inte tog hans. Skulle det vara så känner jag att han får hantera det själv, det är bara ett namn och han är vuxen.

Hoppar in. Man måste ju få ta det eller de namn man själv vill, och namnen ska även passa ihop, så jag hade inte tagit hänsyn till att någon släkting eventuellt hade kunnat bli sårad för att hens namn inte blev representerat. Jag har inga egna barn, men vi är fyra syskon, två av varje kön. Jag heter min farmors tilltalsnamn i andranamn, min syster heter mormors och sen har vi varsitt namn från mamma. Mina bröder däremot fick varken morfars eller farfars namn för de var verkligen helt hopplöst omoderna :o. De heter varsitt namn från pappa (inte hans tilltalsnamn, för mamma tyckte det var fult, haha), men sen heter min ena bror efter mammas farfar och min andra efter vår morbror.
Ja, jag håller helt med om att vuxna människor ska kunna hantera att deras namn inte blev representerat i en yngre släkting. Det är ingen rättighet och ingen grej egentligen.

I mitt fall så är jag säker på att mina föräldrar skulle hantera det klokt och bra, men det kommer nog fortfarande kännas konstigt för  mig att den (enligt mig) betydligt mindre engagerade farmodern får se sitt namn leva vidare men inte mina föräldrar. Vi får väl se vad som händer framöver, om min man kan tänka sig något annat namn.

Nu är det juni och därmed är vi inne i min BF-månad :eek: Och det är nu mindre fyra veckor kvar till BF! Jag är beräknad till den 28 juni men jag tänker mig att den 26 juni känns som en bra dag, vi får se vad lilla damen tycker :D
Åh så spännande, inte långt kvar tills ni får träffa ert nytillskott! 😍 Jag tycker tiden är så konstig, nästan hela graviditeten går så långsamt men sen plötsligt är man höggravid och bara någon månad ifrån BF!?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka